RC & Deltavliegen gecombineerd

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Mijn beide vlieghobbies gecombineerd!
In Argentinië heeft iemand een onbemand vliegtuig bedacht om een deltavlieger (hangglider, zeilvlieger) omhoog te brengen: de Cigueña (ooievaar).

YHF7QBmy3qE[/media] prototipo working - YouTube

De zeilvlieger wordt op het RC toestel vastgezet, en tijdens de stijgvlucht bestuurt de zeilvliegpiloot het geheel op de gebruikelijke wijze (door gewichtsverplaatsing). De roeren van de Cigueña zijn te klein om invloed te hebben op het geheel van Cigueña + zeilvlieger.
Op de gewenste hoogte wordt de motor gestopt, de Cigueña wordt ontkoppeld en door een vliegmaat op de grond per RC in zweefvlucht naar beneden gevlogen.

Ik ben alleen een beetje bezorgd dat deze prachtige uitvinding in Nederland binnen de bestaande wetgeving niet mag vliegen....

Laatst bewerkt door een moderator:
Enige wettelijke beperking die mij zo gauw te binnen schiet is de hoogtebeperking van 300m (soms 150m) voor RC vliegtuigen.

Laatst bewerkt:
Precies, want wil je een beetje zinnige starthoogte met de zeilvlieger dan wil je toch al gauw naar 500 meter, dan moet de Cigueña dus van 500 naar 300 als RC vliegtuig. En dan ga ik er nog van uit dat het ding "kaal" niet meer dan 25 kg weegt.
En dan moet ik nog zien of de IVL of hoe heten ze tegenwoordig accoord is dat een snorvlieger (gemotoriseerde deltavlieger) zich in midair opsplitst in een delta en een RC model...

edit- de Cigueña weegt "kaal" 35 kg... en dat was de prototypeversie. De huidige heeft meer motorvermogen en zal dus wel zwaarder zijn. (de klim in dat filmpje is ook niet echt vlot)

Volgens mij doe je niets anders dan je zeilvlieger van een motor voorzien.
Wettelijk gezien, zitten daar toch wat haken en ogen aan lijkt mij ;)

Volgens mij doe je niets anders dan je zeilvlieger van een motor voorzien. Wettelijk gezien, zitten daar toch wat haken en ogen aan lijkt mij ;)
Ja, maar dat is inmiddels al wel geregeld. Zo mag je (sinds een handvol jaren) vliegen met een motorharnas. Dan zit de motor ingebouwd zeg maar achter je voeten. Daar zijn wat regeltjes aan verbonden maar het mág. Dus dat is het probleem niet...
Ik ben al aan het proberen zeilvliegclubs te interesseren om de wettelijke consekwenties te onderzoeken, maar die clubs hebben allemaal al een lier... voorlopig roept er nog niemand Ja! Dat gaan we doen! :-)

Back