RB-Zweef vliegersvergadering

Discussie in 'F3B' gestart door roberth, 31 dec 2009.

  1. roberth

    roberth

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Beuningen, GLD
    Op 10 januari vindt in Zeewolde de jaarlijkse KNVvL vergadering voor RB-Zweef wedstrijdvliegers plaats. Alle F3B/F3J/F3K wedstrijdvliegers hebben als het goed is een e-mail ontvangen met de agenda en gespreksonderwerpen. Deze agenda en onderwerpen zijn ook hieronder weergegeven.

    Indien u geen e-mail heeft ontvangen en interesse heeft om bij de vergadering te zijn - laat dat dan svp even weten via een PB-tje - dan stuur ik de vergaderstukken per e-mail toe.

    Met vriendelijke groet,

    Robert Hermans
    KNVvL - Subcommissie RB-Zweef


    ----------------------

    KONINKLIJKE NEDERLANDSE VERENIGING VOOR LUCHTVAART
    Afdeling Modelvliegsport
    Commissie Sportzaken
    Subcommissie RB-Zweef

    Agenda voor RB-Zweef vliegersvergadering op 10 januari 2010

    Aanvang: 14.00h
    Basisschool ’t Wold,
    Flevoweg 68, ZEEWOLDE


    1. Opening, vaststellen agenda, algemene mededelingen
    2. Verslag vliegersvergadering vorig jaar (zie aparte bijlage)
    3. Jaaroverzicht en evaluatie wedstrijdseizoen 2009 (zie aparte bijlage)
    4. Uitreiking prijzen voor ereplaatsen wedstrijdseizoen 2009
    5. Samenstelling Subcommissie RB-Zweef

    Pauze

    6. Voorstel voor wijziging wedstrijdreglement
    - F3K
    - F3J
    - F3B
    7. Wedstrijdkalender 2010: F3K, F3J en F3B
    8. Rondvraag
    9. Volgende vergadering en sluiting




    Ad 5 Samenstelling Subcommissie RB-Zweef:
    • Aftredend en herkiesbaar is Frans Vreugdenhil
    • Peter Zweers gaat door in zijn rol. Geert van Melick ondersteunt de F3J subcommissie
    • Theo Schoorl gaat door in zijn rol. Theo heeft gemeld dat hij wil stoppen na het F3K WK in 2011
    • Aftredend is Robert Hermans
    • Wout Heijne heeft zich helaas om persoonlijke redenen teruggetrokken als kandidaad-voorzitter voor de subcommissie RB-Zweef.
    • De subcommissie doet een dringend beroep op KNVvL modelzweef wedstrijdvliegers om zich kandidaat te stellen voor de subcommissie, zodat continuïteit van de subcommissie gegarandeerd kan worden


    Ad 6 Voorstel voor wijziging wedstrijdreglement – F3K

    F3K reglement is besproken bij een F3K vliegersvergadering op 1 november 2009. Het verslag van deze vliegersvergadering is te vinden op Home - F3K Nederland.


    Ad 6 Voorstel voor wijziging wedstrijdreglement – F3J

    In een klein comité, te weten Rob Sanders, Peter Zweers en Karel van Baalen, hebben we eens kritisch gekeken naar de F3J regels en met name de lokale aanpassingen hiervan. Uit dit overleg zijn de volgende voorstellen tot wijziging en verduidelijking van de F3J regels gekomen, o.a. naar aanleiding van de ervaringen met het starten van lieren bij F3J:

    5.3.2.2.
    b. De bovenwindse keer rol, welke gebruikt moet worden, mag niet verder dan 200 meter (lokale regel voor F3J: 145 meter) van de lier staan. De hoogte van de as van de keer rol t.o.v. de bodem mag niet meer bedragen dan 0,5 m. Het loslaten van het model moet binnen 3 m van de lier geschieden (Lokale regel voor F3J : Het model wordt gestart binnen de startcorridor, zie 5.6.8.1. ). De lier moet voorzien zijn van een inrichting die uitvieren tijdens de start verhindert.
    Reden, gelijktrekken van starten in corridor bij loopstart en lierstart, extra ruimte tussen lopers en keerrollen t.b.v. de veiligheid.
    5.6.1.4. Deelnemers en helpers
    a. De deelnemer (vlieger) moet zelf zijn radio-installatie bedienen.
    b. Iedere deelnemer (vlieger) mag drie helpers hebben.
    Slechts één aangewezen helper mag de vlieger coachen en tevens het model aanraken gedurende de werktijd .Bij gebruik van een elektrische lier bevindt zich altijd één helper achter de keerrol (vanuit de startstrook gezien) tijdens het starten. De derde helper moet de lier bedienen.
    Reden: de taakverdeling m.n. bij het lieren was niet duidelijk vastgelegd, regel is kompleet herschreven

    Minimaal aantal ronden voor een geldige wedstrijd:
    Regel 5.6.3.1. a en het reglementen boek spreken elkaar tegen.
    Regel 5.6.3.1. geeft de internationale regel (minimaal 5 ronden voor een geldige wedstrijd). het reglementen boek geeft de Nederlandse regel: Er zijn 4 wedstrijden waarin ten minste 4, doch bij voorkeur 5 rondes gevlogen worden).

    Voorstel is om de Nederlandse regel aan te passen naar minimaal 3 ronden voor een geldige wedstrijd:
    Reden, Meerdere personen dachten dat het aantal 3 is, de regels spreken dit echter tegen. Tevens kun je bij 3 ronden al spreken van een voldoende resultaat om de wedstrijd mee te laten tellen voor het NK en de selectie.

    Regel 5.6.3.1
    Inloten; de notulen RB-zweef van 2005 zijn niet verwerkt; men mag maximaal 1 keer per seizoen ingeloot worden voor een reflight. het weigeren van een reflight nadat je bent ingeloot telt als reflight.
    5.6.5. Vervallen van een vlucht en/of diskwalificatie
    f. De vlucht is vervallen en wordt geregistreerd met een 0-score, wanneer er bij een vluchtpoging met lierstart geen helper achter de keerrol (vanuit het startgebied gezien) zich bevindt
    Reden, afgesproken op de vliegersvergadering van 2008, is niet verwerkt in de regels, regel toevoegen.
    Regel 5.6.6.1.a: Internationaal regel dat een groep uit minimaal 6 vliegers bestaat.
    Voor het NK stel ik de volgende regel voor:
    Het minimaal aantal vliegers per ronde is 4, dit indien het aantal deelnemers dit toelaat. Wijzigingen in de matrix dienen voor aanvang van een ronde plaats te vinden.

    De Notulen van RB-zweef 2006 aangaande de matrix zijn niet verwerkt in de regels:
    De 5 beste teams worden ingedeeld volgens een 5*5 matrix. In deze matrix vliegen ze maximaal 1 keer tegelijkertijd per wedstrijd. Voor het bepalen van de 5 sterkste teams worden de individuele resultaten van alle NK vluchten van de laatste 2 jaar opgeteld

    Verder vonden we nog een aantal “type foutjes”
    Deze tekstuele aanpassingen moeten we maar aan Peter Keim ter hand stellen, deze hoeven niet op de vergadering “behandeld” te worden ons inziens.
    5.6.2.2. - Laatste woord is weggevallen, moet zijn het woord geplaatst
    5.6.3.1. - 2x de letter b gebruikt !!!
    Er wordt gesproken over vluchtpoging en star(t)poging (1x) , m.i. moet dit allemaal vluchtpoging zijn.
    5.6.4 - Er staat “officieele tijdopnemer”, moet zijn officiële tijdopnemer
    5.6.8.3 - er staat “moret” dat moet ongetwijfeld moet zijn
    5.6.9.2. - er staat “radiuis” dat moet ongetwijfeld radius zijn


    Ad 6 Voorstel voor wijziging wedstrijdreglement – F3B

    Geen speedvliegen tijdens regen
    Wanneer het begint te regenen wordt de wedstrijd stil gelegd voor speed-vliegen. De reden hiervoor is dat de vliegtuig-performance dan heel snel minder wordt en dit niet eerlijk is ten opzichte van mensen die wel in het droge weer kunnen vliegen. Voor het speed-vliegen geldt een strenger criterium dan voor de andere taken omdat daar sprake is van groepsscores die onder dezelfde condities tot stand komt. Bij de eerste druppels wordt voor speed de wedstrijd stil gelegd.

    Steekproef op liervermogen
    Het voorstel is om van 1 vlieger direct na de start de lierspecificaties te meten. De wedstrijdleider bepaald vooraf aan de wedstrijd welke vlieger die dag gemeten zal worden. Hij maakt dit niet bekend aan de deelnemers behalve dat hij tijdens de briefing meldt dat hij 1 persoon heeft gekozen die hij gaat meten. Lier spec worden gemeten: 1e keer dummy om te checken op de apparatuur het doet. Hierna 3 keer gemeten met tussen pozen van 2 minuten per meting gemeten met een stopwatch. Het gemiddelde van de 3 metingen moet op minimaal 23.0 mOhm uitkomen gemeten met de KNVvL apparatuur. Wanneer de waarde te laag is vervalt de score van de vlieger voor de laatste vlucht voor de meting. Er is geen sprake van strafpunten. De lier kan alleen dan worden ingezet als deze aantoonbaar wel aan de juiste waarde voldoet. Dit moet afgestemd worden met de wedstrijdleider.

    Steekproef mee meten als wedstrijdleider
    Bij elke wedstrijd wordt door de wedstrijdleider en/of enkele medewerkers de vliegtijd mee geklokt tijdens de thermiektaak. Hiermee wordt steekproefsgewijs steeds een tijdwaarnemer gecontroleerd.

    Meer dan 2 rondes vliegen op een dag.
    Er wordt gedurende de dag zo veel mogelijk hele taken gevlogen als binnen het tijdskader past van 10:00 uur tot uiterlijk 17:00 uur. Hierbij wordt een pauze van een minimaal 0:30 ingelast om de lunch te gebruiken. Wanneer dit gebeurt, is de ter bepaling van de wedstrijdleider. Bij de aanvang van de dag worden de openstaande taken van de vorige wedstrijdronde gevlogen, tenzij er een nieuwe ronde aanvangt. De dag wordt niet met een speed taak begonnen. Tijdens een nieuwe wedstrijd dag mag men een andere kist inzetten om de ronde af te maken, men moet die ronde wel afmaken met dezelfde kist.

    Om te voorkomen dat de wedstrijd langer duurt dan 17:00 uur is het zaak op tijd te beginnen met een eventuele laatste taak. Richtlijnen hiervoor zijn: 17 min per slot voor Thermiek dat maakt bv voor 5 slots dat om uiterlijk 15:30 begonnen moet zijn met deze taak. Voor Afstand geldt een richttijd van 12 minuten per taak. Voor 5 rondes geldt dan een tijd van 16:00 uur om uiterlijk mee te beginnen. Voor Speed kan 3,5 minuten per deelnemer aangehouden worden. Voor 16 deelnemers komt dit neer op een start tijd van 16:00 uur.

    De taken worden door de subcommissie samengevoegd tot rondes. Voor de Nederlandse competitie gelden alleen maar hele rondes. Resultaten van niet geheel gevlogen rondes kunnen voor het dagresultaat wel gelden maar het Nederlandse kampioenschap niet. De wedstrijdleider geeft bij aanvang van de dag aan welke taken hij hoopt te kunnen vliegen. Wanneer in een competitie jaar meer dan 8 rondes gevlogen worden, wordt de Nederlandse kampioen bepaald aan door de scores van alle rondes bij elkaar op te tellen met aftrek van de slechtste 2 rondes.

    Ad 7 Wedstrijdkalender 2010: F3K, F3J en F3B

    De wedstrijdkalender voor 2010 is op dit moment nog niet helemaal compleet. Deze wedstrijdkalender wordt tijdens de vergadering uitgedeeld.


    Ad 9 Volgende vergadering en sluiting

    Voorgesteld wordt om de volgende RB-Zweef vliegersvergadering te houden op zondag 9 januari 2011, op een centrale plaats in Nederland.
     
  2. roberth

    roberth

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Beuningen, GLD
    RB-Zweef vliegersvergadering - uitgesteld!

    Geachte RB-Zweef wedstrijdpiloten,

    De RB-Zweef vliegersvergadering van as. zondag wordt met twee weken uitgesteld, naar zondag 24 januari.

    Gezien de slechte weerscondities vinden we het niet verantwoord om aanstaande zondag de vliegersvergadering te houden. Veel wegen zijn nu al moeilijk begaanbaar, en voor het komende weekend wordt er nog veel sneeuw voorspeld.

    We hopen dat iedereen dit bericht op tijd krijgt. Het zou heel vervelend zijn indien mensen toch komende zondag voor niets op pad gaan. We roepen u daarom allemaal op om uw collega-vliegers te bellen - zeker indien u vermoedt dat ze wellicht niet regelmatig de e-mails checken.


    Met vriendelijke groet,

    KNVvL, Subcommissie RB-Zweef
    Frans Vreugdenhil (F3B)
    Theo Schoorl (F3K)
    Peter Zweers (F3J)
    Robert Hermans (voorzitter)
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  3. RoelB

    RoelB Guest

    vliegersvergadering?

    Kan iemand mij vertellen wanneer en waar de vliegersvergadering gaat plaatsvinden.

    Grusse Roel;)
     
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    wanneer en waar ?

    Zondag 9 januari 2011, volgens mij weer in Zeewolde. Maar ik ben er zeker van dat de uitnodiging hier wel verschijnt.
     

Deel Deze Pagina