rc op UHF

Voor het "FPV varen" had ik een 40MHz zender in gedachten om te gebruiken. Nu zal de korte afstanden geen probleem zijn maar op langere afstanden verwacht ik storing van een telemetrie zender. Er blijkt bij mij in de buurt zo'n zender precies op het zelfde kanaal te zitten. Dikke pech dus.
Als alternatief zou ik 2.4 GHz kunnen doen maar daar verwacht ik op het water toch een beperkt bereik.

Blijft over UHF. Nu heb ik twee systemen gevonden: EzUHF en OrangeRx Open LRS 433MHz TX Module (JR/Turnigy compatible)

Nadeel van EZUHF vind ik dat ik geen controle heb over de frequenties die dit systeem gebruikt. Bij normale hopping is het ergens rond de 433 MHz en extreme hopping tussen de 430 en 450 MHz. Tussen de 440 en 450 MHz zijn ook defensie toepassingen dus dat wil ik al zeker niet gebruiken.

Nu heb ik even het Orange systeem bekeken en ziet er goed uit wat betreft het instellen van het systeem. Met even zoeken kwam ik al RC Groups - View Single Post - HK's Orange 433Mhz ultracheap open-LRS UHF system-now released tegen.
Ik ben me ervan bewust dat ik me er flink in moet verdiepen hoe het een en ander werkt maar dat is geen probleem.

Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben en wat zijn jullie bevindingen?
Zijn er misschien meer soort gelijke systemen?

Groeten
Erik

Inzake EzUHF, kan je wel degelijk een keuze maken in/voor verschillende frequentie banden.
(buiten de extreme hopping mogelijkheid). Je kunt met de analyzer funcie ook zien of een bepaald deel van de UHF band vervuild is. Kies je gewoon een schoon deel van de UHF band.
Ideaal.

Als je op de Immersion site even een product kiest (zoals EzUHF) kan je naast de manuals ook de tools en firmware vinden.
In de tools van de EzUHF (even installeren) kan je de diverse instellingen c.q frequentie banden zien en tevens de analyzer functie bekijken. ( een ontvanger kiezen).

In het manual (blz3 Features/Specificaties) staan de banden aangegeven... 431-433MHz. 433-435MHz, 435-437MHz en tegenwoordig wat land specifieke instellingen (UK en DU) en extreme hopping.

Er is nu in productie een nieuwe versie welke 200mW, 500mW en 2 Watt mogelijkheden kent. ( is nu 200 en 600mW).
Is op korte termijn leverbaar.

Als je op de Immersion site even een product kiest (zoals EzUHF) kan je naast de manuals ook de tools en firmware vinden.
In de tools van de EzUHF (even installeren) kan je de diverse instellingen c.q frequentie banden zien en tevens de analyzer functie bekijken. ( een ontvanger kiezen).

In het manual (blz3 Features/Specificaties) staan de banden aangegeven... 431-433MHz. 433-435MHz, 435-437MHz en tegenwoordig wat land specifieke instellingen (UK en DU) en extreme hopping.

dank je, daar ga ik naar kijken.

Zijn er nog ervaringen van mensen met andere UHF systemen?

Bedankt voor de reacties.

Ik ben eruit, ik ga met OpenLRS bezig. Voor mij heeft dit de beste mogelijkheden.

Hi,

Succes met de openlrs, zorg wel dat je gelijk update naar openlrsng, doe dit met een ftdi kabel voor de zender op 5v en receiver op 3.3, anders kan je de receiver met een brief naar bit heaven naar boven sturen ;)

Toevallig uit L'stad?

Ik ben ook bezig met orange OpenLRS, lijkt heel goed nu. Op de grond een goed bereik met Diamond zend antenne en eigen ontvangst antenne's. Heb er OpenLRSng in zitten. Voor 20 euro modules lijken ze prima. Standaard antenne's zijn duidelijk een stuk minder. Op de grond heb ik al 1km bereik gezien, wel met iets storing uiteraard. Was wel in de bebouwde kom :) Antenne op de grond is ook een ramp, op 10 meter hoog zou het al veel beter moeten zijn, laat staan op 100 meter. Binnenkort gaat het in een vliegtuig omhoog. Ik moet mijn uhf relay alleen nog even afbouwen...

Dank voor de tips, scheelt weer een wiel uitvinden ;)

Toevallig uit L'stad?
Ik kom er iedere werkdag wel twee keer langs maar ik woon in Emmeloord.

Vandaag had ik ook de mogelijkheid om met een "RTL stick" en SDR# te meten. In het kort: het is een erg simpel ontvangertje waarmee je met de juiste software een deel van het radio spectrum kunt bekijken.
Ik heb op de vaarlokaties van mij gekeken wat de storing op 40 MHz en 433 MHz is.
Het stoor signaal op 40 MHz is alleen bij m'n huis in de buurt (1 straat verderop) en niet gemeten op de vaarlokaties.
433 MHz is in de bebouwde kom en bij Schokkerhaven behoorlijk druk maar met hopping zoals het met OpenLRS gebruikt is moet dit goed werkbaar zijn.

Ondanks dat 40 MHz schoon is op m'n vaarlokaties ga ik wel verder met OpenLRS want dat systeem heeft m'n interesse. En met de keuze van de juiste frequenties moet dit prima kunnen werken. :D

Back