RC Auto knutsel projectjes 1/10 en 1/8 scale

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door seiran, 28 jun 2022.

  1. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Hallo beste rc liefhebbers,

    Ik ben sinds kort de overgestapt van de vliegende hobby naar rc autos gemaakt.
    Bij vliegende rc bedoel ik het zelfbouw/zelf ontwerp gedeelte van de hobby. Door wetgegevingen is deze hobby niet zo leuk meer als dat het ooit was.

    Ik heb van bijna elke type rc wel 1 of meerdere liggen (vliegtuig boot duikboot drone) behalve een auto. Dit omdat ik altijd vondt bij de autos dat er weinig tot geen mogelijkheden zijn voor eigen ontwerp zonder dat het gelijk de bankrekening plundert.

    Ondanks ik in me jeugd veel bij real 80 en krikke (groningen) te vinden was en in me jeugd altijd een on road dtm style rc auto wou, nooit kreeg ik er 1 van me ouders, als ik over rc auto begon dan mocht ik blij zijn met een nikko/intertoys achtige rc auto.
    Nu heb ik besloten om de "collectie" compleet te maken dus een rc auto of autos aan toe te voegen.

    Na bijna 1 maand te hebben gezocht op verschillende kanalen (webshops, rc winkels, marktplaats etc)
    Kon ik niets vinden waar ik echt warm van werd, zonder de studie potje van me zoontje te hoeven plunderen.

    Mijn bevinding betreft rc autos afgezien van de merken vind ik dat qua kappen en looks dat er veel keuze is maar uiteindelijk ook toch veel het zelfde. (Lijkt veel op elkaar) Qua merken weet ik niet wat goed of fout is in de rc auto wereld maar nieuw prijzen van items verklappen dan best veel.

    Toen kwam de keuze nitro of electro.
    Alles wat ik heb is electro dus was die keuze niet zo heel moeilijk. Brushless of koolstof. Keuze hierin was ook niet heel lastig alles bij mij is brushless of omgebouwd naar brushless.

    Nieuw of 2de hands. (Accus/lipo zo wie zo altijd nieuw)
    Dit was bij mij een dingetje normaal koop ik alleen nieuw of over van bekenden.
    Echter geen vrienden die met rc autos bezig zijn en ken niemand in dat wereldje.
    Dus gekozen voor een 2de handse 1
    Crashed of toch de hobby niet leuk vinden
    Doet wat minder pijn dan bij een model van 1000 eu of meer.

    Omdat ik van zelf bouw hou en nog veel spul heb liggen uit de rc vliegtuig wereldje heb ik besloten om een bestaande model te verbouwen.

    Bij de eerste model een domme fout gemaakt en door me onervarenheid de verkeerde model gekocht.

    Er stond 1 te koop als een monster truck, door de kap en banden leek het ook 1tje (on ervarenheid) maar dat waren ook de enige 2 items op de auto die offroad/monster truck waren.

    Omdat ik iets op wou bouwen maar er achter kwam dat de voorste shock tower te laag is was ik met fotos naar een model bouw hobby zaakje gegaan om te vragen of zij een losse shock tower te koop hebben die mijn probleempje op lost.

    Het eerste wat de eigenaar zei dit is geen off road chassis maar een onroad met "verkeerde" banden en een monster truck kap, shocks te kort zijn voor offroad. Op internet liet hij mij het oorspronkelijke model zien, mijn eerste reactie was dat is dom dat had ik natuurlijk gelijk al moeten zien aan het feit dat hij een touring car schuim stoot bumper heeft, ik kon op internet zelf ook niet een monster/offroad vinden met zo'n stoot bumper.

    Efin leer momentje gelukkig had het me niet veel gekost. Ik heb nu wel een "echte" offroad/monster truck gevonden en gekocht wederom voor niet heel veel.

    Beide zijn 1/10 scale en 4wd.
    De offroad bezit per draagarm 2 shocks
    De andere 1 per arm.

    Offroad heb ik net binnen maar kv 3300 esc nog niet uit gezocht. De onroad 4350 kv met 60a esc beide van samurai (de witte esc) Beide 3 tot 4s.
    Beide hebben enkele aluminium upgrades.
    Gearing moet ik nog uit elkaar halen en tellen/noteren welke gears er in zitten.

    Wat ik ga veranderen aan de offroad versie :

    Zelf gemaakte bodyshell/behuizing
    Voornamelijk van 3 en 2 mm dikke polycarbonate platen dit mede omdat ik extra items op mijn auto wil plaatsen.

    De extra items zijn :

    Apm/pixhawk met power module en gps
    En als extra optie lidar.

    433mhz module.

    Fpv camera met osd en vtx met eigen accu. (Bril/scherm voor de gebruiker)
    Deze items heb ik nog allemaal liggen waar ik nu niets meer mee doe.

    Mogelijkheid tot het installeren van een action camera (ik heb nog 2 drone gimbals/stabilizers liggen maar die komt waarschijnlijk op een 1/8 scale samen met de pixhawk, ik heb maar 1 pixhawk setje over maar meerdere apm's) plus eventueel de optie over te houden om 2 lipo's in parallel te herbergen.

    Dit alles gaat nooit passen op de bestaande equipment tray alleen en de bodyshell is te dun in mijn optiek om het daar allemaal in te plakken of op te monteren dus blijft er niet veel anders over om zelf iets te maken.

    Hout is bij rc autos niet echt een optie, cnc zou het mooiste zijn maar custom items wordt het gelijk weer een dure onderneming. Het wordt niet de bedoeling om hem te gebruiken als een basher of sending it to the moon gebeuren laat staan hoge snelheden gewoon simpel offroading niet al te gek. Dus de kans dat hij op zijn dak beland is hier door iets minder (zeg nooit nooit.) Vandaar dat ik gekozen heb om een simpel degelijke behuizing te maken boven op het bestaande chassis van 3 en 2 mm dikke polycarbonate platen. Hier door kan ik me eigen vormen bepalen en eventuele extra opberg plekken voor bepaalde items maken.

    Of ik het probeer te vormen naar een bestaand auto model dat weet ik nog niet.
    Gezien ik grotendeels met fpv ga rijden maakt het mij niet zoveel uit hoe de buiten kant er uit ziet of de looks die zie ik namelijk toch grotendeels niet als het maar functioneel is aan wedstrijden of clubs deel te nemen. Ik heb hier bij mijn woon plaats een 1.5 km lange en paar honderd meter breed braak liggend terrein met "heuvels" etc waar je leuk kun rc-en en niemand tot last bent, waarbij je een heuvel hebt als je daar op staat je het hoogste punt bent en clear view rondom hebt over het hele terrein met andere woorden het is niet van belang voor mij dat het lijkt op een ford f150 of een monster jam truck what ever. Mijn voorgevoel zegt eerder dat het meer er uit komt te zien als een robot wars achtige bouwsel.:rofl:

    Ik heb hierbij dus een 1/10 monster truck kap over die zoals ik kan zien nagenoeg in mint conditie is zal ff fotos maken.

    Zijn er verder nog mensen hier die eventueel wat spul hebben liggen dat ik niet heb wat ik goed kan gebruiken
    (Hetzij voor mijn volgende projectje de 1/8 scale) dat in ruil handel of via de gewone transactie van eigenaar kan verruilen. Pm is altijd welkom.

    Items die ik zoek voor huidige project :

    1. Verschillende gearing en eventuele behuizingen voor de gearing.

    2. Goede action camera (go pro 4)
    Mag ook knockoff wezen als die een redelijke stabilizatie vanuit zich zelf heeft.
    Krasje her en der maakt niet uit komen vast meer bij als ie maar 100% functioneert. Als hij av out heeft is helemaal te gek.

    Voor mijn 1/8 projectje ben ik op zoek naar een bodyplate of tray hoe het ook maar genoemd wordt plastic of aluminium het liefste aluminium maar plastic is ook goed en eventuele bij behoorden shock towers. Dit om zelf de maten en afstanden te kunnen meten om in te voeren in mijn 3d teken programma. Enige eis dat hij wel nog recht is.

    Met vriendelijke groet en bedankt voor uw tijd.
     
  2. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Screenshot_20220628-141205_Gallery.jpg

    Foto van de kap
     

Deel Deze Pagina