rau ix

goede dag beste heren/dames,

Ik ik zal me eerst even voor stellen,ik ben Marco en woon in Maassluis.Ben 17jaartjes.Heb deze week eerst nog me school examens en daarna ga ik de opleiding marof doen.Dit is me eerste zelf bouwprojecten dus zal daarom genoeg vragen hebben:rolleyes:.

Het model,

het model is een oude walvisjager genaamd Rau IX.Ik heb hem over gekocht van een kennis.Het enigste wat ik heb is de romp en bijna alle houten onderdelen.Dus ik heb geen bouwtekeningen en ook geen beslag set.Iemand een ideetje waar ik de bouwtekeningen kan verkregen.ben bereid om de verzend koste te betalen.Gelukkig zijn er genoeg foto's tevinden van het model en het echte schip daarom kan ik al redelijk ver komen.Heb in de tijd dat ik hem heb al redelijk wat dingen gedaan zoals:spanten gezet,schroefas geplaatst,kimkiel geplaatst en het roer gemonteerd. hier een foto hoe de RauIX er nu uit ziet :rolleyes:(Ben vergeten het roer er onder tehangen voor de foto:rolleyes:)

ik heb de kimkiellen zelf moeten maken.De kimkielle zijn van 1,5mm polystyreen.Het is een lang en rank model dus het is wel beter voor de stabiliteit.Ik heb gewoon met een dremel en een slijpschijf een snee in de kimgang gemaakt.ik had wel geluk dat er nog een spantje zat want nu blijft de kimkiel mooi op in positie.

vriendelijke groet marco;).

Beste Marco,

Ik ga het mezelf even gemakkelijk maken ;-)

Stuur eerst een e-mail aan Graupner. Vraag of dat ze een bouwbeschrijving en tekening hebben in pdf.

Als dat niet lukt wil ik wel in de kelder duiken: daar heb ik ook nog een bouwdoos van de Rau staan die ooit eens afgemaakt moet gaan worden. Zitten vast nog tekeningen en bouwbeschrijving in.

Beste Marco,

Mooie romp, het zou zonde zijn om het niet af te bouwen, ik hoop dat iemand je helpen verder kan ik kan het helaas niet.

Veel succes
Andy

Goededag leden,

bedankt voor de reactie's.

Beste Frans ik ben gelijk nog gaan mailen toen ik uw reactie las,tot nu tot heb ik nog geen mailtje terug gehad van het hoofdkantoor in Duitsland.

Ik ben er achter gekomen dat ik een hoop lood moet plaatsen als ik de Rau 9 op de gewenste diepgang wil hebben eigenlijk meer lood dan dat ik kwijt kan...Heeft er iemand nog een ideetje voor een loodvervanger?

groetjes Marco

hallo

de enige matalen die zwaarder of even zwaar zijn als lood is goud, zilver en kwik
maar dat laatste zou ik niet gebuiken het is nogal giftig
en de twee andere komen nogal duur de kilo dus ik denk dat je het beter op accu's en lood kunt houden

gr raf

Goededag leden,

bedankt voor de reactie's.

Beste Frans ik ben gelijk nog gaan mailen toen ik uw reactie las,tot nu tot heb ik nog geen mailtje terug gehad van het hoofdkantoor in Duitsland.

Ik ben er achter gekomen dat ik een hoop lood moet plaatsen als ik de Rau 9 op de gewenste diepgang wil hebben eigenlijk meer lood dan dat ik kwijt kan...Heeft er iemand nog een ideetje voor een loodvervanger?

groetjes Marco

Wacht even een dag of 3: Graupner antwoord soms heel snel. De laatste tijd duurt het even......

Vwb de diepgang moet je je nog geen zorgen maken. Eerst bouwen en dan kijken hoeveel lood er daadwerkelijk bij zou moeten. Als je de aanbevolen loodaccu gebruikt en een motor met een gelijk gewicht dan kom je echt al in de goede richting.

Hallo,

ik heb zelf ook een rau, spijtig genoeg ben ik niet meer in het bezit van de plans :(.
Wat het gewicht betreft heb ik bladlood genomen op opgerold, deze rolletjes liggen in de uitsparing van de kiel.
Ik heb lang met 6 cellen op 7.2 gevaren en hij lag mooi op zijn waterlijn.

Groetjes carl

Loodvervanger

Als je nog iets zwaarder wil dan lood kan je kwik of uranium nemen,
wel sterke met de gezondheid. Zonder dollen, er is nog nooit een modelboot gebouwd die niet met lood op de juiste diepgang kwam.
grt
Hawser

Heb je al bericht van Graupner ? Zo niet dan kijk ik eens in de doos die bij mij in de kelder staat. Zit vast in hetgeen jij zoekt.

Hallo Frans,

nee helaas nog niks terug gehad op het mailtje.Als u dat zou willen doen zou ik u erg dankbaar zijn:D.

Ik dacht afgelopen donderdag en vrijdag go laat ik eens gaan kijken welke kleurtjes er op me romp komen dus hup op de scooter naar karwei.Ben er gelukkig in geslaagd om een kleur te vinden die heel veel weg had van een mooi menni kleurtje dus ff flesje wasbenzine gekocht beetje terpentijn en dampen masker had ik nog liggen.Dus ben donderdag en vrijdag lekker aan het spuiten geweest (verfspuiten....) voor de eerste keer.Hier het resultaat:rolleyes:ben er zelf erg trots op:rolleyes::D

(als je goed naar de tuinstoel kijkt zie je een rode gloed:roll: ach moeders heeft het nog niet door gehad dus ssssst :p )

mvg marco ;)

Goededag beste lezers,

IK ben weer even bezig geweest met het scheepie en visueel al weer een heel end op opgeschoten.Hier de fotos.
rauixbouwverslag038.jpg

rauixbouwverslag040.jpg

rauixbouwverslag051.jpg

rauixbouwverslag055.jpg

het dek ligt er momenteel nog los op.

mvg marco

Marco,

overgewicht gesproken als je alle beschikbare ruimte moet vullen van de romp ligt ze op de bodem hoor. Kijk eens welke ruimte je beschikbaar hebt en maak giet mallen en giet daar blokken lood van die in die rumte komen. Samen met je accu's krijg je haar op de water lijn hoor. ;) Wel buiten smelten en er niet met je neus boven gaan hangen, dat schijnt niet geheel goed te zijn voor je gezondheid zegt men :rolleyes::D

Gr Martin :D

Martin,

Ik heb gelukkig al wat gevonden.Ik heb gewoon 1 oude en 1 nieuwe scooter accu gekocht haha bij die nieuwe moest ik het accu zuur nog vullen.Jammer genoeg heb ik niet kunne voorkomen dat ik wat gaatjes in me broek tegen kwam die volgende dag:rolleyes:.Ach daar heb je een werkbroek voor toch ?:rolleyes:.Ik heb tevens hier en daar een paar kilo lood aangebracht dus hij ligt netjes op waterlijn.:rolleyes:

ps groetjes van het zusterschip van de kinderdijk:pim:.

mvg marco

Hallo Marco,

ja dacht al komt bekend voor ;) Sjoerd heeft er geen tijd meer voor zeker, moet nu het 1 : 1 model varend zien te houden :D. Doe hem maar de groeten.

En succes met de Rau bedoel dat gaat er wel komen zo :yes:

Hallo Marco,

ja dacht al komt bekend voor ;) Sjoerd heeft er geen tijd meer voor zeker, moet nu het 1 : 1 model varend zien te houden :D. Doe hem maar de groeten.

En succes met de Rau bedoel dat gaat er wel komen zo :yes:

Hoi Martin :cool:

Idd ik had even meer aandacht voor het 1:1 model ;), wanneer de wintermaanden er weer aan komen en ik ook nog eens thuis ben, ga ik weer verder met de Rus :yes: , tot die tijd ligt het vermoedelijk idd stil..

Groeten,
Sjoerd

@Marco, begint al ergens op te lijken die Rau 9..

Back