RBC Hawk 75 met een Typhoon 29

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Heb de RBC Hawk 75 met daarin een Speed600/8,4 vertraagd dat als basis stond voor dit model en de andere RBC Warbirds.

Had al enige tijd niet meer met het model gevlogen en leek mij wel leuk om borstelloos te gaan met dit model in combinatie met Lipo's.

Na wat metingen te hebben gedaan aan de 4 varianten Het-RC T29 motoren op 10 cellen met een aantal verschillende props, leek mij de T29-12-10 een prima keuze voor de Hawk in combinatie met een 3S2P Konion Lipo pakket.

Het vliegklaargewicht van de Hawk met T29 en de Konion's is 970 gram.
Prop is een Graupner Slimprop 9x5
Motortoerental is 9500 omw/min bij 12,6 amp.

Handstart met 3/4 gas prima en loopings zijn niet super groot maar prima van formaat.

Moet eerlijk bekennen dat het beter vloog dan verwacht en dat maar op 12,6 amp en een kleine 9x5 Slimprop.

Hier wat plaatjes
afb19873.jpg

afb19875.jpg

afb19876.jpg

afb19877.jpg

afb19881.jpg

afb19878.jpg

afb19879.jpg

afb19880.jpg

Ton

Mooi model! En et verschil tussen zon brushless en een s400 is een wonderbaarlijk stukje techniek. :) Zowel afmeting als prestatie.

Maar klopt de propellor positie nog wel, omdat je nu denk ik direct drive vliegt?

Ton, dat ziet er mooi uit! Ik ga zelf een Balsacraft Hurricane bouwen geschikt voor een speed 600, maar ben nog niet helemaal uit de motorisering. De balsacraft kit is min of meer vergelijkbaar met een RBC kit. Ik zat in eerste instantie te denken aan een Typhoon 15, maar zag bij RBC ook de Typhoon 29.

Wat adviseer jij als RBC kits huisbouwer/vlieger voor motorisering voor de warbirds, de t15 of t29? (Uitgaande van een vlieggewicht van 900-1000gr)
:roll:

Ton, klinkt allemaal veelbelovend!,

Wellich is dit ook wel een optie voor mijn 100cm P51 die T29.. of ik hem onder de 1kg kan houden heb ik nog even mijn twijfels over..

Peter

Ton waarom 3S2P Konion Lipo pakket? 13 amp kunnen die konion toch wel alleen aan , hoeft toch niet paralle . of wilde je langer vliegen?.
Lex

Wellicht is de 1500mAh 11.1V lipo van RCtechnics wel wat. Dit is een 15C/20Cmax pakketje, en te zien aan de 2cell variant is dit een lekker licht pakje. RCtechnics krijgt ze pas vanaf 1 mei binnen.

Freakazoid,
Ja zeker een mooi stukje techniek en met heel veel leuke mogelijkheden wat prop, accu en model betreft.

Heb voor de montage een nieuwe spant moeten maken, maar met een uurtje knutselen zat de T29 op de Hawk.

Phoenix,
De Balsacraft Hurricane is een leuke model en zou voor zover ik heb gelezen prima vliegen met een Speed 600, waar een T15 een prima alternatief voor is en veel meer performance zal geven.

Denk dat het vermogen niet altijd het probleem is want de T15 zal prima te gebruiken zijn, het zal meer het zwaartepunt zijn dat problemen zal geven.

Iets zwaarder is dan ook prima te gebruiken en de T29 is dan ook voor mijn de perfecte motor om zowel met laag als redelijk hoog vermogen te kunnen vliegen.

Met het wisselen van een prop is de T29 een motor die de Hurricane zal omtoveren in snelmodel of wat dan ook.

Peter,
Ja :D dit is de motor voor de P51 want met een ander propje heb je een 8) 8) :wink:

Mao,
Had de Konion cellen nog liggen en dacht met Kokam wat in de problemen te komen met het zwaartepunt.

Met de Konion in de neus was dat exact op de juiste plaats en jawel ook een prima vliegduur.

Ton

Bruikbare info voor mij Ton.

@ Mao: Gedachte puntje voor het gebruik van lipo's:
Je hoeft net noodzakelijk altijd aan de maximum C belasting te zitten.
In dit geval heb je door 10% extra gewicht 100% procent meer energie aan boord. Dat kan dus uit, want je bespaard nog steeds genoeg.

Die konions kunnen 13A, maar dat is wel een maximum. nu hoeven ze maar op halve kracht te draaien. Als je niet langere vluchte wil maken toch een ander voordeel:
1s konion kan je laden met 1.1A. 2s konion met 2.2A.
Laden gaat dus sneller! Alsof je dubbele tanks en tankdoppen hebt bij een zuinige auto.

Hallo Ton,
Heel vriendelijk bedankt voor je adviezen. Nee ik had de bovenkant van de vleugel nog niet bekleed want ik wou eerst jou antwoord afwachten. Maar het toeval wil dat voor ik antwoord kreeg op de hoeken van de ailerons met een 1 mm. boortje al gaatjes had geboord. Nu hoor ik je denken waarom een boortje, omdat er al een heleboel spelden gaatjes in zitten en dan kan ik ze niet terug vinden, zo doende. Nog een paar foto's van mijn Harvard die nu in het Texels Museum hangt. Verder een foto waar ik nu mee bezig ben n.l. RBC T6 maar het word wel weer een Harvard. En Ton mocht je belangstelling voor die karakterestieke spinner hebben voor jou model dan kan ik die voor je draaien {gratis natuurlijk}.
Ik heb nog een vraag Ton, hoe heb jij je model afgewerkt eerst beplakt met zijde en daarna geschilderd of met een covering?
{sorry de foto's krijg ik er niet op.
Groeten van Jan Kwakkel

[/img]

Hallo Jan,

Graag gedaan en leuk om te horen dat jij gekozen hebt voor de Harvard is natuurlijk een prima keuze 8) .

Ben er zelf nog niet helemaal uit wat het gaat worden :wink: maar denk de uitvoering in camo zoals het voorbeeld van RBC zie plaatje.
Texan1-klein.jpg

Het markeren van de rolroeren met een boortje is prima, zelf doe ik meestal eerst even de onderbeplanking gedeeltelijk inzagen alvorens de bovenbeplanking te plakken.

Het afwerken heb ik op de Hawk gedaan met Histor grondverf en aflak, maar de AT6 ga ik met glasmat en PU afwerken en na een grondlaagje in de kleur spuiten met Humbrol.

Voor de afwerking met glasmat zoek even op het forum naar mijn Spit bij schaal of bij de Yak23 in mijn galerie.

Jammer dat het niet gelukt is met de foto's, het beste is een galerie te maken en daar naar te linken, lukt het niet stuur ze even zet ik ze erbij.

Vergeet nog te vragen welke motor en cellen je gaat gebruiken.

Ton.

Hallo Ton,

Ja wat voor motor ik ga gebruiken? ik heb jou advies opgevolgd en zojuist een T29 besteld. Wat voor accu's ik ga gebruiken weet ik nog niet. Trouwens bij RBC zeiden ze dat ik ook heelgoed een T15 kon gebruiken, maar aangezien ik wel wat gewicht voorin kan gebruiken heb ik voor de T29 gekozen, ik kan dat gewicht beter omzetten in vermogen en een beetje over kan ook geen kwaad.
Wat de foto's betreft die kan ik alleen oversturen als ik je email adres zou hebben. Maar zoveel mis je er niet aan hoor.
Goeten Jan

@Jan
lipo’s 3200 3s1p zijn een goede combinatie voor de T29 , vliegtijd +/- 12 min. En je heb tenminste wat gewicht voor in, welke je hard nodig heb.
Gr. Lex

Bedankt Lex, elke sugestie is welkom want ik heb weinig ervaring met elektro motoren. Maar het word nu zo interessant met die nieuwe motoren en accu's dat ik dat ook maar eens moet proberen.

Gr. Jan

Hallo Ton,

Nog even over de afwerking, jij had het over glasmat, pu, grondlaag en een afwerk laag, Word dat niet te zwaar vooral op kielvlak en stabilo moet je dat voorin toch wel compenseren, en een lichte motor en lipo cellen lijkt mij toch wel moeilijk of vergis ik me daarin. Ik heb ook een probleem, heb vorig jaar een nieuwe lader gekocht van Robbe die kan 7 en 8 cellen laden op accu en lichtnet maar geen lipo. Dus moet ik weer een lader kopen, daarom wist ik nog niet welke accu's ik ga gebruiken. Ik vind alles nog al veel geld kosten tegenwoordig. Maar daar komen we ook wel weer over heen.

Groeten Jan

1s konion kan je laden met 1.1A. 2s konion met 2.2A.

Harold, bedoel je 1p versus 2p, of is dit het nieuwste op accu-laad gebied?

:ontopic: Fraai model, Ton, wordt dit onderhands opgegooid? Leuk hoor.

grtz,rZ

Jan,

De T29 is wat mij betreft de meest gunstige keuze en zeker voor wat gewicht in de neus ook praktisch zoals Lex al aangeeft.

De T15 is natuurlijk ook goed te gebruiken maar moet wat harder werken, misschien leuk het filmpje van de RBC LA5 te bekijken die gemotoriseerd is met een T15.

http://www.rbckits.com/vid/LA5klein.wmv

De accu zou de beste keuze lipo's zijn en ja lastig dan is de oude lader niet meer te gebruiken.

Je kunt ook even wachten met het overgaan naar Lipo en nog met 8 cellen en oude lader gaan vliegen.

Je hebt dan ook de tijd om te kijken of je verder wil gaan in elektro en misschien zelfs groter wil gaan, waarbij de lader ook groter/duurder zal worden. Niet te snel gaan kopen dus.

Wil best even voor je kijken welke prop goed te gebruiken is op een T29 met 8 cellen.

Het meergewicht in de staart zal best meevallen je moet natuurlijk wel flink schuren.
Een prima optie is natuurlijk ook met papier bespannen of met folie.

Het is maar net wat je wil voor mij is een mooi dun laagje glasmat een prima afwerking en maakt de kist lekker strak en taai.

Ton

Robert,

Bovenhands 8) zie de uitsparingen onderin de vleugel, een klein zetje is voldoende zeker met een T29 een makkie dus. Onderhands gaat ook goed dat geldt voor alle RBC Warbird.

Ton

Hallo Ton,

Bedankt Ton, dat zijn adviezen waar je wat aan hebt. Ja met 8 cellen gaan vliegen is natuurlijk een goed idee, in ieder geval om te beginnen als dat goed verloopt kan ik overgaan op lopo's. Als je voor mij wil uitzoeken wat dan de beste prop is stel ik zeer op prijs. De T29 heb ik inmiddels binnen zo ook de 9x5 prop. Maar wat een gedoe om dat op elkaar pas te maken. Ik had er een spanbus bij met een gat van 5 mm., daardoor is de buitendraad m10. Er is geen moer bijgeleverd, maar ik moest toch een spinner draaien. Maar toen bleek dat ik geen tappen m10 x 1,5 in huis had wel M10 x 0,75 moest ik die weer gaan kopen. En in de prop zat een gat van 8mm. Maar uiteindelijk is het allemaal in orde gekomen. Ja dat filmpje is best leuk maar jammer van die pylon die werd geraakt :D
Sorry dat ik wat laat reageer maar ik had niet in de gaten dat er een tweede pagina is, maar aldoende leert men.
Groeten Jan

Beste Ton,

Ik sta op het punt om zelf een laagdekker te kopen van dit formaat (Super Tucano van HET RC), en ik vroeg me af, wat heeft je doen kiezen voor een T29 motor, en niet een T15 ? RC technics raad bijde T15 en T29 aan, maar ik weet niet wat ik moet kiezen.

Jan,
Gelukkig dat je ook pagina 2 heb weten te vinden en graag gedaan :wink: hoop dat ik je verder heb geholpen.

Heb dacht ik al eens een test gedaan op 8 cellen en zal die even opzoeken, zal ook nog wat meer testen om te kijken wat goed bij de Harvard zal passen.

Ja lastig he die propmeenemers daar zijn zoveel varianten in, zit er dan geen moer bij in de vorm van een spinnerpunt :? met een gat voor een pen voor het aandraaien.

Frank,
De Super Tucano heb ik ook al mee in mijn handen gestaan, is een heel leuk model met prima afmetingen voor zowel de T15 als de T29.

De T15 is lichter in gewicht maar waar de T15 stopt met vermogen begint de T29 zich pas lekker te voelen 8).

Neem aan dat na wat gewenning aan de kist je ook wil scheuren 8) met die bak en ja dan valt de T15 af :? want daar is heel leuk mee te vliegen maar gaten boren in de wolken zit er niet in.

Om een voorbeeld te geven, heb de Hawk/ met T29 gevlogen met een 9x5 op 3 lipo en daar is heel aardig mee te vliegen inclusief een looping en dat op een stroom van 13 Amp.

Na een aantal vluchten de prop gewisseld met een APC 10x7 en heb nu een trekkracht van 1500gram bij 23 amp en dat op een model van 980 gram.

Maar zit nog meer in die motor want ga je naar 30 amp dan kun je ook een groter model vliegen.

De T29 is dan wat groter, duurder en zwaarder maar bied dan ook veel meer mogelijkheden wat vermogen betreft, maar goed aan jou de keuze.

Ton

Back