RC Lelievlet (ware grootte)

• Topicstarter Topicstarter jddegroot
  • Startdatum Startdatum
J

jddegroot

Guest
Hey,

Het is niet echt modelbouw, maar wel een uitdagend project.

Afgelopen weekend tijdens zeilwedstrijden op de Kaag, zaten we te fantaseren of we met een RC-lelievlet mee te doen met de wedstrijden.
Er vanuit gaande dat we toestemming krijgen van ons groepsbestuur om aan één van onze vletten te knutselen lijkt het ons wel een uitdaging.

Nu is mijn vraag: Wat heb ik hier allemaal voor nodig? (ik ben nog niet echt bekend met RC-elektronica)
Voor het bedienen van de zeilen en het roer had ik gedacht om daar grasmaaiermotoren voor te gebruiken, al weet ik niet of deze sterk genoeg zijn.
Kan ik bijvoorbeeld een standaard zender/ontvanger als er bij kleine bootjes gebruikt worden, ook aansluiten op zo'n grote grasmaaiermotor?

Heeft iemand hier goede ideën over? Wat zou ik allemaal nodig hebben om zo'n vletje RC-bestuurbaar te maken?

vr.gr.
Jan

Jan,

zou in principe moeten lukken.
Alles wat je moet doen is je spul een paar maatjes groter maken dan in model.

Ik heb hier ooit eens een zeillier besproken die met een losse motor werkt. Je kunt er dus elke motor aan knopen die je wilt.

De bijbehorende volgstuur mechaniek kun je ook gebruiken voor het roer.
Je "zeillier" laat je dan het roer bedienen. (Dit is dan een 2e mechanisme. De eerste voor het zeil, deze voor het roer.)

HIER mijn zeillier.

Wim

als je hem rc wil varen wil je dus dat er niemand in zit.
het nadeel is dan wel dat je geen belast gewicht van een persoon hebt.
ik ben niet zo erg bekend met een lelivlet, maar met valk word het snel lastig..
hij zal heel snel schuingaan en dat gaat te kosten van de snelheid.

volle yoghurt zei:
als je hem rc wil varen wil je dus dat er niemand in zit.
het nadeel is dan wel dat je geen belast gewicht van een persoon hebt.
ik ben niet zo erg bekend met een lelivlet, maar met valk word het snel lastig..
hij zal heel snel schuingaan en dat gaat te kosten van de snelheid.

lelievletten gaan toch al niet snel, dus dat scheelt! :P :wink:

ja dat is waar:P
tis een wetstrijd dan moet je elke knoop winnen he:P

misschien dat ballast op een rail dan wat is, wat uiteraard ook rc versteld kan worden: geen bemanning, wel gewicht op de goeie plek :wink:

Ik ken de lelievlet uitsluitend van de plaatjes ;) dus ik weet niet hoe stabiel ze is.
Wat gebeurt er wanneer je op een kant zit, je gaat overstag (of je gijpt ;) ) en je blijft zitten?
(Wel bukken voor de giek dan he ;) )
Gaat ze dan makkelijk om?
Want als dat gebeurt, bouw je daar wel een risico mee in. "Even" een gewichtje verplaatsen van het ene boord naar het andere gaat niet zomaar. Je moet rekening houden met enige vertraging. (Je zou dat gewicht bijvoorbeeld kunnen verplaatsen met een schroefspindel, maar dat gaat niet zo snel.)

Wim

om het gewicht te verplaatsen zou je ook kunnen kijken of je een hoge capaciteit pomp kan gebruiken om vloeistof van stuur- naar bakboord te pompen. 100ltr water is al 100kg en dat is vrij rap te verpompen......mits je een fatsoenlijke pomp tussen de 2 tanks zet :wink:
ben benieuwd naar het resultaat! wanneer staat dit project gepland??
Francis

hoi hoi

Het is nu alleen nog toekomst muziek.
Ik kwam zo op het idee bij zeilwedstrijden van afgelopen weekend.
Wat betreft de stabiliteit: die is op zich best hoog, hij gaat makkelijk schuin, maar omslaan doet ie bijna niet. het is mij iig nog nooit gelukt en ik vaar al 10 jaar in zo'n stalen badkuip ;)
qua gewicht weet ik inderdaad nog niet hoe ik het ga doen, eerst denk ik uit proberen zonder gewicht.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik die zeilen en roer kan bedienen, wat voor bedieningsmechanismen (motoren e.d.) ik daarvoor nodig zou hebben.
pas als ik alle benodigde info heb (en toestemming van het groepsbestuur om aan zo'n vletje te knutselen) ga ik serieus nadenken om het ook realiteit te maken.

gr.
Jan

In hoofdlijnen heb ik je vraag al in mijn eerste post beantwoord.

Details die je nog nodig hebt (voor het vermogen van je motoren) zijn:
hoeveel kracht kost het om je roer te bewegen
hoeveel kracht kost het om je schoot aan te halen ( dus als je ook een fok wilt varen: zowel grootschoot als fokkeschoot)

Verder moet je nog iets weten om de grootte van de liertrommel te weten:
hoeveel lijn moet er ingehaald worden.

Dus Jan:

Opzoeken die gegevens en aan het werk!

;)

Wim

even een vraag tussen door:
hoe stuur jij het schip?

groeten

ik heb er helaas ook redelijk lang mee moeten zeilen, de zeileigenschappen zijn echt beroerd, maar ze zijn onverwoestbaar en moeilijk om te krijgen ( met hulp van windkracht 3 heb je toch wel 3 keer 60 kilo nodig om er wat water in te krijgen)

volle yoghurt zei:
even een vraag tussen door:
hoe stuur jij het schip?

groeten
Bas,

bedoel je mij?

Ik stuur mijn schepen gewoon met een servo ;)

Maar bij zo'n groot schip zou ik iets proberen te knutselen met de oplossing die ik heb aangedragen.

Denk creatief!

Wim

ik bedoel gewoon als je zelf vaart..
met je roer, zeil of je gewicht?

susho zei:
ik heb er helaas ook redelijk lang mee moeten zeilen, de zeileigenschappen zijn echt beroerd, maar ze zijn onverwoestbaar en moeilijk om te krijgen ( met hulp van windkracht 3 heb je toch wel 3 keer 60 kilo nodig om er wat water in te krijgen)

tja ik heb er nooit in gevaren ik vaar altijd in een valk, maar dat is dan wel lekker dat hij niet zo snel om gaat!:D

Back