Rc maken van de smit Rotterdam

Discussie in 'Werkschepen' gestart door ron van dijk, 25 okt 2019.

  1. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    beste allemaal,
    Ik ben nieuw op dit forum en heb heel veel vragen:)
    In mijn jonge jaren (40 jaar geleden )begonnen aan de bouw van de Rotterdam, helaas nooit afgebouwd en verkocht.
    Nu wil ik samen met mijn zoons dit project gaan oppakken.
    Om de begroting te maken wat betreft het rc gedeelte raak ik het spoor bijster.
    Het idee wat wij hebben is om de boot te voorzien van 2 motoren, boegschroef, verlichting, waterpomp (tnv brandspuiten), misschien hebben jullie nog wat ideeën?
    De vraag is wat hebben we nodig en waar is dit voor een schappelijke prijs te koop.
    Motoren met borstel of zonder
    Esc’s 1,2 of 3? En waar moet ik op letten.
    De zender hoeveel kanalen?
    Alvast bedankt voor de info.
    Fijn weekend,
    Ron
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Mijn 35 jaar oude S.R. heeft twee Decaperms als aandrijving met ieder een eigen regelaar.
    Boegschroef heb ik niet, ik vond dat het de lijn van het voorschip onderbrak, en nodig heb je het absoluut niet met een dubbelschroever, maar dat kan met elk motortje.
    Ik denk dat je alles tegenwoordig net zo goed met brushless zou kunnen uitrusten, wat een stuk stiller is dan Decaperms.
    En een stuk goedkoper, al zijn Decaperms wel heel erg goede motoren die het na een onvrijwillig bad gewoon nog doen. (Ervaring...)

    Pompje voor bluskanonnen kan je gewoon een ruitensproeierpompje voor nemen van de autosloop.
    Wil je ook nog op afstand een sleepverbinding kunnen maken en kunnen ontkoppelen dan zal je dus minimaal een 6 kanaals zender nodig hebben.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Onovertroffen voor deze schepen zijn de Bühler (Zon03) motoren Lopen op rolletjes (kogellagers), zuinig met stroom en door aan beide kanten een uitgaande as gemakkelijk in te bouwen. Zijn stiller dan brushless motoren. Ze zijn iets duurder als andere borstelmotoren, maar onverslijtbaar.
    Met een 4 kanaals zender kom je een heel eind. 2 Kanalen voor de motoren, 1 kanaal (4 functies) voor de verlichting. Blijft er een kanaal over voor andere dingen zoals een waterkanon. Voor de boegschroef zou ik een dummy-schroefje in een pijp plaatsen. Met op beide schroeven een regelaar draai je op een theeschoteltje. Gr. Klaas
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik bouw voornamelijk vliegtuigen, en maar een enkele boot zo nu en dan. Maar ik denk dat als je wilt kunnen manoeuvreren met een dubbelschroever je moet zorgen dat je een zender koopt waarbij beide sticks verend kunnen centreren. Niet alle zenders hebben dat automatisch, zeker de goedkope niet. Die kun je vaak wel ombouwen van mode 1 naar mode 2 en omgekeerd, maar daarvoor moet je vaak onderdelen of zelfs hele stick-units overzetten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    De goedkoopste die ik ooit gehad heb, de Robbe Attack, heeft gewoon een veertje hoor.
    Als ik het pookje loslaat springt hij in neutraal.
    En alle andere zenders die ik heb ook.
    De dure en de goedkope.

    Of is dat niet wat je bedoelt?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor een dubbelschroever had Robbe/Futaba een zender met een Navy-stick. Op zich leuk bedacht, maar die dubbele stick had geen veer om naar de 0-stand terug te gaan. De één zweert daarbij, de ander vindt het niets. Na een poosje vond ik het niet optimaal. Gr. Klaas.
     
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Gewoon SB motor en roer op rechter pook en BB motor en boegschroef op linker pook.
    Werkt voor mij het prettigst.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik schreef al dat ik geen ervaring met dubbelschroevers heb, dus iemand moet zelf bepalen of het ontbreken van een veertje op één van de sticks een handicap is of niet.
    De goedkope zenders waar ik aan refereer is in mijn geval een Turnigy TGY-i6 (en de identieke Flysky i6), bij deze ontbreekt gewoon de mogelijkheid, omdat de onderdelen daarvoor missen, en niet alleen een veertje. Verder een prima zendertje, heel geschikt voor mijn toepassingen, zowel varen als vliegen. En zelfs nog wel met één van de ingebouwde mixers te gebruiken voor dubbelschroefsaandrijving en -besturing op één stick... Het is maar wat je wil.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2019
  10. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Dank voor reacties ook leuke/goede tip om een ruitensproeier van een auto te gebruiken :).
    Maar wel nog wat vragen en misschien beetje dom:(
    De accu hoeveel volt en moeten dan de motoren, esc en verlichting etc het zelfde voltage hebben?
    Of wordt dit gereld met de esc’s?

    Alvast bedankt :)
     
  11. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Oja,
    en voor de motoren hoeveel toeren/ hoe kan ik zien dat het geen motoren zijn voor een speedboot:)
     
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Motoren voor een speedboat trekken meestal heel veel Ampères (motoren met borstels) en brushless motoren voor snelle boten hebben een hoog kV gehalte.
    (Ik verwijs even naar Google en andere topics hierover in het forum voor meer info)
    Als je met 12 volt werkt, wat ik erg prettig vond in de S.R. moet je uiteraard wel apparatuur hebben dt op 12 V werkt.
    Een apparaat dat op een lagere spanning werkt kan wel, maar dan moet je er een weerstandje tussen solderen die je kunt uitrekenen met U=I x R, Spanning=stroomsterkte x weerstand.
    Een apparaat dat eigenlijk op een hogere spanning werkt dan de spanning van de accu is zal het of niet, of heel slecht doen.

    Moderne ESC's hebben heel breed werkgebied. Soms wel van 3V tot 48 Volt.
    Ze regelen niet de spanning naar de motor, maar de stroom.
    Net zoals een tuinsproeier sneller gaat draaien naarmate de tuinkraan verder opengedraaid wordt (meer stromend water) gaat een motortje sneller draaien naarmate de ESC meer stroom levert.
    Maar zoals de waterdruk op de kraan niet veranderd naarmate je de kraan verder opendraait verandert de spanning van de accu niet naarmate de ESC meer stroom levert.
    De motor zal dus moeten kunnen werken op de spanning die de accu levert.
    Gelukkig hebben de moderne motortjes ook een breed werkgebied, die in de specs vermeld staat.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee. Juist niet. Werkt uiterst nerveus, zeker als je nauwkeurig moet manoeuvreren.
    Een 'ratel' op de stick is prettiger én een V-mixer installeren op je gasstick.
    Als je dan ook nog met een normale mixer de roer er ook aankoppelt, kun je beide motoren én je roer met één stick aansturen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Kijk even wat ik in posting 4 heb geschreven. De Bühlermotoren lopen het mooist op 12 Volt. 1 accu van 7 Ah is voldoende voor uren vaarplezier.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl
    Op 12 Volt trekt elke motor 1 Ampère. Als regelaar kun je die van CTI gebruiken. Klein en goed regelend. De regelaar (ESC) levert spanning voor de ontvanger via een BEC.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Verlichting kun je schakelen met een multiswitch van CTI
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000351&aid=10393&lang=nl
    Niet om reclame voor deze spullen te maken, maar deze gebruik ik zelf en ben er zeer content mee.
    Verder raad ik je aan om tussen motoren en schroefassen dubbel kruiskoppelingen te zetten. Bouwt een stuk gemakkelijker en gaat nooit wringen.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=72537&lang=nl
    en een iets goedkoper alternatief.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71370&lang=nl
    Scheelt herrie en slijtage.
    Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zo zie je maar weer hoe persoonlijk zoiets is.
    Ik vind het juist uiterst prettig dat ik géén takketak voel als ik het gas bedien.

    Op de zender van mijn zeilboot kan ik de gashendel wel in een vaste stand laten staan omdat die dan het grootzeil bedient.
    Maar voor een motorboot wil ik: loslaten=motor stop.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook mijn idee Menno. Om te manoeuvreren met de losse boot gebruik ik de beide sticks voor de motoren en stuur met de rechtse. Slepend koppel ik met een switch beide motoren aan de linkse stick. Switch schakelt ook gelijk dual rate(50%) in voor de stuurservo. Trekkend draait de boot veel sneller als los varend. Weet ook wel dat in het echt de regulateurs niet automatisch naar de 0-positie gaan. Met de Navy-stcks zonder veer en met ratel was het altijd moeilijk om de 0-positie te vinden. Maar ieder moet doen wat hem (of haar) het beste ligt. Kan me er uren mee vermaken. Gr. Klaas.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Zo zie je maar weer, mijn insteek was alleen maar om Ron te behoeden voor het kopen van een zender die dan nèt weer niet kan wat je graag zou willen.......maar er komen dus allerlei interessante overwegingen ter tafel!
     
    ron van dijk vindt dit leuk.
  18. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Thanks Klaas,
    Voor de voorbeelden, dit is idd waar ik naar op zoek was.
    Ik heb ook nog iets in een filmpje gezien waarin ze het hadden over het aantal cellen bij een accu is dit ook nog iets waar ik rekening mee moet houden?
     
  19. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Zou niet in een boegschroef investeren. Voegt vaartechnisch weinig toe. Maakt een hoop herrie en vreet stroom. Met twee motorregelaars op je schroeven dwing je het schip overal heen. Wil je toch een boegschroef, dan kun je die een aparte accu en regelaar geven. Bouw hem dan zo in dat voor onderhoud (vervangen afdichting) de motor er nog af kan. Denk dat er wel ruimte is voor een extra accuutje, maar nogmaals ik raad het af. Gewoon pijpje erin met een afgetopt plastic schroefje. Maar het is jouw schip natuurlijk! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina