RBC Kits AT6

Ik ben begonnen met de cosmetische upgrade van de mijne. Het wordt deze:

HARVARD.jpg

Vanmiddag ben ik naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg geweest om detailfoto's te maken. Netjes gevraagd, geen enkel probleem om rond te kist te lopen en alles te fotograferen wat ik wilde. Wie belangstelling heeft, ze staan in mijn Photobucket album hier:

UT-6 Marine 099

Voorbeeldjes:

HPIM0668.jpg

HPIM0659.jpg

HPIM0652.jpg

Laatst bewerkt:
Ruim 3 uur schuren en dit is het resultaat.....

081124AT6.jpg

2K lak is hard en het zit er erg dik op :mad: Dat kost dus wat tijd.
Tussendoor een proefdruk van de decals gemaakt, die liggen er bij. Ze zijn nog niet helemaal juist qua afmetingen maar dat komt.
Dit is meer hoe ze moeten worden.

at6_small.jpg

Ik print ze uit op transparante etiketten en werk ze af met blanke lak. Dat heb ik al eerder gedaan en werkt prima. Enige probleem is de kleur wit; die slaat een printer gewoon over (papier is immers van zichzelf al wit) dus als je dat op transparante etiketten doet zie je in plaats van wit de kleur van de ondergrond. De oplossing heb ik inmiddels gevonden: ik plak de sticker op witte oracover, knip/snij hem netjes uit en strijk hem op het model :D

Het valt pas op als je met de stickers bezig bent, maar hoeveel vliegtuigspuiters zullen er bij de Koninklijke Marine hebben lopen gniffelen bij het aanbrengen van de aanduiding UT-6 op de staart van de Harvards die vanaf de Kooy vlogen....?

081128AT6.jpg

Hey Arjan,

hoe staat het ermee? Ik ben toch weer aan het bouwen in de avond, ik heb de eerste kerstvakantieweek geen vrij, en de tweede ga ik een midweek weg. Als ik doorwerk heb ik hem voor die midweek af, kan ik er al mee gaan vliegen. Ik bouw overigens sinds kort met dikke CA lijm van HC. Fijn spul, lekker dik en het droogt in ongeveer 30 seconden. Dus je kan nog iets corrigeren, en toch lekker doorbouwen. Zal vanavond weer wat foto's plaatsen, de romp is bijna klaar om beplankt te worden.

Hugo

Schuren, schuren, schuren.......De vleugel heb ik aan de bovenzijde kaal en de onderzijde voor de helft. En dan de romp nog :(
Ondertussen heb ik de motorkap bekleed met balsa 3mm aan de buitenzijde zodat hij niet meer vlak aansluit op de romp. Verder heb ik balsa wielkasten gemaakt. Als het schuren klaar is kan ik die delen in de glasmat zetten.
De airscoop aan de zij- en onderkant ben ik me nog over aan het beraden hoe ik die zal maken. Massief balsa of glas/epoxy.
Ben er dus nog wel even mee bezig maar het is toch geen lekker vliegweer.

081212AT6002.jpg

081212AT6001.jpg

Laatst bewerkt:
Poehe, wat een werk. Ik zou bijna zeggen dat het minder werk is een nieuwe te bouwen, en te folieen! Maar ja, 't is inderdaad geen vliegweer, dus leef je uit... Ik ga de airscoops functioneel maken (en misschien iets groter) van balsa. En hij krijgt een lucht-uitgang aan de onderkant van de achterzijde van de romp. Ik werk ook aan een plan om de ESC en de richting- en hoogteservo in de motorkap de maken (aan het motorschot). Scheelt weer in toe te voegen gewicht in de neus, voor de balans.

Hugo

Ik print ze uit op transparante etiketten en werk ze af met blanke lak. Dat heb ik al eerder gedaan en werkt prima. Enige probleem is de kleur wit; die slaat een printer gewoon over (papier is immers van zichzelf al wit) dus als je dat op transparante etiketten doet zie je in plaats van wit de kleur van de ondergrond. De oplossing heb ik inmiddels gevonden: ik plak de sticker op witte oracover, knip/snij hem netjes uit en strijk hem op het model :D

Is witte etiketten gebruiken geen idee? Netjes uitsnijden et voila.

Ja, dat kan natuurlijk alleen is dan alles wat géén kleur moet hebben ineens wit in plaats van transparant. Bijvoorbeeld de binnenste rondjes in de letter P, of het tussenstukje als je twee dunne biesjes langs elkaar hebt. Als je kleine tekstjes of samengestelde biesjes op je stickertje wilt hebben is dat erg lastig uitsnijden.
Verder zijn witte etiketten over het algemeen van papier en niet van polyesterfolie zoals de transparante. Papier is veel dikker en wordt erg lelijk als je er blanke lak op spuit.

Turquoise is alleen mooi in combinatie met zo'n snor :D En die heb ik niet.
@Hugo: ja, makkelijker was dat misschien wel geweest. Maar "makkelijk" was niet wat ik in gedachten had toen ik begon te schuren. Heb het wel overwogen maar dan had ik er twee, wat had ik dan met deze moeten doen....ik heb er nu eigenlijk al te veel.

TEVEEL??? Wat is dat? Mijn vrouw gebruikt dat soort woorden ook, geen idee wat ze ermee bedoelt. Ik heb nog een stuk of 6534135413 toestellen op het oog, alleen jammer dat mijn werk zoveel vrije tijd kost...

Hugo

Ik ben erop gekomen omdat ik die kleur het beste zie tegen alle mogelijke soorten van achtergrond. Nog wat complementair rood en wat wit om het af te maken en dat is het dan wel...
thum_304857fc0734dc9.jpg

Maar jouw marine kleuren zijn het natuurlijk ook helemaal!:D

Zo, de vleugels zijn kaal :D
Nu ik toch bezig ben gelijk maar weer de originele Hitec HS-55 in de vleugel gezet. Daarvan was bij de maiden het armpje afgebroken. Servo bleek te zijn ingelijmd in de vleugel en had ik al uitgebroken om er zolang een Dymond DS60 in te zetten. De Hitec armpjes bleken los leverbaar zodat de HS-55 er weer in kon.
De servo's heb ik nu uitneembaar gemaakt. Aan de ene kant moest ik een nieuw dekseltje fabriceren omdat dat bij de breekwerkzaamheden kapot was gegaan. De servo's zitten met haakse hoekjes op balsa/triplex steuntjes geschroefd. Het dekseltje zit op de servo gelijmd. De schroefjes zijn bereikbaar door de gaatjes.

081213AT6001.jpg

Aan de andere zijde wist ik hoe het zat en kon ik het origineel behouden. Wel heb ik natuurlijk eerst even aan de verkeerde kant van de servo een gat gesneden :hammer:

081213AT6002.jpg

Na het spuitwerk plak ik een plakbandje over de gaatjes zodat het aerodynamisch geheel verantwoord is.
Nu na het schuren is trouwens te zien dat de kist al eerst rood is geweest voordat het turquoise er op ging. En dat het oppervlak niet echt glad was. Kortom, één en al vooruitgang :-)

Laatst bewerkt:
Goed idee, de servo's zo bevestigen. Ik zat net te denken hoe ik het ga doen, permanent inlijmen vind ik niet zo fijn. Ik heb de afgelopen avonden de vleugel in elkaar gezet en de onderbeplanking erop gemaakt. de bovenbeplanking kan erop als de servo bevestiging klaar is. En ik wil eigenlijk wel LEDjes in de vleugels maken, als schijnwerpers en als tiplichten. Morgen maar eens bestellen...

Hugo

Nee, ik ben ook niet dol op servo's waar je niet meer bij kunt. Je hoeft maar één keer per ongeluk bij het in de auto leggen tegen je aileron te tikken en je stript een tandwieltje....kun je gaan breken en zagen. En dat soort ongelukken gebeurt volgens mij alléén als je ingebouwde servo's hebt. Nooit als je er makkelijk bij kunt :rolleyes:

Zoals beloofd, wat foto's van de vorderingen. Deze keer zonder commentaar.

Texan%20017.jpg

Texan%20018.jpg

Texan%20019.jpg

Texan%20020.jpg

Texan%20021.jpg

Texan%20022.jpg

Texan%20023.jpg

Texan%20024.jpg

Texan%20025.jpg

Texan%20026.jpg

Texan%20027.jpg

Hier en daar wat beschadigingetjes op de romp, worden weg geplamuurd. En de verticale overgang tussen het eerste en tweede deel van de beplanking ook.

Hugo

Laatst bewerkt:
Even een vraagje voor de vliegers van dit toestel:
Op de tekening staat geen motor domping, en geen zijwaardsstelling. Vliegen jullie ook zo, of hebben jullie die wel ingebouwd (en zo ja, hoeveel dan)?

Dank,

Hugo

Vanavond nog wat vorderingen, op uiterlijk gebied. Eerst de stickers die ik bedacht heb op gewoon papier geprint, om even te passen:

Texan%20028.jpg

En dan met de folie aan de gang. Ik heb deze goedkoop bij HC gekocht, en was benieuwd naar de kwaliteit. Qua verwerking ben ik er blij mee! De folie plakt goed bij een graad of 130, em krimpt goed bij 160. Ik heb de randen met de foliebout gedaan, en daarna de rest met de verf föhn strak getrokken. Ik heb wel het idee dat de folie dikker is dan bijvoorbeeld Oracover, en hij zal denk ik daardoor ook wat zwaarder zijn. Maar het zit netjes, hopen dat dat zo blijft:

Texan%20029.jpg

De kleuren zijn zilver en 'olive drap', een soort groen/bruin, voor details. De vleugels en staart worden ook die kleurstelling, de onderzijde wordt wit. En ik ga de stickers die ik bedacht heb op decal papier maken en aanbrengen.

Al iemand reactie op mijn vraag in de vorige post? Dank...

Hugo

Hugo,
Aan die hoeken kan ik je niet helpen. Mijn motor zit gewoon vlak op de firewall geschroefd maar ik weet niet hoe die erin is gelijmd. Zo te zien een paar graden naae rechts en geen domping (het is ook een laagdekker dus dat kan wel kloppen)

Je gaat wel als een speer zeg....denk dat die van jou eerder vliegt dan die van mij :-) Kleurenschema is mooi.

Back