RBC Kits AT6

Complimenten ik vind hem echt heel erg mooi geworden. Ik weet niet hoe het in deventer is maar hier in hilversum is het prachtig maiden weer :rolleyes: ...

ziet er super uit!!!
er is nogal een groot verschil tussen deze en je vorige foto's wat betreft het rood/oranje. Welke foto's komt het meest overeen met de werkelijkheid?
Hoe ga je de cockpit vast zetten? Lijmen of schroeven?

Hee Arjan,

ik heb het draadje een tijdje op de achtergrond gevolgd :)

Nou, je hebt er een mooi kistje van gemaakt hoor ... :)
Toen ie te koop stond heb ik er ook wel eens naar gekeken, maar ik schrok toen heel erg van het kleurenschema. Nu is het een mooie warbird geworden !

Veel plezier ermee.

Grtz,
Menno

Tjonge, wat is het een lelijk raar ding geworden...

Grapje! Ben jaloers! Mooi, hoor. Vliegbeelden graag!

Oh ja, hoe heb je de cockpitstrepen gemaakt? Afgeplakt en gespoten? Ik zit daar nog mee, durf niet te folieen op het dunne plastic. Maar ik heb ook geen (spuit-)verf in de tint van de folie!

Hugo

Bij daglicht ziet het er iets anders uit dan bij kunstlicht, ze kloppen allebei wel. Maar de foto's van vanochtend zijn zoals hij er net tijdens het her-invliegen uitzag :-)
De cockpit zit met een dunne strook dubbelzijdig plakband vast. Schroefjes vind ik niet zo mooi en lijmen dat maakt het moeilijker er weer in te komen.
Het cockpitframe heb ik gespoten. Afgeplakt met Tamiya masking tape. Is netjes geworden.
Op het oude kapje zat folie, dat gaat ook goed. Niet te heet strijken :-)

Hij doet het geweldig. Ik heb tijdens de renovatie de vleugels beter in profiel geschuurd, links stond de achterlijst tussen romp en aileron wat omhoog. ook heb ik de achterlijst dunner gemaakt. Het vlieggedrag is een stuk beter. Kan inderdaad heel langzaam zonder te overtrekken.

En in de lucht ziet het er fantastisch uit.

Laatst bewerkt:
Filmpje

Weinig licht, slechte camera...net genoeg om een idee te krijgen.

Trouwens het koepeltje op de rug bevat een radio compass, een vroeg navigatiesysteem. Een soort peilapparaat dat radiobakens peilt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een pokkeweer....
Dan kan ik ook wel wat doorknutselen :-)
Wat ik vaak mis bij model-Harvards is de tamelijk opvallende rolkooi in de cockpit en het achterste instrumentenpaneel. Dat ga ik er maar eens inknutselen, op mijn eigen "sport-schaal" manier (ofwel: het moet er een beetje fatsoenlijk uitzien maar we stellen geen hoge eisen :-) )

Frame van stukjes bowdenkabel

090220Harvard1.jpg

090220Harvard2.jpg

Wat ik ook nog wil doen is de uitlaat. Die lange dus, die tot op de vleugel door loopt. Da's nog niet zo eenvoudig dus ik begin met dit stuk:cool:

Misschien is het een idee omdie uitlaat te maken van een stukje brandstofslang? Volgensmij wel de goede dikte en je kunt het makkelijke buigen en dan later verven.

Ja...als je naar de vorm kijkt ontkom je er bijna niet aan het van iets hards te maken. Massief balsa kan maar dan is het onmogelijk het eind hol te maken. Ton had het over piepschuim en daaromheen glasmat/epoxy, en daarna het piep weer wegspoelen met thinner. Ik ben er nog niet uit.

Cockpitje is nu zover. Er mist nu wel héél erg een piloot....

090220Harvard3.jpg

Hij vliegt behoorlijk goedmoedig zo te zien? Niets om schrik van te hebben alleszins :-)

Leuk hoe je die rolkooi hebt gemaakt! Ik vrees dat ik je een beetje zal moeten na-apen..

Hij vliegt nu inderdaad erg prettig. Het is wel een kistje waarbij je op moet blijven letten omdat hij natuurlijk vrij klein is, en de smalle tips zien er mooi schaal uit maar maken de overtrek (áls hij overtrekt) toch wel heftig. Hij draait dan op zijn rug. Nu zal het vast uitmaken of je de vleugels zorgvuldig hebt gebouwd - en daar schortte het bij die van mij een beetje aan.

Die rolkooi geeft écht een hoop extra vind je niet? Net als het achterste instrumentenpaneel. Relatief makkelijk in elkaar te knutselen ook nog. Ik heb er geen enkel probleem mee als je dat na-aapt hoor :-) Er zijn wel een aantal verschillende varianten, de Nederlandse hebben eigenlijk een andere constructie (zie maar eens terug naar mijn eerste post met het plaatje van de PH-MLM) maar dat is lastiger omdat er kruisende balken in zitten.

IMGP0598-lee08-Harvard-IIB-B71-PH-MLM-KLHV.jpg

Zo ook de achterste instrumentenpanelen, de Nederlandse zijn eigenlijk rond van boven. Ik heb wel echte Harvard-vormen gebruikt maar niet precies het juiste type. Ik kies dan voor eenvoud, enkel de kenners met een foto ernaast zal het opvallen dat er iets niet helemaal klopt.

Een piloot blijft lastig. Schaal 1/8 is er genoeg maar die wil ik niet, is echt te groot. Actionman is 1/6 en valt dus helemaal af. Barbie lijkt 1/10 maar een Ken is nergens meer te krijgen. Wie weet komt er bij mij een blonde stoot in de cockpit :-)

Laatst bewerkt:
Uitlaatje, probeersel. Massief balsa, "geverfd" met epoxy, daarna het gat erin gesneden en geverfd.

090223Harvard1.jpg

Nee....dit toestel staat in een museum :-) (zie airliners.net, zoek op Noorduyn Soesterberg en je vindt hem)

Lastig Arjan zo'n museum stuk, je mag er dus eigenlijk niet mee vliegen want dat is niet echt schaal.

Jammer want hij ziet er leuk uit.

Ton

Dat verklaart een hoop. Vanmiddag wél wezen vliegen met tamelijk rampzalige gevolgen. Maar dat is dus ook helemaal niet de bedoeling, dattie vliegt :-)

De servo-arm van de rechter aileron brak direct na de start (Hitec HS-55....sterke servo maar ongelooflijk dunne servo-armpjes :evil: ) De linker was al een keer gebroken bij de ook al zo rampzalige maiden, deze zat er al in toen ik hem kocht. Misschien oud of beschadigd, ik weet het niet.

Hij ging heel even omhoog en daarna tollend de grond in. De schade valt mee ondanks dat het een echt daverende klap was. Breekboutjes van de vleugel afgebroken maar de vleugels onbeschadigd; motorschot eruit (epoxy verbinding losgeschoten, was door de bouwer dus ook niet al te stevig verlijmd), motorkap gebarsten en nog wat barstjes.
Ik heb alles al weer hersteld en overgespoten; je ziet het als je het weet maar niet dramatisch. Even wachten op de nieuwe servo.

Dat is balen zeg wel dapper om alles direct weer te repareren.

Maar ja dan de vraag waarom de servo armpjes gebruiken terwijl je weet dat ze zwak zijn.

Of was die eerste breuk gekomen door een keer ergens tegen aan stoten.

Ton

De eerste is gesneuveld bij een crash, dus dat mag. Toen dacht ik nog, nou da's typisch. Armpje breekt maar de tandwieltjes zijn nog heel. Meestal is het toch andersom. Die heb ik toen natuurlijk vervangen.
Maar de servo's zitten verlijmd in de vleugel, ik kan daar niet zo heel makkelijk iets anders in stoppen. En nu vandaag is die andere dus in-flight gebroken maar ik denk dat hij al zwak of beschadigd was. Gok ik zo. Ik vloog gewoon recht, er stond dus nog niet eens echt kracht op. Ze zijn vrij dun die armpjes. Voor gewoon gebruik voldoen ze prima lijkt me, je moet er alleen niks raars mee doen.

Ik hou het op domme pech. Er gaat met deze vrij veel mis tot nu toe, dat heb ik met nog geen enkel ander toestel zo gehad. Maar zolang hij steeds goed te repareren is vlieg ik er lekker mee door. Hij is te mooii en grappig om het nu al op te geven :-)

En over dat direct repareren, dat werkt bij mij het best. Ik kan niet echt lang mokken over zoiets lulligs. Hoort er bij. Toch?

Back