RBC Speed Horten

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Student, 10 feb 2020.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Fijn, zo'n lange periode zonder vliegweer.
    voordeel daarvan is dat er steeds nieuwe toestellen in de hangar bijkomen :D

    Nu had ik nog een bouwpakketje liggen van de RBC Speed Horten.
    leek me een leuk toestel. vind ik nog steeds.
    Dus ff geleden ben ik er maar eens aan begonnen.

    Vaak, voor ik aan de bouw begin, zoek ik even op internet wat mensen aanpassen of anders doen, van deze kist kwam ik letterlijk niets tegen.
    zodoende ben ik er maar eens een verslagje van gaan maken..


    Het pakket is netjes gefreesd.
    eigenlijk alles wat je nodig hebt, (behalve electronica) zit erbij.
    ook zit er, naast een tekening, een cd bij met bouwfoto's.
    Die heb je wel nodig, ben ik achter.


    Nu zal gaandeweg opvallen dat ik bij twijfel snel de handleiding volg.
    doe ik normaal niet, dan faseer ik eigen ideeen erin en zo :D
    punt is, ik heb een tijd terug een mini horten gehad van RBC. dit toestel zijn kleine broer.
    Bij dit toestel heb ik wat eigen inzichten verwerkt in de bouw.
    zoals bij de servo aansturing wat zaken veranderd. Bleek naderhand niet beter, het bleek zelfs een heel stuk slechter.
    gevolg was regelmatig kapotte servo's, en na 3 servowissels (waarvoor je door de huid van het toestel moet snijden) was de kracht wel een beetje uit de constructie.
    Maar, uiteindelijk was dat mijn fout.
    de keren dat hij gevlogen heeft, vloog hij goed.
    en hard (naar mijn maatstaven)
    2 tellen en je kon weer op zoek naar die zwarte liniaal in de lucht..

    Dit toestel moet een stuk rustiger vliegen, en tegelijk is hij een heel stuk vlotter..
    wordt leuk



    Maar goed.
    de aftrap:

    Je begint met het maken van de mal.
    vrij kritisch. maar eigenlijk kun je weinig fout doen zolang je alles gewoon haaks zet.



    daarna leg je de indekking van de onderzijde op de bouwmal.
    eigenlijk paste de boel zonder aanpassingen..



    dan ga je verder met de ribben.
    wat ook eigenlijk zonder aanpassingen zo erin gaat.
    beetje CA lijm erop, en het zit goed.


    In bovenstaande foto heb ik het stapje "servo plakken" niet helemaal op de foto gezet.
    mede omdat er niet veel over te melden is.
    Normaal zou ik de servo liefst recht achter de aileron zetten, maar daar was het vleugelprofiel te dun voor.
    Als ik de servo daar alsnog zou plaatsen, maak je een bobbel in het profiel. wat de vliegeigenschappen in mijn mening niet ten goede komt.

    zodoende gekozen voor de methode die beschreven is in de handleiding.
    servo tegen het midden van het toestel, en een draad naar het roer.
    2e puntje waar ik het nog niet helemaal mee eens ben, is het feit dat de servohoorn in deze opstelling onder 30 graden (ongeveer) zal staan tov de scharnierlijn.
    ik kan op dit moment ook even niets verzinnen om het recht te maken, zonder dat er verschrikkelijk veel weerstand in de sullivan ontstaan (te scherpe knik)
    Dus: laat ik voor de verandering gewoon de handleiding maar eens volgen.
    er is over nagedacht.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
    Ramses vindt dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding om ERG goed in de gaten te houden:
    hiervoor heb je de ribben gezien.
    de ribben van de aileron zitten daar ook al op hun plek.
    maar, als je straks de bovenindekking erop legt, heb je geen enkele referentie meer waar de aileron nu zit.
    dit maakt uitsnijden/zagen lastig.
    In de beschrijving en foto's geven ze al aan dat je in dit stadium de aileron grotendeels los moet snijden, zodat je deze snijlijnen straks kunt gebruiken.

    Dus.
    Nu verder met de bovenindekking.
    zelfs het maanvormige gaatje voor de sullivans zijn al uitgefreesd. scheelt weer een hoop pas en meetwerk.




    Dan de bouwmal eraf.
    voorlijst erop.
    achterlijst eraf. De onderindekking loopt te ver door, dus deze moet je gelijk aan de bouwmal afsnijden.
    beetje schuren en schaven.
    en dan hebben we het volgende:



    In de beschrijving worden nu 2 dingen gezegd.
    op de tekening staat een bouwbeschrijving, deze geeft aan dat de kunststof kap moet worden voorzien van een glasvezel versteviging.
    Maar, op de foto's wordt heel de vleugel van 25 grams glasvezel voorzien.
    zelfs de vorm van de glasvezel doeken word beschreven.

    dus ik ga voor de hele vleugel in de glasvezel. lijk me logischer dan de kunststof kap.

    bovenzijde

    onderzijde
    hier had ik de snijlijnen van de ailerons even duidelijk overgetrokken..
    na glasvezel zie je die nooit meer.
    zelfs zonder glas zag je het bijna niet..



    En dat is de stand tot nu..
    ik ben geen extreem snelle bouwer..
    eens zien wanneer er weer bouwtijd vrij komt :D
     
    strutter en Ramses vinden dit leuk.
  3. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.463
    Locatie:
    Heeze
    .
    Mooie vliegende vleugel, leuk project! :thumbsup:
    Ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    We hebben weer wat vooruitgang!

    de glasvezel was netjes opgedroogt.
    Volgende stap: ailerons eruit snijden.
    ALS je ze goed hebt gemarkeerd, gaat dat in 1 keer goed.

    er zaten al ca scharnieren bij de kit.

    locatie markeren, zodat de boel links en rechts op dezelfde plek komt de zitten

    schuine kantjes aan de aileron maken. Anders wordt het moeilijk om ze te laten bewegen..
    Nu doe ik het op deze manier. Voor mij werkt het, maar als je last hebt van wegschietende messen kun je beter een andere manier verzinnen :D

    resultaat!

    nu iets wat ik officieel eerder had moeten doen.
    Misschien al voor de beplating voor de servo’s erop gingen. Kleinigheidje.
    Controleren hoeveel slag de sullivan eigenlijk maakt...

    is wel een soort van belangrijk. En heftig belangrijk voor hoe lang de roerhoorn wordt.
    En daarnaast, de handleiding zegt er helemaal niets over.
    Ook de locatie van de roerhoorn niet.
    Die locatie is nog wel logischerwijs te vinden.
    Maar voor de lengte, daarvoor moet ik echt weten heel de sullivan heen en weer gaat..

    dus volledig professioneel wat losse onderdelen bij elkaar geraapt.
    Even de boel onder stroom gezet met een stuk tape en zo.

    het resultaat:
    Een streepje bij de roerhoorn, deze zit hier nog niet vast.
    Volgens handleiding steek je deze via de onderzijde in de aileron, en zet je hem op lengte.
    Na lijmen haal je het overtollige stuk eraf.

    de speed wing heeft stevige uitslagen, gevoelsmatig.
    7mm en 8 mm voor aileron en elevator. Gezien het een vleugel is, allebei samen, dus 15 mm bewegingsruimte
    En dat haalt hij binnen de ruimte die de servo geeft!
    Ik heb de hoorns nog een tik naar buiten geschoven, om zo zoveel mogelijk servoweg te gebruiken, en zo de servo’s volledig te gebruiken
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Sullivan op maat.
    Bochtje erin.

    en nu wijk ik wel af van handleiding.
    Ik heb een hekel aan z bochten om een stangetje te fixeren.
    Eenmaal gebogen, krijg je de boel niet door de hoorn
    Het is nooit zo breed als de hoorn, dus veroorzaakt altijd speling.
    En dat is nooit gewenst, maar zeker niet op een snel toestel (flutter)
    Dus. Stang door hoorn. En een tonnetje erop.

    electronica.
    Dan kom je er weer achter dat het eigenlijk maar een klein dingetje is.

    meteen de gelegenheid gepakt om eens te zien waar het zwaartepunt heen gaat.
    Daarvoor zit er een heel mooi tooltje bij
    En blijkbaar, met mijn setup, zit het precies goed.
    Wat is de setup:
    -4s 2500 mah
    - een tegenhanger van de HET 2w. Een “monster” 3400 kv, zou rond de 600 watt moeten kunnen hebben.
    - yep 80
    - futaba 7008 ivm de 2e telemetrie op boordspanning. Om de accu in vlucht in de gaten te houden.

    Maar het is krap...echt krap.

    dus haal ik een beetje hout weg, waarvan ik denk dat het weinig toevoegt aan het toestel.
    Ik haal het middelste stukje hout weg, dan kan de accu een tik omlaag..

    Nog even een hint. De grote kap heeft netjes kniplijnen en zo.
    Gelukkig heb ik lang geleden nog met auto’s gerommeld, dus ik had nog een lexaanschaar liggen.
    het dekseltje is een beetje anders.
    Die heb ik zelf maar even afgetekend, aangezien de lijnen daar bijna niet te zien zijn.

    motor vastgezet.
    Hier heb ik wat moeten rommelen. De tweede motordrager, rechts, was bovenin te dun om iets mee te kunnen. Brak er meteen al af.
    Daarnaast was het gat waar de motor in moet, te klein voor deze motor. Misschien dat de echte 2w wat kleiner is.
    Puntje bij paaltje ligt de motor volledig tegen de lexaan kap aan na vastzetten.

    laatste “grote” klus, handleiding zegt dat er glasvezel tegen de binnenkant van de lexaan kap moet.
    Ik ken mijn sterke punten. Glasvezel in zo’n smalle ruimte met meerdere hobbels prakken is er niet 1 van.
    Glasvezel moet wel nut hebben.
    Dus heb ik het aan de buitenkant gelegt, waar het de hechting van de kap met de romp kan helpen.

    de kap heb ik eerst uitgemeten. Omlijnt met naalden.
    Redelijk wat epoxy en een hoop gewicht, en een nacht drogen.
    Daarna zit de boel al stevig vast.
    Maar het glas maakt het af, en maakt het hopelijk wat makkelijker voorbereiden voor het spuiten

     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Doesburg
    Heel moei toestel, zal wel indruk maken in de lucht.

    4S en 3400kV, dat gaat flink wat toeren geven.
    Volgens ecalc met een 4.5X4.5 propje nog steeds meer als 800 Watt

    Maar zal wel leuk klinken denk ik, zal ook wel aardig gang hebben dan.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ff de specs van de originele 2w-20 opgezocht.
    ik kom mijn motor ff niet meer tegen bij onze chinese vriendjes, maar ik weet wel dat ik mijn motor qua specificaties 100% identiek of hoger had uitgezocht.
    is een tijdje terug.
    • Diameter : 28 mm
    • Length : 43 mm
    • Shaft Dia. : 3.17 mm
    • Weight : 93 grams
    • KV : 3400
    • Max Current: 60 A
    • Max efficiency: 89%
    • Power Nominal: 700 Watts
    • Recommended Props: APC E 4.7 X 4.7 (3 cells lipo)
    • Advance timing : 18° Middle PWM: 16 Khz

    ff mn ecalc uitdraai opnieuw gemaakt.

    upload_2020-2-17_16-14-3.png

    upload_2020-2-17_16-14-28.png


    Dus.
    inderdaad voor korte periodes zal die motor het warm krijgen, op deze manier.
    maar de max zit op 60 ampere, en hij zou volgens de berekening 10% overschrijden.
    vind ik meevallen. en gezien de toepassing, ga ik er van uit dat de motor dit trekt.
    ga je minuten lang met het gas vol open vliegen, ja, dan stook je hem op.
    ik ga er bij dit toestel van uit dat ik niet langer dan een paar secondes tegelijk het gas open trek

    ga ik naar 4,5x4,5 zit hij op 289 km/uur spoedsnelheid.
    en blijven de amperes op 45 ampere hangen. +/- 600 watt.
    maar de 4,7x4,7 had ik nog liggen..
    trekt dan toch wel een beetje om die erop te hangen..
    of toch 4,5..
    keuzes, keuzes.
    boel blijft wel een stuk netter binnen de perken met de 4,5x4,5..
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2020 om 16:59
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Doesburg
    Wat zeggen ze bij Nike ook-al-weer "Just Do It!"
    Met de maat van dit toestel, en de theoretische snelheid die je berekend, zal je echt niet lang vol gas vliegen, dan vind je hem nooit meer weer.
    Dus als je 4.7x4.7 hebt liggen.... doen!

    Maar nee, daar ga ik niet pushen, is ook jammer als je eerste vluch rook laat zien, en 4.5x4.5 is ook meer als snel zat, en binnen limieten.
    Voor de prijis van 1 prop zou ik op zeker gaan, de eerste vlucht iets kleins er op.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja. Zit net ff een tijdje te zoeken.
    Kom ik gewoon geen 4,5x4,5 tegen..

    wel 1 4,75x4,5. maar ja, zet dit zoden aan de dijk..
    Ik denk niet

    de prijs van dat ene propje maakt me niet uit. Dat overleven we ook wel weer.
    Maar als die maat er niet is.. wordt de keuze wel weer makkelijker.

    of ik moet een prop inkorten.
    Alleen heb ik daar toch diverse gelijkgestemde gevoelens over bij de verwachte 40.000 rpm: ga ik niet doen..

    en inderdaad, die ene keer dat het gas erop gaat, verwacht ik meer schade aan mijn ego dan aan de aandrijving:D
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.786
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die 0.2" diameter maakt niet zo heel veel uit in stroom.
    Je zal dan op iets van 65 Ampere komen.
    Alleen zou ik als ik jou was op 3S gaan vliegen want zoveel toeren op een prop heeft geen enkele zin, het gaat alleen maar enorm schreeuwen en de snelheid zal tegenvallen.
    Ik heb het ooit eens geprobeerd met een motor op een Funjet, 50000 toeren, iets van 4500 Watt maar het ging totaal niet hard en 400 meter verder sloegen de koeien op hol.
    Dus je kan er als normaal denkend mens niet mee vliegen.
    Niet voor niets hebben de meeste pylonracers nu motoren met vertraging, dat is veel efficienter en maakt geen herrie.
    Als ik het even snel bereken, op 3S zal ie rond de 230 moeten kunnen.

    GJ
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe bereken jij hem als ik vragen mag?
    Ik ben wel eens vaker aan het rekenen geweest met 3s, en ik kom meestal ergens rond de 160 tegen een plafond
    Teveel amperes om normaal uit een 3s te trekken
    Iig, wel uit mijn 3s, ik heb 3s 2200, 45c
    Ze zouden het best kunnen..
    maar ik merk dat ze een andere kist van me, die in 4 minuten de boel plat trekt, niet grappig vinden
    Iig, niet langer dan een jaar :D

    omdat ik met deze kist harder wilde, heb ik deze setup gepakt.
    En 4s gekozen

    en wij hebben geen koeien in de buurt. Helpt ook:D
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.786
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een tooltje en reken onder belasting 3,5 Volt per cel.
    dus Voltage x kv x 85%, dan zit je op een realistisch toerental.
    Uit een goeie 2200 kan je een seconde of 5 200A trekken en een seconde of 10 150A mits ze voorgewarmd zijn.
    70A voor een seconde of 60 moet geen enkel probleem zijn.
    Maar alles wat harder dan 30000 rpm draait heeft niet veel zin, het rendement zakt dan zo enorm, iemand heeft me ooit eens gezegd dat alles boven 21000 veel minder efficient is.
    En je ziet in F3S ook geen modellen meer die veel toeren draaien, alles vliegt nu met vertraging of langzaam draaiende motoren en overvierkante props.
    En geluid is daar geen issue maar wel zo efficient mogelijk je snelheid halen, ze vliegen daar 500+ met motoren onder de 20000 rpm.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020 om 12:00
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    voor dit toestel zit ik nu een beetje vast aan deze setup.. heb het nu al liggen..

    Maar hoe zou jij dit toestel aandrijven?
    stel, ik ga nog eens een keer voor een herkansing :D
    Ik zie (in ecalc dan) met die overvierkante props al vrij vlot dat de prop overtrekt, tot vrij hoge snelheden
    Alleen heb ik nooit echt snelle toestellen gehad, dus ook geen maatstaf of die overtrek ook in die mate plaats vind

    Andere reden dat ik dit vraag, ik heb ook nog een little toni EF1 bouwkit staan.
    Compleet ander type toestel. niet te vergelijken natuurlijk met deze vleugel.
    Ik ga hier geen wedstrijden mee doen. maar hij mag best een beetje vlot uit de hoek komen.
    Nu zie ik dat men daar meestal een 8x8 of zoiets op zet, met een motor met laag kv
    nu zal dit vast uit de EF1 regels komen.
    Toch heb ik het idee dat er best een vlottere setup op die kist kan.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Doesburg
    Het kan natuurlijk altijd leuker, beter, sneller, specialer, duurder.
    Maar wat je nu hebt is toch een mooie set-up, past mooi bij het toestel.
    Ik vind dit geen toestel voor een grote langzame prop met hoge spoed.

    Ik heb een mini Hawk gevlogen met HET 2W20, ook 3400kV, op 3S, ook met een 4.7x4.7 prop (kan nog iets groter), vliegt best leuk en best snel.
    Voor een vleugeltje van net meer als een meter, prima snelheid.
    Kun je op 3S nog wat spelen met prop maatjes of je zet er 4S in op een zo klein mogenlijke prop en je laat de boel lekker gillen.
    Wellicht niet het efficientste maar past bij het toestel, waarom niet?

    Het enige wat roet in het eten kan gooien is het geluid op 4S, mischien vind de club of buurt dat geen goed idee.
    Is allemaal persoonlijk, maar ik vind het gegil van een prop op een snelle kist best wat hebben, en ik vind dat dat prima past bij deze vleugel.

    Ik zou helemaal blij zijn met deze set-up, keuzes genoeg, 3S of 4S en nog een beetje ruimte met prop maten,
    En mbt het geluid, tegen de tijd dat mensen zich er aan ergeren moet je toch landen, je houd het nooit langer als 5 min vol op een 2200 lipo.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.786
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op 3S zal alles nog wel gaan maar als mensen zich gaan ergeren aan geluid verpest je het voor jezelf en anderen.
    Volgens mij heb ik destijds een gillette pylonracertje met een HET 2W20 gevlogen, propje zal iets van 5x5 geweest zijn.
    Dat ging redelijk hard, ook omdat ie zo klein was.
    Maar wat geluid betreft was dat al een mug on steroids.

    Ik ben zelf nog aan het zoeken naar een setup voor een Strega van Look.
    Ik wil hem redelijk stil hebben maar 250+ moet ie wel kunnen halen dus dan moet er een 7x10 op bij iets van 20000 toeren.
    En dat overtrekken van die props valt best mee, Ecalc is nou niet de betrouwbaarste calculator.
    Op mijn Ion Pro zit nu een 10x16 prop en die draait rond de 10000 toeren maar die hapt prima.
    Op mijn F5B kist heb ik ooit eens een 16x25 gezet, vloog ook gewoon uit het handje weg.

    Beste aandrijving die ik ooit bedacht heb was een Kontronik Kira 500 met 5:1 gear en daar een speedprop op, iets van 8x17 of zo.
    Die hebben we eerst op een F5B kist getest, dat ging zo hard dat er flutter optrad en toen heb ik hem in een Viper F5D gezet, die heb ik verkocht aan Gerben en Gerben heeft er mee gevlogen, fluisterstil en bloedsnel.
    Maar zoiets kost natuurlijk wel geld en de props zijn niet heel makkellijk te vinden.

    Ik heb nog even alles door een calculator heengehaald.
    Jouw motor met een 4.75x4.75 apc E op 4S draait statisch 38000 toeren, trekt 54 Ampere
    740 Watt in en 600 Watt op de prop.
    Efficiency van 86%, valt me nog mee.
    Snelheid rond de 250 km/u

    Doe je het op 3S, verder alles hetzelfde dan gaat ie 210 km/u maar trekt maar 32 Ampere en toerental ligt dan op 28800 rpm.
    305 Watt in en 275 op de prop, efficiency van 89%.
    Op 3S zou een 4.75x5.5 leuk zijn.
    27700 rpm, 35 Ampere, 230 km/u

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel erg bedankt voor de inbreng!
    Electro vind ik altijd zo'n hoop zoeken voor je de magische combinatie hebt..
    Van huis uit ben ik meer van de brandstof motoren, dan heb je deze uitdaging een stuk minder.
    Maar gaat dan ook minder hard.

    Qua geluid bij ons op de club, wij mogen nog met alles vliegen.
    onze directe buurman is de oude maas en de snelweg.
    Zodoende hebben we niet snel last van klagende mensen.
    Vanuit de club houden we het geluid natuurlijk wel in de gaten.
    Als er opeens veel leden dergelijke toestellen gaan vliegen, zetten we er zelf een richtlijn voor op.
    voor nu zijn er misschien 2 of 3 mensen met 1 dergelijk toestel.
    en die toestellen gaan meestal alleen mee op de mooiste dagen.

    Maar, vandaar ook de vraag over setups.
    de speed horten wordt een giller. dat is een zekerheidje.
    ik moet zowieso eerst over de snelheidsdrempel heen.
    dus voor ik nu eens werkelijk die 38.000 rpm haal, zal wel ff duren. zeker met 3 accu's per vliegdag (ik laad niet op het veld)
    voor die little toni wil ik wel even kijken hoe ik hem vlot en stil kan krijgen.
    hier wil ik ook die 4s 2500 in stoppen. alleen ff kijken wat voor prop /motor combo erin kan. voor een enigszins normaal bedrag.
    waar kijk jij trouwens voor die overvierkante props?
    in de reguliere handel kom ik niet veel tegen..
    ik heb thuis wel een 7x10 liggen, maar zelfs deze kom ik niet meer zomaar tegen :D
    of kort je kunststof props in?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.786
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De props worden vaak door duitsers zelf gebouwd, ik had er destijds een paar gekocht bij Markus Koch maar tegenwoordig is er wel het een en ander commercieel te koop.
    Georgi Mirov heeft een collectie, je kan hem mailen, Reisenauer verkoopt een deel van zijn collectie.
    En HKJ Speedwings heeft ook het een en ander.
    http://www.hjk-speedwings.de/epages...th=/Shops/62907075/Categories/Speed_Propeller
    Als ik een prop nodig heb van APC dan ga ik naar W&W modellbau, die hebben bijna alles op voorraad.

    GJ
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.571
    Locatie:
    Rotterdam
    de dank is gigantisch!
    ik heb in ieder geval een beginnetje voor het zoekwerk :D
     

Deel Deze Pagina