rc-ombouw smit rotterdam 1/75

robert14

Forum veteraan
Hallo allemaal

Ik ben sinds kort in bezit gekomen van een smit Rotterdam. Deze boor is ongeveer 90cm lang een daardoor kwam ik erop uit dat dit de bouwdoos van billing boats zou kunnen zijn. Ik vond deze op de site van billing boats. Maar toch klopt hier iets niet. De echte smit Rotterdam is 75 meter lang. Het schaalmodel is 90 cm lang. Een snel rekensommetje leert mij dat 75/0.9=83 dus de Rotterdam zou een schaal hebben van 1/83 en niet de 1/75 zoals billing boats zegt.

Dit is de echte smit Rotterdam:
image002or2.jpg

smitrotterdamvbiemanshy2.jpg

het model wat ik op de kast heb staan is uitgevoerd met 1 enkele schroef. Dit systeem wil ik behouden omdat ik denk ik zelf niet genoeg boten-ervaring heb om dit schip helemaal opnieuw uit te gaan voeren met 2 schroefen. Ik zal in dit draadje proberen mijn vorderingen bij de houden m.b.t. de ombouw naar rc van de smit Rotterdam. Ik post binnenkort ook even foto’s van het schaalmodel zodat de kenners eventueel precies kunne zeggen van welke fabrikant dit model is.

hier dan de eerste foto's van de smit rotterdam:

m5110002xb0.jpg

m5110012ou6.jpg

m5110014ks0.jpg

m5110015qt0.jpg

m5110016qa1.jpg

zo ligt het er op dit moment bij. als accu voor het schip heb ik een 12 volt 7 ampere accu. zo'n grijze doos uit de startkist van mn vliegtuig. het moet wel een low-budget schip worden dus ik wil er niet te veel geld aan uitgeven. ik heb al een schroefas en een motor. de motor die ik ga gebruiken komt uit een printer wen wordt gebruikt om de cardridges heen en weer te laten gaan. op 12 volt draait deze niet al te veel toeren maar is heel erg krachting. de ideale motor. het is een johnson en heeft hetzelfde formaat als een 540 motor.

als schroefsysteem koop ik een robbe setje denk ik. compleet met roer en straalbuis. het gaat om robbe onderdeelnr. 1487. dit is een 6cm schroef en past ideaaal onder dit schip. dit setje kost rond de 18 euro. het gaat om dit setje
r1487.jpg

dat was het weer voor vandaag.

Hee Robert, heb je ook foto's van de binnenkant?
't lijkt me wel een beetje een iel systeem, zo'n kleine schroefas..

Arnold

hallo arnold

de schroef die er nu in zit is gewoon een statisch systeem voor op de kast. het is gewoon een ijzeren stangetje. deze haal ik er helemaal uit en wordt vervangen voor een degelijke robbe schroefas.

@botter
de plastic schroef gebruik ik eerst omdat ik hem low-budget wil houden. zoguaw er dan weer geld vrijkomt wil ik wel een messing schroefje eronder zetten.

dan vraag ik me af hoe lang je het volhoud.. moet je er niet te veel vermogen aan koppelen denk ik..

Vroeger en dan spreek ik over de tijd tot 1980 had je alleen maar plastic scheepschroeven die gingen tot 60 MM.
Deze waren van de Firma Graupner meende dat de kleinste 25 MM was en ze waren er zelfs met M2 draad.

Daar kwam een Decaperm of Hectoperm voor op 3000 rpm Botter.
Er was maar 1 messing scheepsschoef van Saito die was 70 MM.
Een Bischmark met 3 links of rechts draaiende scheepsschroeven had je toen.

Het is aan een oude modelbouwer te danken, die een oplossing maakte om scheepsschroeven te maken.
Daar stond hij mee op Hobby en Techniek in Utrecht en schijnbaar is dat door een fabrikant opgekocht Rivabo was niet de eerste die er mee kwam.

Ik had het geluk dat ik uit Engeland een gegoten scheepsschroef vond van 80 MM, mijn ouders hebben die meegenomen toen ze daar op vakantie waren en het jaar erop een stuk of 6 voor andere leden van de Vaargroep.

voor arnold nog ff snel 2 foto's van de binnenkant:
m5110020xs9.jpg

naar voren (neus?)

m5110023ck1.jpg

van voren naar de schroef

ik heb geen duidelijke foto's kunnen maken, dat zal zaterdag worden denk ik. tot dan moeten jullie het hiermee maar doen :wink:

qua schroef denk ik dat ik na een tijdje toch over zal gaan naar messing. een rabbouch (?) ofzoiets dan denk ik

inmiddels ook een regelaar. kan 20 ampere aan. direct na het aansluiten stond ie al goed ingesteld. direct toppie. weer een kostenpost minder. ik zit nog te twijfelen over een boegsroef erin. wel of niet doen?? en waar is deze GOEDKOOP te krijgen??

Ik dacht ook.. leuk! laat ik er een boegschroef in maken.. Nu zit ik gelukkig niet zo heel krap in me budget voor de Amsterdam.. maar die boegschroef heeft me 30 euro gekost + een regelaartje van 50 euro.. Dat is toch al 80 euro voor iets dat je weinig gebruikt.. dan kan je dat geld beter gebruiken om dr weer dubbelschroefs te maken.. Dus een boegschroef zou ik niet doen.. Je hebt er tenslotte misschien alleen wat aan bij het achteruit varen..

regelaar kan ik krijgen voor 12 euro en dat lijkt me al een stuk minder als de 50 euro die jij noemt, welke boegschreog heb jij dan en waar heb je hem weg?

Ik heb een rabousch boegschroefje.. Heb hem gekocht bij modelbouwshop flevoland.. de reden dati k voor raboesch koos is ten eerste: Het motortje kan er af.. mocht het motortje ooit kapot gaan hoef ik niet die hele buis uit de boot te roppe om een nieuwe er in te zetten.. ten 2e.. bij graupner hadden ze maar 1 maat.. bij rabousch heb je verschillende diameters.. Jaah ik was bij quartel.. daar hadden ze geen ander regelaartje zeiden ze.. dus ik denk noujaa dat moet het maar.. zo'n klein rood ding van robbe.. achteraf wel pijn aan me portomonnee.. weer een week werken voor zo'n klein ding..!die regelaar is nog duurder dan me hoofd regelaar !! :-? Maarja.. Als je een zuinige kniepert bent dan zul je nooit met zo'n hobby moeten beginnen..

ik denk dat ik voor deze boegschroef ga:
g1785.jpg

1785 - Graupner
Met opgebouwde Speed 400.
Lengte 165 mm, Hoogte met motor 65 mm
kost €24.60

dan komt er deze regelaar op:
l_80A.jpg

Power : NIMH battery 4-6 cells(4.8-7.2v)
Current capacity : FORWARD 75A(80A)REVERSE 50A(60A)
Size: 26*16*30mm
Weight: 26g
Supply Current: 1.5A
Fail safe: YES
Low voltage Protect: YES
Overheat Protect: NO
One or two way change NO
kost inclusief verzendkosten zo'n 12 euro, directe import vanuit china.

qua gewicht heb ik toch niet genoeg dus wil ik op de boegschroef dan een 6 volt loodaccu gebruiken die ik hier nog heb liggen. dan heb ik een complete boegschreof voor ongeveer 40 euro compleet.

voor die prijs heb je er ook een van raboesch bij modelbouw shop flevoland.. En daar kan je gelijk een raboesch schroef mee bestellen.. tegen woordig ook afgetopt zodat die in die straalbuis van robbe zal passen.. Het probleem met die graupner is dat de motor er niet af kan.. dus gaat er iets stuk.. Die kans bestaat natuurlijk altijd.. Dat je waarschijnlijk het hele buisje er uit meot halen.. Mijn tip.. ga voor zo'n raboesch boegschroef.. werkt op 6 t'm 7.2 volt..

ik kijk wel even wat het budget toelaat :D
op dit moment ligt het project ff stil omdat ik een vinger in he verband heb zitten.

in een prop van een vliegtuig gekregen. ik had het vliegtuig vast en zette het aan, maar het gas stond op reverse dus motor begon met vol gas :lol:

ik denk dat ik voor deze boegschroef ga:
g1785.jpg

1785 - Graupner
Met opgebouwde Speed 400.
Lengte 165 mm, Hoogte met motor 65 mm
kost €24.60

dan komt er deze regelaar op:
l_80A.jpg

Power : NIMH battery 4-6 cells(4.8-7.2v)
Current capacity : FORWARD 75A(80A)REVERSE 50A(60A)
Size: 26*16*30mm
Weight: 26g
Supply Current: 1.5A
Fail safe: YES
Low voltage Protect: YES
Overheat Protect: NO
One or two way change NO
kost inclusief verzendkosten zo'n 12 euro, directe import vanuit china.

qua gewicht heb ik toch niet genoeg dus wil ik op de boegschroef dan een 6 volt loodaccu gebruiken die ik hier nog heb liggen. dan heb ik een complete boegschreof voor ongeveer 40 euro compleet.
waar bestel je die regelaar robert14 das een veel betere prijs

Back