Arjen van Viegen zei:
Wat is dus precies een parkflyer???
Hebben we daar al een eensluidende definitie voor??
Parkflyer: Iets waarmee je in een parkje zou kunnen vliegen zonder dat de andere aanwezige ook recreerende mensen daar last van hebben of de neiging heeft angstig weg te lopen.
Dus iets traags, rustigs, zonder lawaai snorrend op een mooie zomerdag.
En, als eea mis gaat, en iemand moet onvrijwillig dat ding koppen, die persoon geheel niet of nauwelijks beschadigd is.
Denk er met je gezond geacht verstand er dan dus ook aan dat het in een druk park het niet onmogelijk is dat je in een groep kinderen of zelfs in een kinderwagen zou kunnen crashen!
Vliegtuig aan barrels, prima..
Baby nog heel, ja graag!
Parkflyers...Sommige indoor tuigen met bijv sp300 kun je dus eigenijk al niet in een druk park vliegen.. Ook een vlot ding als een holiday 280 en dus ook de delta 400 en bijv een zagi niet.
Ook niet in een rustig park!
Realiseer je dat je het ene moment helemaal alleen op een stukje grasveld staat, het volgende moment er veel toeschouwer(tjes) kunnen zijn, zonder dat je maar hebt kunnen denken aan landen. En ze staan heus niet netjes achter een lijntje te kijken! Het liefst vlak voor je,en door elkaar heen schreewend met veel vragen.
Ook kan er zomaar bijv gevoetbald gaan worden op het stukje gras waarboven jij aan het vliegen bent, en ze zullen heus niet aan je vragen of het wel schikt..
Wij ervaren vliegers weten hoe we (indoor) een crashed model zouden moeten koppen of ontwijken. Maar stel je voor dat een klein kind met zijn vingetjes een vertraagde sp300 met een lel prop zal proberen af te weren...Gegarandeerd een paar hechtingkjes, op zijn minst.!..
Dus het heet dan wel parkflyers...Schijnt ook inderdaad te kunnen bijv in Amerika. Maar in ons volle nl is het vragen om problemen. Dus goed nadenken wat je waar en hoe doet, en realiseer je je de consequenties. Anders staat met name de Telegraaf weer pagina vol met foto's en een denigreerende tekst waar wij niet blij van worden, en heeft de dichtsbijzijnde club weer problemen met de gemeente enz.
En, ook even wat anders aanhalen, veel clubs zijn ook bepaald niet dol op parkflyers. Deze worden vaak dichtbij gevlogen (tsa het zijn kleine dingetjes he?) en dan worden de reguliere brandstofvliegers er weer erg zenuwachtig van.
Zelfs op ruime 5 meter afstand word al als 'over het hoofd' ervaren.
Het is dan van de club de bedoeling dat je gewoon hetzelfde wijde circuit meevliegt als de andere brandstof modellen... Modelletje nauwelijks meer te zien bij het verre been, en na 1 rond(je) is het accuutje al leeg...