RBC Micro P51

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justus, 13 jan 2010.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als het goed is krijg ik vandaag het bouwdoosje binnen, wanneer ik hem ga bouwen weet ik echt nog niet maar een beetje vooruit plannen kan geen kwaad lijkt me.

    Mijn motorervaring beperkt zich tot een paar speed400 en speed600 elektrozwevers maar die motoren liggen al jaren in de la aangezien ik vrijwel alleen helling zweef.
    Dit wordt mijn eerste motorkistje en zal nu m'n 1ste borstelloze motortje gaan kopen alleen heb ik werkelijk geen flauw idee wat er voor motor+propellor combinatie op een funflyertje van rond de 200 gram en 60cm spanwijdte moet/kan.

    Hij stamt uit de pre-borstelloze tijd en had toen een speed280 in de neus, ik heb een 2s1p kokam van 1000mAh maar ik weet nog niet of die er uberhaupt wel in gaat passen dus ik zit niet aan die accu vast.

    Bij deze dus advies gevraagd: Wat voor motor, prop, esc, accu lijkt jullie geschikt?

    Groeten

    Justus
     
    AER vindt dit leuk.
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Heb je een linkje naar het model? Ik ken alleen de 1m span P51 van RBC.
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Als vervanger voor een Sp280 of Sp300-6v zou ik eens kijken naar een 2208/08 - 2600 Kv buitenloper. Is plusminus 15 gram lichter dan de originele Graupner motor met koolstofremmen, en levert veel meer vermogen. Moet met een dergelijke setup behoorlijk hard gaan, en is toch op 2s te vliegen.

    Als het goed is, is dit de P51 waar het om gaat. Grappig model. :)

    [​IMG]
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is hem inderdaad!
    2208/08......dat is Axi toch?
    Waar moet ik qua propellor aan denken? (Dan weet ik waar ik op internetwinkels naar kan kijken)
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Nee, hoeft geen AXI te zijn. De 2208 motoren worden ook door diverse andere fabrikanten op de markt gebracht, en o.a. verkocht door RCtechnics Voor 13 euro zeker geen verkeerde aankoop.

    Als propkeuze zou ik eens googlen op de motorcode 2208/ . Dan kom je wat spreadsheets tegen met de propellers en 2s of 3s keuze, en wat dit voor trekkracht etc oplevert. Is de moeite waard.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hier: 2208-08T Brushless Outrunner - $14.95

    Zeggen ze dat zo'n motortje een 10"x5" rondslingert. Is dit werkelijk waar??...is dit al zo veel sterker dan een 2 keer zo zware speed400?(die ik op een zwevertje had zitten met een 6'x3')

    En is dat niet een beetje veel van het goede? ik bedoel...krijgt het dingetje geen geebee neigingen als je zo'n prop op z'n klein kistje zet?
     
  7. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    In het tabelletje staan 4 uitvoeringen...
    De 10x5 wordt aanbevolen voor de 2208/17 (1100kv=toeren per volt) op 2s lipo
    de 2208/12 (1800kv) wordt aanbevolen met een 7x4 op 3s lipo.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hm, die lijken met allebei minder geschikt. De Micro P51 heeft een spanwijdte van zo'n 60 cm schat ik, en dan is een 7 of 10 inch propellor nogal groot...

    Ik zou kijken naar een motortje van zo'n 20 gram en een 2S700 accu ongeveer. Kies een motortje met een wat hoger kv, dan kun je een klein propje ronddraaien. Scheelt je gebroken propellors.



    Ik heb er gisteren toevallig 4 aan de muur zien hangen bij iemand, en ze zijn echt leuk!
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2010
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kwam hem tegen op de site van quartel (is nog niet binnen trouwens)
    Dan zou deze: 151022 Brushless Outrunner 2200KV (16 gram)
    ook ruim voldoende moeten zijn? (afgezien van het zwaartepuntprobleem bij een half zo zwaar motortje in de neus)
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voldoende thrust als je de specs zo eens ziet.

    1 probleempje als je deze motor neemt. het ziet ernaar uit dat die motor niet andersom gemonteerd kan worden... dus je moet de motor buiten het toestel op de neus plaatsen of rct even mailen of het asje van die motor omgedraaid kan worden zodat hij aan de andere kant uitsteekt.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    tja...dat motortje is ook zoveel lichter dat dat sowieso nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen en dan kan de accu ook verder naar voren. Maar dat kan ik pas beslissen als ik volgende week de tekening heb kunnen bekijken.
    Die 2208 is wel breder inzetbaar lijkt me (ik ga er van uit dat de P51 eerder afgeschreven wordt dan de motor) en is wat dat betreft wel nog steeds interessant.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    maak je nou maar geen zorgen over het zwaartepunt.
    Als je een lichtere motor gebruikt en een lichter accutje dan de oude NiCd cellen dan komt het helemaal goed.

    Als je financieel verantwoord fun wilt hebben kun je ook eens naar dit motortje kijken:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2211 Brushless Indoor Motor 2300kv $10.37
    Op 2S zal je warbirdje al leuk doorracen, op 3S helemaal.

    Dan nog een Turnigy 10Amp 9gram regelaar erbij, GWS propje en een Rhino accutje. Op die manier heb je voor een paar tientjes een hoop fun, helemaal in overeenstemming met het toestel en de levensverwachting daarvan :p
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeee leuk kissie dit ga ik volgen.

    Ton
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    tja Ton...ik hoopte eigenlijk op tips van jou want op rcgroups-draadjes over deze kistjes kwam ik jouw naam heel vaak tegen haha
    (en de forumdraadjes waar jij daar aan refereerde bestaan niet meer)
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2010
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hahaha ja Justus leuk te horen zien en lezen dat je aan de Mustang gaat beginnen.

    Had het gisteren toevallig met Jitze er nog over de Mustang Brushless te maken en weer eens te vliegen.

    Heb alle prototype nog vliegklaar hangen en een Zero in 3D staan om een keer te bouwen.

    Sterker nog ga ze allemaal de Bearcat , FW190 en Mustang update met rolroeren en als tekening uitbrengen via RCM&E want het blijven gewoon super leuke kissies om te vliegen.

    Hoor wel als je vragen hebt of foto's wil zien.

    Ton





    dat is ook toevallig hoorde al zoiets van Jitze
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De motorisering was mijn grootste vraag, andere vragen zullen komen zodra ik de tekening heb kunnen bestuderen.
    Je rolroermodificatie ben ik al wel nieuwsgierig naar.....kennelijk is het een erg lucratieve aanpassing

    Justus

    ps hoe kom ik aan rcm&e? Sinds ik niet meer op de grote vaart zit moet ik het doen met wat er bij de bruna te koop is en dat is niet veel
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2010
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal er eerdaags effe een motortje in frommelen effe kijken of dat leuk vliegt, weet jij ook direct waar je aan toe bent en wat goed vliegt.

    In NL is de RCM&E niet te koop althans niet te vinden maar direct hier vandaan is ook een optie. zie link
    Subscribe to RCM&E Magazine - Model Flying

    Zal trouwens nog wel even gaan duren voordat ze erin komen zal wel volgend jaar winter worden.

    Maar er staan wel altijd leuke ondere ontwerpen in met bouwtekening.

    Ton
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ken het blad, ik kocht het geregeld toen ik nog op de grote vaart zat en nog wel eens in engeland verzeilde. maar das off topic:

    Attachment browser: indoor mustang.jpg - RC Groups

    Waren zulke grote rolroeren nodig of was dit een prototype?

    Groeten

    Justus
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Justus,

    De rolroeren waren toegevoegd aan het prototype de modellen waren uitsluitend ontworpen voor rudder en hoogte.

    Voor indoor vliegen was dat te traag en zijn er flinke rolroeren op gezet waarbij ook de vleugel weer iets groter werd.

    Grappig kreeg gisteren gelijk zin om aan de RCME tekening te beginnen en ben lekker aan het stoeien geweest met de Mustang.

    Ton


    Ton
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mazzelaar! Ik moet eerst wachten tot ik de bouwdoos binnen heb, misschien dat ik wel van de week al een motorregelaar/propje bestel...dan kan ik hopelijk snel bouwen
     

Deel Deze Pagina