RBC Kits AT6

Metroid hier op het forum is daar ook mee bezig om in dit model retracts te maken.
Stuur hem eens een PB-tje.

Hugo, het was een geintje hé. Ironische zelfspot....Ik ben ook niet echt dol op de handstart bij een eerste vlucht namelijk.
Maar goed. Hij is weer bijna klaar.
Nieuw motorschot, alle losse stukken gelijmd en de motorkap aan de binnenzijde van balsa voorzien. Zo goed als nieuw :-)

081107AT67.jpg

081107AT66.jpg

De servo heb ik uit de vleugel, blijkt een HS-55 te zijn waar ik geen passende armpjes voor heb. Die vervang ik dus maar voor een Dymond D60 die ik nog wel heb liggen, zelfde afmetingen.

Met een beetje mazzel morgen take 2.
Overspuiten stel ik nog even uit, ga hem eerst invliegen en er aan wennen.

Aan het motortje lag het niet, dat werkt perfect :-)
Heb inmiddels ontdekt wat er mis is gegaan en dat is echt ongelooflijk suf.
Ik heb gistermiddag alle roeren afgesteld en toe ik klaar was viel me op dat er teveel buiging in de bowdenkabel van het hoogteroer zat. Ik heb toen een extra steuntje gemaakt en daarna de stand van het roer niet meer gecontroleerd. Vanavond zag ik ineens dat het een aardig eindje down stond in plaats van neutraal.

Kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat me dat tijdens de preflight niet is opgevallen......
Maar hij is weer helemaal klaar nu.

:banana::banana::banana:
Nu is alles wel.
Vandaag 3 vluchten gemaakt, wat een feest. De motor/prop combinatie is fenomenaal. Met ongeveer 30% gas vliegt het relaxed in de rondte, met iets meer dan half gas zit er aardig vaart in en met vol gas gaat hij kaarsrecht omhoog. In 12 minuten stevig doorvliegen slechts 1700 mAh uit het 3 cellen pakket dus het stroomverbruik is zeer acceptabel. 20 tot25 minuten moet probleemloos mogelijk zijn.
De toerentallen zijn aangenaam laag, wat een prachtig geluid geeft.
Vliegbeeld is schitterend met mooie langzame rollen, al mis ik het richtingsroer wel heel erg. Tijdens de landing met vlagerige wind, zie filmpje, is het onhandig maar ook tijdens het versnellen vanuit langzame vlucht. Het koppel van de grote prop doet nogal wat en dat kun je nu niet compenseren. Gaan we echt wat aan doen.

Enige dingetje: ik dacht dat de retaining collar op het asje van een Typhoon geperst zat (is van belang als je de motor vóór een schot plaatst). Halverwege de cameravlucht verloor ik vermogen. Ik dacht dat de accu leeg was maar na de landing hoorde ik iets rammelen in de romp. Bleek de collar te zijn. De laatste minuut hebben de magneten dus voorkomen dat prop en bell er in hun eentje vandoor gingen...... :cool:

Helaas had ik geen video bij me, enkel de FCO2.

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,

Gefeliciteerd met de maiden vliegt lekker he zo'n Harvard van RBC.

Snap nog steeds niet waarom er zo weinig RBC modellen in ons landje vliegen.

Is toch jammer dat alle kitjes naar het buitenland verdwijnen.

Je gaat zeker eerst nog wat meer vluchtjes op de klok zetten, voordat hij een ander kleurtje krijgt.

Ton

Ja, het vliegt geweldig. Vooral het snelheidsbereik vind ik opvallend. Op snelheid zo strak als een snaar. Hij kan ook redelijk langzaam vliegen maar overtrekt wel heel gemeen, ineens valt hij weg.(misschien ook wel doordat de ailerons een paar klikjes rechts getrimd staan om recht te kunnen vliegen). Ik ga het zwaartepunt eens een centimeter naar achter leggen, kijken hoe het dan gaat. Hij vliegt nu op snelheid met veel up-trim en bij langzame vlucht moet je daar nog eens héél veel up bij trekken.

Om te beginnen aan het rudder en het afwerken/overspuiten van de romp kost me moeite, ik wil er mee vliegen...maar mij kennende zal het wel niet lang gaan duren voor ik begin.

Hoe bedoel je gemeen stollen heb je dat al ervaren, vergeet niet dat het een laagdekker is , de Harvard zou dat trouwens niet mogen hebben gemeen stollen.

De tripverdraaing moet dan uiteraard wel kloppen en volgens tekening zijn.

Met het zwaartepunt verder naar achteren heb je alleen maar meer kans op een gemene stol kijk daar wel mee uit.

Controleer eerst even de instelhoeken.

Of misschien even een rondje vliegen met een latje tussen de vleugel en romp om iets meer instelhoek te geven, denk eerder dat je daar moet zoeken.

Ton

Ton,
ik heb met meer laagdekkers gevlogen maar dit exemplaar is toch in de overtrek wat listiger dan ik verwacht had.
Ik heb het op hoogte een paar keer geprobeerd. Doe ik altijd tijdens eerste vluchten om tijdens de landing niet voor verrassingen te komen staan.
Wat hij doet is heel snel, onaangekondigd over de linker tip wegvallen. Je kunt wel langzaam vliegen maar ineens is het gedaan. En dan gaat hij echt helemaal op zijn kant.

En dan heb je het probleem dat ik niet weet hoe hij gebouwd is (en ik heb geen tekeningen om te controleren). De vleugels lijken aan de onderzijde geheel vlak te zijn vanaf de knik net naast de romp tot aan de wingtips.
Ik zal eens beginnen met de ailerons een klein stukje omhoog te zetten. Instelhoek lijkt me wel in orde. Eerder aan de grote kant dan te klein. Als je iets sneller gaat vliegen moet je relatief veel down geven voor mijn gevoel.
Of denk ik nu helemaal verkeerd...?

-edit-net gevlogen; prima zo. Ailerons 2 mm omhoog en het zwaartepunt op 7 cm. Vliegt prima zo. Ik loop nog na te grijnzen....

Laatst bewerkt:
Arjan,

Denk dan toch dat de tipverdraaing niet klopt maar dat zal niet mee vallen om te corrigeren.

Ja altijd lastig als je niet de bouwer bent, je weet niet of het klopt dat merk je pas bij de eerste vlucht.

Hij vliegt nu op snelheid met veel up-trim en bij langzame vlucht moet je daar nog eens héél veel up bij trekken.
Post 67 !!!!

Als je iets sneller gaat vliegen moet je relatief veel down geven voor mijn gevoel.
Eeeehhh ben ik even de kluts kwijt.

-edit-net gevlogen; prima zo. Ailerons 2 mm omhoog en het zwaartepunt op 7 cm. Vliegt prima zo. Ik loop nog na te grijnzen....
Is de stol nu niet meer zo abrupt blijkbaar toch de verdraaing die niet klopt.

Ton

Hehe, inderdaad wat cryptisch omschreven. Er staat eigenlijk dat als je hem op kruissnelheid aftrimt het hoogteroer al een eindje omhoog moet staan (zou wijzen op te kleine instelhoek of zwaartepunt iets te ver naar voren). Ga je harder dan moet je erg veel down geven, ga je langzamer dan moet je erg veel up trekken. Snap je wat ik bedoel...?

Maar goed, zoals het nu is kan ik er heel goed mee leven. Ik zit stiekum te overwegen deze te laten zoals hij is en zelf en hele nieuwe te bouwen zodat ik hem vanaf het begin heb zoals ik wil. Dus met richtingsroer, die wielkasten vooraan de vleugel, airscoop, en in de kleur die ik wil. Nu afschuren (2K lak...) is ook niet zo eenvoudig en hij wordt er toch weer zwaarder van omdat ik nooit alles weg kan halen.

In je database sheet (waarvoor dank, overigens, nuttig naslagwerk) staat dat je een 18*8 prop gebruikt. Klopt dat? Klinkt zo groot, voor de motor en het vliegtuig. Of is een folding prop anders dan een niet-folding? Of vlieg je met de 13*7 die je in post 46 schrijft?

[EDIT]En meteen nog maar een vraag; die klapprop (net het woord geleerd), komt die niet tegen de motorkap i.p.v. dat'ie inklapt? En hoe voorkom je dat'ie verticaal staat bij de landing, waardoor die als nog beschadigd (of het vliegtuig geschadigd)?

Sorry voor de vele vragen, maar electro, klapprops, etc, zijn nieuw voor me.[/EDIT]

Dank,

Laatst bewerkt:
13x8 moet het zijn, ik zal het vanavond verbeteren...
Die klapprop zal zeker de motorkap een beetje beschadigen maar als je een vaste prop gebruikt zal die zo vaak breken dat het ook niet leuk meer is volgens mij....en dan nog kromme asjes, uitbrekende schotten.....
Tot nu toe valt het met de beschadigingen trouwens mee hoor. Vraag me niet hoe het kan...mijn ervaring is (ook met andere toestellen) dat de schade in ieder geval kleiner is dan met vaste propjes, al zal dat heel persoonlijk kunnen zijn.

Dank je wel, duidelijk. Mocht het nog niet opgevallen zijn, er is ook een Texan kitje onderweg naar mij. En ik ben mijn HC boodschappenlijstje aan het maken. Ik heb deze uitdossing uitgekozen (ik maak er overigens maar 1, om te beginnen...):

7.jpg

Er zouden 4 van kleine servootjes in moeten komen, dus met een werkend richtingsroer en elk rolroer een eigen servo. Deze zijn me door diverse gebruikers op het WattFlyer forum aangeraden. Ik heb 3S accu's van mijn trainer, dus moet ik een heel eind komen denk ik.

Ik zal t.z.t. even een eigen draadje starten, eerst de Funtana afmaken...

Laatst bewerkt:
Ja, die is ook fraai.
Je setup is vrijwel gelijk aan die van mij. Ik zal binnenkort eens zorgen voor een filmpje vanaf de grond, dan kun je zien hoe mooi het daarmee vliegt. Langzaam laag over, beetje gas en rollend uitklimmen....super!
De servo's die in mijn vleugels zitten zijn HS-55's, dat zijn ook 9-grammers. Op hoogte heb ik een Towerpro SG90 en die zet ik ook op richting. Voldoet uitstekend.

Succes er mee!

ik zit ook met HS55's op de rollen en een Dymond D200 op de hoogte - als ik me niet vergis.
Ik heb ondertussen de harvard bijna helemaal in de grondlaag staan en alvast even geprobeerd m'n gele acrylverf erop te zetten voor de onderkant. Is verre van goed gelukt - met een roller. Dekt voor geen millimeter. Toch maar spuiten... of andere verf proberen... hmm...

Hugo,
waarom een nieuw draadje? Plak het hier gewoon bij, staat alles handig bij elkaar...

OK, leuk, doe ik het ook hier. Ik wil alleen niet ongevraagd jouw draadje kapen.

Arjan; vliegfilmpjes worden altijd gewaardeerd!

Als Maarten geen bezwaar heeft tegen het meedoen in zijn draadje;
gisteravond de zaag in het kielvlak gezet en een werkend richtingsroer gemaakt.

Eerst netjes recht afgesneden

081115AT61.jpg

De open romp en onderste deel van het roer met een blokje balsa afgedekt en een hoek erin geschuurd

081115AT62.jpg

Roerhoorntje erop, Towerpro SG90 servo en zo'n dun Graupner kabeltje aangesloten.

081115AT63.jpg

Zo zit het dan van binnen. Ik heb trouwens het vlak waar de vleugel aansluit op de romp versterkt met 2mm triplex. De moertjes waar de vleugel mee vast zit trokken bij mij het balsa aan stukken (ok, daar kwam wel wat geweld bij kijken). Ik weet niet hoe het volgens de tekening moet maar ik heb het idee dat dit deel wel iets sterker kan.

081115AT64.jpg

Net even gevlogen en ik zou willen zeggen; RBC AT-6 bouwers doe jezelf een plezier en maak het richtingsroer werkend. Het vliegt zó veel leuker. En zeker met een grote prop kun je nu je loopings netjes vliegen zonder dat het toestel wegdraait door het koppel.
Het richtingsroer is trouwens opvallend effectief, ik heb maar vrij weinig uitslag nodig.
Ik ben een tevreden man....
Zoals je op de laatste foto kunt zien is hij door alle ingrepen nu echt toe aan een grondige spuitbeurt.

Ziet er goed uit PH_AJH. Ikzelf vind dit ook echt een heel mooi vliegtuig. Op het moment vlieg ik met een Taxi en er staat al een P51 klaar van 1,50 span, alleen vind ik e overstap iets te groot.

De kit van RBC is iets kleiner (1,20m) maar is het nu wel een beetje een model wat niet te moeilijk is te bouwen?? Mijn pa en ik zijn opzich wel handig dus het is niet zo dat we met 2 linkerhanden zitten:p. Daarbij vind ik het kitje ook helemaal niet duur, voor 95 a 100 euro heb je heb thuis bezorgt.

Nog 1 vraag, is het mogelijk om retract in het kitje te zetten.... ik ben namelijk geen fan van bungee- en handstarts :rolleyes:

Hee Arjan,

je gaat weer lekker. Mooi, zoals je het richtingsroer hebt gemaakt. Je zou niet verwachten dat het heel sterk oo het roer reageert vanwege de berperkte grootte.

Je hebt er weer een leuk kistje bij, nou maar eens aan de slag met dat kleurenschema want dit kan echt niet meer :no:

@Hugo: alweer een plannetje erbij :) Waar ga je die GWS servo voor gebruiken die op je boodshappenlijstje staat ?

Grtz,
Menno

Back