Rc auto op benzine

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door philip van der wal, 24 apr 2019.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Mazzel man!!!! Maak de cilinder goed schoon. De zuiger heeft wel wat plekken. Maar is mss nog te gebruiken. Vijl de schade weg en maak het glad.
     
  2. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Het meest z

    Het meest zuren aan dit verhaal vind ik dat het blok... nog geen jaar geleden is gereviseerd... op de cilinder kop na...:(
     
  3. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Top!!!

    Wat zal ik volgens jou moeten doen met de cilinder kop ? :weetnie:
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    De zuiger moet zonder problemen door de cilinder gaan. Mss dat hij nog een tijdje mee kan.
     
  5. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Ik heb aardig zitten piellen om dit voor elkaar te krijgen, De zuiger veer zit nu strakker als voorheen.

    Heb je misschien tips voor mij om de zuiger op de cilinder te plaatsen?
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Het geharde alu van de cilinder is wat lastiger te bewerken. Ik weet niet of je een draaibank hebt. Mss op school of werk.

    Maak van hout een ronde staaf, maak hem zo hoog als de zuiger ook is.

    De diameter steekt heel nauw. Deze moet je zo maken dat hij incl korrel 800 schuurpapier net in de cilinder past. Maar dan ook echt net!! Het schuurpapier moet watervast zijn.

    Dit maak je een beetje nat en dan is het een kwestie van draaien en op en neer door de cilinder bewegen. Maar niet tig X door blijven gaan.

    Het mooiste is om de grove/dikke schade eerst met een half ronde vijl voorzichtig weg te halen en het laatste stukje te schuren.

    Je hebt aan 1 kant geluk dat de schade in de cilinder onder de inlaat poort zit. Dit deel van je cilinder is minder belangrijk omdat dit deel alleen maar steun bied aan de zuiger.
     
  7. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Okee dat klinkt top, als ik het me goed herinner beschikken wij over een polijst machine ( is ter grote van slijptol )

    Een draaibank hebben we ook stáán.

    Ik vraag me af welke optie het minst riskant en effectief is voor dit klusje
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Wat bedoel je met strakker dan voorheen. De zuigerveer moet niet vast of moeilijk in de zuiger zitten.

    Dit is heel belangrijk!!!

    Als je de cilinder weer terug zet. Zet alles goed in de olie. Met duim en wijsvinger druk je de zuigerveer in de groef van de zuiger. Nu zet je de cilinder rustig over de zuiger. Dit gaat het best met de krukas in de hoogste stand.
    Let goed op de zuigerveer,een beetje draaien en drukken gaat het best.
    Nu laat je de zuigerveer los en druk je rustig de cilinder verder over de zuiger. Alles afmonteren en nu rustig een paar keer aan het koord trekken. Zuiger moet nu rustig en zonder hakken kunnen bewegen. Kan dit niet,dan is het schroot.
     
  9. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Wat ik er mee bedoel is dat de zuiger veer
    Iets minder los op de zuiger zit
    Als ik hem indruk beweegt die
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok. De veer moet eigenlijk zo los zitten dat deze rammelt als je de zuiger heen en weer schud. Let met montage goed op de opening deze moet bij het pennetje zitten in de zuiger.
     
    Castartifact vindt dit leuk.
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Wil je nog wel een tip geven over dit draadje. Maak een nieuwe aan en dan gaan we daar verder. Dit draadje is oorspronkelijk door een ander gestart.
     
    Castartifact vindt dit leuk.
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het hoeft niet hoor, het onderwerp blijft hetzelfde.
     
    Castartifact vindt dit leuk.
  13. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Okee dankjullie wel heren,

    Heb nog een vraagje met betrekking tot de cilinder kop.
    Tijdens het foto's maken viel mijn op dat er een nummertje geslagen is in het blok.
    ( rechts waar de koppeling zit )

    Waar is dit nummertje voor ? ( 30 - 35 )


    Met vriendelijke groeten,



    Michiel
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Geen idee. Heb ze wel eens vaker gezien. Op sommige zanoah cilinders staat G270 of G... dat is het cc en type? Ik kijk totaal niet naar de nummers. Ik reken zelf mijn cilinder inhoud uit.
     
  15. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Op welke wijze doe je dat ?
    Ik heb een 26cc ( volgens de verkoper )

    Zit een krukas in van 30mm en de zuiger diameter is 35mm
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Boring en slag...

    Oppervlakte zuiger x slag = volume
    (oppervlakte zuiger is 3.1415 x (0.5d)^2)
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Slag is simpel te meten via het bougie gat. Schuifmaat met de diepte pen in het gat steken. Zuiger in de hoogste stand zetten. Nu draai je het vliegwiel langzaam naar de laagste positie. De afstand die hier uit komt is je slag. Wel even 12mm er vanaf trekken. Dit is ongeveer de hoogte van het schroefdraad van je bougie en de compressie ruimte boven de zuiger.
    De rest kun je daarna in de formule zetten. En uitrekenen.

    Ik heb een software programma hiervoor omdat ik ook zelf uitlaten bereken en dynobank heb voor de rc motoren. Ben nu niet thuis anders had ik je het snel kunnen vertellen.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Digitale schuifmaat op TDC (top dead center) op "0" zetten en dan de af stand tot BDC (bottom dead center) meten, veel makkelijker.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ja maar ik heb geen digitale schuifmaat. Die leven bij mij niet zo lang. Ik heb mijn schuifmaat van mijn school tijd nog. En ja bekken zijn nog perfect.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, dan meet je de afstand van bougie gat tot de zuiger die op zijn hoogste punt saat, die maat schrijf je op.
    Nu de zuiger naar onder en weer meten. Hier trek je de opgeschreven maat vanaf en voila !
     

Deel Deze Pagina