Razor Hotliner van Lindinger

Hallo medepiloten.
Mag ik vragen: wie o wie van jullie vliegt er toevallig met een Razor Hotliner van Lindinger?
Ik heb me gisteren dit pracht toestel op kunnen halen en het is mijn allereerste GFK kist.
Vlieg zelf al jaren en jaren met schuimen vliegtuigen.
Niets mis mee natuurlijk en die vliegen best wel strak en kunnen ook knettershard.
Maar.........ik wilde al een tijdlang een iets strakkere kist wat met name betreft materiaal.
Met schuim blijf ik vliegen, want dat bevalt me al jarenlang erg goed.
Maar een kunststof toestel deed me al een tijdje kwijlen.

De Razor die ik nu heb staan meet in spanwijdte: 2230mm en heeft een V-tail.
Vliegklaar zal zij rond de 2 kilo wegen en dit wordt de voorlopige set up:
-900KV Brushless outrunner met 13x8 klap prop
-60A regelaar
-4 stuks HS85MG servo's
-Spektrum AR6200 ontvanger met satteliet
-Turnigy 3S 3000Mah 40C Lipo pack

Het toestel kan ook op 4S Lipo volgens de vorige eigenaar.
En dat geloof ik graag, want heb net het toestel 'droog' in elkaar gestoken en allemachtig wat een forse dame zeg.
Ik schrok wel wat van die 2230mm spanwijdte.
Mijn Hype Wow meet 1600mm span en dat vond ik al een lap.
Ik wil deze prachtdame eerst op 3S gaan vliegen dit seizoen.
Later overstappen naar 4S Lipo pack en er dan een 80A regelaar insteken is zo gedaan.
De motor en alle overige elektronika kan dan gewoon blijven zitten.
Ben erg benieuwd hoe deze dame zich zal laten vliegen straks.
Mijn huidige Hype Wow vliegt al behoorlijk strak vind ik, dus deze Razor kan dat alleen nog maar overtreffen.

Ik heb lopen Googlen op deze Razor Hotliner.
Maar kan er helaas erg weinig over vinden.
Welgeteld 1 filmpje op You Tube maar verder geen bouwverslagen of what so ever.
Hoop dat er iemand op dit Forum zit die al vliegt met de Razor Hotliner van Lindinger.
Zou graag eens een babbeltje willen maken met die persoon.
Helaas heb ik al het voorgevoel dat dit geen gangbare kist is, en er niemand zal reageren.
Maarja........hoop doet leven.
Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt:
Dag Erwin, Ik las je draadje zonet...
Laat anders je draadje een even verplaatsen naar de Pylonracen & Speedmodels afdeling van het MBF :)? ... voor wat meer aandacht.
In het Pylon en Speed deel wordt er flink wat uitgewisseld. Zeker de moeite waard om dat eens door te vlooien of een aantal draadje te volgen.

Een vlotte zwever of hotliner zal het zeker zijn. Maar ook gerede kans dat ze ook lui gestuurd kan worden. Om de kist goed af te stellen, zal het niet veel verschillen van de gemiddelde F5B kist of vlotte zwever.
2,2 meter met 2 kg moet goed te doen zijn...

Spanwijdte zegt niet veel. Mijn Wilco/Hawk F5B vol GFK heeft een span van 1700. Vliegt al goed bij 1200 gram, maar mist massa voor een snelle duik, of het vasthouden van snelheid. Laat staan geschikt voor het competitief mee doen aan de F5B klasse, behalve dan voor de funfactor. Het zweven gaat daar in tegen voortreffelijk, beetje thermiek.. en je bent wel een tijdje zoet. Vliegt werkelijk als een eitje, behoorlijk strak... naar mijn gevoel zelf makkelijke dan een trainer
Maak ik hem zwaarder naar rond de 1500 gram of meer... met een flink stuk meer motorvermogen... wordt het een ander verhaal. Maar het blijft heel goed vliegen. De motor dient in deze eigenlijk alleen als buitenboordmotor op een zeilboot. Is maar een paar seconden aan om de kist op hoogte te zetten.

Dan mijn enigma is ook een respectvolle. Wel een span onder de 2 meter. Maar een stuk zwaarder 1750 gram op 4S en een puist aan vermogen. Dat is voor mij een kist om thans nog echt ontzag voor te hebben... in den beginne... want snelheid went.

Overigens.. beide modellen draaien met borstelloos + reductiekast relatief grote props, die niet eens zulke hoge toerentallen draaien. De motoren doen dat wel en draaien daarbij behoorlijk efficient. Achter de props tocht het dan ook aanzienlijk...

Kijk ook eens op de site F5B.nl - Home
Een fanatieke club mensen en een boel gezelligheid. Op wedstrijddagen en bij tijd en wijlen opgezette oefendagen aan te bevelen om langs te gaan... en je vol te laten gieten met informatie en enthousiasme. (kist mee nemen)

De jongens aan de basis van dit gebeuren zijn GVJO en Gerben. De zaak met grote geestdrift gepromoot en er voor gezorgd dat er een kern aan vliegers en organisatie support bij elkaar is gekomen. Waarvan een clustertje Nederlanders en Belgen inmiddels internationaal deelneemt aan F5B wedstrijden... en het zelfs zeer goed doet. (Noot: de Belgen deden dat reeds voortreffelijk overigens...)

Zo maar voor even...
Groet Bas

Erwin... Je hebt PB!

Hmmmm.... Kijk! Ut is maar hoe je zoekt! :)

Per onmiddellijk...
http://shop.lindinger.at/pdf/81542.pdf
En dat is, lijkt me een heerlijke multifunctie-pretzwever. Geen Hotliner in de zin van een pur-sang F5B.
Heerlijk voor in de bergen... of bij het duin? Thermieken kan deze ook vast. Niet een kist voor knikkende knieen!

Trefwoord... RAZOR FERTIGMODELL PH

Groet Bas

Erwin,

hier een filmpje van de Razor M.

Je kan er veel lol aan beleven maar verwacht geen racemonster.
Dit soort modellen heten "softliners".
Redelijk vlot maar kunnen ook aardig zweven.
Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken, wat vlieggedrag betreft, met een Simprop Selection.
Die heb ik zelf gehad, met brushed motor en was een leuke en goede instap richting hotliners.

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Erwin,

Leuke kist, hoop dat je er veel plezier mee beleeft :)

Heb even kort voor je gekeken, hier een Duitser die hem heeft/had, helaas niet al te positief;
Razor vs. Excel Competition 3; Klon gg. Original

Maar dat gaat vooral over de bouw, als ik het zo lees zit de jouwe al inelkaar, dat scheelt alweer.
Met 3S zal hij vlotjes omhoog gaan, met 4S wordt het natuurlijk nog leuker ;)

Welke motor,accu, prop en regelaar wil je precies gaan gebruiken en heb je die al besteld/binnen?

Groet,
Gerben

Heren!!
Dank voor jullie reacties.
Ik denk dat deze kist op 3S Lipo pack voor mij straks snel genoeg gaat voorlopig.
Op 4S zou altijd nog kunnen, maar dat is later.
Ik heb er nu een 900KV Brushless outrunner inzitten van ±160gram.
Zit een 13x8 klapprop op.
HiModel 60A regelaar met remfunctie op de prop.
3S 3000Mah 40C Lipo pack gaat deze dame voeden straks.
Met deze set up zou het toch echt moeten kunnen vliegen.

Ik ben echt al heel blij met deze kist.
Zij staat nu in mijn hobbykamer te pronken en ben er verdomd trots op.
Wachten is nog op servo's.
Hoop haar over maximaal 3 tot 4 weken wel Airborn te hebben.
Zal inderdaad in den beginnen knikkende knieeen zijn.
Met mijn Hype Wow ben ik inmiddels al gewend.
Die kist vliegt ook erg fijn hoor.

Dan even wat anders..............
Ik heb er van de vorige eigenaar een soort van houten balanceer ding bijgekregen.
Ik kan het toestel op de vleugels erop zetten om zo het CG te bepalen.
Nou weet ik als modelvlieger dat een juist of onjuist CG heel erg bepalend kan zijn voor een toestel.
Maar is het nou zo dat als ik straks het toestel vliegklaar heb en er een Lipo pack insteek en het toestel dan op die balancer plaats, dat het toestel dan iets voorover moet hellen???
Hoe bepaal ik dat het beste??
Kan iemand mij helpen met advies?

En dan nog iets.
Ik had van Bas al een adres gehad omtrend plastike bouten van ±2cm schroefdraad lengte om de beide vleugelhelften mee vast te zetten.
Maar het adres wat Bas mij gaf heeft ze wel, maar NIET met kruiskop maar met platte kant.
Ik wens ze het liefst alszijnde kruiskop.
Heeft iemand een webshop adres voor mij waar ik dit soort plastike bouten van 2cm schroefdraad lengte kan bestellen? ( dus DIE MET kruiskop en niet met platte kop)
Ik kan het niet vinden via Google.
Hoor het graag.
Vr Gr Erwin

Heren.
Ik heb het gevoel dat een aantal van jullie echt veel ervaring heeft met Hotliner toestellen.
Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch:
Weet iemand van jullie voor mij een echte fijne Hotliner kist van GFK die aan mijn wensen voldoet:
- Romp GFK met spanwijdte van maximaal 1800mm en minimaal 1600mm
- Toestel moet lopen op 3S 2200Mah 40C Lipo packs
- Toestel moet een V-tail hebben(vind die construktie echt vet mooi)
- Hoeft geen super dure wedstrijdkist te zijn

Ik heb een tijdje terug op Webshops gekeken zoals Lindinger en Staufenbiel.
Tjemig wat een boel keuze hebben ze daar.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.Komt mede omdat ik leek ben op dit gebied.
Iemand een tip voor mij??
Vr Gr Erwin

Nog een tip.. neem stalen bouten en geen plastic.
Als 1 boutje breekt en de vleugel wegdraait heb je veel schade.

Zwaartepunt:
Hij zou horizontaal of ietje voorover moeten hangen.
Beter iets voorover hangend als je niet zeker van je zaak bent.
In de vlucht ga je het model pas fijnafstellen.
Rugvlucht, duikproef, daar bepaal je in grote lijnen je zwaartepunt mee.
Het is ook erg persoonlijk, Gerben en ik vliegen erg achterlijke modellen, andere piloten willen hem weer iets voorlijker hebben.
Hoe achterlijker hoe nerveuzer en hoe agressiever hij overtrekt.

We weten dat je in Holland woont, maar welke regio?
Er zijn door het hele land F5B piloten die je wel kunnen en willen helpen.

En inderdaad, de Hawk is vergeleken met de Razor een beest...
Ik stuur je wel even een PBtje.

Grts Gert-Jan

Dank voor de reacties.
Jullie zijn helder.
Ben woonachtig in de regio Gelderland.
Ik begin eerst maar eens met deze Razor GFK kist.
Kan daarna altijd eens kieken naar een echte Hotliner.
Als zo'n echte Hotliner al een beest is vergeleken bij mijn Razor dan mag ik nog wel even oefenen.Ha ha ha ha ha.
Vr Gr E

Hallo allen.
Even een kleine update mijnerzijds.
Ik heb gisteren toch maar een Turnigy 80A regelaar besteld.
Wilde aanvankelijk een 60A esc in mijn Razor steken maar omdat ik straks ook op 4S Lipo pack wil kunnen vliegen of op z'n minst eens wil uitproberen hoe dat vliegt op 4S toch maar gekozen om het in 1 keer goed te doen en er gaat dus een 80A esc in.
Het iets extra gewicht van de 80A regelaar ten opzichte van de 60A regelaar zal nihil zijn.

En gisteren ook even naar de vloerenboer gegaan.
Daar parket onderlegger gehaald, jullie kennen het vast wel.
Van dat zilveren kleurige.
Machtig mooi materiaal om beschermhoezen van te maken waarmee ik de twee stuks vleugelhelften kan transporteren.
Heb laatst eens geprobeerd om de Razor in haar geheel mee te nemen op de fiets.
Het was te doen, maar afgezien van de vele blikken van omstanders waarmee ik behoorlijk bekijks trok was het door de wind die vat probeerde te krijgen op de 2230mm span vleugels toch behoorlijk lastig af en toe.
Dus het transporteren van de Razor in 1 geheel ga ik toch maar niet meer doen.

Het straks mee kunnen nemen van de drie delen (romp en 2 stuks vleugels) kan dan ook geschieden dmv mijn motorscooter.Prettig als ik op locaties ga vliegen waar er met de fiets vanwege de grote afstand slecht te komen is.
Het maken van de bescherm-vleugelhoezen was leuk werk en is goed gelukt.
Ziet er strak uit en de beide vleugels zitten er netjes en beschermd verpakt in.

Wat de Razor betreft.............
Ik ga erin mee dat het toestel door haar deelbare vleugels niet echt een Hotliner is.
Dat geloof ik wel van de ervaren Hotliner piloten.
Desalnietemin denk ik wel dat deze Razor straks behoorlijk van haar plek zal gaan en snaarstrak zal kunnen vliegen.
Grappige is dat ik dat al vond van mijn schuimen Hype Wow en daarom zal de razor mij straks behoorlijk positief gaan verrassen.
Het wachten is nu nog op de 4 servo's en de regelaar.
Het toestel staat te glimmen als een hondepik in de maneschijn in mijn hobbykamer en kan niet anders zeggen dat dit 1 van de eerste keren is dat ik erg trots ben op een vliegtuig dat ik in mijn collectie heb.(en heb de laatste 7 jaar toch al behoorlijk wat schuimen vliegtuigen mogen hebben)
Niet om al mijn anders schuimen toestellen af te vallen, integendeel.
Maar daar was ik na een korte periode vaak al gewend en het blijft hoe dan ook schuim.( optisch gezien bedoel ik, dus geen kwaad woord over vliegeigenschappen)
Maar deze Razor ziet er door het gelikte materiaal zo strak uit en echt een beauty om te zien.
Tot op heden kijk ik vaak even de hobbykamer in en dan zie ik haar daar staan.
Zoiets geeft mij een glimlach op het gezicht.
Beetje raar praten misschien, maar voelt net zoiets als een trotse vader.Ha ha ha ha ha.
Is toch een beetje je kindje he!!

Al met al heb ik er bere veel zin in om die prachtkist het luchtruim te laten verkennen.
Nog nimmer in mijn hobby carriere met een GFK kist van ±2 kilo aan vlieggewicht mogen vliegen.
Dus ben zeer benieuwd hoe dat proces zal verlopen straks.
Vr Gr Erwin

Leuk he, beetje knutselen en elke keer weer genieten van je model.
Zelf zie ik sommige modellen een beetje als gereedschap maar als ik dan af en toe een foto zie dan denk ik wel, wow, gaaf ding is het toch!

We waren net in Dalfsen, F5J wedstrijd.
Gerben vloog daarna even een ronde met zijn Avionik F5B.
Als je dan een halve dag naar F5J hebt staan kijken en zo'n F5B ding gaat de lucht in merk je pas weer hoe waanzinning had dat gaat, weer even genieten!
Daarna heeft hij nog even met mijn (nu zijn) Viper pylonracer gevlogen, superstil en bloedsnel.
Was weer een lekker dagje daar.

Erwin, we zijn 21 april weer in Dalfsen.
Ik weet niet of je kans ziet om die kant op te komen maar we kunnen dan even je Razor bekijken, tips en trucs geven en dan kan je ook kijken wat je in de toekonst kan gaan vliegen.

GJ

Potdomme...............
Als ik dat had geweten was ik vandaag al wezen komen kijken.
Ik hou de 21ste vrij in mijn agenda.
Draai die week een vroege dienst en ben zaterdags vrij.
Als het niet regent ben ik absoluut van de partij.
Graag even de adres en tijd gegevens van vliegplaats per pb.
Ik zou heel graag mijn licht eens willen opsteken daar.
Vr Gr Erwin

Hallo heren.
Vraag: wordt er aanstaande zaterdag de 21ste gevlogen in Dalfsen?
Zal natuurlijk afhankelijk zijn van hoe het weer zich zal uiten, maar indien het droog is wat is dan de locatie en op welk tijdstip zal er dan worden gevlogen?
Vr Gr Erwin

Hallo Dylan,

even dit in de gaten houden:
2e-f5b-wedstrijd-rmf-dalfsen-21-april

Verder kan je op F5B.nl - Home in de agenda kijken, daar staat de locatie met kaartje.
Het is bij RMF Friendship te Dalfsen.
REGIONALE MODELVLIEGCLUB FRIENDSHIP
De kantine bij RMF Friendship heeft eten en drinken.

Start zal rond 10.30 zijn en er wordt dan 4 ronden gevlogen.
Zelf ben ik wat later wegens algehele lamlendigheid.

Alles gaat heel relaxed en iedereen is aanspreekbaar.
Na het vliegen gaan we uit eten met een ploegje, je bent welkom.
Neem je model mee, er is vast wel even tijd, in de pauze of na de wedstrijd, om naar je model te kijken.

Je kan het beste bij aankomst even naar Gerben vragen, waarschijnlijk herkenbaar aan een oranje jasje...

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gert-Jan.
Bedankt voor de info.
Ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Afhankelijk van het weer doet en wat de wensen van de vriendin op die bewuste zaterdag zijn zal ik wel of niet langskomen.
Vr Gr E

Hallo allemaal.
Tjemig wat jammer dat het dit weekend zulk slecht weer gaat worden.
Die regenbuien gooien echt roet in het eten.
Ben vandaag druk geweest met het vliegklaar maken van mijn Razor Hotliner.
Was overigens nog een heel gedoe om het CG goed te krijgen.
Er zit zo'n soort houten tray in waarop alles kan worden vastgezet.( mooi systeem overigens)
Maar om het CG helemaal naar wens te krijgen heb ik wel tig keer die try in en uitgebouwd.
Maar.........het is helemaal gelukt en de kist staat ready to fly standby klaar voor haar Maiden vlucht.
Nu nog even wachten op beter weer en dan ga ik dat machtige apparaat eens uitproberen.
Wat een lap van een vleugel is en blijft het en die kunst-stof romp lijkt wel een boot.
Echt een gaaf toestel.
Ben erg benieuwd hoe zij zich zal gaan gedragen straks in de lucht.
Vr Gr Erwin

Ha ha ha ha.........Leon.
Nee hoor zal haar niet slopen dit weekend.
Ik wacht even op een mooie dag waarop ik de Maiden wil maken met deze prachtkist.
Had haar afgelopen middag even op vol gasje in de woonkamer draaien en dat gaf een beste bak aan vermogen.
Nu staat zij weer te pronken in de hobbykamer en geduldig te wachten tot zij los kan gaan.
Fijn weekend Leon.
Vr Gr E

Erwin, morgen wordt er gewoon in Dalfsen gevlogen.
Wij hebben geen last van wind, we maken de wind zelf met onze props.
Regen?? Dat is koeling voor de motor.
Enige probleem kan laaghangende bewolking zijn, met 1,5 seconde motorloop kom je met een wedstrijdkist ruim boven de 200 meter uit, gestart vanaf de grond.
Dus... je bent welkom!

GJ

Back