RBC Micro P51

Ik kon de aanbevolen uitslagen niet vinden, heb alle servo-uitslagen op 100% laten staan en op alle gebruikte servo-armen en roerhoorntjes de buitenste gaatjes. Hoogte was 17mm up en 14 down (uitslag omlaag moest ik beperken omdat het roer niet verder omlaag kan) en de rolroeren 22 omhoog en 12 omlaag (differentiatie in de zender ingesteld, daarom 2 rolroerservo’s)……allemaal een beetje te veel van het goede lijkt het:rolleyes::rolleyes:

hier mijn fuck-up


zoals gezegd was alleen het motorschotje losgebroken en hij staat er weer helemaal klaar voor. Misschien ga ik vanmiddag weer even op stap, dan wél met handverwarmer, voor de herkansing en daarvoor heb ik de uitslagen op hoogte verminderd naar 10 up en 7 down en de rolroeren naar 15 up en 9 down.

Expo gebruik ik nooit, alle modellen die te heftig op roeren reageerden heb ik altijd naar mijn zin gekregen door de uitslagen te verminderen. Dualrate gebruik ook niet zo zeer, ik stel bij mijn zwevers wel in de verschillende vliegfases iets andere uitslagen en mix-instellingen al naar gelang de fase (thermiek, cruise of speed) dus dat is ongeveer het idee van dualrate alleen schakel ik niet bewust tussen grote of klein uitslagen. De verschillen zijn daar ook niet heel groot en meer in differentiatie en koppeling tussen richting en rol dan in maximale uitslag.

Voor dit ding zag ik geen nut van vliegfases. Als hij met kleinere uitslagen zo giftig blijft reageren kan ik overwegen om toch wat expo er in te zetten maar dat doe ik dan alleen met meer dan half gas ofzo. Juist met langzaam vliegen, start en landing, wil ik dat hij zo direct mogelijk reageert. Eerst nog maar eens vliegen en zorgen dat het vliegveld wat rustiger wordt zodat hij wat beter in beeld kan komen;);)
 
  • Like
Reactions: AER
2de poging!


Er stond iets meer wind dan de vorige keer maar nu was ik voorbereid! Ik heb de uitslag op hoogte naar 80% gezet met 20% expo. Omdat hij de eerste keer zo naar beneden dook had ik ook een beetje up-trim aan de gasknuppel gekoppeld maar die was niet nodig, dat zie je de eerste start wel :rolleyes:

Op rol heb ik de uitslag toch maximaal gelaten maar nu flink wat expo er op, uiteindelijk met 25%. Nu vond ik hem lekker direct maar niet te nerveus voor het gewone vliegen en kan hij rollen als een malle als je het wilt.

Vermogen is voorlopig voor mij ruim voldoende, starten kan met iets meer dan half gas maar vol gas trekt hij nu ook gewoon recht uit de hand, de 2de start in het filmpje was de laatste en beste maar de rest van die vlucht kreeg mijn dochter er niet op omdat ik veilig hoog met rollen en loopen aan de gang ging. Hij gaat niet eindeloos recht omhoog en als je half-gas de neus omhoogt trekt loopt de gang er gewoon uit en valt hij achteruit naar beneden. Vol gas geven trekt hij hem dan nét niet uit maar 1 tikkie down en hij vliegt weer, ik heb hem nog niet op een overtrek kunnen betrappen en ik heb geen trim op rol hoeven geven dus heb ik links en rechts even krom gebouwd :banana:

Ik ben er blij mee en vermoed dat ik er best veel mee ga vliegen want als ik hem straks beter in de vingers heb gaan de benodigde veldjes niet heel groot zijn;)

Oh ja en ik heb met 3 vluchten ongeveer 7 minuten gevlogen en de 2S800 staat nog op 3,9V per cel dus nog ongeveer half vol. Je kan dus wel even vooruit op 1 accu
 
Ik voeg er nog een paar foto's bij ter informatie voor andere bouwers (niet dat mijn manier de juiste is maar gewoon om nog 1 van de wegen naar Rome te laten zien)

20211230_081630.jpg

20211230_081620.jpg

20211230_081201.jpg



Het accudekseltje heb ik aan 1 kant vast met plakband, hij is net genoeg te buigen om hem onder het vaste deel te klemmen en geeft genoeg ruimte om de accu in de neus te proppen

20211230_081226.jpg


De cockpit-kap heb ik demontabel gelaten en zit met plakband vast zodat ik nog bij de ontvanger kan.

20211230_081348.jpg



Ik liep er tegenaan dat ik de romp niet makkelijk recht op de vleugel kreeg en wilde daar niet alleen op smeltlijm aan de buitenkant vertrouwen. Dus ik heb eerst een houten lipje van bovenaf tegen de hoofdligger aan gelijmd, daarna heb ik in de romp een houten schot geplakt.
De vleugel heb ik horizontaal op de werkbank ondersteund, de romp vervolgens met een geodriehoek rechtop gehouden en met CA de houten lip aan het schot in de romp gelijmd.
Van bovenaf ziet het er dan zo uit

20211230_081441.jpg


Daarna alsnog met smeltlijm de achterlijst en voorlijst gefixeerd

20211230_090137.jpg
20211230_090147.jpg


Voor het hoogteroer heb ik het bijgeleverde verenstaal gewoon los aangehangen

20211230_081031.jpg



Voor de rolroeren ben ik mijn eigen weg gegaan en heb ik 2 rolroerservo's gebruikt. Ik heb 1mm multiplex plaatjes aan de vleugelrib gelijmd ter hoogte van de rolroeren. Daar heb ik een opening in gefreesd waar de servo mooi klem in zit en die met ca vast gezet. Rond het servohoorntje heb ik een houtje gelijmd zodat de folie een beetje netjes blijft en de aansturing heb ik uit rest stukjes verenstaal gebogen en met een stukje krimpkous vast gezet.

20211230_081111.jpg
 
In het rolroertje heb ik een extra blokje balsa geplakt waar het roerhoorntje in geprikt zit (en met ca gelijmd)

20211230_081057.jpg


Kan ik verder nog iets verzinnen?

Het zwaartepunt lijkt met de 2s800 helemaal in de neus precies goed te zitten maar ik zal nog wat meer moeten vliegen om dat zeker te weten.

Dat waren volgens mij de puntjes waar ik zelf wat op heb verzonnen.

Écht een leuk ding en zit de hele tijd mistroostig naar buiten te kijken, in afwachting van weer waar ik in kan vliegen. Die windkracht 3 van laatst was goed maar sindsdien was er óf veel meer wind of regen dus dat schiet niet op:(
 
Ik heb maandag van het mooie weer kunnen profiteren en de P51 in vrijwel windstil weer gevlogen

20220110_144937.jpg


Ik heb iets meer finetunen gedaan met de instelling; minder differentiatie op de rolroeren en minder expo op hoogte. Met 1/3de gas kan hij heerlijk langzaam op 50cm hoogte voorbij vliegen. 8jes op 1,5 meter vind ik geweldig! En dan even een dot gas voor een looping en een victory-roll tussendoor.....écht leuk!

Starten gaat nu we gecontrolleerd en dasr heb ik een voor mij handige procedure voor:
Ik gooi hem weg met links maar ik vlieg mode 2 dus ik kan niet bij de gasknuppel tijdens de start en mijn hoogteroer wil ik niet loslaten als ik moet starten. Dus heb ik een channel-override op het gaskanaal op een schakelaar die ik met rechts bedien.
Ik zet de gasknuppel op 3/4 gas en als ik de schakelaar om zet laat ik hem onder 45graden omhoog wegvliegen. Werkt perfect!

Wel moet ik met een timertje gaan vliegen want met de kleinere 500mAh accu werd ik compleet verrast door een lege accu. Ik hoorde het toerental inkakken en kon niet meer klimmen, toen ik snel terug tegen de wind in wilde draaien voor een nette landing viel de motor uit en ik was te laat met vlak leggen en hij klapte van 1,5 meter de grond in.
20220110_150301.jpg


Gelukkig heb ik een redelijke voorraad rest-materiaal
IMG-20220111-WA0010.jpeg
20220111_185358.jpg
20220111_192711.jpg
20220111_194942.jpg




En is hij er weer klaar voor

20220112_104408.jpg


Hopelijk krijg ik komende 5 dagen tussen het werk door een gaatje om weer even te knuppelen
Maar ga nu de motortimer op 7min zetten en dan accu wisselen want dit moet niet te vaak gebeuren natuurlijk:rolleyes:
 
Prachtig om te zien dat de mustang nog steeds door liefhebbers worden gebouwd en gevlogen.
Maar er zijn er meer want met de Mustang is er ook een I16 Rata , Tempest en een FW190.
En als je ook LB wil proberen kan dat ook gisteren een proefvlucht gemaakt en vliegt eigenlijk prima als LB model

IMG_0420.JPG


Ton
 
@Ton van Munsteren Hebben alle Warbirds dezelfde vleugels met zelfde geometrie/profiel e.d.?

Ik zit in de verloren uurtjes soms een beetje te fantaseren over een Micro-cropduster-rompje (AG wagon of Pawnee ofzo) aangezien je met deze dingen veel laag bij de grond vliegt (tenminste....dat doe ik ;))
Het rompje is makkelijk zelf te verzinnen natuurlijk en ik zou er dan een warbirdvleugeltje voor gebruiken, maar zit er onderling prestatieverschil in de modellen en zo ja welke zou dan het best geschikt zijn?
 
  • Like
Reactions: AER
20220302_134446.jpg


Vanmiddag weer even met de Micro gespeeld:banana:

Ik wilde eens kijken hoe hoog hij moest gaan om qua oriëntatie problemen te krijgen, toen kwam de buizerd die naast dit veldje woont geinteresseerd omhoog flappen........ ik heb zeker 2 minuten met minimaal vermogen rondjes gevlogen met een 3keer zo grote roofvofel er achteraan:worship::worship:

Pas toen ik een dot gas gaf was hij er klaar mee en ging er vandoor en ging ik weer laag donderjagen, deze keer zonder schade:rolleyes:
 
@Ton van Munsteren Hebben alle Warbirds dezelfde vleugels met zelfde geometrie/profiel e.d.?

Ik zit in de verloren uurtjes soms een beetje te fantaseren over een Micro-cropduster-rompje (AG wagon of Pawnee ofzo) aangezien je met deze dingen veel laag bij de grond vliegt (tenminste....dat doe ik ;))
Het rompje is makkelijk zelf te verzinnen natuurlijk en ik zou er dan een warbirdvleugeltje voor gebruiken, maar zit er onderling prestatieverschil in de modellen en zo ja welke zou dan het best geschikt zijn?
Profiel is het zelfde de geometrie is naar het grote voorbeeld , moet toch een beetje schaal zijn.
 
Vraagje voor de zekerheid: de aansluiting van de vleugelservo moet via F4 naar de ontvanger worden geleid, ik neem aan dat je hier zelf een doorvoergat in F4 voor moet maken omdat de vleugel volledig afgesloten is van de romp?
 
Ik had de MicroMustang mee op m'n jaarlijkse tripje bergvliegen. Nu is dat eigenlijk bedoeld voor zweefvliegtuigen maar onder het mom van PSS (PowerScaleSoaring) met hulpmotor heb ik hem tussen de zwevertjes gegooid:D


Hij had een fractie meer wind/thermiek/stijgende lucht nodig om zonder motor in de lucht te blijven, en met het propje dat er hier nog op zat kon ik niet meer dan half gas geven omdat hij anders scheef trok en ging rammelen.

Maar met half gas deed hij het ook en het is toch even lachen om zo'n mug daar te vliegen:yes:
 
Inmiddels heb ik de P51 omgebouwd naar een 2200kv motortje met een normaal prop-meenemertje omdat ik de o-ring als propsaver helemaal zat was (een tijdje niet vliegen=o-ring kapot......dus ook elke vlucht geen vertrouwen in dat rubbertje).

Op vakantie in Frankrijk op een leeg strandje 's avonds laat een accutje leeg vliegen....heerlijk!

20240618_203758.jpg


Op 2S heeft hij niet overdreven veel vermogen maar kan nog steeds een looping uit horizontale vlucht trekken en vliegt meer dan een kwartier op een 500je en ik snap niet dat we deze niet veel meer voorbij zien komen!
Uit een duikvlucht op heuphoogte voorbij duiken en met 1 of 2 victory-rolls weer weg klimmen voor de volgende fly-by is zoooo grappig!!

Ik loop wel te fantaseren over een Piper Pawnee variant in dit formaat omdat ik dat nu eenmaal een van de allermooiste motorvliegtuigen vind en ik nog zo'n motorsetje heb liggen:koud:
 
Beetje off-topic maar Ik heb er in dit draadje zo vaak over gepraat en er is wat tijd overheen gegaan maar de MicroPawnee is een feit!
20250204_181118.jpg


Ik heb de vleugel in DevWing getekend en zelf gelaserd.
20240809_172843.jpg


De vorm van de romp, stabilo en kielvlak heb ik over genomen van een pdf-tekening van een Pawnee Brave. De rompzijkanten kwamen precies in 1 stuk uit een 2mm balsa plankje. Het stabilo en kielvlak heb ik ook met de Laser gesneden. De afmetingen heb ik verder over genomen van de mustang. Motorsetup is gelijk, servo's en ontvanger ook.

20240815_224612.jpg


S
20240901_130037.jpg


De Pawnee is 9 gram zwaarder en doet verder niets onder voor de Mustang.....ik ben er blij mee!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top