rc kraan maken

Discussie in 'Model truckers' gestart door simon0224, 12 sep 2010.

  1. simon0224

    simon0224 Guest

    hallo

    heeft iemand een tekening van een bruder jraan ombouwen

    ik ben pas 13 jaar en wil met de hobby beginen

    het is een dure hobby de vragwagens gaan nog maar de kranen :mad::mad::mad:

    dus wouw ik een buder kraan ombouwen

    hoe kun je dat het beste doen ( het goedkopste maar het moet wel een bak met grond kunnen tillen )

    en weet iemand een klub in limburg



    groetjes simon
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zoek eens naar de bruder kranen die al omgebouwd zijn. goedkoopste is de spiraalboor met servo aandrijving.

    er staan hier een aantal verslagen van
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    je kan beter eerst met een kant en klaar model beginnen die
    onder andere bij conrad te koop zijn,
    mvg markioo
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    dat is zonde van het geld deze kunnen haast niks tillen is mijn ervaring en moet je ook geheel verbouwen om het werkend te krijgen.
     
  5. simon0224

    simon0224 Guest


    bedankt voor julie reactie spiraalboren lijkt mij ook wel wat

    heb er ook al een filmpje van gezien


    maar het probleem is dat ik pas 13 ben

    ik hgeb wel iemand die mij wil helpen maar die heeft er ook geen verstand van
    dus een tekeng/uitleg zou handig zijn

    groetjes simon
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    weet dan wel waar je aan begint,
    het is niet alleen wat je zelf kan doen/maken maar je hebt ook onderdelen
    nodig die je niet zelf kan maken zoals zender/ontvanger/servoos en dat kost wel geld hoor,
    en dat kan flink oplopen,
    maar ja ik wil je alleen maar waarschuwen,
    kijk anders eerst bij een club of op een show naar wat modelllen en
    zoek anders naar iemand die zo een kant en klare kraan heeft of een filmpie ervan om te zien of dat wat is om mee te beginnen,
    mvg markioo
     
  7. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    inderdaad, de bruder kraan op zichzelf kost niet veel, de ombouw en alles wat er bij komt kost wel wat geld. Indien je zelf niet veel ervaring hebt en er niemand in de buurt is die je kan helpen moet je toch wel wat oppassen ;)
     
  8. jordy

    jordy

    Lid geworden:
    23 jul 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    genk(limburg be.)
    als belgielimburg is heb je er een in zonhoven de club heet TML
    grtz
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Simon,

    Als jij een Bruder Caterpillar 325 CL wil ombouwen, dan zal je toch behoorlijk wat ervaring moeten hebben van metaalbewerken.
    Anders gaat het echt niet lukken om zelf een rupskraan om te bouwen, te bouwen.

    Bovendien zal je een draai en freesbank moeten hebben als je alles zelf wil maken.

    Maar dan zal je toch nog div. onderdelen die je zelf niet kan maken, moeten kopen.

    Ik wil jou niet laten schrikken, maar je zal toch op een minimaal bedrag moeten rekenen als je alles zelf maakt van : € 3000,=

    Tja, spiraalboren gebruiken, hmmmmm, werkt niet echt, niet erg sterk, maar loopt ook heel snel vast.
    Dan kan je beter schroefspindels gebruiken met trapeziumdraad, die zijn stabieler en sterker.
    Maar er gaat niets boven hydrauliek.

    Maar ik denk dat je beter eerst kan beginnen om een Bruder vrachtwagen om te bouwen, dan ben je voor veel minder geld klaar.
    Een rijdend model bouwen, compleet met ontvanger, zender, verlichting, enz.
    Een zender zou je 2e hands kunnen kopen, dat scheelt aanmerkelijk in de kosten.
    Maar dan nog zal je ongeveer minimaal : € 600,= kwijt zijn.

    Misschien is het handiger om eerst een compleet rijdende truck te kopen en die te verbouwen en kijken of je ook modelbouwen wel leuk vind.
    Want modelbouw is niet echt goedkoop, zeker niet goedkoop als je iets bijzonders wil bouwen.

    Een optie is om onderdelen 2e hands te kopen op Ebay.DE of Marktplaats.nl

    Ik wens je veel succes, als er vragen zijn dan hoor ik het wel !
     
  10. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    ik steun Piet zijn reactie, modelbouw is een dure hobby. Zeker voor zo iemand jong. Er staat dacht ik een volledige volvo rijklaar met zender hier te koop op het forum voor 300 euro? misschien is dat eerder iets voor jou ;)
     
  11. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten

    hoi piet

    voor 300 euro is er ook al een bruder vrachtwagen om te bouwen als je een beetje, ervaring hebt.

    gr
     
  12. Bram n

    Bram n Guest

    ik had nog maar een keer naar de prijs gekeken van die rijklare truck

    groetjes Bram
     
  13. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    Het kan leuk en Goedkoop kant en klaar!


    Hoi Simon,

    Heb je de kraan van Graupner al eens bekeken? deze is compleet en werkend, volgens mij is het alleen zo dat de bak met de laatste arm een gecombineerde beweging werken.:rolleyes:

    Hier heb je een linkje naar een winkel welke denk ik niet te gek ver uit jouw buurt is, daar laten ze hem je ook werkend zien en mag je er even mee werken om te kijken of je het een geschikte aankoop vindt.
    http://www.toemen.nl onder kopje R/C > junior line, ergens onder aan de pagina kom je hem tegen.

    Bekijk het maar eens, op youtube zijn er ook diverse filmpjes van dit model te zien om te kijken of het naar je zin werkt.;)

    groet Bruderboer / ombouwfreak.

    Sander
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  14. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi bruderboer

    heb deze graafmachine van graupner ook gehad.
    het is een en al flut ding.
    heb hem gelukkig pas verkocht.
    hij kan nog geen bakje grond optillen.
    want dan kantelt als eers de kraan en je hoort de tandwielen kraken.
    dus zoals eerder gezecht hier.
    zonde van je geld.

    gr
     
  15. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Simon, ik zie net dat Bram zijn prijs verlaagd heeft, 250 euro staat hij nu. Dit is volgens mij wel een koopje :)
     
  16. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    dat weet simon want deze heeft in aug.al contact gehad met bram.Op 17 aug.was de prijs al€.250,00
    vr.gr.adrie
     
  17. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    ik maak er veel bezwaar op op wat piet hierboven zegt..

    ik weet ik ga nu ruzie maken maar als je al zo begint dan maak je het zo'n knul van 13 jaar tegen...

    ik was zelf ook 13/14 jaar toen ik begonnen ben met modelbouw en toen ben ik wel begonnen met een startset van robbe
    maar direct aansluitend heb ik een bruder actros verbouwt,

    voor nog GEEN 300 euro..

    we hoeven niet allemaal zo perfect te zijn als jou, piet..
    zo'n knul is misschien al blij dat ie zoiets werkend kan krijgen op zijn leeftijd,

    als hij een paar jaar ouder is kan hij gaan kijken voor een frees/draaibank of voor hydrauliek..


    maar simon, ik zou zelf misschien eens beginnen met een tamiya vrachtwagen zelf bouwen uit een bouwpakket, zodat je wat beter weet van wat is er nodig om een vrachtwagen te bouwen, en dan kun je verder gaaan met zelf iets bouwen/ombouwen,

    ik ben zelf ook bezig aan de caterpillar kraan van bruder om te bouwen, ik heb hem zelfs al ver af,, hij moet alleen afgebouwd worden,

    ik zal je zo even een prive berichtje sturen, want ik weet niet waar je woont, maar ik zit in een club in zuid-limburg

    namelijk de ModelBouw Club Zuid-Limburg
    afgekort de MBCZL met als website www.MBCZL.nl

    groet, wesley
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2010
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    Ik heb het met piet en wesley eens.
    maar daarbij moeten we niet vergeten dat piet misschien bijna 50 jaar meer modelbouw ervaring heeft. en in die tijd vaardigheden en gereedschappen heeft kunnen verzamelen.
    Piet bouwt fantastisch mooie trucks. veel messing gebruikt. en ik geloof ook zijn best doet om het forum in goede banen te leiden.
    na dit gezegd te hebben.
    ik heb de eerste zelf gebouwde truck van wesley gezien. de boormachine was nog herkenbaar, en wat hij toen met eenvoudige middelen gedaan heeft met de Bruder mini wiellader, dat was een erg leuk model. en ik probeer het nog na te doen ;-)

    modelbouw kost nu eenmaal geld. maar dat is elke hobby.
    ook mag je van een jongen van 13 niet verwachten. de gereedschappen, en vaardigheden van een veteraan te hebben.

    de laatste keer in Bemmel stond ik tegenover een duitser die had kranen staan die er uitzagen als bruders met hydrauliek en een likje verf.
    hij bleek ze toch zelf te bouwen. en te verkopen. de goedkoopste die hij had staan was 8000,- euro.
    voor mij is dat geen hobby bedrag meer. wil je dat kunnen betalen. moet je er bijna kabels mee gaan leggen.

    een bruderkraan op spindels is een leuk begin. misschien niet de sterkste of de snelste en de beste. maar een leuke uitdaging. en de kosten kunnen binnen de perken blijven.
    een systeem met spindels zou ook mijn eerste keuze zijn.

    dus ik kan alleen maar zeggen Simon Succes!!
    voor vragen zijn wij hier op het forum beschikbaar

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2010
  19. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    In oudega hadden we afgelopen weekend een bruder graafmachine die werkte mbv spiraalboren. In het topic staat ook een filmpje hoe deze kraan mijn mercedes laad.
    Het valt mij echt niet tegen wat zo'n kraan kan ! En zeker om mee te beginnen is dat een leuke uitdaging !

    Simon, begin aan dat wat je wilt en show het hier voor tips en adviezen !

    Sjon
     
  20. simon0224

    simon0224 Guest

    hallo
    bedankt voor al julie reactie,s
    mijn buurman heeft een draai bank aleen heeft hij hen nog nooit gebruikt


    groetjes simon
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2010

Deel Deze Pagina