RC auto met propellor aandrijving

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door dreamonboy, 3 sep 2004.

  1. dreamonboy

    dreamonboy Guest

    Voor een project ben ik van plan om op het onderstel van een 1:10 rc modelauto een vliegtuig motor 2-4 ccm met propellor te plaatsen als aandrijving. Besturing zou normaal op de vooras plaats moeten vinden . Vliegtuigmotor zorgt voor de aandrijving, en remmen op de achterwielen. Voor de uitvoering denk ik erover om de vliegtuig motor in een cilinder (buis) te plaatsen. Dit is waarschijnlijk puur cosmetisch. Wie kan mij helpen aan ideeen, tips of misschien links waar zoiets beschreven wordt. Wie kan mij iets vertellen over de beschreven aandrijving: een vliegtuig motor geplaatst in een cilinder waarin de propellor, 2 , 4 of meerbladig? nauw aansluit?
     
  2. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    denk dat je daarvoor bij vliegtuig gedeelte moet zijn

    maar het is een auto dus hoort het weer hier


    verwarrend :p
     
  3. Guest

    Guest Guest

    waarom zou je het doen, waarschijnlijk gaat het toch niet hard, omdat een auto in contact met de grond staat, dus op 4 wielen, een vliegtuig vliegt in de lucht. of heb ik het nu fout?
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik heb al eens een project gezien van een 1:12 die door een prop aangedreven werd. dit zag er leuk uit, maar snel gaat het niet, omdat je rol en wrjfings weerstand hebt met de grond.

    ik denk dat je dus een vrij grote prop en erg snelle motor moet hebben wil je hem uberhaubt vooruit krijgen.

    Groet Robo
     
  5. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    ik heb dit zelf ook gedaan.
    ik had een sp3 extreme met een mabuch 540 met tailrotor van een eco 8.
    en dit ging te langzaam :lol:
    ik kon geen bochten maken omdat ik te weinig vaart had.
    maar het was wel lache :D
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Hmm, had dus toch gelijk, maar waarom zou je het willen doen dan? Ik denk dat het eerder iets is van: Dream on boy ;)
     
  7. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    nou tja iedereen probeert wel eens wat uit... ik heb ook een caravan gebouwd, waarom, tja hadden we zin in...
    ik raad je zo wie zo aan om rubberen banden te nemen en geen foam banden deze hebben te veel wrijfings weerstand. verder natuurlijk koggellagers. en een as aangedreven auto. omdat je op een lage snelheid rijd en dus je draaidende massa niet tegen werkt, kortom een as aangedreven auto rijd soepeler. op die snelheid

    Groet Robo
     
  8. easy2

    easy2 Guest

    die as kun je er ook gewoon uithalen, net zoals de dog bones, of alleen de dogbones. maar zonder die as + diff's spaar je natuurlijk wel weer gewicht uit...
     
  9. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    van die afstelwieltjes supersmal met rubber ring
    dan heb je minimale rolweerstand
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hoi
    ik denk dat de snelheid je best zal meevallen bij een 4cc of meer .
    moet toch wel een redelijke snelheid halen als je er maar een juiste prop op zet dus een grote met minder spoed .
    voor de ongelovigen onder de auto jongens.
    wij starten vaak vanaf een grasveld niet bepaald zonder weerstand!!!
    dus op een vlakke ondergrond moet het lukken
    en onze kisten wegen vaak meer als 2 kg .

    dreamonboy gewoon proberen lukt wel
    mvg wiebe
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk ook als modelvlieger.
    Dat als je een snel motortje neem.
    grote diameter banden(min 60 mm) en dan een O ring gebruiken of zo, dus erg smal.
    Dat je makkelijk de 100 kilometer per uur moet kunnen halen.
    Alleen duur het wel even voor hij op gang is.
    Als prop zou ik met een snelle 4 cc (vliegtuig motor) voor een 10 x 4 of 9 x 5 prop gaan
     
  12. Xiro

    Xiro Guest

    je zal ook moeten letten op het gewicht... dus als je er een wilt maken beter zelf chassis die kan je vaak lichter maken als normale autos... miss ed armen wel van een auto afhalen...
     
  13. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ook opletten voor een nog redelijke wegligging, als je de prop rechtstreeks op de motor wil bevestigen, moet de motor op een verhoging staan, niet echt best voor de wegligging, dus het onderstel niet te licht, misschien zelfs wat verzwaren.

    Ik heb al ooit eerder ergens hier een filmpje van gevonden, ging verrekte hard dat ding.zal eens zoeken....

    Groeten
    MOnkey

    Edit, kan niet meer vinden, maar kijk ook eens naar de technieken die gebruikt worden bij rc airboats, ongeveer zelfde concept, maar dan zonder bandjes.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja sturen zal met hoge snelheden niet makkelijk gaan.
    Omdat het zwaarte punt er hoog licht.
    Als je hem verzwaard duurd het wel langer voor hij op snelheid is.
    Op een lange baan lijk mij het wel leuk,maar voor het bochten werk zie ik het niet zo zitten om snel te rijden.
     
  15. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    even iets in elkaar geflanst, zeer hoogtoerige motor op een nylon-propje, gunther kon de snelheid niet aan en kletterde tegen het dak... :lol:

    8X1700

    gillen doet ie en tot nu toe niet volgas gereden, binnen te klein

    gr
    tim
    [​IMG]


    zonder remmen....
     
  16. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    de motor moet wel wat hoger hoor.... even over een drempel je je prop is gone, en als je motor wat hoger zit moett je er wel een kooitje om maken, straks komt er een kind en wil autotje aanraken.... nooit prettig...
     
  17. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    hobbels zijn vervelender om het stuiteren, niet zo zeer dat de prop de hobbel raakt.

    volgas gillend over de weg gereden, 30-40 km/u haalt ie zeker, maar na 5 seconden volgas slaat de regelaar af, teveel ampjes, op het punt van doorbranden. 30A regelaar.... 8O

    ook sturen gaat niet meer, wanneer op snelheid, meteen rondjes slippen.

    /auto-met-duw-prop project
    voor mij

    Groeten
    Monkey
     
  18. klaver3

    klaver3 Guest

    Ik zal samen met DreamOnBoy (goede kennis :) ) gaan proberen om een auto met propellor te bouwen. Gister al wat inkopen gedaan (prop, alluminum, enz)

    Zelf ben ik niet zo'n forum persoon maar zal zo nu de voortgang hier op het forum melden als jullie dat op prijs stellen...

    Verder zijn natuurlijk tips welkom :wink:

    Gr Wouter
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Hey,

    ja graag, als je dat zou willen doen, is altijd leuk om te horen hoe een project vordert!
     
  20. hoi,
    ben benieuwd of het gaat lukken en laat de foto maar kommen.
    groet Cees
     

Deel Deze Pagina