RBC Springer Tug

Van de week alles besteld. Alles was er na 2 dgn alleen van Conrad moet nog komen :-s

full

Volgens de handleiding (in het Duits :-s) beginnen met de "stand"
full

full

Dan de zijkanten met doublers lijmen
full

full

De bovenste delen zijn niet goed uitgefreesd. Identificatie van de delen is lastig omdat de afkortingen/benamingen in de handleiding niet overeen komen met het identificatieplaatje.
full

Dit zat wel snel in elkaar.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand misschien hoe ik 3mm triplex (ik denk berken) kan buigen? Doorweken? Stomen of verwarmen? Ik weet niet of het waterproof is.

Leuk project, ik heb me de afgelopen week ook eens wat meer in Springer Tugs verdiept, lijkt me wel leuk om eens te bouwen. Maar ja, zoveel plannen, zo weinig tijd.

ik heb mijn 3mm triplex gewoon ff 12 uur in de badkuip gelegd, denk dat het korter kon. maar je weet dan wel zeker dat het buigt.

succes met de bouw!

Heb geprobeerd om het met water te buigen; dat lukt wel, kan het veel makkelijker in de vorm van de romp buigen. Echter was ik gewaarschuwd dat het triplex niet watervast was, zie de foto. De beschadiging rechtsonder zat er al.

full

Wat denken jullie? Nieuwe plaat erin? Of als ik deze hou, krijg ik er later wel problemen mee? Het staat wel onder veel minder spanning dan wanneer ik het niet voor zou buigen.

ik ben niet zeker maar ik denk van niet, als je hem behandelt met polyester hars niet als je hem zo gewoon laat wel. maar je moet hem echt wel laten weken, niet onderdompelen.

suc6!

Wat bedoel je? Wat je ziet moet aan de binnenkant komen. De buitenkant ga ik met G4 doen ja. Ik heb het 2 uur in het water gezet en toen wilde die plaat veel makkelijker buigen om de bodem van het bootje.

Wat echter is gebeurd is dat de laag hout aan de binnenkant op 2 plaatsen een beetje los is gaan laten. Is het beter om een andere bodemplaat te nemen of kan deze nog wel?

als er geen schuren zijn aan de buitenkant en je behandelt hem met G4 is het goed! bet is natuurlijk beter om zonder beschadigingen eentje er op te lijmen maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

Sowieso zou ik ook de binnenkant in de G4 zetten. Je zegt zelf al dat het triplex niet waterbestendig is, en je kan nooit voorkomen dat er water naar binnen komt.
Daarnaast kan je door temperatuursverschillen en een hoge vochtigheidsgraad ook wel eens condens aan de binnenkant krijgen. Als dat onvoldoende geventileerd wordt krijg je geheid schimmelvorming.

Groet,

Ad Bakker

Wat je kan doen als je dit niet vertrouwt, is een paar plaatjes 1mm triplex bij de modelbouwwinkel halen en die stuk voor stuk opbrengen. Op die manier lijm je zelf je 3mm multiplex, maar het buigt een stuk makkelijker. Het lijmt alleen wel lastiger, omdat je de lagen overal strak tegen elkaar aan moet krijgen natuurlijk.

Ik week het een uurtje en dan leg ik het een minuutje of twee in kokendheet water. Werkt formidabel. Bij 3mm natuurlijk.

De triplexlagen van de gamma vallen soms los van elkaar, die lijm kan niet tegen water (zeker niet als het ook nog eens heet is)
Dat verlijm ik later weer met echte lijm*.

(*Bison construcielijm dus. Goed klemmen want het bruist wat op)

Oke bedankt! Maar het hout zelf is nog wel bruikbaar ondanks dat het op sommige plaatsen los heeft gelaten?

Zoals setsunakaede en ik al aangaven zijn de laagjes te verlijmen.
Je moet er wel bij kunnen met je lijm. Maar ik zei al dat het niet altijd los laat.
Ik week het ook wel eens expres los, dan heb ik alleen één van de top lagen nodig om iets te bekleden.
De kern is iets dikker als de fineren buiten op, daar kun je ook weer allerlei toepassingen voor verzinnen.

Eerst de bodem dus voorgebogen door in water te laten weken.
full

Toen gelijmd.
full

En geschuurd en geschaafd.
full

De boot is een beetje krom getrokken door de bodemplaat. Achteraf gezien had ik het misschien niet moeten weken.
Misschien trekt het een beetje recht als ik het dek erop lijm.
Ik wacht op de G4 om de binnenkant te doen en dan kan het dek erop.

full

Hoe moet ik de buitenkant afwerken?
G4 - schuren - weer G4 - licht opschuren - verfen?

En kan je delen waar G4 op zit nog verlijmen?

Weer wat verder gegaan

full

"F" zit aan de onderkant niet goed tegen de voorste ligger, kon het niet goed klemmen, daardoor ontstond er een kier die nu is gevuld met epoxy.
full

Hier komt het roer.
full

full

full

full

Heb 2 wkn geleden G4 besteld bij Polycolor in Belgie. Betaling etc was geaccepteerd maar heb nog steeds niets ontvangen. Al een mail erachteraan gestuurd maar geen reactie. Ga maar eens bellen dan... :-s

Had ik die kier op een andere manier kunnen vullen ipv met epoxy? En hoe kan ik weten of de romp waterdicht is?

Je kunt testen of de romp waterdicht is door hem in de badkuip te leggen. Klinkt flauw, maar veel kwaad kan het niet. Wel even uitkijken met (niet) watervaste houtlijm.

Succes

Jesse

Back