RBC F-35 - Hij is klaar, met foto's en VIDEO!

Na enkele piepschuim EDF's gevlogen te hebben en mijn eerste balsa bouwproject succesvol te hebben afgerond zit ik aan een balsa EDF kit te denken. De F-35 van RBC spreekt me erg aan, maar ik kan er bar weinig info over vinden. Misschien dat hier iemand het ding heeft of kent en er iets zinnigs over kan zeggen.
Ik ben vooral benieuwd of de aanbevolen setup van RBC voldoet. Deze dus:

Motor: Hetrc edf 3w or 2w-20
Electric Speed Controller RBC 60 amp
Wemotec Mini Fan 480
Battery: 3 or 4 S3P lipo cells

Ik vraag me met name af waarom er een 3P accu in zou moeten, of moet het gewoon 30C zijn en hebben ze zich vertypt?

Laatst bewerkt:
Ze raden aan een 3 of 4 cell van zon 3200Mah.
En dat zijn ook maar richtlijnen Want velen vliegen al snel met een
2W-25 op 6 cell of zo.
Ik zou er een 2W-20 inzetten als je echt hard wil op 4 cell.
Een 3 W als het wat langzamer mag en je op 3 cell wil.

Je zal zon kleine 50A verbruiken ( al moet je dit meten.)
Voor de aandrijving kun je zoeken op: Het rc sniper, het rc F 16
etc etc
Want eerder genoemde aandrijving zit in veel van dit soort kistjes

Stel hij verbruikt 50A.
Dan is een 3200Mah 20C lipo: 3.2x 20= 64A continu al genoeg.

Voor de rest is er veel over dit kistje te vinden op:

RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars!

Dat is een heel interessant draadje, ik wist niet dat deze kit al zou oud was?
Hij ziet er niet al te lastig uit wat bouwwerk betreft. Ik denk dat ik er gewoon maar een ga bestellen.

Voor de zekerheid heb ik de afmetingen van de accu laten checken en dat is maar goed ook. Het pack blijkt veel dikker te zijn dan de specs en past niet. Dan maar verder gaan zoeken. Ik denk dat het 2 kleinere 4 cellen packs gaan worden die achter elkaar komen te liggen.

Na een verhuis en dus nieuwe hobbykamer heb ik ook zin gekregen in iets nieuws.
Het is een F35C geworden van RBC. Voor ik er aan begin moet ik wel één van mijn andere lopende projecten afwerken... wat is het leven van een modelbouwer toch hard hè? :-D

gefeliciteerd met je aankoop! Ik ben grote fan van RBC kitjes, het bouwt makkelijk en snel en het eindresultaat ziet er goed uit als je een beetje je best doet.

en ja, het leven van een modelbouwer is hard. ik heb moeten beloven eerst 2 projecten af te maken voordat ik met iets nieuws begin ;)

Proficiat Maarten met je aankoop. Ik ben inmiddels een flink stuk verder met de bouw. Ik heb nog weinig bouw ervaring en sommige stukken was echt een puzzel. De bouw beschrijving is nl nogal summier en de foto's kloppen soms niet met de geleverde versie. Ik dacht eerst dat er niet eens een bouwbeschrijving bij zat, alleen een CD met wat foto's. Toen ontdekte ik dat hij op de tekening staat....

Veel plezier met bouwen !

Ik ben nu bijna zover dat er glas op kan. Ik ben wat aan het zoeken geweest hoe je dit het best kan doen en kwam op het volgende:
Model goed gladschuren en putjes e.d. opvullen.
25 grams glasmat erop leggen en met G4 verzadigen tot het net transparant is. Glasweefsel stukje laten overhangen en na drogen wegsnijden en gladschuren. Overgangen van een deel naar het volgende een beetje wegschuren zodat er een onzichtbare overlap ontstaat.
Geheel lichtjes opschuren binnen 24 uur.
spuitplamuur aanbrengen en gladschuren.
Aflakken.

Is dit een algemeen toegepaste methode voor dit soort EDF's? Alle tips zijn welkom!

de dikte/zwaarte van de glasmat kun je varieren. De 25 grams mat is meer gat dan mat, dus smeer je er veel G4 in voordat hij glad is. Pak je 58 grams mat, dan hoef je veel minder G4 toe te voegen. Het eindresultaat scheelt weinig tot niks in gewicht.

Oke, goede tip... Voor de volgende kist, ik heb het nu al in huis. Ik las ergens dat je microballoons aan de G4 toe kan voegen bij de tweede laag om gewicht te besparen. Wil dat een beetje en zo ja, hoeveel moet je toevoegen?

Hij is klaar !
Het spuitwerk was echt een drama, alles wat fout kon gaan ging fout. Dat heeft me erg veel extra werk bezordt. Gelukkig is het resultaat nog heel aardig geworden. Morgen waarschijnlijk de maiden, dus duimen aub !

Het ontwerp heb ik geleend van de demo F-16's. De onder en bovenkant horen niet op hetzelfde model, ik heb dit bewust gedaan om in de lucht een goed contrast te hebben. Eigenlijk had de onderkant ook zwart/orange moeten zijn. Al met al heb ik aan de bouw van dit kistje toch erg veel plezier gehad. Het puzzelen was af en toe wat lastig. Ik heb weer het een en ander bijgeleerd over het bouwen van balsa modellen. De volgende zal ook weer wat soepeler gaan. Hopelijk vliegt hij goed en blijft nog lang heel.

Laatst bewerkt:
Whooow!
dat ziet er wel erg mooi uit zeg! Zo hoor je een tijdje niets van je en dan....
Ben je met de airbrush aan de slag gegaan of met spuitbusjes?
Strakke bak is het, hopen dat ie lekker vliegt en succes met de maiden!

groeten Michiel

Dank Michiel voor de complimenten. In het echt is hij minder strak dan op de foto, toch ben ik niet ontevreden. Het spuitwerk is met spuitbussen gedaan (autolak) en afgewerkt met een laagje 2K blanke lak (ook een spuitbus). Ik heb een Stika snijplotter gebruikt om de patronen te snijden. Ik had speciale folie voor airbrushwerk gekocht, maar die hechtte te slecht en bleef op de kromme vlakken niet zitten. Ik heb toen geprobeerd vinyl folie te gebruiken. Deze wordt normaal gezien voor belettering gebruikt. Op de onderkant ging dat prima, de hechting was net niet te sterk. Op de bovenkant ging het mis. Het was niet alleen een andere kleur folie, maar ook een ander merk. Ik had dat niet gezien. Deze folie plakte vreselijk hard en trok dus op diverse plekken de onderlaag los. Ook bleef er erg veel lijm op de lak achter. Ik ben enkele uren aan het poetsen geweest met Motip ontvetter op dat er weer af te krijgen. Dat heeft de orange lak geen goed gedaan. Ik heb die kleur deels opnieuw moeten spuiten.
Het laatste wat mis ging was de 2K lak. Ik had van een eerdere klus nog een bus in de koelkast liggen. Ik dacht dat die nog goed was omdat de mengkogel er nog los in lag. 2 dagen na het spuiten van de onderkant plakte deze nog steeds. De harder bleek zich dus toch ergens vastgezet te hebben. Kon ik weer aan het poetsen. Met alcohol bleek de lak er weer af te komen zonder de onderliggende lak aan te tastten. Nou ja bijna niet aan te tastten, er zitten nu toch was lichtere plekjes in. Weer een leermoment dus, altijd een proefstukje spuiten als de 2K lak niet vers meer is.....

De maiden is inmiddels achter de rug. Met knikkende knietjes stond ik aan de knuppels. De lancering ging prima, alleen het hoogte roer stond erg veel down. Dat leverde een paar spannende seconden op. Trimmmen met handschoenen aan (hele dunne) gaat toch niet zo heel fijn. Na het trimmen vloog hij prima, Ik moet er nog wel aan wennen. Met name biij tegenlicht is de ligging van dit kistje lastig te zien. Ook de landing was probleemloos. Ik heb bijna 6 minuten gevolgen waarna er bijna 2300 Mah terug de accu in ging. Ik heb een paar korte stukjes vol gas gevlogen, maar het meerendeel op nog geen half gas.
Hier staat het filmpje:
0ypHf_Xbdrg[/media] - RBC F-35 maiden.mp4

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dan heb je er veel uren in gestopt! Het RBC bouwen kost heel wat tijd maar problemen in de afwerking daar wordt je niet blij van (uit ervaring).
Dus het patroon van de leeuw is sticker folie, wel mooi hoor. Ik ben ook nog met een HET-RC EDF F16 bezig die ik in dat patroon ga airbrushen. Je moet maar zo denken als je dit had moeten airbrushen was je misschien nog langer bezig geweest.

En heeft de maiden plaats gevonden?

groeten Michiel

Alles op het toestel is lak, de stickerfolie heb ik alleen gebruikt voor het afplakken.
Ik zie dat je in de buurt woont, als ik kan helpen met het snijden van de leeuw e.d. dan hoor ik het wel. Ik moet alleen nog even op zoek naar een echt goede folie.
Je post heeft die van mij gekruist, filmpje van de maiden post ik een paar min geleden.

Laatst bewerkt:
Back