RC Heli Legeno (Gok de Avian Courir)

hallo allemaal,

ik heb een van mijn RC heli's weer eens van de zolder gehaald.
heb hem ooit eens weg gezet omdat er een aantal dingen aan mankeren,
nu heb ik zelf al wel wat Research gedaan alleen nog steeds kom ik er niet uit aangezien ik niet gek veel weet van een RC Heli etc.

ik had eerder altijd van die RC auto's (toen ik nog een klein jongentje was)
van het merk Niko, na dat ik ouder werd kreeg ik eens een heli (de Legeno zover ik weet)
hij ziet er zo uit als deze
41SqpLiLMyL._SX466_.jpg

de meeste onderdelen zijn wel in tact. uiteraard zijn er dus wat onderdelen gebroken, beschadigd of kapot
omdat ik 100% goede onderdelen wil kom ik jullie hier mee "Lastig Vallen" of iemand mij kan helpen naar de goede onderdelen of in ieder geval een stukje de goede kant op.

zoals Google het aangeeft de Balance bar, die is bij mij op het moment krom, en de 2 beugeltje wie naar de rotor zitten is er 1 van de bolletjes afgebroken en de 2 beugeltjes zelf zitten er al niet meer aan,
verder is 1 van de 2 onderstel pootjes (op de foto het chrome deel) beschadigd/plat
ook de kap zelf is flink beschadigd, er zitten wat barsten in en onder het bevestigings-deel is 100% los gebroken van het beugeltje met schroefje.

voor de rest ziet hij er nog goed uit, de accu heb ik nog niks uit kunnen halen aangezien hij zoveel schade heeft dat ik hem eerst wil herstellen voordat ik iets ga ondernemen kwa opstarten om te zien wat de accu doet (niet dat hij meer schade ontvangt)

voor de rest heb ik omtrent de heli nog heel wat basic vragen (ik som ze hieronder op zodat mensen misschien antwoord kunnen/willen geven op bepaalde vragen)

• Heb ik een Vergunning nodig voor Deze heli?
  • zijn er mogelijkheden voor een Cam eronder/aan?
  • heeft iemand ervaring met deze heli?
  • indoor vliegen mogelijk? (sporthal / transport hal)
Voor de rest zijn overige tips 100% welkom.
uiteraard opmerkingen of andere zaken wat ik kan verbeteren aan de heli in de toekomst zijn ook welkom

Groetjes
TheDevel

Dat is een coax heli, dus uitermate geschikt om binnen te vliegen. Buiten kan enkel bij geen tot een klein beetje wind.

Een vergunning zal je niet nodig hebben. Maar ga er niet mee vliegen bij luchthavens, openbare plekken met veel mensen, nabij wegen met autoverkeer,.... gewoon thuis in de tuin of op een veldje (of in een hal dus).

Geen idee of je er nog onderdelen voor gaat vinden. Waarschijnlijk ook erg duur. Vaak koop je goedkoper een andere. Helaas...

Dat is een coax heli, dus uitermate geschikt om binnen te vliegen. Buiten kan enkel bij geen tot een klein beetje wind.

Een vergunning zal je niet nodig hebben. Maar ga er niet mee vliegen bij luchthavens, openbare plekken met veel mensen, nabij wegen met autoverkeer,.... gewoon thuis in de tuin of op een veldje (of in een hal dus).

Geen idee of je er nog onderdelen voor gaat vinden. Waarschijnlijk ook erg duur. Vaak koop je goedkoper een andere. Helaas...
heey thanks voor reactie
uiteraard heb ik ook al wel wat meer gevonden, en het blijkt wel duurder te zijn dan verwacht helaas,
mogelijk toch eens kijken voor een ander model voor buiten waar een Cam op kan zodat ik eens kan filmen/foto's maken op hoogte

dan moet je geen heli hebben.
en kom je in een compleet ander kostenplaatje ;-)

coax heli's zoals de jouwe heb je voor 20 eur af en toe. maar kunnen absoluut geen wind hebben.
dus puur indoor gebruiken, deuren dicht.

camera's en heli's gaan op zich wel samen, maar vaak schud het beeld stevig.
en je moet wel eerst goed met een heli overweg kunnen.. en dan met een cp, oftewel een paar moeilijheidsgraden hoger en heel erg veel duurder dan jouw coax.
an sich niet erg als je dat wilt. maar je wilt filmen, camera etc

dan komt de multicopter in beeld, of populair (maar verkeerde naam) de drone.
sommige hebben een reddingsfunctie. gps terugkeren als je hem kwijt bent in de lucht. etc etc

naja het is meer als die heli een waarde heeft van laten we zeggen 100euro en totaal onderdelen aanschaffen ligt al bij de 40euro of in die richting, dan zit ik te denken gewoon een andere te halen want is het de moeite wel waard dan om hem te herstellen en dergelijke

daar zou ik bij een coax wel van uit gaan...
vaak zijn onderdelen zowieso bijna niet te krijgen. je lijstje is vrij lang... dus zal best wat geld kosten.

of je moet ff met secondelijm aan de gang.
stang kun je recht buigen. plastic kun je lijmen.
bij een coaxiaal (zoals jouw heli) durf ik dat nog wel aan.

Wil je echt met camera's gaan vliegen, buiten, kom je bij de heli's snel op een CP heli (collective pitch) uit.
veel vermogen. kunnen vrij goed tegen wind. maar iedere verkeerde aanraking met de grond is een ontploffing van onderdelen, waarbij je meteen redelijk wat nieuwe onderdelen MOET halen.
een 450 maat heli (ongeveer 70 cm voorkant tot achterkant) hakt ook al vingers af en zo. ook iets om bij stil te staan ;-)

Bij de multicopters ben je dan beter uit. Beter platform voor een camera.
er zijn zat van die dingen die standaard een camera aan boord hebben.
wel opletten met wind, de kleintjes kunnen er niet best tegen.

Zowieso boven windkracht 3 moet je op gaan letten met de meeste dingen.
een cp heli kan ook nog vliegen met windkracht 6 of meer, maar dan moet de piloot wel van goede huize komen..

veiligheid is bij mij 1 ding wat zeer hoog staat, ben zelf in de brandweer kant en weet de gevaren, verder erg bedankt voor de berichten :) uiteraard zijn tips nog steeds welkom omtrent soorten heli's ik goed kan gebruiken en dergelijke haha

Mag ik vragen waarom je dan geen Drone neemt om te kunnen filmen en vliegen?
Jij bent 1 van de eerste die ik hoor die graag een helikopter met camera wil.
Een beetje Multicopter is een veel stabieler apparaat om te willen filmen en kunnen ook veel beter tegen wind dan welke Coaxiaal helikopter dan ook.
Vr Gr Erwin

hoi erwin
waarom ik een heli wil is aangezien er mogelijk in de toekomst meerdere zaken mee wil doen.
verder heb ik wel eens een Drone gezien, was een Quadcopter of hoe het heet haha, maar drone loopt gelijk hoog in de prijzen
niet dat ik later achteraf spijt ga hebben en/of wat anders

Hoi hoi.
Oke, helemaal duidelijk en ik begrijp jouw insteek ook wel hoor.
Het is ook lastig kiezen uit al die keuze en het kost ook al de nodige centen.
Hoop dat jij mettertijd een fijne Coaxiaal helikopter of CP helikopter voor jouw camera/film werk kunt vinden.
Jammer dat jij een endje uit de buurt woont, want anders had je wel eens kunnen kieken naar mijn helikopters.
Ik heb verscheidene soorten.
Denk dan aan full collectiv helikopters maar ook FP helikopters en helikopters die CP op de kop zijn en FP op de staart.
Excuus voor al de vreemde kreten en benamingen, maar denk dat jij het wel kunt volgen en anders komt ook dat wel goed.
Tezijnertijd zal je er vanzelf wel inrollen met al die kreten en benamingen die bij de RC helikopters horen.
Succes met je keuze van de machine straks.
Vr Gr Erwin

Hee erwin
De termen als ik daar niet uit kom dan google ik dat mogelijk gewoon, verder ben ik met veel benamingen wel bekend, tevens totaal kosten eens bekeken van de heli kwa reparatie en dat is voor de onderdelen + verzending 75euro dus ga mogelijk eens voor een beter model kijken, verder ook ern V boot (soort speedboot) aan bouwen, ooit de tekeningen van forum hier gekregen maar nu kwijt :P dus ff flink zoeken hier (aangezien de boot bijna af is haha) ga dus eens kijken of ik met de equipment van de heli iets kan op de boot kwa look/werking

In iedergeval voor wie reageerde super bedankt voor de beetjes info, al veel ondervonden wat ik niet wist,

Ik houd jullie op de hoogte omtrent mn zaken in de heli wereld

Groetjes
TheDevel

Ik lees dat je buiten het camerawerk nog andere toepassingen wil met je heli. Al is me niet duidelijk wat je daaemee bedoeld, ik kan zo al zeggen dat je van een coaxiale heli niet veel moet verwachten.

Een coax is een leuke en leerrijke instap in de hobby maar ook niet meer dan dat. Is makkelijk te vliegen (erg stabiel) maar daardoor ook ongeschikt in wind of met extra gewicht (camera, schaalromp,...).
Je kan er wel je orientatie goed mee oefenen (wanneer je naar je toe vliegt is links sturen plots een heli die rechts gaat ;-) ) maar verder zal je bij aankoop van een CP heli opnieuw moeten leren vliegen.

Uiteraard is het gewoon leuk om wat te sleutelen en allerlei zaken te testen met je coax.
Maar wil je bv. echt gaan filmen dan moet je gewoon naar iets anders op zoek.
Een CP heli werd daar vroeger voor gebruikt en kan nog perfect. Alleen zal een goede heli met goede (gpd gestuurde? ) flight conntroller al zo veel of zelfs meer kosten dan een multicopter. Waarbij een heli mettertijd veel meer en duurder onderhoud nodig heeft dan de mechanisch heel eenvoudige multi.

Maw. het is belangrijk nu te weten wat je allemaal wil in de toekomst om juist advies te krijgen.

Een tip voor jou en anderen: coax is enorm leuk en leerzaam om te starten maar koop deze niet te duur. Bij schade gewoon weggooien en een andere want herstellen is vaak te gek.

euhm.

drone of multicopter of quadcopter, meestal zelfde ding.
vaak zit een maatje geschikt voor wat wind en camera aan de 500 eur. en vaak komt de zender er nog los bij, aangezien je daar meerdere toestellen mee kan besturen

een cp heli, zoals mijn gemelde 450 maat, zit alles inclusief vaak ook rond de 500 eur.
tweedehands kan dit natuurlijk goedkoper. alleen bij heli's koop je erg vaak andermans gezeik.
of hij is gecrasht, niet goed hersteld, en kun je nog niet vliegen. vaak ben je dan ook nog veel geld kwijt

heli's zijn de allermoeilijkste dingen om te leren vliegen van de complete modelbouw.
in verhouding ook het duurste als er iets mis gaat.
multicopters zijn wat makkelijker door alle stabilisatie, en regelmatig ook allerlei safe functies. crashes zijn ook vaker schadevrij.

bedenk goed..
heli vliegen doet de gemiddelde mens, met hulp in een club (koppelen van de zenders en instructeur) een half jaar tot jaar over.
sommigen leren het zichzelf. mensen die dat lukt, zijn zeldzaam.
met hulp gaat meestal wel goed, maar iedere rare tik is een hoop schade.

wil je het doen voor de camera, is het een beetje gekkenwerk.
hoop geld voor het ding. crashes tussendoor. jaar verder, en dan zit je net op rondjes vlieg niveau.
vind je heli vliegen gewoon leuk, moet je dat gewoon doen ;-)
maar voor camerawerk zijn er betere opties, die ook sneller en goedkoper te leren zijn

kijk voor de grap ook eens in de algemene technische kennis sticky, onder heli algemeen
weet je waar je in terecht komt ;-)
ik probeer je niet bang te maken.. maar het is wel waar de meesten op afhaken..

Of net wat sommige nodig hebben. ;-)

Ik ben zo'n autodidact. Iemand die constant nieuwe uitdagingen nodig heeft. De heli hobby is dus perfect voor me. Heb mezelf nagenoeg alles geleerd. Zelfs het vliegen.

Maar zoals student zegt is dat alles behalve makkelijk. Moet je heel goed beseffen vooraleer in de heli hobby te stappen.

Wat wil je trouwens doen met de camera? Of is het gewoon leuk "omdat het kan"?

Voor mij was er trouwens snel de lol van af met de camera. Behalve dan fpv vliegen. Maar dat gaat niet samen met helikopters. :-)

nou ik wil het hele Camera deel gebruiken in een AAR (After Action Revieuw) we zijn namelijk Zelf trainende in een wat zaken, en om vanaf boven iets te filmen is veel al makkelijker te beoordelen later dan recht vanaf de vloer (aangezien je op hoogte iets meer zicht hebt als je hoger filmt ;) ) daarnaast heb ik ter grootte van een Zaklamp een WarmteBeeld Cam, wie al opneemt (dus lichaams temp 37 Graden) maar ook de - en + temp

neem een quadcopter o.i.d.

Met een heli ga je niet de beelden halen die je wil.

Een quad hoeft niet duur te zijn, .. heli's zijn over 't algemeen duurder.

Die coax heli die jij hebt, vind buiten vliegen al niet erg prettig met wind, laat staan als je er ook nog gewicht aan gaat hangen.

Een quadcopter met stabilisatie geeft je mooiere beelden.

Zelf vlieg ik FPV met een TBS Quadcopter.
Bevalt uitstekend.
Vlieg al 15 jaar met helikopters, maar om daar nou een cam onder te hangen: neen bedankt.
Ik begrijp de insteek van de Topicstarter, maar adviseer net als Sven om een Multicopter te nemen.
De helikopters worden doorgaans toch gebruikt om los mee te vliegen en geen filmspul op kwijt te kunnen.
Buiten het feit om dat nagenoeg elke helikopter behalve een Coaxiaal lastig te vliegen is en de piloot al druk is om het apparaat netjes in de lucht te houden is erbij filmen een lastige opgave durf ik hier wel te vermelden.
Ik kan behoorlijk goed en strak vliegen, maar om er nou een cam op te zetten en dan nette beelden te schieten is zelfs voor mij een flinke opgave.( ooit al eens geprobeerd )
Met een Multicopter wordt dat toch een heel ander verhaal en vele malen beter te doen.
Vr Gr Erwin

Uiteraard laten we de Topicstarter zelf zijn keuze maken, maar ook de Coaxialen heb ik meegemaakt en ervaren.
Fijne toestellen en erg zelfstabiliserend.
Lijken wel wat op Multicopters maar dan zonder GPS erop.
Nadeel van vrijwel elke Coaxiaal: ze kunnen erg slecht tegen wind.
En daar ga je dan al gauw de bietenberg mee op.
Een beetje Multicopter heeft daar geen last van en doet gewoonweg goed zijn werk ook met wind erbij.
Nadeel van Multicopters vind ik: ze zien er niet uit en het vlieggedrag is behoorlijk statisch.
Een helikopter daarentegen vliegt vele malen mooier maar is ook super lastig om mee te vliegen.
Geen wonder dat het clubje helikopter piloten vele maken kleiner is dan de piloten die met vliegtuigen of met zelfstabiliserende Multicopters vliegt.
Heb leren helivliegen, toen een paar jaar met Multicopters gevlogen.
Doe dat nog steeds, maar sinds aantal maanden weer de helikopters opgepakt en potdomme het zijn en blijven wel de lekkerste en eindeloos gevend vermaak toestellen in de hele RC hobby hoor.
Waarom: omdat je er telkens veel energie en moeite in moet steken om een helikopter goed vliegend te houden.
Damn.......wat benne ze verslavend. ( maar wel een blijvende uitdaging om mee rond te raggen )
Vr Gr E

van bovenaf iets filmen..
multicopters hebben regelmatig een gps hold functie.
naartoe vliegen, knop om, en daar blijft ie hangen.

een piloot dwaalt altijd wel iets..
hoe zwaar is de camera?
grootte zegt tegenwoordig niet veel meer, ze hebben alles in stuiverformaat ;-)
gaat er meer om dat een kilo camera niet onder een vliegmachine van 1 kilo kan.

zoek voor de grap ook eens op fpv vliegen.
dan komt het beeld van de camera terug, en kun je dus zien wat je filmt.

en zoek dan ook eens op fpv racen ;-)
echt grappig.. en nog moeilijk ook

Back