Rc maken van de smit Rotterdam

Discussie in 'Werkschepen' gestart door ron van dijk, 25 okt 2019.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    En dat is nou exact waar een forum mijns inziens voor bedoeld is. :)
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had de vraag over het aantal cellen van een accu overlooked. In principe heeft elke accu cellen en die bepalen met elkaar het voltage. Nicad en Nimh cellen zijn globaal 1,2 Volt/cel, Lood 2 Volt en Lipo 3,7. Door ze in serie te zetten kun je het gewenste voltage bereiken. En dan zijn er ook nog variaties in Amperages. Maar lees eens de FAQ's over dit onderwerp. Gr. Klaas.
     
  3. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Hoi allemaal,
    Weer een vraag☺️
    Als ik voor een 12 volt accu installeer moet de service ook 12 volt zijn?
    De servo’s die ik zie zijn 4,8-6 volt?
    En moet ik ook nog hiermee rekening houden met de ontvanger?

    Alvast bedankt
     
  4. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Sorry
    Service = servo

    Auto correctie
     
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat is iets wat je ontvanger regelt, inderdaad. (DIe in mijn SR tenminste wel. Die is van Robbe).
    Die moet uiteraard wel dan weer wel geschikt zijn voor 12 Volt. (Wat ze meestal we zijn.)
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    In de meeste moderne regelaars zit een BEC. (Battery Elimination Circuit)
    Deze schakeling maakt van de vaar-accu (12V in jouw geval) ook een geschikte spanning voor de ontvanger en dus de servo's.
    De meeste servo's werken op 4,8 tot 6 volt.
    Heb je een regelaar zónder BEC, dan heb je een aparte ontvanger-accu nodig.
    Geschikt hiervoor zijn bijvoorbeeld de Eneloop 4,8V, 2200 mAh pakketten.
    Voordeel van een regelaar met BEC is: hij bespaart gewicht. Voor schepen niet zo belangrijk, voor vliegtuigen wél.
    Nadeel van een regelaar met BEC: als je je vaaraccu (bijna) leeg heb gevaren, en je wilt een keer vol gas geven, stopt je ontvanger er mee.
    Je model even laten stilliggen, dan trekt je accu wel weer bij en kun je (langzaam!) naar de kant varen.

    Nooit
    je ontvanger of servo's rechtstreeks op 12V zetten, want dan kun je ze meteen ceremonieel in de kliko donderen...
     
    MicropropSport, mrproper13 en ron van dijk vinden dit leuk.
  7. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Zo eea besteld en nu in spanning wachten
    Boot
    2 Motoren + boegschroef
    Zender en ontvanger
    Servo
    2 x esc + bec
     
  8. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    F1E5DC3B-B433-4198-914D-5CE189D6CFBF.jpeg E8DA6663-A890-437D-A812-92A3829FDEAC.jpeg D0380B35-3D0E-4D20-9B2E-98D89972059A.jpeg 1E607238-AC1B-4D93-B67F-F12D6DD0D740.jpeg CCCA323B-40C1-4F81-9617-969091FC512B.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Let er wel op dat je niet twee regelaars met bec samen in de ontvanger moet steken, dan gaan de voedingen via beide becs elkaar mogelijk tegenwerken.
    Je moet bij het stekkertje van één van de twee regelaars het rode draadje eruit trekken (lipje met een klein schroevendraaiertje of mespuntje oplichten) en isoleren. Je verbind dan van die regelaar alleen de massa- en de signaaldraad, zodat die regelaar alleen een stuursignaal uit de ontvanger krijgt, maar niet de 5V voeding terug stuurt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Bij 99,9% van je adviezen ben ik er mee eens.
    Nu de 0,1%.
    Waarom een extra accu voor de boegschroef?
    Op één accu kan je net zoveel regelaars plaatsen met een BEC als dat je wilt.
    MAAR: slechts één regelaar mag de voedingsspanning op de ontvanger en de servo's leveren.
    Bij alle andere regelaars MOET de midden draad uit de stekker verwijderd worden.
    Ik kan het niet meer vinden, maar uit mijn geheugen had Ron van Sommeren, enkele jaren terug een video geplaatst over het losnemen van het midden contact van de connector.
    Door het losnemen van de midden draad de plus(pen 2), blijft de min(pen1) aangesloten en alle andere regelaars krijgen de stuurspanning over de boven draad (pen3).
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Omdat de Bühlers het best op 12 Volt draaien en de motor van de boegschroef 7,2 Volt is. Zet je die op 12 Volt dan voorzie ik problemen. Oftewel slaat volkomen dol of verbrandt. Gr. Klaas.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Eenzelfde probleem heb ik met de Rudolf Heuss.
    De aandrijving van de uitzet voor de hulpboot draait op 12V.
    De "oude" motor voor de schroefaandrijving draait op 6V.
    Ik gebruik de BEC, 2A, van de aandrijving van de uitzet motor voor de voeding van de voortstuwingsmotor.
    Als regelaar voor de voortstuwing gebruik ik een 10A Brushed ESC 7,2V controller zonder "Brake".
    Ik maak dus gebruik van een 3 LIPO als hoofdvoeding voor het gehele schip en gebruik de lagere BEC spanning voor de voortstuwing.
    Overigens, eveneens als in mijn Dockyard heb ik tussen de LIPO en de rest van de schakeling een zekering aangebracht van 1,6A.

    De boegschroef draait op: CITAAT "en de motor van de boegschroef 7,2 Volt is".
    Ik verwacht, dat als de hoofdmotor van de Heuss kan draaien op 6V, dat eveneens de boegschroef op deze spanning kan werken
    Opgemerkt: 6V bij 2A geeft een vermogen van 12W!
    Vele schepen varen met een lager vermogen.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als je een ESC met voldoende BEC capaciteit hebt dan kan dat, maar het lijkt me wel complex. Het is niet even plug and play dan. Gr. Klaas.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, Jij maak gebruik van regellaars voor "brushless" motoren.
    De meeste van deze regelaars kunnen bij een BEC spanning van 6V een stroom leveren van 1 Amp. Sommige zelfs 2Amp.
    Deze spanning en amperage kan je gebruiken voor b.v. verlichting.
    Maar ook voor het aandrijven van andere motoren met hun regelaars.
    Indien je je houdt aan de adviezen om alleen één een regelaar, met het grootste geleverde amperage aan te sluiten en bij alle andere de midden draad te verwijderen, dan is het echt "Plug and Play".
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Zullen we dit draadje niet verder vervuilen met onze discussie over BEC's als voeding voor voortstuwingsmotoren? Gr. Klaas.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed idee.
    Verder op mijn draadje van de Dockyard?
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laten we maar verder gaan op vragen aan Stoompomp Henk. Daar zitten we redelijk neutraal. Gr. Klaas.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je haalt de plus pool los. Puls en aarde blijven aangekoppeld.

    Je kan ook besluiten een losse ontvanger accu aan te sluiten.
    Dat kunnen NiMh 2000 Eneloops zijn, 4 stuks, tot pakket gesoldeerd of in een houdertje. Voor een schip kan dat, voor een vliegend model uit den boze.

    Je kan ook een lipo of LifePo4 ontvangeraccu nemen.
    Met 2 cellen zit je dan op 6,6 volt.
    Wel moet er dan een reductie op de spanning naar 5 volt komen.
    Dat kan weer met een UBEC.
    Kosten nihil bij HobbyKing. 5A is voldoende.

    Ook bij UBEC geldt. Alle regelaar kabels naar de ontvanger, de rode draad weg geklapt. Is al gezegd door Max. Uit de stekker nemen en terug vouwen, hechten met tape of krimpkous. Daarmee blijft de techniek in tact. Behoud het z’n waarde voor iets anders.

    Moderne zenders hebben een telemetrie optie. Dan kan je live op je zender de accuwaardes aflezen. Als je daarvoor in je model dan ook de module voor aansluit.

    Dan hoef je je accu niet te zien instorten. Sommige accu’s worden daar niet blij van.... diep-ontladen.

    Bij vliegerij zijn er ook piepers voor accuspanning... ik doe het via de telemetrie op de elektrokisten.

    Zaak mag nimmer uit de lucht donderen, accu’s mogen geen eendagsvliegers worden, daarvoor zijn ze me te duur.


    Ik vaar met een modelboot op 4 stuks LifePo4 Headway cellen.

    Die kun je vol of leeg bewaren. Echt leegtrekken lusten ze niet. Doe ik dus niet, maar met 10A buffer en en slecht 6,7A verbruik op vol gas kan ik even voort. En met half gas gaat het verbruik drastisch omlaag. En hou je het zomaar 4 uur volcontinu vol.

    Voordeel LifePo4. Moet wel aan een balancer computerlader, dat is het beste, ze zijn minder gevaarlijk dan een Lipo. Bij onzorgvuldig behandelen van een Lipo kan je gedonder hebben.

    Je dient ze na geladen gebruik ze gediscipleneerd weer op bewaarspanning te zetten. Volgeladen wegleggen verkort de levensduur.

    En... volcontinue 4 uur... dat doe je slechts in je auto op vakantie als je grote stappen wilt maken. haha... bij een bootje is het snel... naja... modelvliegen geeft mooie spanningsboog :)


    Een sleper wil een object kunnen trekken. Over-power is daarom leuk.

    Voor schaalsnelheid heb je dat vermogen niet nodig. Keuze.

    Dan is bij een sleper de rompsneheid de binde factor. Een sleper is een water verdringer. Vaart tegen zijn eigen golf op, en heeft last van een zeurend zog dat aan het achterschip trekt. Hoe sneller je het model opstuwt via de schroeven, des te meer vermogen, Ampéres dit kost, op een moment ontstaat er een krachten evenwicht... harder gaat het niet.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan motoren voeden via een losse UBEC voeding. Er zijn voedingen die het keurig aankunnen. 20A heb ik hier liggen. Jeti heeft een zware. Spanning van de 20A Hobby King UBEC gaar van 5 tot 9 volt. Reeds getest. Ook 7A lust ie als rauwe worst.

    En dat zou je kunnen doen als je bijvoorbeeld accu’s hebt staan, Lipo’s met een hogere spanning dan je wilt gebruiken.

    UBEC doet dat niet gratis, dus kost je vermogen. Dus stroom bovenop je voortstuwing. Maar zal je vaartijd niet storend verminderen.

    Ja, het kan. En het staat in overweging voor testvaart. En is de voortvarendheid van de set-up naar wens, dan zou ik een definitief pakket kunnen kopen.

    Heb ik nog wat oude vliegaccu’s staan. Die voor vliegen niet meer voldoen. Maar in een scheepsmodel keurig naar hun accu-walhalla, de recycling kunnen uitdienen.
     

Deel Deze Pagina