Rc Laser

mijn vader heeft deze week de modelbouw actueel aangeschaft,
daarin zagen wij een zeilboot de rc laser.
mijn vader en ik zijn alleen bekend met rc auto's en zouden er een simpel bootje bij willen hebben.
heeft iemand ervaring met de laser?

RCLaser

RCLaser review
Na een paar jaar zeer actief RCLaser gevaren te hebben in Nederland en enkele keren in Duitsland kan het volgende opgemerkt worden.
Misschien wel het meest sterke punt van de RClaser is de ingenieuze tas waarin de platte romp, zeilen, roer en kiel binnen enkele minuten keurig opgeborgen kunnen worden. Een gemakkijker mee te nemen of op te bergen modelboot is nauwelijks denkbaar. Een ander sterk punt is de robuuste romp, gemaakt van polyethyleen.
Dat je hiermee geen al te stijve, strakke en lichte romp maakt, is inherent aan de materiaalkeuze, maar dat maakt niets uit: iedereen heeft hetzelfde materiaal, voor velen misschien nog wel het sterkste punt van de RCLaser.
Voor echte modelbouwers, die graag knutselen, is polyethyleen wellicht minder aantrekkelijk, aangezien je hieraan niets kunt veranderen of verbeteren. Kleine deukjes en kuiltjes etc. die incidenteel ontstaan bij wedstrijdvaren, zijn i.h.a. goed te repareren met een haarföhn, maar hierbij is wel de nodige voorzichtigheid geboden.
Andere sterke punten zijn de eenvoudige, efficiënte tuigage, de eenvormige zeilen (A-, B of een C-tuig naar keuze), de opvallende waterdichtheid, en de wereldwijde verspreiding van deze klasse.
Vergeleken met speciaal voor wedstrijden gebouwde 1-meter boten zijn de zeileigenschappen in het algemeen gewoon goed en maar net iets minder dan die van de even lange, maar minstens 2 keer zo dure IOM-klasse. Hierbij dient bedacht te worden dat de romp geheel op schaal (1/4e) afgeleid is van de echte Laser, en dus niet primair als modelboot ontworpen is. Dat merk je vooral bij ruimwindse en voor-de-windse koersen, waar de RCLaser vrij snel duikt door het voor een modelboot geringe volume in de voorkant van de romp, maar met de nodige oefening (voor de wind “binnen de wind” zeilen) is daar heel goed mee om te gaan. Vooral veel oefenen. Bij een echte Laser kan de stuurman de neus van zijn boot goed uit het water houden door zijn gewicht naar achteren te verplaatsen, iets wat bij een modelboot nu eenmaal niet mogelijk is. Maar hierin staat de RCLaser niet alleen. Bijna alle modelboten duiken !
Door het ontbreken van een fok en het feit dat het roer, net als bij de echte Laser, aan de kleine kant is, is de RCLaser bij tijd en wijle zeer loefgierig. Hij loopt (vooral met het A-tuig) vrij snel uit het roer, dus tijdig schoot vieren en afvallen is hierbij de enige juiste reactie.
Naar mijn mening is het A-tuig wel wat overgedimensioneerd. Mijn favoriet is het B-tuig, waarmee je over een groot windbereik goed kunt varen. Op tijd overschakelen op een kleiner tuig is het parool. Met het C-tuig, bij windsnelheden van 4 à 5 Bft. en meer, zeilt de boot bovengemiddeld goed en snel. Dit wordt vooral veroorzaakt door het korte onderlijk, waardoor het zeilpunt relatief ver naar voren gaat, en de boot derhalve niet of nauwelijks meer uit het roer loopt. Ook is het duiken met het C-tuig erop bijna over.
Heel veel trimmen aan een RCLaser kun je niet vanwege de zeer eenvoudige uitrusting van de tuigage, maar met het lijntje dat de schoothoek verbindt met de giek en de plaats van het oog achterop de giek is nog heel wat te bereiken. Niet zelden maakt de afstelling van dat ene lijntje nét het verschil tussen een 1e, 2e of 3e plaats! In het algemeen geldt dat dit oog vrij ver, vaak zo ver mogelijk naar achteren gezet moet worden om het achterlijk voldoende “open” te zetten. Dat maakt de boot minder loefgierig. Ook houd je hem dan beter overeind. Alleen met wat minder wind en relatief hoge golven kan het oogje wat naar voren, hetgeen het zeil boller maakt en het achterlijk dichter.
Ook met de stand van de giek op aan de windse koersen is veel te doen: trek de schoot vooral niet te strak aan, de RCLaser moet met zijn platte romp vooral zo rechtop mogelijk gevaren en moet het vooral van snelheid hebben. En hoe harder je gaat, hoe efficiënter de kiel! Dus dan loop je per saldo toch voldoende hoog aan de wind. Trek je de schoot te dicht, dan is het over en uit.
In Nederland en de meeste andere Europese landen (met uitzondering van Engeland, waar nu eenmaal alles anders gaat!) bestaat het wedstrijdveld in het algemeen uit betrekkelijk kleine velden, gevormd door een aantal trouwe aanhangers. De wedstrijden in Nederland en omliggende landen hebben een vooral recreatief karakter. Wie dat zoekt voelt zich snel thuis in deze klasse.
Doordat iedereen met hetzelfde materiaal vaart, zijn er geen eerlijker wedstrijden denkbaar dan in deze klasse !
Door zijn goede zeileigenschappen, stevigheid en gemak van optuigen zou deze boot moeten kunnen uitgroeien tot één van de grootste modelklassen van Nederland.

Laatst bewerkt:
Inmiddels is het alweer zo'n 4 jaar geleden dat ik een vrij uitgebreide review m.b.t. de RCLaser geschreven heb in de hoop dat de klasse zich hier te lande goed zou ontwikkelen. Thans moet helaas geconstateerd worden dat de klasse niet gegroeid is en zelfs wat teruggelopen is.
Soms komen er nieuwe zeilers bij, maar deze gaan vaak weer net zo snel als zij gekomen zijn.
Een beperkt groepje zeilers zeilt in de winter met enige regelmaat wedstrijdjes in Aalsmeer, en zomers met vaak maar een paar bootjes in Ouderkerk. Deze wedstrijden laten zich op zijn best als recreatief omschrijven. Wie echt wedstrijd wil varen kiest voor de MicroMagic met vaak meer dan 25 boten aan de start, de Marblehead (WK 2014 in Nederland!) of de snel opkomende RG65, een zeer goed zeilend en hanteerbaar bootje.
Anders dan de RCLaser zijn deze klassen speciaal als modelboot ontworpen en dat zie je terug in hun betere zeileigenschappen.
Ook is het voor veel modelzeilers jammer dat aan de RCLaser totaal niet gesleuteld mag én kan worden. Hierdoor ontbreekt vaak de binding tussen eigenaar en boot.
Een groot probleem voor de RCLaser is op dit moment ongetwijfeld de snelle opkomst van de Dragon Force RG65, waarvan wereldwijd aantallen verkocht worden, waarvan men zich geen voorstelling maken kan.
Het is een gestandaardiseerde, prachtig afgewerkte RG65, die niet alleen beter zeilt dan een RCLaser, maar ook nog eens nog niet de helft van een RCLaser kost.
Voor meer uitgebreide informatie zie https://www.google.nl/search?q=dragon+force+rg65&biw=440&bih=896&tbm=isch&imgil=qNe-kjDqzvPpXM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQ1PAeRJwuGhQYYyxJ2pQRIAkpuVB3eIdYvKenrJkEdyC8mh-wQ%253B800%253B531%253BlVzArFP6bA9rBM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fblokzeilers.blogspot.com%25252F2013%25252F04%25252Frg65-dragon-force.html&source=iu&usg=__Wof375piPhSL7zigchFrmLl4RzM%3D&sa=X&ei=bdcrU-eCBYqi0QXYwIGQCQ&sqi=2&ved=0CDUQ9QEwAQ#facrc=_&imgrc=qNe-kjDqzvPpXM%253A%3BlVzArFP6bA9rBM%3Bhttp%253A%252F%252F3.bp.blogspot.com%252F-tkQkSqoMxso%252FUWsLQFz_VrI%252FAAAAAAAAINk%252F0M9FWPlbjps%252Fs800%252FISO_1579.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fblokzeilers.blogspot.com%252F2013%252F04%252Frg65-dragon-force.html%3B800%3B531
Het kan nooit lang duren voordat deze klasse een vaste positie heeft veroverd op de Nederlandse markt en de eerste wedstrijden te zien zijn.
Dirk-Jan Kann

Beste Dirk-Jan,
jammer dat je zo uithaalt naar de RC-Laser.

Ooit was je ook heel actief betrokken bij het RC-Laser gebeuren.
Echter omdat de mensen niet naar jouw pijpen dansten en jij je zin niet kreeg ben jij op alles commentaar gaan geven. Zo erg zelfs dat jij je onmogelijk gemaakt hebt bij heel veel mensen.

Vanuit RC-Laser-NL is men je altijd netjes blijven behandelen.
Om dan zulke uithalen te maken over het aantal wedstrijdzeilers in dan ook ongepast. Vergis je niet: 1 zondag in de maand wedstrijd, andere zondagen oefenen. Omdat er echter veel 1:1 zeilers bij zijn is het aantal zomer-zeilers lager, echter komen dan weer andere mensen de groep aanvullen. De M-klasse zou trots zijn op deze opkomsten en aantallen wedstrijden.

Tijdens het WK-2013 in Engeland werd het Nederlandse 3-mans-team geprezen voor hun sportiviteit en prestaties.
Dave Fowler (GB, organisator WK) en vertegenwoordigers uit andere landen hebben aan RC-Laser-NL gevraagd of wij een actieve rol wilden gaan spelen om de Europese kampioenschappen te gaan organiseren, het liefst in Nederland.
Vreemd dat de top dus heel anders over de Nederlanders denkt.
Als oefening gaan wij beginnen met het ONK in oktober 2014.

Jammer dat ik je nog niet in levende lijve heb kunnen ontmoeten.
De evenementen waar jij je voor had aangemeld en ik ook aan ging deelnemen, zoals Open Duitse Kampioenschappen (waar ik 2e ben geworden), heb je elke keer op het laatste moment afgezegd, of zonder bericht niet op komen dagen.

Hopelijk heb je meer succes in de Dragon Force RG65 klasse, en kan je daar tot je recht komen. Door ervaringen in diverse andere klassen weet je nu waarschijnlijk genoeg om je daar niet onmogelijk te maken.

Veel succes.

Mag het ietsje minder op de man? Dit hoort eigenlijk in een PB thuis.
laat het niet escaleren!!

Meneer Kann: dat u uitgekeken bent op de Laser: prima, iedereen "groeit" in zijn hobby of in zijn vak.
Is dat een reden om de mensen die er mee varen op deze manier neer te zetten?
Zou het niet zo kunnen zijn dat de mensen die er mee varen, vreselijk veel lol hebben met deze boot?
Ook al mag je haar niet modificeren en is de groep zeilers klein, mensen hebben er plezier in. En dáár gaat het om.

Gaarne iedereen in zijn waarde laten, dan blijft het in het scheepsgedeelte wél zo prettig vertoeven.

Laatst bewerkt:
Dirk Jan, net als in 2011, moet je je stukje weer even herzien.

Jammer dat je een negatieve teneur laat doorschemeren naar de RCLaser zeilers.
Misschien dat zij op een meer recreatievere wijze zeilen dan jij zou willen,
echter bij die paar overfanatieke IOM en M-zeilers vaar je ook niet mee.

Op iedere bootsklasse is wel iets positiefs en negatiefs aan te merken.
Ieder past die schoen, die hem/haar past, zeilt dus de boot die hem/haar bevalt,
om welke reden dan ook.

Zelf heb ik geen enkele behoefte welke klasse dan ook op te hemelen of af te kraken.
RC wedstrijdzeilen is in Nederland echt maar een heel klein dingetje.
Een startveld met twee groepen van 20 schepen wordt nergens meer gehaald, zelfs de MM in Friesland komt niet eens meer aan de 30 bootjes.

Je stelt ook dat er zeilers bij komen en weer gaan, is dit niet in alle klassen het geval. Een bepaald aantal die-hards blijven fanatiek met dezelfde boot varen, anderen haken af, om welke reden dan ook. Wanneer ik met mijn RCLaser meevaar, word ik nog steeds hartelijk ontvangen, krijg een stuk gezelligheid en ga aan het eind van de dag weer goed gemuts naar huis.
Kan ik overigens niet zeggen van mijn laatste M wedstrijd in Nederland, waar de sportiviteit enkele zgn topzeilers ver te zoeken was.

Voor de (aspirant) RC Laserzeilers,
in oktober staat het nationaal kampioenschap op de agenda,
een zomer met zomercompetitiewedstrijden ter voorbereiding komt er weer aan.
meer info is op http://rclaser.nl te vinden.

Groet Arjan

Laatst bewerkt:
Jammer dat frustratie , korte lontjes gedachten en irritatie weer eens via een goed bedoeld draadje moeten worden uitgedragen.
Wat moet Jurre Corally wel niet denken als nieuwkomer in de wereld van de zeilboten?
Ga toch lekker een bootje bouwen , kan je alles van je afschudden.
Jurre succes.
Gr
Rins

Back