Rc maken van de smit Rotterdam

Discussie in 'Werkschepen' gestart door ron van dijk, 25 okt 2019.

  1. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind het wel interessant en zal als wij zover zijn straks bij het aansluiten wel weer de nodige vragen hebben:)

    Ik heb het opgelost de stelling boegschroef om deze ook 12v te maken.

    Ik heb wel nu een vraag wat betreftde schroefassen, deze zitten in het pakket maar zijn deze waterdicht? Of moet ik andere waterdichte bestellen?

    Alvast bedankt weer

    Groet,
    Ron
     
  2. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    En al een vraag
    Ik krijg verschillende adviezen wat betreft de motoren.
    Wat adviseren jullie hoeveel rpm de motoren moeten draaien op 12v en welke schroef daar dan weer bij hoort.

    Thanks,
    Ron
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Onder het model zouden straalbuizen moeten komen.
    Dat limiteert de diameter.
    Schroeven is een lastig verhaal of niet..
    Origineel had variable pitch. En kon men de schroeven optimaal op trekkracht zetten.

    Wat die spoedwaarden waren is mij niet bekend. Is vast uitgezocht.
    In theorie zou je een prop naar model kunnen doorrekenen.

    Anders, er is al zo veel ervaring, dat men een goede prop in de praktijk is getest en daarmee pardoes verder kan worden gewerkt.

    Raboesch uit Nederland is naam en faam.

    Meen dat deze een spoed hebben van 1,1 x de diameter.

    Dat wil zeggen dat deze per 1 x ronddraaien, 1,1 x de afstand aflegt van zijn diameter door vaste stof.

    Met de rompsnelheid als gegeven, en snelheid per milimeter kan je een theoretisch toerental berekenen om die snelheid te halen.

    Wel is het zo dat een romp last heeft van drag/zogwerking, en water geen vaste stof is.

    Dus die factor limiteert. Meestal wordt een factor van 20% drag meegerekend in extra toerental.

    Raboesch heeft afgetopte schroeven voor straalbuizen. Je neemt dan een links en rechtsdraaiende.

    De propeller draait van achteren gezien, links tegen de klok in, rechts met de klok mee. Schept het water als het ware onder het schip vandaan.
    Daar waar het meeste water zich bevind, en minder kans heeft om lucht aan de scheppen vanaf de oppervlakte.

    Dat is ook bijkomend mooi van variable pitch... motoren hoeven niet te keren in het echte schip, wat de reactietijd en manoeuvreerbaarheid vergroot.

    Is wel zo, hoe complex wil je de berekeningslat leggen?

    Grote accu en overmaatse motoren geven een lage belasting en een redelijk rendement... lees optimale vaartijd en geen oververhitting.

    Modellen die lichtvoetig zijn, weinig water verdringen, kan je de boel behoorlijk doorrekenen om te zorgen dat het model de schaalwaterlijn behoud, en ook nog eens een lange vaartijd heeft, zonder flitslampmotoren aan boord te hebben. Uitgekiende balans.

    Meestal relateer je dan aan de 1:1 waarden van het echte schip, maar als het onderwaterschip niet schaal is, wordt alles een benadering en sluit je een compromis in je berekening.

    Genoeg om te gisten

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2019
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Ik begrijp jouw vraag niet helemaal. In posting 27 meld je dat je motoren hebt besteld en in posting 41 dat je op 12 volt gaat varen.
    Zou je kunnen laten weten welke motoren je hebt besteld en wat de diameter van de straalbuizen is? Dan kunnen we wat meer zeggen.
    Wat de schroefassen betreft. Daarvan schrijf je dat ze in het pakket zaten. Van Billing Boats?
    Vroeger hadden ze de naam dat ze slecht waren, maar daar durf ik nu geen eed meer op te doen. Als er geen speling op de lagers zit en de assen niet krom zijn en van RVS, dan zou ik het daarmee wel aandurven. Ze maken geen honderden draaiuren en als je ze goed onderhoudt en de lagers goed vet houdt moet het goed gaan. Askokers vullen met uierzalf en dan de assen er in. Aan de binnenkant een stelring en aan de buitenkant voor de schroef een messing borgmoer.
    Bij het monteren de borgmoer zover aandraaien dat de as wat zwaarder gaat draaien. Dan de schroef losjes tegen de borgmoer en uiteindelijk de borgmoer aandraaien tegen de schroef. Dan ontstaat er net een beetje axiale ruimte om de boel weer soepel te laten draaien. Aangezien het water de uierzalf op termijn naar binnen drukt krijgt het buitenlager wat minder smering. Daarom jaarlijks de assen (gedeeltelijk) trekken en de uierzalf aanvullen. Gaat prima met een injectiespuit gevuld met uierzalf. Succes ermee! Gr. Klaas.

    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2019
  5. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Klaas dank voor je bericht.
    De straalbuizen lopen taps 5,5 naar 6,5 cm.
    De buhler motoren draaien 3.000 toeren bij 12 v
    Bij rc point gaven ze aan dat dat te langzaam zou zijn? En adviseerden de robe en draait bijna 6.000 toeren bij 12v nu ga ik toch twijfelen of ik het juiste heb gedaandaar het wel bijna het dubbele is.
    En het pakket is idd van billingboats.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wil ik altijd even weten welke Robbe...
    Specificaties...
     
  7. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, die motor moet in orde zijn bij een direct drive. Zware jongens.
    Maar nuttige ballast.
    Chris Ooms heeft ze meer verkocht en is wel op de hoogte met de verhalen en betrokken figuur.
    Je moet wel je telefoon bijladen... anders wordt het niets op het forum!

    Daar zet je dubbele kruiskoppelingen aan! Ofwel een kardan. En dat gaat niet wrikken.
    In je auto heb je op de wielen ook kardans staan... anders gaan je wielen dansend door de bocht en over straat. Een kardan kan zo een beetjeeen hoek van 5º aan zonder energieverlies, als ik het goed heb. Uitlijnen van een motor kan je draaiend doen... aan ampere verbruik zie je of de motor meer amperes gaat trekken...
    Uitlijnen gaat goed met een verlengde as en een verloopstukje naar de motor as.
    Niet om er krachten op te zetten, maar om de hoek goed te peilen. Dat doe je on the fly.
    En dan maar improviseren wat je er allemaal onder propt om tot een keurige steun te komen.

    En kardans... ik speur dan het internet af... want het komt allemaal uit China... en komt gratis hier naar toe... (officieel heet dat dumping, ofwel handelsoorlog voeren)

    De metalen zijn wel de juiste. Om twee koppelingen tot kardan te maken steek je er...
    Afhankelijk van wat je gekozen hebt, een stuk rondstaf tussen de twee.

    Deze kunststoffen kardans behoren ook tot een optie?
    Ooit een puntzak bij Conrad gekocht 2005 zo een beetje? Prijzen zullen nu wel fors anders zijn.
    De metalen zijn uitstekend. Heeft met de inbouwlengte van doen.

    Deze rode komen er niet in. Mogelijk ga ik de metalen bestellen...

    Hier de kardan in vrijlooptest... zien wat het aan ampere trekt. Met props in het water
    wordt het toerenplaatje weer anders.. is de zaak belast.
    Maar ik kan wel het verlies aan toeren zichtbaar krijgen. As roteren kost nu eenmaal energie.

    Op de motor staat iets bijzonders, bij een hogere spanning zakt de ampere waarde iets.
    De motor gaat beter presteren.
    Maar zal nooit meer aan Watts kunnen produceren dan waar deze voor ontworpen is.


    IMG_0195.jpg

    Screendump van de sheet van Lex... extreem nuttig!
    Waart al rond sinds het ontstaan van het forum! Wordt vaak weer vergeten...


    Schermafbeelding 2019-11-04 om 20.29.36.png

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2019
    ron van dijk vindt dit leuk.
  10. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Thanks
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Te laat gereageerd. Bas was me voor. Gr. Klaas
     
    ron van dijk vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pech Klaas! Pech :) Haha...
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had die sheet ook binnengehaald, alweer een poosje geleden. Werkt perfect! Je moet wel goede gegevens hebben van het echte schip. Helaas wordt daarbij nogal eens wat verhaspeld. Gr. Klaas.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik moet nog ergens een Flyer van de Smit Rotjeknor hebben liggen.
    Echte een Takkeflyer. Schip was toen net in dienst om de boorinstallaties-productieplatforms naar het continentaal plat te zeulen. Vandaar ook die 22.000 PK. Wel had ik begrepen dat die joekels van schroeven in het begin niet optimaal het vermogen kwijt konden. Het fijne weet ik er echter niet meer van. Vast ergens gelezen...
    Het was Hollands Glorie ten top! Nederland gebouwd. Groningen niet? Of was het Kinderdijk?

    Niet veel meer over van dat industrieel Nederland van weleer...
     
  15. ron van dijk

    ron van dijk

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Gouda
    Goedenavond,
    En iedereen een mooi 2020 en met veel bouwplezier.

    Ik heb een vraag:
    Voor het aan sluiten verlichting wat heb ik nodig?
    Ik heb gezien dat dit wordt aangestuurd dmv een schakelmodule 4 ch en dat deze wordt bediend dmv dr stick.
    Is het mogelijk om het gewoon aan te sturen dmv de schakelaars? Ik heb 8 kanalen tot mijn beschikking .

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Ron
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ron, We zullen er een mooi modelbouwjaar van proberen te maken. Even voor jouw beeldvorming. Zo'n schakelmodule heeft vanuit je ontvanger verwerkbare info nodig. Vaak een langer of korter signaal op een pulslengte van 1 of 2 milliseconde. Van een stick weet je dat die in het midden een pulslengte geeft van 1,5 milliseconde en op de einden 1 en 2 milliseconde. Wil je dit met je schakelaars uitvoeren dan moet je eerst even uitvinden hoe je ontvanger reageert op deze schakelaars. Heb je bijvoorbeeld een 3 standen schakelaar, die deze 3 pulslengtes genereert, dan kun je daarmee ook de schakelmodule bedienen. Schakelaar in de middenstand is dan rust. Met lang of kort naar de zijkanten schakel je 4 functies. Dus even kijken in de gebruiksaanwijzing wat de schakelaars kunnen "doen". Het beste werkt om van de verlichting groepen te maken. Varend met de losse boot, slepend, of ten anker liggend. In de link hieronder, uit het verlichtingsdraadje, zie je diverse voorbeelden.
    http://gratisvaarbewijs.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=35:aanmeren
    Om een voorbeeld te noemen; Los varend voert het schip 2 toplichten (waarvan één aan de achtermast, boordlichten en een heklicht. Varend is de verlichting aan dek en in het stuurhuis uit. Succes ermee! Hieronder een schemaatje. Gr. Klaas.

    IMG_20180430_0002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2020

Deel Deze Pagina