RBC Hawk 75 met een Typhoon 29

Ton,
Denk je nog aan mijn T29 op 8 cellen welke prop ik dan moet gebruiken?
Heb de vleugel van de Harvard al ingedekt en ben nu met de romp begonnen.
Groeten Jan
 
Hmm, nu zie ik et pas, bedoelde je mij met "Frank", Ton? :P

En is et vliegen echt zo droevig met die T15? Op dat filmpje met de LA5 valt t toch wel mee? En met zon T29 wordt niet alleen de motor duurder, maar ik denk ook de ESC, en de accu?
 
Weer even terug naar af:
100 watt/kg vliegt redelijk voor een trainer
150 watt/kg is prima voor trainer/sport vliegen (loopingkje, rolletje)
200 watt/kg is vergelijkbaar met een stevige verbrandingsmotor
300 watt/kg = geen vleugels meer nodig.

t15/10 (aub complete naam gebruiken voor om verwarring te voorkomen) doet het lekker met 3S lipo en 15A. Kan eventueel nog to 20A.
Heb je al >150 watt/kg. Is toch ruim voldoende.

Een t29/12/10 (complete naam weer) met 9x5 en 13A is prima, maar dat kan dus ook met een t15/10.
De T29/12/10 doet het lekker zo van 20-25A. Boven 30A neemt rendement weer behoorlijk af (*)
Met 3S lipo en 25A zit je >250watt/kg op de tucano. Idioot veel vermogen dus.

(*) ik heb uit de meetgegevens op rbckits/RCtechnics gegevens de as vermogens en rendementen kunnen herleiden via prop gegevens. Komt later nog.
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-propconstants.htm
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-proptalk.htm
 
Dat de T15/10 genoeg is, dat wist ik al, Harold. :) Dat heb je me al haarfijn en van alle hoeken voor me berekend (waarvoor dank). Maar idioot veel is natuurlijk leuker dan "wel genoeg". :) Ik heb al verschillende vliegtuigjes zien vliegen op de T15/10 (Corsair van GWS, LA5 van RBCkits), en dat zag er allemaal wel leuk uit, maar meer is vaak NOG leuker. :P De T15/10 wordt in de tucano overgens tot 20A gedreven geloof ik, met een APC 9x6E.

En de klasse "trainer" ben ik al wel voorbij denk ik (laat je niet misleiden door dat geklungel met die taube. :lol:).

Achja, sterker kan naderhand nog, en voor die 15/10 verzin ik dan wel weer wat anders. Een debiel sterk foamertje of een klein 3D kistje van hout ofzo. :P

Maargoed, ik verhuis weer naar mijn eigen topic, ik zal die van Ton niet verder vervuilen. :)
 
Freakazoid

Nee hoor zie het niet als vervuilen :lol: over motoren kun je nooit genoeg van gedachten wisselen.

Natuurlijk is de T15/10 een prima keuze maar heeft zijn beperkingen voor een mogelijk ander en groter model in de toekomst.

Dat is dan ook de reden dat ik heb aangegeven dat een T29/12/10 ook of misschien een betere optie zou kunnen zijn.

Verstandig is een regelaar te nemen voor 25-30 amp en zeker niet kleiner, de accu zou gelijk aan die voor de T15/10 kunnen zijn en denk dan aan 3S2P 1550 ELE of iets dergelijks zou ook nog met 1P kunnen.

Alleen de T29/12/10 zou wat duurder uitvallen de rest blijft gelijk aan de spullen voor de T15/10.

Heb verder nog wat meet gegevens van de div T29 motoren en zet dat hierbij misschien handig voor anderen.

Sorry het lukt om het een beetje fatsoenlijk op lijn te krijgen.

Code:
TESTRAPPORT


TYPHOON MOTOR - TYPE 29/12/14 

PROP                       CEL           AMP       OMW/MIN   M/SEC    Stat.Trekkr

APC	9x6	10	12	9100	18	1080
APC	10x7	10	16	8300	19	1400
APC	11x7	10	22	7300	16	1550
APC	11x8	10	22	7000	19	1500
APC	12x7	10	24	7000	15	1900
APC	12x8	10	26	6600	17	1775
APC	13x10	10	32 	5500	18	1725
MENZ	15x8	10	37 	4800	11	2100
APC	12x10	10	29            5800	20	1400



TYPHOON MOTOR - TYPE 29/12/10

PROP                       CEL           AMP       OMW/MIN   M/SEC    Stat.Trekkr

APC	9x6	10	18	10100	20	1350
APC	10x7	10	23	9100	22	1600
APC	11x7	10	31	7900	18	1850
APC	11x8	10	30	7700	21	1800
APC	12x7	10	33	7500	16	2200
APC	12x8	10	35	7000	18	1950
				
		 		

TYPHOON MOTOR - TYPE 29/18/14

PROP                       CEL           AMP       OMW/MIN   M/SEC    Stat.Trekkr

APC	9x6	10	10	8400	16	900
APC	10x7	10	13	7800	18	1200
APC	11x7	10	18	7000	16	1420
APC	12x7	10	20	6700	14	1750
APC	12x8	10	21	6400	17	1600
APC	13x10	10	27	5600	19	1750
MENZ	15x8	10	32             4900	12	2300
APC	12x10	10	25             5800		1450



TYPHOON MOTOR - TYPE 29/18/10

PROP                       CEL           AMP       OMW/MIN   M/SEC    Stat.Trekkr

APC	9x6	10	8	7900	15	800
APC	10x7	10	11	7500	17	1080
APC	11x7	10	16	6900	16	1350
APC	12x7	10	17	6600	14	1700
APC	12x8	10	19	6400	17	1600
APC	13x10	10	25	5600	19	1800
MENZ	15x8	10	30	5000	12	2430


Ton van Munsteren
 
Ton,

Handig die waardes. Jammer dat de voltages er niet bij staan.
Is dit APC of APC-E props?

Ik licht er even een prop uit: 13x10 Die draaid bij elke test ongeveer even hard.
Ik neem even 10cellen = 10volt voor de vergelijking.
Je ziet dat bij de 29/12/14 (kleine motor, veel wikkelingen)
10x32 = 320 watt voor 5500 toeren Voor 5600 rpm zou dat 337 watt zijn.
29/18/14: 270 watt voor 5600 rpm (zelfde als 27/18/10? Zeker spanning ingezakt)
29/18/10: 250 watt voor 5600 rpm

Hoewel de 29/12/14 schijnbaar een 13x10 aankan, is hier wel 35% meer energie voor nodig dan bij een grotere motor.
Stel dat de grote 80% reendement heeft, dan heeft heeft de 29/12/14 bij 32A nog geen 60% rendement.

Een ander leuk voorbeeld:
29/12/14 met 9x6 prop doet hetzelfde in trekkracht en m/s als 29/18/10 met 10x7 (maar deze met ietsje minder stroom)
Voor dit gebied is het verschil nauwelijks het meergewicht van de grotere motor waard.

Moraal van dit verhaal:
Je kan beter een iets zwaardere motor in z'n goede gebied laten draaien, dan een kleine overbelasten.


Hetzelfde geldt ook tussen 15/10 en 29/12/10.
Rond 15A is 15/10 de beste keus. Daarboven is 29/12/10 gunstiger.
Het gewichtsverschil van 40g is 4% bij een kist van een kilo. Dat win je ruimschoots terug door beter rendement van prop en motor.

(bericht aan mezelf: kandidaat FAQ)
Code:
TYPHOON MOTOR - TYPE 29/12/14
PROP                       CEL           AMP       OMW/MIN   M/SEC    Stat.Trekkr
APC   9x6   10   12   9100   18   1080 
APC	13x10	10	32 	5500	18	1725

TYPHOON MOTOR - TYPE 29/18/14
APC	13x10	10	27	5600	19	1750


TYPHOON MOTOR - TYPE 29/18/10
APC   10x7   10   11   7500   17   1080
APC	13x10	10	25	5600	19	1800
 
Harold,
Ja is zeker handig die waardes misschien ergens verzamelen per motor type.

De props zijn allemaal de standaard APC en Master air, helaas geen elektro uitvoering. Ben wel benieuwd naar het onderlinge verschil tussen de brandstof en elektro props, met betrekking tot trekkracht, snelheid, toerental en Amp, kun je daar iets over zeggen.

Wat het voltage betreft, vind dat lastig en werk liever met het aantal cellen, dan weet ik ook wat ik kan verwachten als ik van pakket of prop wissel.

Kijk ook nooit naar het aantal Watts, werk altijd met toerental en statische trekkracht dan weet ik al heel aardig wat ik kan verwachten van het model.

Wat het testrapport betreft vond de waardes van de T28/18/14 en /10 heel dicht bij elkaar liggen en was eigenlijk verbaasd hdd grotere verschillen verwacht.

Heb het idee dat alleen de magneten het verschil is en dat het aantal windingen gelijk is gehouden.

Let wel op dat het hier om vier motoren gaat van de allereerste serie en dat er nu misschien nog iets veranderd is. Ben dan ook heel benieuwd naar meerdere meetgegevens.

Ton
 
Ton,

Als alleen de magneten verschillend zijn betekend die ,,/,,/10 of ../../14 niet de windingen, maar het aantal magneten.
Zou kunnen, want zowel 10 als 14 magneten is een bruikbaar aantal magneten voor buitenlopers.

Als de wikkelingen verder gelijk zijn, dan zijn de verschillen mogelijk alleen merkbaar zolang de motoren niet zwaar belast zijn.

Bij de kleine typhoons had je eerst verschillende soorten wikkelingen (20, 23, 24), maar later is het aantal soorten wikkelingen beperkt. Zo heb ik een 6/3D met 23 wikkelingen en 14 magneten. Ik begrijp dat het verschil tussen een 6/20 en een 6/3D nu alleen 10 en 14 magneten is (en de lichtere konstructie).

Kortom,

Ik moet maar eens met die nummertjes aan de gang en de motor parameters bepalen. Ri zal gelijk zijn als de wikkelingen hetzelfde zijn.
 
Heel interessant allemaal Harold en Ton, maar ik weet nog steeds niet welke prop ik moet gebruiken op mijn typhoon 29/12/10 met 8 cellen, als dat al mogelijk is
Ik wacht in spanning af
Goeten Jan
 
Jan,
Heb nog geen kans gehad wat meer testen te doen maar had het volgende al eens geprobeerd.

Met een niet volgeladen 8 cellen kwam ik op de volgende gegevens.

Motor T29/12/10

Meeting 1
Prop APC 10x7, toerental 7740 omw, Amp 18, statische trekkracht 1200 gram en propsnelheid 18 m/sec.
Dit zal hoger liggen bij een volgeladen accu en is dan ook een prima combinatie.

Meeting 2
Prop APC 11x7, toerental 6800 omw, Amp 24, statische trekkracht 1400 gram en propsnelheid 16 m/sec.
Dit zal hoger liggen bij een volgeladen accu, is dus ook een goede combinatie maar zou dan wel de voorkeur geven een elektroprop.
Bij een volle accu zal de stroom richting de 30 Amp gaan en is dus ook goed te gebruiken.

Harold,
Had nog wat meer gegevens verzameld en de foto's daarvan geupload, denk dat jij daar wel interrese in hebt.

Zoals je kunt zien is de T29/12/10 en /14 gelijk in weerstand, het verschil zou dus alleen in de magneten zitten.


T29%20%2800%29.JPG

nT29%20%2801%29.JPG

T29%20%2802%29.JPG

T29%20%2803%29.JPG

T29%20%2805%29.JPG


Ton
 
Bedankt Ton,

Goeie meting denk ik.
Ik weet alleen niet of dit direct de juiste Ri is (voor gebruik in motocalc bijv), of dat het eerst een beetje omgerekend moet worden vanwege de 3 wikkelingen. Zoek ik uit.

Wat ik vreemd vind is dat de 29/18/10 door de 10 magneten wat sneller wordt, maar vanwege de hogere weerstand juist weer tammer. Dat zou elkaar weer net opheffen.
Dat verklaard dan waarom 29/19/10 en 29/18/14 zo op elkaar lijken.

Wat ik niet snap is dat 29/18/10 met de hogere weerstand juist beter is met de grotere props. Bij kleine props wel zonder meer vergelijkbaar.
 
Harold,
Voor zover ik begrepen heb zou dit de meting moeten zijn, ben benieuwd wat je bevindingen zijn en of je in motocalc hier verder mee komt.

Zal eens kijken wat het effect is als de magneet huizen 14 en 10 op de motoren onderling gewisseld worden.

Had dit al een gedaan met de motor op de Spit en dacht dat ik gewisseld had van T29/18/10 naar de magneten van de 14, maar kreeg start problemen met de Kontronic regelaar die er toen opzat en heb ook vergeten de data te noteren.

Sorry als ik vanaf nu even niet reageer, ben er zondag weer.

Ton
 
Harold/Ton!
Wederom goede info, ga het vanavond eens in Motocalc zetten.
 
Ton,
Bedankt voor de metingen Ik koop er in ieder geval een 10x7 prop bij want 18 amp. lijkt mij wel wat. Welke accu's ik ga gebruiken laat ik nog maar even in het midden eerst de kist maar af maken. Heb overigens een leuke aluminium motorsteun gemaakt voor de 29, ik kan de motor nu gebruiken zoals hij geleverd word, dat wil zeggen met het vaste deel aan de voorzijde.
Groeten Jan.
 
Ton,

Als ik de meetresultaten van een paar posts hierboven vergelijk met de tabel bij RBCkits, dan denk ik dat de ankers verwissled zijn (type staat juist op de klok.

Waarom? Bij gelijke spanning in prop zie ik in de rbckits tabel dat de T29/18/10 ongeveer 1.5 keer zoveel stroom trekt als de tammere T29/18/14.

Het anker met de grotere weerstand (X 1.26 zoveel) en 14 i.p.v. 10 magneten (Scheelt ook zo'n 1.3 keer Vergelijk T29/12/10 en 14. Met alleen magneten verschillend) zou dat aardig verklaren.

Ik denk dat je onderdelen hebt verwisseld. Ik zal eens meten wat het bij mij is.

edit: Ik meet op mijn T29/18/10 0.22V (ongeveer) bij 3.82A. Dat zit met 0.0576 ohm dus in de buurt van de lage weerstand.
 
Back
Top