RC auto met propellor aandrijving

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door dreamonboy, 3 sep 2004.

  1. @monkey hoe was je stuur inrichting.
    Op het wiel of draait de motor??
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    op het wiel, als je de motor zou draaien zou die waarschijnlijk het wagentje omduwen, met een stuwkracht van zon 350-400 gram(statisch)

    gr

    monkey
     
  3. klaver3

    klaver3 Guest

    Update:

    Zoals gezegd ben ik zaterdag wat spullen wezen halen voor het projectje. De propellor is een 3blads geworden (veel stuwing met relatief kleine diameter), met daarop een neuskegel voor een betere luchtstroming en eventuele startmotor.
    Het blokje is een 4.07cc.

    [​IMG]
    Dit gemonteerd op een 'testbankje' en uitgeprobeerd. Ging erg goed!

    De auto is een Mugen Seike Prime12 compleet gekogellagerd. Ik heb de achterste diff. met steekasjes verwijderd. Deze zijn nu toch onnodig en leveren alleen maar weerstand. Voor zit nog wel het diff. met steekajses, dit om het schijfremmetje nog te kunnen gebruiken.

    [​IMG]

    Gr Wouter
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    klaver3
    ga je het doen als een trek prop?
    of zet je de prop nog anders om en haal je de spinner er af
     
  5. klaver3

    klaver3 Guest

    Update:

    Weer een tijd geleden dat ik wat gepost heb hier op het forum. Heb het aardig druk gehad de laatste tijd. Van de week maar weer eens verder met het autootje. Heb een steuntje gemaakt waarop het motortje gemonteerd staat, deze is natuurlijk niet stijf genoeg op de krachten van het motortje te kunnen verwerken.

    Zal daarom nog wat steuntjes moeten maken en wat gaan TIG (alluminium) lassen. Maar het idee van hoe het moet gaan worden is al te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kap voor de auto word een Lamborghini Diablo VT!!

    Gr Wouter
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Wauw, dat steuntje heb je netjes gemaakt (moest ik even zeggen als werktuigbouwer :wink: )

    Houd ons op de hoogte van de bouw en de tests!
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    wouter mischien is het handig om de motor recht op te zeten want ik heb al veel vliegtuigen gezien waar bij ze de motor niet aan het lopen kreegen door op een zij of onderste boven gemonteerd te zijn.
     
  8. klaver3

    klaver3 Guest

    Update:

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. De auto heeft intussen zijn eerste echte testrit gehad! En jah, het gaat vrij hard :) En dat zonder allerlei gewichtsbesparende dingen, dunne bandjes e.d
    10km/h stationair toerental motor, en zo'n 50km/h met het gas er vol op. Wegtrekken gaat ook absoluut niet verkeerd... Sorry voor de mensen die dachten dat het echt niet kon, tegendeel is bewezen 8)

    Het autootje staat nu even op school op om een steuntje te maken voor de kap, daarna zal ik foto's plaatsen voor jullie. Helaas is mijn vorige hosting ermee gestopt.

    Gr Wouter

    P.S, iemand al een keer een ijsglijder radiografisch gezien met op z'n minst 10cc?
     
  9. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Uit de jaren '80, van Kyosho, met een Cox .019ci motortje....

    [​IMG]
     
  10. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    Ik heb hier ergens nog een RC CarAction liggen van 98 en daar staat een oude elektro Tamiya buggy met brede Onroad banden (zoiets als dat van een RS4 MT) en daar hadden ze ook een vliegtuig motor op gezet. Die gast gebruikte hem heel vaak om door water heen te ploegen. Het schijnt dat dit zelfs erg hard ging. Wat ik me nog ervan kan herinneren is dat hij in het tijdschrift staat met een Brushless Aveox monstertruck op de cover.

    Misschien dat ze bij rccaraction.com je kunnen helpen aan dit tijdschrift en anders informeren of de eigenaar van dat ding op hun forum actief is.
     
  11. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    ben ook van plan om mijn nikko skywatcher om te bouwen naar een auto'tje, zal wel klein moeten worden.....en licht

    aangezien het vliegen toch niet lukt....
     
  12. Flip

    Flip Guest

    Bart: hoe stuurd dat ding van je eigenlijk?
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik heb geen flauw idee eigenlijk....
    Ik heb die auto/ding niet, ik wist alleen dat Kyosho die had gemaakt, en had er een plaatje van gevonden...
     
  14. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    De kans is groot dat hij 'lijn bestuurd' is. (Cox-auto)

    Is een ducted fan niet iets voor op een auto? Veel kleinere diameter, daardoor kun je je zwaartepunt veel lager houden. En je kunt er gewoon een auto motor voor gebruiken.
     
  15. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    en wat is een ducted fan?
     
  16. Guest

    Guest Guest

    is dat niet zo een soort van "buis" waarin een of meer propellors zitten?
    hoedanook ik dacht dat een ducted fan veel kleiner was dan een gewone prop, maar toch evenveel vermogen leverde.
     
  17. nando v. arnhem

    nando v. arnhem

    Lid geworden:
    10 nov 2004
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Schoorl
    hoi,

    sorry hoor, maar ik weet zeker dat je een auto met een 4cc motor met prop erop geen 100 km/h kan laten gaan. een snel vliegtuigje met zo'n motor haalt dat net. stel dat je een motor op de auto bouwt, moet je hem wel voorop zetten, met een "trek"prop. anders is het motortje binnen 20 seconden oververhit. als je een duwprop neemt, koelt de motor alleen via de brandstof (en een heel klein beetje via de lucht).

    groeten,
    nando
     

Deel Deze Pagina