RC/E conversie van primaire VV klassen

Ja en was direct hands free..moest ook wel anders kon ik niet filmen. Na die 5 minuten zakte die door het grondeffect en moest ik tijdens het filmen snel het gas dicht doen ..zender stond op de grond. Zit een 3S 1000 in.

Aanpassings mogelijkheden:
- eerst de bladen lossnijden van de scharnier klos en een wat grotere spoed geven ( malletje er bij en bv 5 graden extra)
- geeft dat geen verbetering dan een gokje en 4 S 500 er aan hangen ( heb ik liggen voor de nostalgia zuigerkisten)
- brand de paar tientjes motor door jammer dan en dan komt er een slag grotere in.

We hebben het vermogen berekend maar moeilijk niet voldoende rekening houden met de verliezen van de 2 traps vertraging. De bedoeling was heel rustig stijgen en een motorloop van 50-60 seconden....en ik zit er al heel dicht bij. 100 gram meer trekkracht of een paar honderd toeren meer en hoppa..
 
Jongens..beste rekenaars..ik heb de bladen 5 graden meer hoek gegeven en zodra het weer vliegweer is kan die weer.

20250610_111844.jpg





De motor is dus een D 2225 van Ali met max 90 Watt.

Hoe heb ik die motor gisteren belast???

Hoeveel Watt heb ik getrokken?? Ik kan geen ampèrage meten maar wat ik weet:
3 S 1000
5 minuten gevlogen op vol vermogen
lipo geladen en er ging 600 mAh in.

Kunnen jullie daar wat mee??
 
5 minuten is 1/12 uur, Je hebt dus met een 90% aan laadrendement en 600 mAh lading gemiddeld 0.9 x 0.6 x 12 = 6.5 A aan stroom getrokken. Dit komt met 3x 3.7 V maal 6.5 A op ongeveer 72 Watt. Netjes dus.
Met een extra 5° spoed zou je wel over de 90 Watt kunnen komen. Voor 5 minuten is dat misschien wat veel voor de motor. Het is te proberen.
 
Een grove benadering: 600mAh geladen, dan zal je iets minder verbruikt hebben ivm verlies bij laden, stel dat het 10% minder is, dus ca. 540mAh. Verbruikt in 5min. Dan heeft er ongeveer een stroom gelopen van 60/5x0,54=6,5A.
Opgenomen vermogen van de motor dan ca. 11Vx6,5A=71,5W
Kan er wat naast zitten, maar zoiets zou het moeten zijn.
4S zou ik mee oppassen, de spanning is 33% meer, maar ook de stroom wordt hoger, je zou dan zomaar boven de 100W kunnen komen.

Grappig Rick, ik was gelijktijdig met jou aan het typen blijkbaar, we komen op hetzelfde uit dus :)
 
Laatst bewerkt:
Mooooi mooooiii !!

Daar kan ik wat mee en het klopt met het onderbuik gevoel. want ik heb die motor onbelast laten lopen tw de bladen van de propkop af en luisteren naar het motor/bak geluid. Toen de bladen er op en ik kreeg de indruk dat de motor het op zijn sloffies deed. Ik hoorde geen verschil in het geluid.

We gaan het dus weer proberen en indien het wil klimmen naar iets van bv 80 meter..en rond de 50 tot 60 seconden ( de tijd dat zo'n rubberstreng toen liep) dan zijn we er.


Maar er is nog iets..ik had 1 lipo mee en de ander lag thuis (zijn nieuwe paar weken geleden voor dit doel bij Ali gekocht) ..ik dacht dat ze vol waren..,maar de ongebruikte ging ook 300 mA in..dus mogelijk had ik ze in de store stand liggen of helemaal nog niet geladen? Ach ja alzheimer light..

Het zou dus best kunnen zijn dat ik maar 600-300 is 300 mA verstookt heb.
 
Dit gaat dus eigenlijk heel goed zo, hij vliegt en stijgt prima.
Je had het over 377mAh in ca. 6min. Dat komt dan neer op een stroom van ca. 3,77A als we het laadverlies even vergeten. Opgenomen motorvermogen dan 42,5W. Nog steeds aan de lage kant, dat is bij 630gram vlieggewicht zo'n 66W/kg.
Dat betekent dus dat die grote prop best een goed rendement heeft!
 
Laatst bewerkt:
Ja..zeer tevreden.

Op termijn is het de bedoeling dat de motor op een e timer uit gaat..en zo'n timer kan alleen een eenparige snekheid aan..dus geen curve er in van burst..kruis en uitloop.

Geeft nix..hij stijgt mooi rustig maar wel constant zo door.

Ik heb zojust de motorrem in de esc gezet..nu kan de motor wel uitgezet worden ondanks dat de trekkracht stop er niet meer in zit.

Bij zo'n grote prop moet de zaak stoppen zodra de tractie weg is want door het aanblazen drijft de prop de bak en motor in wat geremde snelheis aan en dat geeft een pak hem beet 5 graden daling.

Tevens de bladveren strakker gezet..ook wanneer een blad onder de romp ligt klapt die tegen de romp.

Gefixeerde stop positie is leuker maar moet ik dus een alternatieve verende stop
pen voor bedenken.

Zonder die stop heb je eigenlijk geen rubber nodig en zou een verlengde as ook werken.

Maar goed..ik wil dus graag zo veel mogelijk de werking van een wakefieldprop er op hebben.
.
 
Een e-timer met meerdere tijden achter elkaar en bijbehorende pulslengtes moet wel mogelijk zijn volgens mij, is een kwestie van software. Of gedurende een bepaalde tijd een pulslengte die begint bij 2.0ms (motor max.) en afneemt tot 1.0ms motor off). Is dat de bedoeling? Je moet alleen iemand vinden die zoiets kan en wil maken.......
 
Laatst bewerkt:
Klopt..maar de huidige motor is niet sterk genoeg voor een burst..en de verdere klimbim is niet bestand tegen die krachten.

Dus we laten het mooi zo.

Bij een volgende kist nog wat gewicht besparen..de neus 50 mm korter en de bladen lichter. Zwp verplaatst zich te veel.

Verder hoogteroer servo er bij voor hoofdzakelijk wat down..net als bij de nieuwe serie zuigerkisten.

Ik ga ff te rade bij Hans Meidam voor een timer.
 
  • Like
Reactions: fbk
Gisteravond na 5 vluchten met de XXL-58-C bij de 5e klim en al mooi op hoogte weer een "klapmotor"

Normaal krijg je een klapmotor (dat alle strengen plotsklaps breken) of tijdens het opwinden, of tijdens het staan wachten op een bel of bij de moderne props tijdens het handmatig bijdraaien van enige toeren.

Ik begin elke vlucht dus met een torsieloze rubber motor en de E motor brengt hem op spanning..de spanning die hoort bij het vermogen van de E motor dus kruis toerental waarbij de kist iets van 1,5 m/sec stijgt.


Ik had er postelastieken in..2 achter elkaar en 3 op elkaar per bobbin kant dus totaal noem je dat dan 12 strengen van ongeveer 7 x 1 mm. Nu voor de 3e keer al een klapmotor en dus tijd voor meer strengen er in?


Eenrs ff een plaatje voor diegenen die niet weten hoe een fifties propkop stopt: aan de as zit een dwarspen en in het huis een pen of schroef. De rubbermotor is wat langer dan de lengte tussen de propkop en de zgn motorpen achterin de romp en hangt dus wat slap
In opgewonden toestand wordt die korter en gaat de hele as met de bladen naar achter en kan eea draaien en bij het aflopen ontspant de rubber streng en bij de laatste 10 toeren of zo is de tractie weg en gaat de as naar voren en grijpen de pen en schroef in elkaar.

De bladen slaan eerst nog een keer terug..en komen dan tot stilstand. Dat is bij een normale afmeting wakefield al een hele klap en bij mijn XXL factor 1,25 is het draaiende gedeelte 2 x zo zwaar als normaal en is het toch wel een giga klap.


1749827638083.png




Ik heb die stop er uit gehaald en meer veerspanning op de bladen gezet zodat ze goed inklappen ook al zou er een blad onder hangen.

Tijdens het vliegen zie je echt niet hoe de bladen opvouwen..netjes langs de zijkanten of op een andere positie.
Wat je wel merkt is hoelang het duurt tussen tractie weg en bladen die opvouwen..is dat wat langer..bv 10 sec..dan zie je de kist heel iets aanduiken (en door de windsnelheid langs de bladen maken die meer toeren dan static en is die stop klap aanzienlijk).


Die uitdraaitijd is dus korter te maken door een stuggere motor..meer strengen..

Maar nu de stop pen er uit is..ben ik nog wel rubber nodig??

Nee dus..een lange as.cq verbinding tussen de bak en de propkop is nu ook goed. Maar gezien de massa van de bladen en de tussenas zou flexibel mooi zijn.

Tja hoe te maken..bij bv een lichte carbon buis als as ben je aan weerszijden ook een kruiskoppeling nodig..want alles zit niet exact in lijn.

Ik heb het simpel opgelost..met touw..

Een mooie dubbele streng van touw gemaakt en dat er tussen..is nog net wat flexibel en de prop gaat niet plots staan wanneer de motor op de rem stopt.


20250614_111831.jpg



20250614_120333.jpg



De bladen zijn dunner en lichter geworden en eea draait subliem en ..nee nu ff niet vliegen..te warm en te vochtig..misschien vanavond..
 
Tevreden over de prestaties van de XXL-58-C? Ja...en nee.

Ik heb een weekje geleden nog een aantal mooie avond vluchten gemaakt met het touw als koppeling tussen de bak en de prop. Dat werkt uitstekend en ik heb de propstop er uit gehaald zoals hier boven gemeld ( te harde klap bij het stoppen).

Toch zijn er nog wat verbeteringen nodig:

Het vermogen is wat te gering en de kist klimt meer dan leuk bij een net iets te grote instelhoek. Bij draaiende motor en de bladen naar voren en in werking gaat het zwp iets naar voren en klopt eea. Maar zet ik de motor uit en de bladen vouwen in dan is het zwp net iets te achterlijk en pompt de kist.

Draai ik het stabilo stelboutje iets naar beneden dan is de zweef wel goed maar is de klim te magertjes. Nu zou je kunnen denken met een mix meer instelhoek met draaiende motor maar..er zit geen servo op het stablio dus dat gaat niet en..dat is ook niet de juiste oplossing.

Er is iets te weinig vermogen aan boord en ik vrees dat ik bij de aankoop van de D2225 niet goed heb opgelet mbt wat jullie me geleerd hebben


We hadden het volgende berekend:

2. Vergrote Wakefield factor 1,25

Start gewicht 550 gram
Propdia 600 mm
Toerental 1000

E motor vermogen bij de 85 Watt/kilo regel= ~50 Watt voor horizontale vlucht en voor leuk klimmen 85 watt.

Op 3S komt dat op rond de 1000 : 11,1= 90 Kv x de reductie bv 1:16= 1440 Kv/ 0,7 rendement= 2000 Kv..

Bv een reductie motor van 1:16 met 85 Watt en 2000 Kv.





1751103955852.png



1751104035813.png




Ik denk dat ik een 1350 Kv heb gekocht ipv een 2000 Kv en dus net wat te weinig toeren maak.

De Kv waarde staat er niet op en ik kom er niet meer achter wat er nu in zit.


Maar er is nog een aspect wat we niet hebben meegenomen en dat zijn de verliezen in de tandwielbak. Ik hou het op 95% ( na raadpleging internet) per stap en de 2 traps bak heeft dan een rendement van 0,95x 0,95= ~0,9.


Die 0,9 heb ik verwerkt in de specs (SAM TALK startpost) en het max motorgewicht voor een vergrote wakefield op 40 gram gezet.

En ook hier boven in de berekende motorspecs voor een gewone afmeting wakefield met grote prop en een vergrote wakefield de waarden iets verhoogd tw. 40 Watt resp 95 Watt

Maar eigenlijk zou ik wel een proef willen nemen met een net een tikkie sterkere motor dan de D 2225 KV 2000 van 90 Watt..bv iets van 120 Watt.

Maar nog niet wat in die richting gevonden.
 
E-Dixielander 2000

Naar verwachting zijn de 2 TAM kisten en de Komet zuigerkist half september helemaal af en getest en ik zat al wat te denken...wat dan?

Plan is om de rest van 2025 wat meer te doen aan E-conversie Primaire klassen kisten..maar ja wat? Een 1:1 Wakefield of een Nordic/A2?

Soms kan het raar lopen en op de Midsummer scoorde ik een Dixielander uit de Jan Bakker nalatenschap..helemaal nieuw en nog onbekleed:

20250628_112651.jpg






Dat 2000 slaat op de afwijkende kielvlak met toen een Auto Rudder er in


20250628_112800.jpg




De romp neus gaat wat verlengd worden vanwege de E- motor en de 3 of 4S lipo maar ook om het zwp wat voorlijker te krijgen en met een groter instelhoek verschil te kunnen vliegen (om diep door te duiken na een eventuele slechte overgang in te dammen).


20250628_112811.jpg



Met de besturing slaan we een nieuwe weg in..
1 servo voor de richting
1 servo verstopt in een DT timer die het stabilo stuurt qua hoogteroer functie en de DT.


Dat gaat met een 0,5 mm nylon V- snoer waarbij de ene poot aan de servo handle zit en het stabilo wat up en down kan sturen en de andere poot zit aan de DT handle op de timer. In de punt van de V (met oogje dat aan het snoer naar achter zit) gaat het verder met een Dyneema vissnoer 0,3 mm naar het stabilo

Bij grote uitslag (140% via de fale safe) komt de handle vrij en kan de DT gebruikt worden.

Dat gaat er zo uit zien:

1751128748664.png




En schematisch:

1751129472197.png
 
Nogmaals XXL-58-C

Zodra thuis zal ik het toerental van de prop meten..motor gaat niet lukken maar de prop wel:
10 meter dubbel en dun linnengaren aan de prop..15 seconden laten lopen en dan het garen afwikkelen en het aantal slagen tellen en x 4..dan heb ik exact het toerental..eens kijken of dat bij de berekende 1000 toeren/min komt... en dat x 16 (vertraging van de tandwielbak) is dan het motor toerental.
 
heel gaaf! je kan toerental ook goed met cellenaantal goed krijgen:
stel je wil het toerental van een 2000 kV motor, en je hebt 1350kV.
als je dan "1,5" keer zoveel cellen neemt, klopt het weer als je ongeveer hetzelfde accu totale gewicht kiest of vindt.
(stel je hebt wel die accu(s) (2s + 2s? voor jouw situatie) maar niet zo'n motor, en vermits de huidige motor op zich dat vermogen aan kan natuurlijk)
 
Had ik al geopperd. Indien die 1000 toeren op de prop..16000 op de motor ..er bij lange na niet in zit dan zal het wel een 1350 Kv zijn en zet ik eea op 4S ipv 3S.

De motor staat voor 3S in de beschrijving en geeft die de geest..jammer dan..15 euro schade en komt er alsnog een 2000 Kv in.
 
Alternatieve motoren indien er nu een D 2225 met 1350 KV in zit ( prijzen kloppen niet maar het is iets van slechts 12 tot 15 euro).

De D2225 met 2000 KV:
1751184258233.png


1751184413807.png






Of de D 2822 met 1800 KV die nog binnen de spec van max 40 gram motor ligt (en er is niets te vinden tussen een 2225 en een 2822):



1751184168967.png


1751184201804.png
 
En mocht het nog niet duidelijk zijn..er gaat bij leven en welzijn nog een hele vloot van dit soort kisten bij komen. Ik heb een pracht vliegstek op enkele minuten lopen van huis....heb een bolderkar gekocht en daar komt het eea aan schotten in zodat ik een bosje van die heerlijke nostalgische Nordics/A2...Wakefields en E- zuigerkissie kan mee nemen en op elk moment van de dag als de vliegbel belt daar wat kan gaan doen.

Wil ik kabaal maken met de "echte"zuigerkisten dan de fietskar en naar OHA...kortom..het bouwseizoen kan wat mij betreft niet snel genoeg beginnen en ..Frank..ik stamp er zo een handvol komende bouwseizoen uit..en wie weet wil je ook een wakefield of zo..dan doen we samen...ik bouw er 2 in de tijd dat jij nog naar de tekening zit te kijken. Is wel een voorwaarde aan verbonden..af en toe eens naar 1 van beide vliegstekken komen en samen met de kisten van weleer vliegen.

Waar ik ze allemaal moet laten..wel..in september gaat de winkel open en valt er wat van het huidige spul te scoren en ga je dus maar vast vergapen met je neus tegen de etalage ruit..
 
  • Like
Reactions: fbk
Back
Top