RC- grasmaaier

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 26 jun 2023.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afgelopen week heeft m'n plus-zoon een bus afgemaakt voor de overgang van wiel naar motor:

    Ik ben ondertussen druk bezig geweest met het parallelogram om de maaier in hoogte te kunnen verstellen:

    Hier en daar nog wat aanpassen , voorkant moet iets korter en de 2assen moeten nog met elkaar verbonden worden.

    Volgende stap is het parallelogram afmaken en de bussen voor de wielen die inmiddels zijn binnengekomen.
    ESC is inmiddels ook binnengekomen , een onderdeel speciaal gemaakt voor RC-grasmaaiers door iemand die van die vecht-robotten maakt uit duitsland.
    Daarna kan ik wat beginnen aan de electronika en het frame verder afwerken.

    Cor
     
    ShadesInBlack en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het begint op te schieten.

    Het parallelogram om de hoogte van de maaier in te kunnen stellen is klaar:
    en werkt:


    De flans-opname van de wielen naar de elektromotoren lukt ook , eentje is nu klaar:

    En een ophooginkje gemaakt waar de akku's komen en daarboven de elektronika:


    Dan ben ik aan het twijfelen om een generator voor 24V erop aan te sluiten, ben een beetje bang dat het teveel vermogen kost voor als het gras wat langer is of nat is. Kan iemand mij zeggen of het mogelijk is dat ik een relais tussen de akkus en de generator zet, zodat ik als ik alle vormogen nodig heb voor het maaien de generator "afsluit" en daarmee alle mogelijk vermogen naar het grasmaaien gaat?
    Of kan dat niet?

    Groeten,
    Cor
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.645
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom gebruik je de schakeling niet, zoals deze in auto"s zit?
    De generator(dynamo) laad continue de accu en de verbruikers trekken de stroom uit de accu.
    Misschien heb je een relais, spanningsregelaar, nodig om de accu te beschermen tegen een te hoge laadspanning.
    Na even zoeken vond ik een leverancier, die artikelen levert op gebied van accu sturing.: Laadstroomverdelers en Scheidingsrelais (accunoord.nl)
    Misschien even een telefoontje er aan wagen.
    Succes.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.219
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd goed punt. alleen als de accu al leeg was of is, dan zou een systeem om af te koppelen inderdaad nuttig kunnen zijn.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh..... ik dacht ik kan de dynamo rechtstreeks op de akku aansluiten. Maar dat kan dus niet.

    Moet me er dan iets verder in verdiepen
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afgelopen week wat Youtube videos bekeken en wat ingelezen over dynamos. Hoe ik het begrijp kan ik de dynamo eenvoudig onderbreken met een relais. Op de dynamo zit wat electronika en ik kan die rechtstreeks op de 2 akkus aansluiten. Een extra onderdeel voor "accu sturing" gaat niet nodig zijn, omdat beide akkus gelijktijdig geladen moeten worden.

    Afgelopen dagen druk bezig geweest, onstoringscondensatoren in de motoren gebouwd:

    Met de plasmasnijder de rest van de schijven gemaakt voor de opname van motor naar wiel:

    Alles uit elkaar gehaald , geplamuurd en gespoten:

    En hij staat op eigen benen:

    Voor de dynamo ga ik de aandrijving gebruiken waar vroeger de aandrijving voor de wielen op zat:
    Alleen de as dan vervangen voor een langere zodat de dynamo buiten de maaier komt.

    Op het ebay lijstje voor volgende week staat dan nog:
    -nood-stop knop
    -BEC 24V/15A
    -start relais 24V/300A
    -waterdichte electriciteits box
    -2 ventilatroren met filter
    -Volt/ ampere meter

    En dan zijn we denk ik compleet.
     
    RenéH, Vale Ouwe en ShadesInBlack vinden dit leuk.
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat bezig geweest met de dynamo aandrijving:

    Nieuwe Zilverstaal as:

    De schijf voor de keilriem en de keilriem weer geinstalleerd:

    Een koppeling gemaakt voor de as naar de dynamo:

    Daarmee is het mechanische gedeelte van de grasmaaier klaar.
    Volgende week bekijken of ik het gevaarte aan de praat en in beweging krijg.

    Cor
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hij doet het een beetje:


    Elektronica ingbouwd:

    Moet dan komende week de ESC programeren dat het model als een pantser draaien kan en bekijken hoe ik de dynamo moet aansluiten.

    @AHoogendijk & @Alex Talsma
    En de lineaire aktuator , daar loop ik nu een beetje mee vast:
    Deze module heb ik gekocht, maar snap niet hoe ik deze moet aansluiten. De Lineaire aktuator schuift uit of in als de + en - wordt omgedraaid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat met deze ene module de + en - wordt omgedraaid? met een dezelfde 2e module kan ik het me wel voorstellen, alhoewel en dan wel wat gevaarlijk wordt als ik m'n zender verkeerd programeer en er een kortsluiting wordt veroorzaakt.

    Iemand die me uit de brand kan helpen met het aansluiten?

    Bedankt,
    Cor
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.636
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ga ik straks even iets van zien te tekenen
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.636
    Locatie:
    Krabbendijke
    Met deze schakeling kan je omkeren.

    Je moet er nog wel 1 voor hebben voor aan/uit. Maar je kan zo geen kortsluiting maken.

    [​IMG]

    Gr
    Arie
     
    lecraM vindt dit leuk.
  11. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    89
    Schakelen bij de aangeschafte module de relais gelijk of afzonderlijk? Bv bij 1.5 ms beide inactief, bij 1 ms de ene actief en bij 2 ms de andere actief? Dan kun je met de + van de voeding op beide C aansluitingen en - op beide NC aansluitingen en de motor zoals bij Arie op de COM zowel aan/uit als de richting schakelen.
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @martin_12 & @AHoogendijk : dank voor de hulp. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit.

    de 2 relais kan ik afzonderlijk aansturen met m'n zender. Tenminste , zo begrijp ik deze handleiding:
    ******************************************************
    (Nehmen Sie den Drosseldurchgang als Beispiel) Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf Vollgas, und ein Relais wird geschlossen (d. h. der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene). Terminal sind getrennt). Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf Halbgas, und die beiden Relais sind nicht geschlossen (d. h. die gemeinsame Klemme und die normalerweise offene Klemme sind getrennt und die gemeinsame Klemme und die normalerweise geschlossene Klemme sind verbunden). Drehen Sie den Gashebel an der Fernsteuerung auf die minimale Drosselung und das andere Relais auf Schließen (d. h. die gemeinsamen und normalerweise offenen Anschlüsse sind verbunden und die gemeinsamen und normalerweise geschlossenen Enden sind getrennt). (Nehmen Sie den dreistufigen Schalterkanal als Beispiel) Drehen Sie den Dreisegmentschalter auf der Fernbedienung in die hohe Position, und ein Relais wird geschlossen (d. h., der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Klemme und die normalerweise geschlossene Klemme sind getrennt). Drehen Sie den Dreisegmentschalter an der Fernbedienung in die neutrale Position, und die beiden Relais funktionieren nicht (dh der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind getrennt, und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene Anschluss sind verbunden). Drehen Sie den dreistufigen Schalter an der Fernbedienung in die niedrige Position, und das andere Relais wird geschlossen (dh der gemeinsame Anschluss und der normalerweise offene Anschluss sind verbunden und der gemeinsame Anschluss und der normalerweise geschlossene Anschluss sind getrennt).

    *******************************************************
    Hoe ik de beschrijving lees: gasstick naar boven > 1 relais wordt gesloten. in het midden > beide relais zijn open. gasstick naar beneden > het andere relais is gesloten.
    Gaat dat dan werken, als ik jullie beschrijving goed lees , wil ik juist hebben , beide relais open of beide relais dich ?

    Dus zoals op de tekening en beschreven:
    -op de COM komt 1 draad van de aktuator , op de andere COM komt de andere draad van de aktuator.
    -op beide C de +
    -op beide NC de -

    en op de + draad nog een aparte schakeling om hetgeheel uit te schakelen.

    Bedankt,
    Cor
     
  13. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    89
    Als je het aansluit zoals Arie aangeeft met de daarbij beschreven functionaliteit van de relais dan dan is de actuator in werking als de stick neutraal staat en stopt deze bij de stick naar onderen of boven. Door het op de door mij beschreven manier aan te sluiten heb je dan wel aan/uit en beide richtingen voor de actuator.

    Schema.png

    Als de relais niet bekrachtigd zijn dan staat op beide kanten van de motor de plus en draait de motor dus niet omdat er geen spanningsverschil is. Als relais 1 bekrachtigd wordt dan heb je een stroomkring van +, via 2-nc, 2-com, motor, 1-com, 1-c, naar -. Als relais 2 bekrachtigd wordt heb je een stroomkring van +, 1-nc, 1-com, motor, 2-com, 2-c naar -. Als, om wat voor reden dan ook beide relais bekrachtigd zouden worden dan staat op beide kanten van de motor de min en draait de motor ook niet omdat er geen spanningsverschil is.

    Ik heb alleen heel handig het net andersom getekend dan dat ik in de eerste post beschreef. Het nadeel van als je het plaatje aanhoudt is dat in rust de + met de motor verbonden is. Het kan veiliger zijn om in rust de min met de motor verbonden te hebben dus zoals ik eerst beschreef en jij daarna ook aangaf. Ik had alleen geen zin (wat een heel slecht argument is) om de tekening en beschrijving aan te passen. :hammer:
     
    lecraM vindt dit leuk.
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.636
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja klopt, had even niet door dat ze apart schakelden.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Helemaal duidelijk. Heel erg bedankt.

    Cor
     
    martin_12 vindt dit leuk.
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag aangesloten , met de - op NC en de + op C en het werkt super .
    dank jullie wel!

    Cor
     
    lecraM, AHoogendijk en martin_12 vinden dit leuk.
  17. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik was zelf even druk met andere dingen, maar mooi dat je de schakeling met hulp van Arie en Martin werkend hebt gekregen.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Einde is in zicht.

    Deze grasmaaier had een mand om het gras in te zamelen .... nu niet meer . gaatje is dicht:

    Het was een flinke uitzoekerij hoe een auto dynamo funktioneert en alle bekabeling van de elektrische starter van de benzinemotor , maar hij doet het , en de dynamo geeft 28,2V af aan de accu's


    Dan me bezig gehouden met het instellen van de maaier en de lengte van het gras , en hoe dat te programeren op m'n zender , en ook een gasservo ingebouwd, i.p.v. een "automatische" halfgas , kan ik nu ook "volgas" geven :koud:


    Komende week , de ESC inbouwen , daar zat een storing in en moest worden teruggestuurd , en de opname voor de velgen nog iets aanpassen.

    Cor
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.344
    Locatie:
    Zwolle
    Is het niet nodig om een opening aan de zijkant of achterkant te maken zodat het gras weg kan?
    Als ik te lang gras maai en het kan niet weg loopt de boel vast.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ga het gras mulchen:
    https://www.stihl.nl/nl/tuinadvies-inspiratie/tuinonderhoud/gazononderhoud/mulchen
    Als het gras te lang is en de motor loopt vast, dan kan ik hem wat hoger instellen , ook een servo op de carburateur/gas-hevel gezet zodat ik "vol-gas" kan geven indien nodig.

    Wat tegenslag , de ESC is nu 2 x doorgebrand , blijkt niet tegen de aanloopstroom van de motoren te kunnen .
    Er wordt nu een speciale ESC"op maat" voor me gemaakt.

    paar weekjes geduld.
     

Deel Deze Pagina