rc fokker 60

mede piloten,

in de paar keer dat ik op mijn volgende school ( AMTS ) ben geweest, en een aantal keer de fokker 60 heb gezien en erin gelopen heb. blijft het idee om hem eens te bouwen maar in me hoofd zitten.
even gelijk maar wat foto's.
Fokker%20F60%20over%20Zeelandbrug.jpg

Fokker%20F60%20flyover.jpg

in iedergeval alvast wat eisen voor het vliegtuig:
1. electro.
2. retracts.( die weg klappen in de motorgondel)
3. niet te klein.
4. te vliegen op 3s 2200 mah.

ik heb nog niets op papier staan dus als jullie idee'n hebben of zelfs hem toevallig al gebouwd ?
dan hoor ik dat graag. en in iedergeval binnenkort meer ( twijfel met de materiaal keuze)

Groetjes Rowan,

Laatst bewerkt:
Machtige kisten al zeg ik het zelf als ex-334-er

334-er ???

wat houd dat precies in ?
vanaf de 1e keer dat ik er een van dichtbij zag en erin had gelopen was ik er gelijk gek van. en om hem te bouwen vind ik vooral de retracts die in de motorgondel moeten klappen erg leuk om te bedenken.

Groetjes rowan,

334 Sqn Klu waar de F-60u`s thuishoren op Welschap. ;) Je bent er hoogstwaarschijnlijk geweest zo te lezen.

Moet je toch wel weten als je hem gaat bouwen. Het enige squadron ter wereld wat vliegt met F-60u`s.

Ik was crewchief F50/60u bij het 334 97-98 na een switch vanaf F-16.

Maak er wat moois van he!

amts

nou ik ben geweest op de amts te hoogerheide. alleen ik weet er verder heel weinig van want waar ik dalijk op school kom is alles gewoon civiel. ik loop er soms langs. alleen een keer met de open dag stond hij voor de school en mochten we erom heen lopen en erin.

nou ik ga eerst echt goede plannen maken en dan eens kijken hoe ik het ga bouwen.

de punten waar ik nu over nadenk:

1. de setup?
2. materiaal keuze ?
3. span ?
4. manier van bouwen ( houtbouw en dan oracover ) of helemaal "beplanken"

Groetjes Rowan,

schuim

ja dat zou eventueel ook een manier zijn.heb je er mischien meer info over?

al moet ik nog wel eerst zorgen dat ik in me kamer mijn werktafel krijg want mijn bureau nu is echt te klein.

ik ga waarschijnlijk in de lengte van me kamer aan de muur een plank maken die ik naar beneden kan klappen ( ongeveer een plank van 3 meter :D )

Groetjes Rowan,

foto's

om nog beter idee'n te krijgen en nog beter inzicht van hoe het echte vliegtuig eruit ziet, nog wat foto's.

Fokker%20F60%20warming%20up.jpg

Fokker%20F60%20linksvoor.jpg

Fokker%20F60%20under.jpg

Groetjes Rowan,

Het is en blijft wel erg mooi hoor!
Ik heb ooit een simpel DG-1000-ish
vliegtuigje gemaakt met ringen van
Styrodur, stevig glad blauw schuim
wat in combinatie met Depron waar-
schijnlijk het mooiste resultaat geeft.

Odin

alvast wat gegevens

nou ik heb al wat meer gegevens bedacht als mensen suggesties hebben of merken dat ik het fout doe ik hoor het graag!
lijstje van de echte:

Type -F.60
Type of aircraft -Transporter
Country -The Netherlands
Date first flight -1985
Wingspan -29.00 m/95 ft 2 in
Lenght - 25.25 m/82 ft 10 in
height - 8.32m
Wing area -70 0m2 (753.5sq ft)
Weights Series -100 & 300 - Operating empty 12,520kg (27,6021b)
max takeoff -1 9,950kg (43,9801b), or optionally 20,820kg (45,9001b)
Enginetype -P&W PW125B
Engine power -max 2500 shp
range -2678 km/1665 NM
ceiling -25000 ft/7625 m
speed -287 kts/532 km/h

het model.
vleugel span - 1,20
lengte - 1 meter ???
gewicht - ???

meer weet ik nog niet wel heb ik nagedacht over de vlieg eigenschappen
want de fokker 60. heeft namelijk een hele smalle vleugel. en dus niet zo extreem veel vleugel. opp. maar toch wil ik dat model vleugel houden als herkenbaarheid.
dus dat zal denk ik toch nog proberen zo licht mogelijk te bouwen en mischien een redelijk op snelheid vliegend vliegtuig.
zal echter de 532 km/h niet halen :D

en nog even over de retracts, kan ik die aanpassen zodat de lengte goed word of moet ik ze zien te kopen op de goede lengte omdat ze niet aan te passen zijn ?

Groetjes Rowan,

Ik ben al een tijd op zoek geweest naar modellen of tekeningen van de Fokker50. Deze zou ik ook graag een keer bouwen (heb 1000 uur op de 'grote'), maar er zijn geen kant en klare tekeningen of kits te vinden. Verschil tussen F50 en F60 zijn marginaal (exacte verschillen weet ik niet). Ik zoek nog even rustig verder...
Als je gaat bouwen ga ik het zeker volgen.

verschillen fokker 50. en fokker 60.

even ge'wikipediaat.
fokker 50.
Lengte 25,25 m
Spanwijdte 29 m
Hoogte (vanaf de grond) 8,32 m
kruissnelheid 472 km/u

fokker 60.
lengte 26,87 m
spanwijdte 29 m
hoogte ( vanaf de grond) 8,32 m
kruissnelheid 532 km/u

Groetjes Rowan,

Laatst bewerkt:
tekening

heb net op internet nog een tekening gevonden met wat maten ook wel handig.

Fokker%2060U_1.jpeg

waar ik nog wel over na denk is het landings gestel. de originele heeft 2 wielen per 'poot' maarja met modelbouw is alles te maken.

zijn er mensen met ideeën of suggesties voor het bouwen van de ronde romp en het liefste met depron en een basis van balsa ?

Groetjes Rowan,

even ge'wikipediaat.
fokker 50. fokker 60.
Lengte 25,25 m lengte 25,25 m
Spanwijdte 29 m spanwijdte 29 m
Hoogte (vanaf de grond) 8,32 m hoogte ( vanaf de grond) 8,32 m
kruissnelheid 472 km/u kruissnelheid 532 km/u

Groetjes Rowan,

Kleine correctie.. de F-60u is 26.87. de romp is verlengd ten opzichte van de 50.

bouw manier

na een paar dagen na denken over de bouw wijze , nog steeds niet veel verder.

ik dacht wel misshien voor de romp het volgende:
2x 6 mm depron met evt laagje basla ertussen en daar ringen van maken en daar een frame van maken? het is niet supper maar ik heb nog niet zo veel ervaring van het bouwen van een full fuselage.

zijn er mensen hier die goede idee'n hebben en mischien ook foto's om het te illusteren?

Groetjes Rowan,

Back