RC boot Purple Light

Hallo,

Ik ben meer bekend met de rc nitro auto's schaal 1:10 maar ik bevind me nu even in de sector Speedboten. Ik ben voor mijn neefje een Speedboot Purple Light aan het bouwen.

Us53712.jpg

Het motortje heb ik al aan de praat gehad door een eigen tankje van een rcauto te gebruiken, hij liep en leuk ook!

Ik heb alleen geen idee hoe ik de waterkoeling moet aansluiten, op de koelkop van de motor zitten 2 aansluitingen, er zal er 1 water aanzuigen en 1 water doorvoeren uit de boot. Juist een watergekoeld blok.. wie weet raad, of gewoon proberen met een bakje water en daar de slangetjes inleggen>?

iemand een tip hoe je de uitlaatgassen uit de boot laat gaan? ik zie geen mogelijkheid dit te doen, of is dit niet erg? iemand ooit eerder dit model gebouwd??

alvast bedankt voor de hulp!

Als het goed is, zit er achter de sturende prop een voorziening, waar een (naar de prop toe afgeschuind) aluminium of messing buisje in past.
Aan het buisje komt een stuk siliconenslang naar de motor.
De spray van de prop zou dit buisje moeten raken en zo water het koelsysteem inblazen.
De koelwater uitlaat zo dicht mogelijk bij de motor door de zijwand naar buiten, tenzij je de uitlaat er nog mee wilt koelen.

Groeten, Jan.

Als het goed is, zit er achter de sturende prop een voorziening, waar een (naar de prop toe afgeschuind) aluminium of messing buisje in past.
Aan het buisje komt een stuk siliconenslang naar de motor.
De spray van de prop zou dit buisje moeten raken en zo water het koelsysteem inblazen.
De koelwater uitlaat zo dicht mogelijk bij de motor door de zijwand naar buiten, tenzij je de uitlaat er nog mee wilt koelen.

Groeten, Jan.

jij hebt ook zo'n boot dan neem ik aan? Ah nu snap ik het, aan de achterzijde van het roer zit een buisje, aan de bovenkant doe je die slang voor naar de motor. De schroef zal dus het water door de slang heenvoeren, ben alleen wel genoodzaakt het water weer helemaal aan de achterzijde van de boot terug te voeren, is dat erg? en ik wil een uitlaat op het bovendek laten uitkomen omdat hij nu in heel dat compartiment rook blaast... zijn er nog onderdelen hiervoor te krijgen? ik mis namelijk de dop van de tank met 2 nippels die zowel voor druk vanaf de uitlaat zorgt als de nitro in de carb. doet....

is het bij de uitlaat niet mogelijk om een silicone-verlengbuisje te gebruiken en dit net zoals de afvoer van de waterkoeling, naar buiten te leiden? ik denk alleszins niet dat het de bedoeling is dat de hele romp vol rook geblazen wordt ;)

Nee, ik heb zelf niet zo'n boot, maar ik heb ooit wel een electroversie gemodificeerd, vandaar dat ik op de hoogte ben van de waterkoeling.

Bij mijn weten hoort er bij de nitro uitvoering ook een uitlaat te zitten, met een doorvoer naar buiten, zo in het motorcompartiment uitblazen wordt een vieze bende en bovendien zuigt je motor z'n eigen uitlaatgassen weer aan, da's wel goed voor het millieu, maar niet voor het functioneren van je motor...

Groeten, Jan.

re

ok, klein vraagje, ik denk zelf dat de roervin is gebogen, voor mijn gevoel moet deze recht zijn om goed te kunnen sturen. Is deze theorie goed of kan er wel een kromming in het roer zitten?

Laat eens zien, foto?

De roervin steekt onder de prop uit en is ter bescherming ervan, als dat deel krom is kun je het (na demontage) in heet water weer recht krijgen.

Anders graag een plaatje.

Groeten, Jan.

re

foto komt vanavond, maar het deel komt idd na de prop, is om te sturen en is krom. ik denk dat dit niet goed kan zijn, ik zal hem demonteren en proberen recht te krijgen. Kan ik dat het beste doen in kokend heet water, een verfstripper en dan rechtbuigen? wat is de manier?

Heet water.

Een verfstripper komt meestal te hard aan (lees: de boel vervormt) en da's niet goed voor het gecentreerd blijven van je lagers.
De lagers er bij voorkeur ook uit, vóór je de boel heet maakt.

Groeten, Jan.

Back