RC Laser Open Duits Kampioenschap 2013 Dümmer See

Verwachtingen waren niet al te hoog tijdens de reis naar Duitsland.
Op de dag van de wedstrijd kwamen dan toch de wedstrijdkriebels. Wel "mijn weer" , stevige B-zeil wind.
Parcours was de Olympische baan, driehoek (boei 1-2-3), banaan (boei 1-3) en de laatste driehoek (boei 1-2-3-finish).
Helaas lag de baan niet langs de steiger maar dwars op de kop van de steiger. Voor degenen die op de kop van de steiger stonden (en later zaten) een voordeel, degenen die er achter stonden een nadeel dat hun boten soms 5-9 meter niet te zien waren. Soms werden er daardoor flinke slingers in de koers gemaakt.
De eerste 4 races stond ik in het midden van het pak.

Na een eerste kleine pauze snel vooraan gaan staan, dat wierp gelijk z'n vruchten af, een éérste plaats (race 5).
Beginnersgeluk dacht ik, goede start gehad, strak gezeild en vooral de grote massa ontweken door een andere koers te varen. Terwijl iedereen na het ronden van de eerste boei na de start zo snel mogelijk richting 2e boei wilde gaan. Dit kruisrak maakte ik echter eerst een slag van de lijn boei 1 naar boei 2 af, na overstag te gaan kon ik in één slag doorvaren naar boei 2 over bakboord (voorrang).
Boei 2 nam ik vrij ruim indien anderen ook al bij de boei om aanvaringen te voorkomen, ook dit bleek tactisch een wijze beslissing. Vaak bleven er wat boten hangen bij boei 2 of misten de boei en moesten een rondje draaien. Tijdens de 2e race werd ik bij dezelfde boei vakkundig ge-sandwiched: in een kluwen van 4 boten en ondertussen 4-5 boten voorbij varend.

Race 6, 7, 8 en 9 kon ik de goede lijn vasthouden. Gaandeweg werd de wind krachtiger en werden er steeds meer nose-dives uitgevoerd. Mijn schoot kon ik goed vieren tot 110 graden, hierdoor kon ik soms "sailing by the lee" uitvoeren. Maar vooral het zeil ver kunnen laten vieren beperkte mijn nose-dives. Doordat wij aan lagerwal zeilden was er redelijk wat golfslag.

Tijdens race 10-11-12 was de wind sterker en werd er gevaren met C- en D-zeil. Ik voer met mijn C-zeil, maar kon niet goed de vaart in krijgen. Voor race 11 nog wat strakker gezet, mocht ook niet baten. Veel problemen om door de wind te komen, teveel bolling in het zeil waardoor snelheid bij het sturen er snel uit was. Meerdere malen niet door de wind gekomen, een boei hier en een boei daar gemist, het ging niet best. (Tijd voor een nieuw C-zeil).

Na afloop wist ik een tussenstand tot en met de 8e race, eerste plaats voor mij met een minimale voorsprong op 2,3 en 4.
Met de laatste mindere races kon het dus flink minder worden.
Tijdens de prijs-uitreiking van onder naar boven, nam de spanning toe. Ik hoopte op 5e of 4e plaats, maar die gingen nog naar anderen.
Dan de spanning: 2 of heel misschien toch 1?
Tweede plaats voor Hans Nota.

full

Leuke dag gehad, 12 heats gevaren, 2 weg-strepers.
Wat gesproken met de mede-zeilers, tips uitgewisseld, vragen over romp-stickers beantwoord, lekker gezeild.
Ervaringen uit Engeland hebben mij hier beter doen varen, maar vooral beter doen starten.

Goed georganiseerd, goede catering, gastvrijheid van de S.C.D.

Een volgende keer weer?
Zeker weten, mijn persoonlijk resultaat speelt daarbij geen rol (ok, klein beetje dan).

Standen.
5-(10)-5-7-1-2-1-1-1-(12)-10-7 Totaal 40 punten ( ) - wegstreper.

1. Karl Niehus 34 punten
2. Hans Nota 40 punten
3. Karl-Heinz Eichholz 42 punten

Groeten van de vice-Duitse Kampioen :-)

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Geen last van overdadige plantengroei? Ik begreep dat dat nogal een probleem was daar, deze zomer.

Gelukkig geen last van gehad.
Bij aankomst op vrijdag leek het wel erwtensoep, maar op de wedstrijd-dag stond er een 4-5Bft en was het water alleen wat groenig :-).

Back