RAYRZ Sailboat "Phantom 1m89" HK Topic

hallo,

ik ben Raymond (36) en heb zojuist deze zeilboot besteld op HK (NL)
Voor maar 86euro incl 6 dollar verzendkosten.

SB-F-06.jpg

Leek me erg vet. Normaal ben ik een modelvlieger en heb al heel wat gebouwd en gevlogen.
Maar nu is mijn ervaring met bootjes nog niet zo goed, ben wel handig dus dat is het probleem niet. Heb zelfs een heuze rc-eend gemaakt. haha met waterspuit.

Waar ik een beetje mee zit is het vullen van de kiel. (ballast)
Waarom geven ze 1.7kg aan en waarom kiezen sommige mensen voor meer ballast dan aangeven?

hoe vul ik ik dit?
met lood balletjes? Waar haal ik die?
moet ik dit met epoxy vullen/mengen

hier wat gevens van de boot:

RC Sailboat-Phantom
With it's huge sail bright colours and carbon fibre effect hull, this is a very striking and fast R/C Yacht.
All required items are installed, including mainsail winch, steering servo and all rigging, sail and hardware. All you need to do is add your own receiver and battery!
Boat hull is based entirely on a racing yacht and moulded in fibreglass with a perfect gelcoat and enamel painted carbon fibre effect finish.
In a stiff breeze these boats can be extremely quick and perform turns rapidly, proving to be very exciting.

Spec.
Length : 1000mm
Height : 1890mm
Weight : 3460g
Area of Sails : 0.4m2
Ballast weight: 1.3kg

Required.
Radio System (2ch)
Receiver battery.

Note: Please ensure you fill the keel ballast to 1.3kg or heavier. Lead shot, bearings or bolts/nuts will be sufficient. Keeping them in place with epoxy.

PRODUCT ID: HB-F-06

Laatst bewerkt:
ik heb indertijd hier in Nederland , via dit forum wel zo een boot of 10 gekocht deze waren
vaarklaar met zender ,en de kiel(ballastkogel ) was al gevuld met lood .
ik heb me eens laten wijsmaken , dat je ook de ballast kan vullen met gesmolten lood , en dit
in een kuip gevuld met water ( lijkt me levensgevaarlijk ) en heb deze dan maar gevuld met lodenkorreltjes.
ik had toch de indruk dat deze die gevuld waren, toch wat zwaarder waren. maar al bij al een
goede aankoop , de servo's kunnen natuurlijk beter en we hebben ook de zender vervangen door ons eigen materiaal ( zal bij U er niet bijzijn )
proficiat , en varen is soms gemakkelijker

hallo,

Waar ik een beetje mee zit is het vullen van de kiel. (ballast)
Waarom geven ze 1.7kg aan en waarom kiezen sommige mensen voor meer ballast dan aangeven

PRODUCT ID: HB-F-06

Je zeilschip gaat vooruit door de druk in je zeilen, deze kracht grijpt aan ongeveer op 1/3 hoogte van je tuig, deze kracht tracht je schip om te duwen.
Om dit tegen te gaan heb je zo diep mogelijk zo veel mogelijk ballast nodig.
De kiel zelf zorgt dan weer dat je schip zo weinig mogelijk zijwaarts afdrijft en het resultaat van de kracht in de zeilen je boot laat vooruit gaan.
Je schip schip is ontworpen voor een totaal gewicht van 3460 gr, dus bouw je schip zo licht mogelijk zo kan je max. gewicht aan ballast vullen.

balletjes

Hey, simendewulf,

Idd ik ga niet aan de slag met gemolten lood. maar ik was aan het bedenken hoe ik die ballast zou gaan vullen, zit er soms een gaatje in de kiel? om die loodballetjes erin te laten zakken? en hoe maak ik het dicht? dicht smeren met epoxy?

gr raymond

ik heb indertijd hier in Nederland , via dit forum wel zo een boot of 10 gekocht deze waren
vaarklaar met zender ,en de kiel(ballastkogel ) was al gevuld met lood .
ik heb me eens laten wijsmaken , dat je ook de ballast kan vullen met gesmolten lood , en dit
in een kuip gevuld met water ( lijkt me levensgevaarlijk ) en heb deze dan maar gevuld met lodenkorreltjes.
ik had toch de indruk dat deze die gevuld waren, toch wat zwaarder waren. maar al bij al een
goede aankoop , de servo's kunnen natuurlijk beter en we hebben ook de zender vervangen door ons eigen materiaal ( zal bij U er niet bijzijn )
proficiat , en varen is soms gemakkelijker

meer tips

Hey isola,

bedankt voor je hulp en uitleg. Ik ben reuze benieuwd hoe deze tak van hobby mij zal bevallen, heb al rc auto's gehad, vliegen, multicopters, en nu dan aan de boot.

Maar idd de regel van vliegtuigen gelden ook , hoe lichter hoe beter. alles komt aan gewicht aan, dus dit geld dan ook voor de boot.
Maar deze boot moet dan 1.7kg aan ballast in de kiel.
Waar haal ik lood?

bij de lokale viswinkel?? en hoeveel bakjes moet ik wel niet halen om 1,7kg te krijgen.
Hoe stop ik die balletjes erin? zit er een dop in? en moet ik het daarna dichten met epoxy?

Ja sorry het zijn een hoop vragen....maarja ik begin er ook net mee.

ik hoop dat jullie me zo beetje op gang kunnen brengen.

ik heb vroeger veel gewindsurfd dus met de wind varen zit nog wel in m'n hoofd. daarom vind ik dit zo leuk.

ps: heb je nog meer tips?? ken je de boot??

gr raymond

Je zeilschip gaat vooruit door de druk in je zeilen, deze kracht grijpt aan ongeveer op 1/3 hoogte van je tuig, deze kracht tracht je schip om te duwen.
Om dit tegen te gaan heb je zo diep mogelijk zo veel mogelijk ballast nodig.
De kiel zelf zorgt dan weer dat je schip zo weinig mogelijk zijwaarts afdrijft en het resultaat van de kracht in de zeilen je boot laat vooruit gaan.
Je schip schip is ontworpen voor een totaal gewicht van 3460 gr, dus bouw je schip zo licht mogelijk zo kan je max. gewicht aan ballast vullen.

je smelt lood, en laat dit langs een glijbaantje in het water , er komen dan kleine balletjes
of blad lood versnipperen .
ik persoonlijk zou deze draaien uit een staaf lood, en iets zwaarder voor hardere wind .
en de originele vullen zo veel mogelijk ,en gebruiken bij mindere wind

Geen idee hoe het bij jouw boot zal zijn,maar bij mijn Fairwind is de kiel gewoon open aan de binnenzijde van de romp.
Die heb ik gevuld met korrels lood en vervolgens het lood afgedekt met epoxy.
Zit nu ruim 25 jaar naar volle tevredenheid.
Jouw kielbulb zal ergens ook wel een opening hebben waardoor het lood erin kan.
Je weet het pas zeker als je de boot thuis hebt.
Zal vast wel een beschrijving bij staan hoe hij gevuld moet worden.
Maak je er nu nog maar niet druk over,eerst maar eens afwachten tot je boot er is.
Kon je geen loodkorrels bestellen bij Quartel of anders Hobma in Elst?
Hobma zit tenslotte dichtbij Nijmegen

m vr gr

Gerald

hulp

Hey Gerald,

Bedankt voor info, ja idd, hobma of quartel, kom uit nijmegen lekker dichtbij maar ik weet er nog een namelijk online :
Shamrock-Maastricht.nl

tjee best wel duur voor 1kg. en dan moet ik 2 potjes hebben.

Weet je toevallig niet iets anders? heb jij niet toevallig wat liggen? haha.

Maar heb je veel ervaring in zeilboten? waar ga jij varen? in druten? deest?

Ik ben reuze benieuwd zodra ik hem binnen hebt zou ik vast nog wel met veel vragen komen.

Ben je ook lid van Home - ShipShape RC

gr raymond

Geen idee hoe het bij jouw boot zal zijn,maar bij mijn Fairwind is de kiel gewoon open aan de binnenzijde van de romp.
Die heb ik gevuld met korrels lood en vervolgens het lood afgedekt met epoxy.
Zit nu ruim 25 jaar naar volle tevredenheid.
Jouw kielbulb zal ergens ook wel een opening hebben waardoor het lood erin kan.
Je weet het pas zeker als je de boot thuis hebt.
Zal vast wel een beschrijving bij staan hoe hij gevuld moet worden.
Maak je er nu nog maar niet druk over,eerst maar eens afwachten tot je boot er is.
Kon je geen loodkorrels bestellen bij Quartel of anders Hobma in Elst?
Hobma zit tenslotte dichtbij Nijmegen

m vr gr

Gerald

Je kan natuurlijk ook bij een bandencentrum vragen of ze 2 kilo oude balanceerloodjes hebben.
Misschien bij een bouwmaterialen bedrijf/loodgieter?
Moet je ze nog wel in kleine stukjes knippen.
Nee , ik ben nergens lid van.
Ben een wildvlieger en een wildvaarder.
Vroeger veel gevaren,al jaren niet meer gedaan.
Ben vorig jaar van Bad Bentheim (Duitsland)naar Druten verhuisd.
Toen is de boot weer van zolder gehaald.
Ben ook van plan om het varen weer op te pakken.
Hier bij Druten zijn de nodige waterplassen om te varen.
(behalve de Waal natuurlijk,daar ben je hem in notime kwijt).

m vr gr
Gerald

tips

Aii, Geert bedankt man, maar heb net een order geplaatst voor loodkogels bij shamrock modelbouw. Betaald en al... Net te laat...jammer.
Maar heb je nog tips? voor die bulb?
welke soort epoxy gebruik je? giet epoxy van mr.boat?
wel 24u epoxy...hoorde ik...

of heb je nog andere tips..??

groet Raymond

Raymond,

Twee kilo lood kun je van mij wel krijgen. Moet je ze wel komen halen in Elst. Bij interesse doe je me maar een PB.

Raymond,

Ik kan je slecht raad geven in deze omdat ik geen flauw idee heb hoe je spullen eruit zien. Ik ga er wel van uit dat in de kunststof bulb een opening aanwezig is om het lood naar binnen te krijgen. Bij de scheepjes die het nodig hebben heb ik het lood gewoon bestreken met 2 komp epoxie van Bison. Dat zit al jaren op zijn plek zonder ook maar een probleem.

In het "slechtste" geval zou je van de kunststof bulb altijd nog een mal kunnen maken om zelf een bulb van lood te gieten.

Maar, het slimst ben je, denk ik, als je even afwacht tot je de spullen thuis hebt en alles eens hebt bekeken en doorgelezen. Je zult zien dat de makers van het pakket ook over een en ander hebben nagedacht en er ook oplossingen voor hebben verzonnen.

Succes ermee en wellicht tot ziens ergens langs de waterkant.

je smelt lood, en laat dit langs een glijbaantje in het water , er komen dan kleine balletjes
of blad lood versnipperen .
ik persoonlijk zou deze draaien uit een staaf lood, en iets zwaarder voor hardere wind .
en de originele vullen zo veel mogelijk ,en gebruiken bij mindere wind

dag mannen.

hou er aub rekening mee dat het spul zwaar giftig is.
kijk beter bij de plaatselijke duikshop naar vernikkeld lood.
is te krijgen in kleine balletjes.

Hey bedankt skiff,

ik heb nu idd de normale 24u expoxy van mr.boat gekocht, dus dit moet goed gaan.

Dus de handeling is eerst beetje epoxy aanmaken, dat erin laten zakken/glijden om de bodem vd bulb, dan wat kogels erin. daarna weer laagje epoxy erin laten glijden. en zo tot hij vol is?
daarna op het laatst gaatje afdichten met epoxy.

nou ben benieuwd, heb heel wat info gekregen ga eerst wat forums lezen.
bedankt alle!!!

groetjes Raymond

iemand nog gave filmpjes?? van rc boten?

Je kan idd de gietepoxy van Mr Boat gebruiken, of de langzame epoxy van forumsponsor www.polyestershoppen.nl

https://polyestershoppen.nl/Epoxyhars+-+Langzame+verharder-p-1242.html

Raymond,

Ik zou als ik jou was niet te hard van stapel lopen. Ik heb zojuist eens in een van bovenstaande forums rondgekeken en las daar dat het nog knap moeilijk was om de juiste hoeveelheid loodhagel in de bulb te krijgen. Overigens, wat is de meerwaarde van al de epoxie in de bulb? Zelf zou ik hem max met lood vullen en alleen het gat afdichten met epoxie. Als hij echt vol zit en jij laat er een goeie klodder in lopen gaat dat lood geen kant meer op. Uiteraard is het aan jou om te doen wat je prima vindt.

Veel succes en plezier.

zender

Hey Geert,

Je hebt ook gelijk ook!, idd, ik snapte al niet waarom je de hele bulb moet volgieten, mijn theorie zou ook zijn, vullen met lood en afdichten met epoxy.
Kan idd geen kant meer op. toch?

Maar ik heb er zin om mijn eerste schip te gaan bouwen en te gaan varen.

Gekke vraag nog als leek maar hoe hebben jullie de besturing zitten?

ik heb een zender mode2, ik stuur normaal met de rechter stick links en rechts.
Hoe vieren jullie bv de zeilen? met een potmeter? of met de linkse rudder stick?

Mijn spektrum zender heeft geen potmeter maar mijn turnigy 9x zender wel.
misschien wat tips?

gr ray

Raymond,

Ik zou als ik jou was niet te hard van stapel lopen. Ik heb zojuist eens in een van bovenstaande forums rondgekeken en las daar dat het nog knap moeilijk was om de juiste hoeveelheid loodhagel in de bulb te krijgen. Overigens, wat is de meerwaarde van al de epoxie in de bulb? Zelf zou ik hem max met lood vullen en alleen het gat afdichten met epoxie. Als hij echt vol zit en jij laat er een goeie klodder in lopen gaat dat lood geen kant meer op. Uiteraard is het aan jou om te doen wat je prima vindt.

Veel succes en plezier.

Zeilen zet ik meestal op de "gas-stick" dus die zonder veertje. Een potmeter lijkt me niet echt handig werken, dan nog eerder een schuif, maar een stick werkt naar mijn idee het beste.

zeilen

Hey mr. de Indoorvlieger,

Thx voor deze tip, dit wist ik dus ook niet. Ik had geen idee waar ik de controls op moest zetten.
Maar idd, lijkt me ook logisch de gas stick erg handig. En de rechtse stick gewoon op de rudder voor het sturen.

Zeilen zet ik meestal op de "gas-stick" dus die zonder veertje. Een potmeter lijkt me niet echt handig werken, dan nog eerder een schuif, maar een stick werkt naar mijn idee het beste.

Back