Ratel en veer op throttle

Dag helivliegers,

Voor het helivliegen gebruik ik een FF9 zender. Deze werd geleverd met een ratel en een veer op de throttle.
Zoals ik hem kocht was de ratel sterker afgesteld dan de veer en bleef de stick dus staan in elke stand.
Op zich vliegbaar maar dat rateltje is lastig, een stand is bijvoorbeeld een tikje te veel of juist een tikje te weinig.
Ik heb daarom de ratel en de veer er af gehaald, en het traploze maakt het geheel een stuk beter.

Maar omdat de veer er nu af is heeft de stick dus erg weinig weerstand, te weinig naar mijn smaak. Met veer krijgt de stick meer weerstand maar ook weer een middenstand en dat is op gas/pitch niet wenselijk.

Hoe doen jullie dat? hoe hebben jullie de throttle stick staan op je FF9?

alvast bedankt,

gr,

Roy

Ik heb een DX7 maar het principe is hetzelfde.
Geen veer
Ratel bladveer slap instellen. Desnoods een beetje verbuigen
tandjes een beetje afvijlen.

Sommige doen een siliconenslang over het bladveertje voor weerstand.

Een stukje brandstofslang om t metalen rateldingetje doen , drupje vet erop en t loopt soepel en toch zwaar genoeg !!

Een stukje slang er om heen klinkt mij als een goede oplossing, ik ga het proberen!
Bedankt voor de reacties,

gr,

Roy

Volgens mij had ik bij mijn FF9 nog een tweede metalen lipje erbij, welke glad was. Hierdoor loopt de ratel ook niet zo zwaar. Verder zijn er mensen die de tandjes van de kunststof ratel eraf vijlen. Zelf heb ik er iets over heen geplakt. Nu heb ik alle gevoel in de knuppel die ik nodig heb voor het heli vliegen.

Laatst bewerkt:
Om de tandjes er af te vijlen heb ik niet zo'n goed gevoel bij, ik vind het wel prettig als dit soort dingen weer terug naar origineel kunnen. Misschien verkoop je de zender ooit nog weer eens door, who knows.

Een stukje brandstofslang klinkt goed, en anders het afplakken als goede tweede.

Bedankt!

Roy

Zo denk ik er ook over Roy,
Als het niet nodig is, liefst niets mollen wat niet ongedaan gemaakt kan worden.
Je kunt ook iets in je gascurve veranderen zodat het effect van de ratel op the throttle wat gunstiger uitkomt.
Ik heb het zelf nooit als hinderlijk ervaren, hier leer je mee omgaan.

Grt,
Eric.

Stukje slang zit er op, werkt perfect!

Eric, met de curves zou je inderdaad wat kunnen doen, maar je blijft stukjes houden waar het merkbaar trapsgewijs gaat, misschien dat je daar inderdaad mee om leert gaan maar dit vind ik toch iets prettiger :-)

Bedankt weer,

gr,

Roy

Bij mijn FC18 kon ik de ratel er 'verkeerdom' opzetten dus niet met het tandje tegen het plastic deel dat aan de stick vastzit maar er met de holle kant tegenaan, op deze manier gaat ie een beetje zwaarder maar zonder stapjes.

Misschien kan dat ook bij jouw zender

Edit: was al gelukt zie ik

Mark

Laatst bewerkt:
Back