RC Motorregelaars

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Kevinvd, 13 jan 2019.

  1. Kevinvd

    Kevinvd

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Twente
    Goedendag forum leden,

    Ik heb een Spektrum DX2E 2-kanaals handzender en ben op zoek naar een motorregelaar waarbij ik de achteruit uit kan schakelen of de regelaar zelf of eventueel een goede vliegregelaar, de regelaars moeten kunnen functioneren op lithium of loodaccu's van 12v en geschikt zijn voor borstel motoren tussen de 100 en 150watt.

    Ik ben momenteel nu net in het bezit van een Traxxas XL 5HV, deze is instelbaar zodat je hem op racemode kan zetten alleen vooruit en remmen, nu is mijn vraag als ik hem hierop instel moet ik dit iedere keer opnieuw instellen als ik hem op weer op spanning zet of onthoudt hij dit? Het vervelende aan deze zender is dat ik hem op de regelaar zelf aan en uit moet zetten en ik meer op zoek ben naar een regelaar die via het signaal van de handzender of die ik via een schuifschakelaar zelf aan en uit kan zetten zoals hieronder:

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000330&aid=10427&lang=nl

    Ik heb zelf eventueel hiernaar zitten kijken als optie:

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000333&aid=66638&lang=nl

    Alvast bedankt, Kevin.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat wil je aansturen, toepassing?
     
    Kevinvd vindt dit leuk.
  3. Kevinvd

    Kevinvd

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Twente
    Hoi Ron goedenavond, je zal misschien raar opkijken maar een vismolen haha. Ik bouw trainingskoffers waarbij sporthonden achter een stuk plastic aan racen. Je kan het vergelijken met wat hazewindhonden doen. Ik bedien deze nu dmv een relais en wil deze op rc module kunnen aansluiten zodat deze ook op rc bestuurd kan worden.

    Gr Kevin
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    En deze heeft wel een vooruit én achteruit. Is goed voor 3S LiPo wat neer komt op 12.6 Volt, moet een 12 V lood ook aan kunnen. Misschien voor continue gebruik een extra condensator op de voedings ingang van de regelaar bijplaatsen.

    https://hobbyking.com/en_us/quicrun-wp-1625-brushed.html
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sounds a bit fishy.

    Hoe zit zo'n vismolen eruit? Link/plaatjes? Ik neem aan dat het niet is om vis te vermalen :D
    Hoe bepaal je koppel&stroom, snelheid&toerental, vermogen, ... ? Is tandwielvertraging nodig?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Normaal gesproken wordt dit "onthouden" door de regelaar of is de regelaar vast ingesteld. Je hoeft in dat geval alleen te zorgen dat het "gas kanaal" die waardes kan maken en je bent klaar. Die instellingen gebeuren in de zender en worden in het geheugen opgeslagen. Iedere keer dat je dat geheugen gebruikt heb je die instellingen weer terug. Eenmalig instellen dus.

    Pas op met dit soort regelaars, ook al zet je hem met die schuifschakelaar uit hij is niet echt 100% uit! Eigenlijk schakel je alleen de stroom naar de ontvanger uit. Dat betekent dat er altijd een klein beetje stroom uit de accu wordt getrokken zolang de regelaar op de accu is aangesloten. Voor korte tijd geeft dat niets want het is maar een heel klein beetje stroom. Je moet echter wel de accu los maken als je het geheel voor langere tijd niet gebruikt.
    Voor een paar uur is het dus geen probleem maar een paar dagen zou ik zeker niet doen. De accu kan (veel) te ver ontladen worden, wat vooral bij LiPo's zeer schadelijk is voor die accu. Ook voor loodaccu's is dit zeker niet goed!
     

Deel Deze Pagina