Rc auto sneller met beperkte middelen

Mijn zoon en ik hebben een Arrma raider. Wij hebben er een team Orion neon one brushless 2700 kv combo in zitten, we gebruiken 2s lipo's van Gens ace met een burst van 40 en 45c. Hij haalt nu een snelheid van ongeveer 55 km. Nu heb ik wel eens gelezen dat je ook nog wat met de tandwiel speling kunt doen, wat en hoe kunnen wij dat doen ?

pinion 25t.
spur gear 81t.

Wel opletten als je met vertanding en/of 3s lipo gaat spelen voor hitte. Brushless motor is max 90 graden dus een tempgun is wenselijk.
Liever 10 euro hier aan uitgeven dan een pak meer aan een nieuwe motor of regelaar.
Met deze buiten temperatuur zal alles misschien redelijk blijven maar vanaf het terug iets opwarmt...

Maar wanneer gaat mijn auto nou sneller, als ik een 30 tands pinion er in zet of als ik er een 15 tands pinion inzet?
Volgens de omschrijving van de regelaar en motor mag er alleen een 2s lipo in.

De auto zal een hogere top hebben met een 30 tands pinion maar zal een stuk trager worden bij het weg trekken. Als je een 30 tands pinion gaat gebruiken dan wordt de motor dus veel zwaarder belast en kan te heet worden. Met een 15 tands pinion zal sneller weg trekken dan met een 30 tands pinion je zult alleen wel een lagere top hebben.

Wat is de vertanding die er nu inzit dan?

In principe geld dit:

Meer tanden pinion/minder tanden spur: hogere top, minder koppel en acceleratie.

Minder tanden pinion/meer tanden spur: lagere top, snelle acceleratie en veel koppel

Maar of het slim is om met een brushed motor 5 tanden omhoog te gaan...
Hij gaat nu al 55, dus als je hem nog zwaarder vertand, krijgt de motor het heel snel warm en maak je zo je motor kapot. Raad dat dus niet aan.

Andere motor, dat werkt wel

Doe nu eens lezen!

Maar wanneer gaat mijn auto nou sneller, als ik een 30 tands pinion er in zet of als ik er een 15 tands pinion inzet?

Staat er toch bij? 30 tands is top speed

Maar of het slim is om met een brushed motor 5 tanden omhoog te gaan...
Hij gaat nu al 55, dus als je hem nog zwaarder vertand,

Lees de topicstart nog eens.....

Maar omdat je een lagere KV motor hebt geplaatst wat er normaal in de BLX versies zit welke uit zichzelf al meer koppel produceert kan het geen kwaad om naar de maximale 30 tands te gaan.

Die Neon combo kan zover ik na kan gaan op internet maar tot 2S. 3S geen optie dus.

Opletten op de temparatuur van motor en regelaar. Dit is een motor met veel koppel, maar niet heel veel vermogen. Een stuk minder dan de BLX set van Arrma zelf.

Auto zo licht mogelijk vertanden (kleinste pinion, grootste spur) en dan het geheime recept: het baantje kleiner maken (niet naar 1:1 verhoudingen kijken).

Meer rijplezier, en je spullen blijven heel.

Auto zo licht mogelijk vertanden (kleinste pinion, grootste spur) en dan het geheime recept: het baantje kleiner maken (niet naar 1:1 verhoudingen kijken).

Meer rijplezier, en je spullen blijven heel.
Ts wil graag harder. Koppel wordt dus minder.
Grotere pinion of kleinere spur geeft meer top.
Kleinere pinion en grotere spur werkt t precies andersom

De spur/pinion verhouding is voor de brushed versie van Arrma voor de Mojave/Fury voor de borstel versie (MEGA) 4,8:1, voor de BLX 3,8:1. Beide conservatief (want RTR) vertand. Raider heeft net iets andere verhoudingen volgens mij, maar lopen gelijk op.

Heb voor de grap de mega Mojave voorzien van de brushless aandrijving...oncontroleerbare acceratie, en relatief lage topsnelheid waar hij zeer snel aan topt. Voor op een baan rijden praktisch oncontroleerbaar.

Kortom, die vlieger gaat niet op ;)

Bij zo auto zal je echt niet slomer optrekken met een grotere pinion hoor.
Slomer optrekken geldt alleen als je 100% grip hebt bij volgas.
Sterker nog, met de meeste brushless setups van tegenwoordig, trek je juist harder op met een grotere pinion, doordat je banden minder spinnen.

Naast dat is de tandwielverhouding nooit tot de max gekozen om ook een goede levensduur in alle vormen van gebruik te garanderen.

Back