Rc offroad buggy zelfbouw

Discussie in 'Electro offroad' gestart door SamVorst, 7 aug 2020.

Tags:
  1. SamVorst

    SamVorst

    Lid geworden:
    7 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rosmalen
    Hoi allemaal,

    Ik ben Sam en ik ben 16 jaar oud. Het lijkt me super tof om een RC auto te bouwen vanuit niks dus geen kit of zoiets. Ik vroeg me af of iemand goede tips heeft om te beginnen? Ik heb natuurlijk al wel dingen uitgezocht, alleen kon ik erg weinig vinden om er eentje compleet uit het niks te bouwen. Mijn vragen aan jullie zijn:

    - Van welk materiaal kan ik het chassis het beste maken?
    - Wat is de beste schaal om te beginnen? (zelf denk ik 1/10 of 1/8)
    - Waar kan ik het beste onderdelen bestellen? (ervaring?)
    - Zijn er nog belangrijke dingen om te weten voordat ik start?
    - Heeft iemand nog verduidelijkende links naar websites?

    Ik heb niet beschikking tot veel grote apparaten, ik heb wel een 3d printer.

    met vriendelijke groet,
    Sam
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik wil niet negatief klinken maar als je geen fatsoenlijke machines hebt om te kunnen frezen en draaien wordt het al een stuk lastiger. Ook als je al met zoveel vragen zit ontbreekt er naar mijn idee heel veel technisch inzicht.

    Met een 3D priner kan je ver komen en er zijn genoeg open source files voor een totaal 3D geprinte auto te vinden maar verwacht nu niet dat het een serieuze auto wordt waarmee je alles kunt.

    Wil je toch meer ontkom je er niet aan om in ieder geval de aandrijving van een bestaande auto te pakken, een 2WD is dan wel het meest simpel.
    Als chassis kan je een plaat aluminium pakken maar een 3 of 4mm plaat epoxy is een stuk makkelijker te bewerken met een dremel. Dan even zo'n mooie witte nylon snijplank regelen waar je met een figuurzaag wat draagarmen en steuntjes uit kunt hakken.

    Maar om je een idee te geven: http://www.euronet.nl/users/tooms/
    Met name de bovenste 1:18 artikeltjes in het linker menu verwijzen naar de nodige eigenbouw op basis van een bestaande auto.
     
  4. SamVorst

    SamVorst

    Lid geworden:
    7 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rosmalen
    Bedankt voor de reacties, ik kan natuurlijk wel bij iemand anders gebruik maken van deze apparaten. Dus dat moet lukken, alleen heb ik zelf de apparaten niet! Nee, ik wil wel een serieuze auto bouwen, dus 3d printen is naar mijn idee geen optie. Nee de vragen zijn bedoeld om voor mij meer duidelijkheid te krijgen wat ik kan gebruiken en wat goed is. Omdat ik helemaal nieuw ben in deze sector..

    Met vriendelijke groet,
    Sam
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als je nieuw bent, kun je beter een (simpele) auto kopen om een beetje bekend met de materie te worden. Als er wat kapot gaat, moet je sleutelen. Dan weet je vanzelf wat alles is en wat het doet. En daardoor kun je bij je zelfbouw de goede keuzes maken.
    Succes met je project! :thumbsup:
     
  6. SamVorst

    SamVorst

    Lid geworden:
    7 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat snap ik, alleen leek het me leuk om de uitdaging aan te nemen en er een zelf te bouwen!
    Verder nog bedankt!
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk een uitdaging en heel leuk maar zonder enige kennis en de juiste machines onmogelijk om vanaf scratch iets te bouwen. Hoe goed kan je een lagerpassing maken en hoe goed kan je 2 lagers tegenover elkaar in lijn krijgen? Lukt je echt niet. Dus je kunt beter naar de constructies van bestaande auto's kijken en heel goed nadenken wat je zou kunnen maken want ik weet dat je tegen problemen aan gaat lopen.

    En als je het doet om geld te besparen... vergeet het maar, alleen de aandrijflijn in onderdelen van bv een TT01 is duurder dan de hele auto.
     
  8. SamVorst

    SamVorst

    Lid geworden:
    7 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rosmalen
    Oke bedankt! Nee het is niet om geld te besparen maar voor de fun..
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Laat ons even het enthousiasme niet temperen maar een beetje sturen.
    Maak een 2wd "plank" baanmodel als start. Gewoon onderplaat, starre achteras en sturing. Scratch is dat al een stuk complexer dan je denkt. Je vindt idd heel wat filmpjes en thingiverse bouwplannetjes voor diy chassis, al dan niet 3d print.
    Leg je verwachtingen iet of wat lager. Iets zien bewegen wat je helemaal zelf bouwde is leuk. Hou er wel mee rekening dat de prestaties mogelijk wat ondermaats zijn.
    En tenslotte: kijk naar bestaande modellen. Voor heel eenvoudige modellen van bv jaren 80 of vroeger geven veel inspiratie.
    Denk er gewoon aan dat je niet in 1 2 3 iets hebt.
    Maar geef vooral niet op.
    Een 2de hands ouder model kopen en aanpassen is ook een heel mooie stap.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Je zeker niet laten afschrikken, al bedoelen ze wel dat iets vanuit scratch en geen of weinige kennis hebt dat het niet zo simpel zal zijn.
    Als je dat wil doen moet je dat doen en proberen het tegendeel te bewijzen.
    Ik doe dit ook graag, al bouw ik wel alles vanuit bestaande onderdelen en daar kan je weer alles van aanpassen naar wat je wil, heel creatief zijn.

    Ben benieuwd.
     
  11. SamVorst

    SamVorst

    Lid geworden:
    7 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rosmalen
    Kleine update, het project was even van de baan af.. Ik heb inmiddels een ARRMA gekocht (typhon 3s) dus heb nu wel wat meer ervaring met sleutelen enzo eraan! Nu ben ik bezig met een CNC te bouwen, voor onder andere aluminium en plexiglas onderdelen. Ook ga ik een kleine draaibank kopen. Ik hoop van de zomer te kunnen beginnen met de auto zelf. Ik houd jullie op de hoogte!
     
  12. Klaas de lang

    Klaas de lang

    Lid geworden:
    6 nov 2021
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Wolvega
    Succes, ik heb 30 jaar geleden alleen bouwpakketten gekocht. Ik was destijds lid van een modelbouwblad, daar stonden vaak leuke zelfbouwprojecten in.ooit een autobus in zien staan met servo's van ruitenwisser motoren. Helaas heb ik die bladen destijds weggegooid
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    check eens 3D sets (website of facebook). Voor bijna 100% 3D print kits. De buggy en de beetle vind ik zelf meest tof, maar ze hebben ook al andere modellen. Je kunt er op zijn minst inspiratie door op doen. Heb enkel de buggy gedownload en als ik wat tijd heb tussendoor, beetje aan het printen en onderdelen bestellen. De kwaliteit van de 3D files en technische oplossingen zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen.
     
    Klaas de lang vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina