RC fiets

Ik ken wel die RC motorfietsen, die sturen niet door het stuur te draaien maar door het zwaartepunt te verplaatsen. Maar deze fietser schijnt echt aan zijn stuur te draaien. Dat betekent dat-ie, voor een bocht naar links, eerst naar rechts moet sturen om zijn gewicht aan de binnenkant van de linkerbocht te krijgen... heavy hoor.

Waanzinnig! Het ziet er zo heel eenvoudig uit, maar dit is een grandioos stukje techniek.

Ik ken wel die RC motorfietsen, die sturen niet door het stuur te draaien maar door het zwaartepunt te verplaatsen. Maar deze fietser schijnt echt aan zijn stuur te draaien. Dat betekent dat-ie, voor een bocht naar links, eerst naar rechts moet sturen om zijn gewicht aan de binnenkant van de linkerbocht te krijgen... heavy hoor.

Nou... een enkel RC motorfietsje in de categorie speelgoed stuurt door gewichtsverplaatsing, maar dat werkt alleen bij relatief lage snelheden. Alle serieuze rc motorfietsen (en dat zijn er echt meer dan je denkt) sturen door niet zozeer het stuur te verdraaien, alswel door er een doseerbare kracht op te zetten, net zoals je in het echt doet (dan doe je ook niet meer dan tegen de weerstand in een kracht op het stuur te zetten zonder de voorvork daadwerkelijk te verdraaien).
Die kracht is inderdaad "rechtsom" voor een bocht naar links, maar het wiel stuurt niet daadwerkelijk.

Het is de gyroscopische precessie die de motorfiets op zijn kant dwingt, net als in werkelijkheid overigens. Bewijs #1 voor precessie ligt in het feit dat de snelheid waarmee de motorfiets uit de verticaal kantelt controleerbaar is, en niet zoals bij verplaatsing van het zwaartepunt, afhankelijk van de zwaartekracht (dan zou de motor altijd met een vaste kantelsnelheid de bocht in vallen).
Tweede bewijs is dat een driftende motorfiets (ook een RC fiets valt te driften, en zelfs beter dan ik verwachtte) de wrijving met de grond deels verbreekt: bij sturen volgens de zwaartepuntstheorie zou de fiets dan per definitie oncontroleerbaar worden, omdat het achterwiel naar buiten stapt en het zwaartepunt dus aan de binnenkant van het steunpunt komt te liggen; de fiets zou onherroepelijk naar binnen vallen. In werkelijkheid volgt hij met de juiste dosering van het gas min of meer zijn lijn, en hij valt ook (min of meer) "gewoon" te sturen. Vergt wel wat oefening....
derde bewijs: het is ook niet zo dat het steunpunt (het contactpunt tussen band en weg) tijdelijk onder het zwaartepunt vandaan loopt: kijk maar eens goed naar opnamen van de MotoGP, recht van voren. De motorfiets roteert met als rotatiepunt dat contactpunt met de weg. zou het sturen door verplaatsing van het zwaartepunt, danwel het (tijdelijk)verplaatsen van het contactpunt gebeuren, dan zou de rotatie-as hoger liggen en zou je eerst de banden naar links onder de motor vandaan moeten zien gaan voordat een bocht naar rechts ingezet word. Dat is niet zo, en dat is bijvoorbeeld op een circuit heel duidelijk te zien (veel motoren remmen dan zo hard voor een bocht, dat ze strepen op het asfalt achter laten; die remsporen vertonen geen van allen die "knik" de verkeerde kant uit....)

Groet, Bert

Idd erg mooi, wat me wel opvalt is dat de fiets gewoon rechtop blijft staan met de robot erop dat geeft hem natuurlijk al wat extra stabiliteit. Maar goed, het is de eerste ter wereld en het kan niet perfect zijn, we zijn al een heel eind op weg zeg ik maar!!

Kijk nog maar even vanaf 1:03 dan staat ie op zijn bandjes stil.

het spijt me verschrikkelijk :rolleyes:, maar dan moet je toch echt even beter kijken, voor de kijkers staat het rechter voetje op de grond, het linker voetje van de robot. (zie je bijna niet door de camera hoek)

Dit is in meer shots zo, dat alleen de robot zijn linker voetje op de grond staat.

op het moment van starten, zie je ook even een schok in de beweging -> het voetje wat hij snel op tilt, en op het pedaal zet, en met zijn rechter voet, trapt hij alvast (net zoals een mens het vaak doet).

Als de constructeur 'm op de grond zet balanceert-ie wel degelijk op het moment, dat-ie gaat rijden en dat balanceren is juist het meest knappe van het hele speelgoedje.

Ik herinner me uit een grijs verleden, dat de TU Delft een radiobestuurde 1 : 1 motorfiets had, die met allerlei balanceertoestanden overeind werd gehouden tijdens het rijden. Nu moest ik alleen wat prutsen aan de (Microprop-)radiobesturing (waarop ze een constructie hadden gemaakt om tijdens het schakelen ook automatisch de koppeling te bedienen) dus het mechanische deel is me grotendeels ontgaan, maar het zag er ingewikkeld uit. Bij deze rc-fiets zie je niets van dat alles, maar het zit er geheid in. Kijk maar: tijdens het rijden zie je 'm in de bochten iets scheef hangen.

De motorfiets van de TU was overigens gekocht van de rijkspolitie en ze reden er met de auto achteraan, waarbij de bijrijder de motorfiets bediende. Het zendmodule zat daarbij met een kabel verbonden met de besturing en zat boven op het autodak geschroefd. Ze hadden er al eens een keer een snelheid van 120 km/uur mee gehaald en het was natuurlijk ook al tig keer verkeerd gegaan, waarbij ze ook een keer in de sloot waren geraakt.

Corrien,

wederom. sorry..... maar:

er staat ook duidelijk in de beschrijving van de robot, en tijdens het filmpje dat de robot zijn evenwicht houd PUUR door het sturen met de handle bars...

en op 1:03 zie je wel degelijk het voetje aan de grond... kijk PRECIES bij 1:05, is toch echt duidelijk het voetje aan de grond hoor.... (precies net zo als bij seconde 2 van het filmpje... het voetje wat aan de grond staat gaat gewoon in de trap beweging, en doordat het andere voetje al aan het trappen is, komt de "steunvoet" op het pedaal terecht in de beweging)

volgens de ontwikkelaar is dit juist het mooie aan dit ding, dat hij GEEN gyrowielen of wat dan ook heeft om balans te houden, maar PUUR het sturen met de fiets.

voor mensen die het niet gezien hebben, klik HIER voor een hele grote afbeelding met rood omcirkeld, het voetje aan de grond (net als op seconde 2 van het filmpje)

Laatst bewerkt:
SlechteBert, je hebt gelijk. De ontwerper geeft op, dat aan het hellen van de fiets (tilt) wordt berekend hoe ver het stuur verdraaid moet worden om overeind te blijven. De balans wordt dus behouden door de stuurcorrecties. Volgens mij probeerde Brutus ook zoiets uit te leggen, maar dat moet ik nog eens aandachtiger doorlezen.

precies, gebeurt met (zo lijkt het) een multicopter bordje zelfs!

erg gaaf in elkaar gezet dus ;)

humanoid robot met fietsbeweging, en stuurbeweging wordt aangestuurd door het multicopter bordje voor correctie icm input van de RC zender om te sturen :D

Back