RC Auto op Perslucht

Het hoge toerental van een turbine is minder vervelend, zoals gezegd is de turbine centrisch en vrijwel trillingsvrij, de koppeling kan eventueel na een lage vertanding gemonteerd worden.

en dan heb je dus een hoger koppel ;)

Ik zal sowieso moeten beginnen met de aanschaf van een degelijke compressor, alhoewel proefjes doen zonder een compressor een goede training voor de longen kan zijn ;). Het zou handig zijn als ik deze ook kan gebruiken voor het schoonblazen van mijn nitro wagens.

voor het schoonblazen van je auto's zal het wel niet zo'n goed idee zijn, maar anders zou je (voor het vullen van je gasflessen) net zo goed een fietspomp kunnen gebruiken. pomp je zo naar de 8 bar ;)
 
Ik denk dat ik bij de meeste proeven de turbine/motor vanuit de compressor laat lopen.
Waar moet ik vooral op letten bij de aanschaf van een compressor?
Ik weet dat olievrije compressors handiger zijn en de tank groot genoeg moet zijn, wat is een respectabele capaciteit om een paar minuten mee te kunnen blazen?
 
Ik heb eindelijk tijd gevonden om de vele reacties te lezen en te reageren ;)



Zoiets was inderdaad mijn idee, maar dan met omgekeerde werking uiteraard.
Als de lucht in een turbine met zo'n bouw als ik liet zien op het wikipedia plaatje niet langs de schotten kan lijkt de efficiëntie niet veel lager te liggen dan bij aandrijving d.m.v. een zuiger.
Nu zal de wrijving zoals brutus zegt bij zo'n turbine wel groter zijn dan bij een zuiger/cilinder opbouw als de schoepen goed sluitend zijn.

Het is ook de vraag of er meer energie verloren gaat bij het "leeglopen" van de cilinder (de druk die er nog heerst in het ODP), of bij het uitstromen van de lucht bij een turbine. Die lucht heeft immers nog een hoge snelheid, zou je veel van deze bewegingsenergie terugzien als je de uitlaatpoort naar de achterkant van het voertuig richt, en dus een actie=-reactie effect krijgt zoals I Xyzyx I zo mooi heeft laten zien met dat filmpje (dat overigens niet aan de eis van controle voldoet op die manier :mrgreen:)?

Opzicht geen slecht idee om naar meerdere voertuigen te kijken, maar omdat dan een groot deel gaat naar de toepassing in al die verschillende voertuigen, met elk een andere capaciteit voor de flessen en uiteenlopende eigenschappen lijkt met mij het beste om de haalbaarheid voor 1 voertuig te onderzoeken. Auto's interesseren mij veruit het meest en het lijkt mij heel gaaf om uiteindelijk een op lucht rijdend model te hebben, vandaar dat ik me daartoe beperk.

Terug naar het turbine-verhaal..

[Als je met een turbine veel ruimte en gewicht wint t.o.v. een z/c motor zou je in principe de wrijvingswarmte weer nuttig kunnen gebruiken voor de verwarming o.i.d, maar als dat zo simpel zou zijn geweest zou men niet zo veel moeite doen die warmte zo snel mogelijk aan de buitenlucht af te staan.] Stukje tussen haakjes is dus eigenlijk niet zo nuttig :rolleyes:

Het hoge toerental van een turbine is minder vervelend, zoals gezegd is de turbine centrisch en vrijwel trillingsvrij, de koppeling kan eventueel na een lage vertanding gemonteerd worden.



Dat was inderdaad ook mijn bedoeling voor het roggelen van de toeren, een gaskraantje bediend door de servo.

Zo te zien zijn de mogelijkheden bijna grenzeloos, ik zal me dus wel ergens tot moeten beperken om mijn werkstuk niet uit proportie te laten lopen.
Het lijkt mij het interessantste om een paar manieren van persluchtaandrijving te vergelijken, maar dan moet ik misschien mijn vraagstelling "Rijden we in de toekomst op lucht?" veranderen.

Ik zal sowieso moeten beginnen met de aanschaf van een degelijke compressor, alhoewel proefjes doen zonder een compressor een goede training voor de longen kan zijn ;). Het zou handig zijn als ik deze ook kan gebruiken voor het schoonblazen van mijn nitro wagens.

Om een goed beeld te krijgen van de verschillende aandrijvingen lijkt het mij handig om vervolgens eerst een paar houtje-touwtje modellen te maken. (youtube staat bol van de modelmotoren van lego).


Dank aan eenieder die mijn lang verhaal heeft gelezen, ik ga maar eens prikken :mrgreen::sleeping:

Een turbine (in de zin van straalbuis en schoepenwiel) kun je vergeten, het rendement is bedroevend laag. Het rendement van een schottenmotor is erg laag, omdat de inlaatpoort vrijwel het gehele arbeidleverende deel van de omwenteling in verbinding staat met de arbeidskamer. Dat betekent dat er arbeid verricht word door de druk, in plaats van door de expansie. Die vind namelijk pas plaats als de lucht de motor weer verlaat. atuurkundig word het een hele rekenarij, maar geloof me, je gebruikt nog geen 20% van de werkelijk beschikbare energie, tegen een heel hoog luchtverbruik.

Hiermee is eigenlijk ook je vrag al beantwoord met betrekking tot het energieverlies van de onder druk uitstromende lucht. Bij een goed ingeregelde zuigermotor heeft de expansie in de arbeidscyclinder plaats gevonden, en verlaat de lucht onde slechts lage druk de arbeidskamer. Bij een schottenmotor verlaat d lucht de arbeidskamer onder bijna dezelfd druk als d toevoer druk, en dus erg veel energie verlies. Bij een turbine, die in principe werkt door druk om te zetten in snelheid, en deze sneheid hoofdzakelijk weer van richting te doen veranderen, zal de lucht noodgedwongen met grote snelheid de turbine verlaten (anders treed er ophoping van lucht op) en dus ook nog erg veel energie bevatten. Het gaat al beter als het turbinewiel zodanig gevormd is, dat er tussen de schoepen ook nog expansie optreed, maar dat word iets meer dan gewoon een wieltje met omgebogen schoepjes; je moet dan echt een schoepvorm gaan ontwikkelen, en dat is niet echt simpel.

Groet, Bert
 
Back
Top