rbc kits fouga magister 90mm

Hallo, ik heb onlangs deze kit overgenomen van iemand. Ik heb al veel gebouwd, maar nog nooit met deze indekking van een toestel gebouwd, en vooral dit wou ik eens proberen. Ook met edf foam arf heb ik al gevlogen, maar nooit edf houtbouw, laat staan zelf een setup moeten kiezen.

Ik zie verschillende bouwdraadjes, de meeste met hk retracts en setups, maar ook met high end superdure setups... zelf zoek ik iets tussen de 2

enige kopzorgen...
keuzes motor en esc
keuze retracts
we hebben geen zeer lang veld en het is ook niet super effen(dus stuiterende neus)

willicht moet ik proberen zo licht mogelijk te werken(ten koste van enkele schaaldetails) maar ook voldoende power hebben om toch op een beperkte afstand te kunnen opstijgen.

keuze servo's ga ik niet voor de veel gekozen corona servo's maar voor de chaservo DS115 (HV-servo's)

keuze retracts:
hobbyking retracts en pootjes maar dit laat ik denk ik best links liggen, dan zie ik veel positieve ervaringen met die van pichler. en dan de duurdere keuzes zijn JP retracts of electron.
al of niet met een controller unit of via een tripleY kabel naar de ontvanger( zelf nog geen kennis van)

keuze power setup.... 8 10 of 12 cellen lipo... geen idee eerlijk gezegd

keuze afwerking vermoed ik dat coveren lichter is dan glassen en verven ( belgian red devils schema, dus makkelijke kleuren) ik ga niet voor extra schaaldetails. maar neem de vliegeigenschappen voor op schaal.

Bij deze start ik volgende week wellicht met de staartdelen en de vleugelhelften. om een goed begin te hebben, en tijd om de rest te bedenkten

Groeten, tips enzo zijn steeds welkom!

ondertussen de staartdelen begonnen en de onderdeeltjes losgesneden voor 1vleugelhelft. passing lijkt goed te zijn,leuk bouwen... even enkele edf sets vergeleken. De eerste aanbevolen door RBC. de 2de en 3de worden gebruikt door kennissen die hem ook bouwen. de 4de aanbevolen door iemand die hem al vliegt. Op papier is deze laatste qua gewicht en amperes op papier de beste. maar qua prijs toch wel heftig... mss zijn er nog mensen met ervaring of voorstellen??
Schermafbeelding 2025-10-12 211057.jpg

Ik hoorde laatst een uitspraak die min of meer als volgt ging.

"Een hoge prijs voor goede kwaliteit doet even pijn, maar het genot is voor heel lang. Een lage prijs is even leuk, maar de ergernis van de lage kwaliteit is voor altijd . . ."

Ik weet niet of dat hier min of meer ook van toepassing is . . .

Succes!

hacker stream fan is gewoon een wemotec met een hackermotor en sticker erop.. houd daar even rekening mee in je overzicht. als je vergelijkbare Wemotec met HET motor pakt zal je qua trust gelijk zittten echter met een iets hogere amp en wat raiting.

Hallo, oke duidelijk, dit is een goede tip. Ik zie dat JP ook een 8_10 OF een 12CELLEN setup heeft...

deze zitten ook rond de 110amps (wat een hoop meer is als de schubeler

Jan, ja ik snap je uitspraak en volg deze ook... Maar je hebt goedkoop, je hebt duur maar je hebt ook top of the bill materiaal. Ik denk dat de fouga een niet alledaags kistje zal zijn, voor mij gaat het hel vooral over het bouwen en bijkomend leuk vliegen. Ik hoef geen telemetrie toeters en bellen en het beste topmateriaal. Maar als de schubeler echt zoveel minder amps trekt, dan heb ik dit er wel voor over, dan mol ik de accus ook niet. Maar met edf geen ervaring, vandaar dat ik wat rondkijk. Heeeel wat mensen zijn tevreden met de wemotec 8s setup. Maar zeggen ook op gras dat het net wel net niet gaat bij kortere pistes. Vandaar dat ik ervaringen zoek en dat ik niet eerst een miskoop=duurkoop doe. En dan een 2 de koop zou moeten doen... We bouwen gestaag verder!!!

Ik ben zelf fan van Jetfan, en Schubeler is topmateriaal, maar ik lees meerdere ervaringen van vergelijkingen tussen beide merken EDFs in vliegende kisten dat het verschil in vermogen de meerkosten niet perse rechtvaardigt. Heb je een top of the bill kist met alleen het beste van het beste, dan zou ik voor Schubeler gaan. Maar Wemotec, Jetfan, etc. is allemaal heel goed en doet in deze categorie volgens mij niet onder voor de duurste optie.

Quote uit https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4505835-Rebel-Classic-EDF:
“As to the powerplants, I can only compare the 130mm JetFan with the cheaper Hobbywing ESC that I have in this plane to the 128mm Schuebeler and YGE ESC combo that I have flown in the Ultra Flash. So that is a bit of an apples to oranges comparison because the planes are so different. Just looking at amp draw (both have a similar kV motor) and runtimes, both perform equally well and you hardly notice the few extra % in efficiency of the Schuebeler. One can tell that a lot more R&D went into the Schuebeler, but you'd expect that because it is friggin expensive in comparison! But is the price difference of the fan & ESC combo really justified, I don't think so and would always go with the Jetfan and Hobbywing combo in the future"

Oke die bekijk ik ook nog even. Ondertussen eens een servovenster geprint naar de chaservo 115. 6gram voor de 2 stukken. Wellicht probeer ik het nog eens in lichte pla. Klein boordje op de rechter venster dient om de balsarand te beschermen en te positioneren.
IMG_20251014_095103.jpg

ff naar de basis: je hebt een niet al te groot hobbelveld ter beschikking
wat noem je niet al te groot?
Ons veld was vroeger iets over de 90 m in de lengte, tegenwoordig is er wat meer gemaaid, kun je ook op meter 1 de wielen op de grond zetten
daar hebben de edf machines al wat moeite om binnen het veld te blijven met landen.

qua retract, vergeet robart niet.
ik heb nu zelf een setje van JP voor mijn in aanbouw zijnde corsair, zover als ik het nu zie zijn het echt mooie dingen...
zelfs met vering erin. De aansturing zit zelfs al een extra poort ingebakken, om een deur servo op aan te sluiten

Retracts: HK verkocht vroeger ook dezelfde retracts als Pichler (die met zwarte plastic houder). Zijn gewoon allemaal dezelfde.
Voldoen eigenlijk wel vrij goed, en om eentje te vervangen: zijn constant leverbaar en kosten weinig.

JP: gebruik ik veel in "sebart 50 kisten" (omdat Sebart ze ook meelevert) maar dan wel met een originele JP stuureenheid ipv de meegeleverde Sebart stuureenheid.
Electron is natuurlijk weer een klasse hoger.

Moest ik het zijn zou ik de gulden middenweg JP kiezen, degelijk, niet te duur, en toch ook niet te zwaar.

Robart is er al een eindje mee gestopt maar via Fun Modellbau is er een productie opgestart van compatibele retracts (Geartech)

gestopt?
Tijdje terug op hun eigen site nog een intrekbaar achterwiel besteld (en gekregen)
in het kader, het was er niet, dus daar maar besteld.. ver weg, maar zij hadden het :yes:

Rest was van JP, ook even contact mee gehad ivm inkorten, ging allemaal goed.

Ja voor retracts ben ik er denk ik wel uit dat het jp zal worden met de v1 controller(ga er geen deurtjes op monteren,ivm heel laag van de grond en haperen in het gras) wel heb ik dan een bec nodig want de servo's zijn HV en de jp controller kan dit niet aan...
in duitsland bij modellstudio zijn de schubeler edf's een stuk betaalbaarder dan op de schubler site zelf... raar maar daar komt de 90mmedf met de motor op 360euro uit, nog duurder dan de wemotec met hacker, maar het scheelt niet veel meer. Dan heb je idd nog de jetfan versie, maar ook de edf's van jp. wat me wel opvalt bij die schubler is dat hij veel lager in amperes ligt dan de rest... (voor gelijkaardige power)

vandaag alle stukken uitgesneden en geschuurd voor de eerste romphelft, morgenavond een avondje kleven dus!

Ik had op de avanti xd een er120 set en gaat prima op de lipo. En de er 150 op de avanti s ook op lipo zonder bec

Ok. Ik had in de sebart mb339 mini de 005 wel met een ander printje en ging ook op hv goed. Printje zat bij model dus geen idee welke dat is haha

jp gemaild, de controller voor de 005 is enkel 6v maar je kan op de 005retracts ook de control unit van de 120gebruiken op hv zeggen ze... dus dit kan kloppen!

De chaservo DS115 (HV-servo's) zijn op vele plaatsen uitverkocht, ik kwam deze ook nog tegen blue bird BMS-125WV+ maar geen ervaring met dit merk servo's, ze zouden meer dan moeten voldoen op 2cellen rechtstreeks 7kg en 12 gram...

De chaservo DS115 (HV-servo's) zijn op vele plaatsen uitverkocht, ik kwam deze ook nog tegen blue bird BMS-125WV+ maar geen ervaring met dit merk servo's, ze zouden meer dan moeten voldoen op 2cellen rechtstreeks 7kg en 12 gram...

Ik heb een paar bleubird sero’s van dit type in een paar zwevers zitten. Centreren zuiver.

ondertussen de uitlaten geprint in LW pla. is goed gelukt... beetje bij beetje.

als rc ga ik voor volgende setup denk ik.

servo's 7stuks blue bird BMS-125WV+
EDF schubeler DS-51-axi HDS
MOTOR HET 700-68-1200kV
LIPO 10S 4500/5000mah
retracts JP005 set met de JP struts erop
ontvanger FRSKY

enkel stroomvoorziening, bec en regelaar twijfel ik nog. ik heb nog een frskt TD18 ontvanger liggen daar kunnen 2pacs 2cellen op en dan werkt alles op HV zonder bec. voor de retracts is dan nog een losse 2s nodig als ik het goed begrijp...

of toch werken met een esc met bec?

YGE 135 opto, YGE aureus 135HVT , ibex 130, ibex 145 met bec, ibex 120(mss te weinig, wel licht) CC120talon, CC120EDGEhv,....

Laatst bewerkt:
Back