RBC Kits AT6

Vandaag weer een aantal vluchten gemaakt, het gaat nu eigenlijk allemaal lekker.
Hoe staat het met de andere Harvards....?

Met de mijne niet zo goed. Ik ben een babykamer aan het maken (en mijn vrouw maakt een baby, toevallig, he?) en ik puzzel aan een 2m Funtana. Budget is nu even helemaal op gegaan aan de babyspullen. Pas na de zomer weer verder met de Texan.

Hugo

Ah. Dat kan ook nog, dat er belangrijkere dingen tussen komen :-)
Inmiddels heb ik trouwens mijn pilootje. Hij is van Robbe. Voor schaal 1:10 is hij aan de kleine kant (16cm), op de verpakking staat ook ineens schaal 1:10/1:12.
Het is dus een klein kereltje maar op zich kan ik er mee leven.
Dat shirtje moet ik nog iets meer militair maken :-)

090501AT6002.jpg

090501AT6001.jpg

090501AT6005.jpg

Tijd voor een nieuwe.....

Ook vanavond ging de start weer eens niet zoals het hoort. Dat is crash nummer drie, misschien het goede moment om te besluiten dat deze niet echt jofel is (en nu zeker niet meer :-) )

Beetje oplappen en aan het plafond bij mijn jongste zoon, dan bouw ik er over een poosje één helemaal zelf en dan goed. Want na alles wat ik er over gelezen heb denk ik dat van deze de vleugels gewoon niet goed zijn. De vliegeigenschappen bij langzame vlucht (start en landing) zijn echt verraderlijk en dat hoort niet. Nou ja, it was fun while it lasted :-)

090509AT6.jpg

Ja, qua uiterlijk wel. Als ik een nieuwe bouw wordt het ook zeker weer deze uitmonstering. Maar ik heb hem gebouwd van iemand over genomen en dat was natuurlijk een gok. Ik heb er veel lol van gehad en veel oefening mee opgedaan (schaalbouw is geheel nieuw voor mij) dus voor niks is het zeker niet geweest.

Hetzelfde als wat al veel vaker bijna fout is gegaan; overtrekken in de eerste meters na het gooien en dan direct op zijn rug draaien. Niks aan te houden.....Zo vaak als ik met deze al niet zwabberend en zwalkend ben vertrokken...pfffff. En ik kan best een beetje gooien mag ik wel zeggen.

Als je naar mijn filmpjes kijkt heb je het misschien wel gezien, vooral tijdens de landing. Het ene moment vliegt hij, het volgende draait hij in een rotgang op zijn kop. Nu kun je er tijdens het vliegen en bij het landen rekening mee houden (al moest dat altijd een stuk sneller dan me lief was) maar bij de start kun je het echt niet gebruiken.

O ja dat is waar ook, probleem was de tipverdraaing die positief was in plaats van negatief en ja dan wordt elke kist lastig bij start en landing.

Ton

Precies. En nu is het nog een leuk modelletje voor aan het plafond....in ieder geval iemand blij met al mijn werk :-)

erg jammer dat dit gebeurd, de AT6 is nl een erg makkelijk vliegtuig en is bijna niet te overtrekken, helaas geven bouw en vliegfouten een foutief negatief beeld van dit geweldig goed vliegende model, hopen dat je volgende model wel goed gaat

Hoi,
Ik heb zeker geen negatief beeld hoor van dit model. Vanaf het begin was al duidelijk dat deze niet helemaal conform de specificaties was gebouwd. Op het "plafondplaatje" kun je het met wat fantasie zelfs zien, de tips zijn naar beneden gedraaid en da's niet de bedoeling.
Ik verheug me op de volgende :-)

Hallo,
Ik heb ook interesse in een harvard. Ik heb er al een gezien van graupner.

North American Harvard AT 6 almost ready to fly schaal vliegtuig wordt geleverd met vele klein onderdelenen is geschikt voor brandstof motoren va 7,5 cc 2 takt of 11,5 cc 4 takt
specificaties:
spanwijdte: 1580 mm
lengte: 1200 mm
gewicht: 3200 gr
matriaal romp: houtbouw en gefolied
matriaal vleugel: houtbouw en gefolied
169.00

De vraag is of een 7,5 cc LA OS Max voldoende is om met dit vliegtuig te kunnen vliegen.

4 jaar na t0 (het begin van de bouw) is ie eindelijk vliegklaar. Wat een huis en kindje kopen allemaal voor gevolgen heeft... :-)
Alleen de cockpitkap ga ik nog even provisoir met tape vastzetten voor de maiden. Volgende week komt de lipo binnen... en dan is het uitkijken naar goed vliegweer.

at6-5.jpg

Ik heb met interesse deze bijdrage gelezen over de bouw van dit model. ik ben van plan ook deze kit te gaan aanschaffen. Zijn er nog belangrijke punten zoals de tipverdraaiing waar je op moet letten bij de bouw van dit model?
Het zal mijn eerste vliegtuig gaan worden welke ik zelf wil bouwen als kit.

Ik hoor het graag mensen. Ben nu met Rob van RBC kits bezig om de benodigde onderdelen samen uit te zoeken.

M vr grt
Edwin

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, al die tijd heeft mijn kit in de doos moeten wachten om gebouwd te gaan worden, maar 4 weken geleden was het dan zover.... Ook ik heb de kit van Rob nu in huis en ben er met veel plezier mee aan het bouwen geslagen. Het is mijn eerste model welke ik dus bouw, ik moet zeggen dat het allemaal erg gooed te doen is. Met behulp van Rob een paar zaken opgehelderd waar ik een vraag bij had, maar het loopt allemaal vlotjes de bouw.

dsc05601024x768.jpg

dsc05411024x768.jpg

Geen gekke zaken tegengekomen, de washout zit er ook prima in, de wingtips ook mooi gelukt. Op naar de maiden, hoop begin volgend jaar zover te zijn, denk ietsje eerder wel als het zo door gaat als nu :p

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Back