rc ripsaw

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door 7onathan, 5 jan 2011.

  1. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    wow bedankt vriendxD

    ik had wel een keer op H&H gezocht...

    en gewoon op battle machine bros. maar dan krijg je rage agenst the machine:s
     
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dat ie een interessant project. Voor de snelheid zou je er een brushless met Lipo er in kunnen doen, dan moet 50km++ niet zo moeilijk zijn. Alleen of de rupsen er dan nog op blijven zitten??? Waarom heb je trouwens aan de voorzijde voor twee wieltjes gekozen i.p.v een grote zoals het origineel. Bij een groter wiel wordt de buigradius van de rupsketting kleiner waardoor deze minder slijt en dat is bij deze snelheden al snel het geval.
     
  3. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    hallo,

    ik wil er idd brushless met lipo in doen.

    wil 2 accu boormachines gaan gebruiken.

    de geardoxes er uit halen en er per gearbox een brushless op bouwen.

    dan heb ik zeker genoeg kracht;) en aangezien dat er 2 versnellingen op zitten die je

    gemakkelijk aan kan sturen met een servo denk ik dat het zeker gaat werken.

    en de wieltjes jah.. heb je wel gelijk in..

    er zaten wel standaard wieltjes bij maar die zijn lastig te gebruiken in mijn opstelling..

    en wil het onderhoud zo makkelijk mogelijk houden. (zo min mogelijk verschillende

    onderdelen)

    maar als ik dikkere pvc slang kan vinden.. deze is +- 2.3 mm dik met een doorsnede

    van 20mm.

    de lagers zijn 22mm. het liefs heb ik een siliconen slang trouwens. met een dikte van 5

    en een binnenwerks maat van 20 dat zou wel ideaal zijn! maarjah deze kon ik zo

    krijgen;) en het project wort al duur genoeg;) all in rond de 500 euro :s
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Silicone kun je niet lijmen zover ik weet, dus dan lopen de bandjes er zo vanaf.
    Kun je niet beter voor een Diff kiezen. Bij twee onafhankelijke aandrijvingen valt rechtuit rijden bij een hoge snelheid niet mee.
     
  5. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Ik heb zelf veel ervaringen met het gebruik van de reducties van accuboormachine's, en raad dit zeker met een andere motor sterk af.

    Veel 'betaalbare' accuboormachine's hebben een twee traps planetaire reductie, waarvan de eerste trap uit kunststof tandwielen bestaat, als deze met de standaard motor goed belast worden (vooruit-achteruit-vooruit-achteruit), dan gaan deze gewoonweg kapot. Je kan dit oplossen door vier accuboormachine's te kopen, en de metalen tandwielen overzetten. (deze zijn hetzelfde in afmetingen) Zo heb je een sterkere reductie, maar er zijn nog wat nadelen.

    Het tandwiel dat bij een accuboormachine op de motor zit, heeft veelal een gat van 3.2mm. De brushless motor zou dus ook deze asmaat moeten hebben. Het tandwiel ruimen is eigenlijk geen optie, daar is hij te klein voor. (en te hard) Een koppelstuk maken tussen je motor en tandwiel kan, maar is verre van ideaal.

    Dan het volgende puntje. Stel je neemt een brushless motor van 2000kv. Ik neem aan dat je op 3S LiPo wilt gaan werken. Dat geeft dus ongeveer een toerental van 24000 op de uitgaande as. De motor van een accuboormachine doet standaard ongeveer 16000, je verhoogt je snelheid dus met 50%. Uitgaand toerental van een beetje accuboormachine is 800rpm. Deze wordt dus ook met 50% verhoogd, naar 1200rpm.

    Kijkende naar jou afbeeldingen heb ik een aardig idee van het formaat. Voor deze berekening ga ik er even van uit dat het aangedreven wiel 5cm in diameter is.

    Omtrek van een 5cm wiel is 5*3.14=15.7
    1200rpm is hetzelfde als 20 omwentelingen per seconde
    20*15.7=314 centimeter per seconde
    314cm/sec = 3.14m/sec
    3.14m/sec = 11.3km/h

    Dus als je een brushless motor hebt met 2000kv op 3S (uitgaande dat de reductie heel blijft), zal je tank 11.3km/h rijden. (dit is puur theoretisch, in werkelijkheid zal het lager liggen) Als je een 4000kv motor hebt op 3S, zal het nog maar 22.6km/h zijn.
     
  6. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    hallo,

    hmm zit wat in..

    heb je anders een betere snellere oplossing?

    misschien gewoon standaard traxxas gearbox met brushless 4000kv 3s.

    maar ja dan zit ik weer met dat remmen probleem:s

    en je had trouwens gelijk over die tandwielen;)

    had nog 3 oude accu boren liggen.

    heb er nu wel 1 met alle tandwielen van staal. maar is veel te langzaam...
     
  7. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Kijk eens naar de Graupner Speed 700 of Graupner Speed 900 motoren. (of de goedkope 'merkloze' varianten) Deze zouden op 3S LiPo respectievelijk 15000rpm en 7500rpm draaien.

    Zelf heb ik erg veel gebruik gemaakt van de Graupner Speed 900 motoren, voor de aandrijving van mijn knutsel projecten. Met twee van deze motoren, op 12V, heb ik een machine van 12kg gemaakt, waar je op kon staan, en nog met 20km/h rond kon rijden.

    Als je aangedreven wiel 5cm diameter is, is de omtrek van deze dus 15.7cm. In je startpost staat dat je 50 a 70km/h wilt gaan, dit is in mijn opinie niet haalbaar met de rupsbanden die je hebt. Ik vermoed dat deze eraf gaan lopen, of zelfs stuk gaan.

    Stel, we halveren deze snelheid, en gaan van 30km/h uit. Even wat berekeningen:
    30km/h = 8.3m/s
    8.3m/s = 830cm/s

    Je wiel omtrek is 15.7cm. Voor een snelheid van 30km/h zal je wiel 830/15.7=53 rotaties per seconden moeten maken. Dit staat gelijk aan 3200 rotaties per minuut.

    Als je de Graupner Speed 700 motor gebruikt, met een toerental van 15000rpm, zal je een reductie nodig hebben van 15000/3200 = 4.7:1.

    Als je de Graupner Speed 900 motor gebruikt, met een toerental van 7500rpm, zal je een reductie nodig hebben van 7500/3200 = 2.35:1

    Deze vertragingen zijn goed te realiseren met een simpele zelfbouw reductie met tandwielen of eventuele aandrijf riemen. Conrad heeft een assortiment module 1 tandwielen welke te gebruiken zijn. Koop een 15 tands tandwiel welke je op de as van de Graupner Speed 900 motor schroeft, en laat deze een 36 tands tandwiel aandrijven.

    Links:
    Link naar diverse Graupner Speed motoren
    hNScn4pQ5bU[/media] naar filmpje van rijdend platform met iemand erop
    Afbeeldingen van dit rijdend platform
    Mijn zelfbouw reducties met de Graupner Speed 700 motoren en een 9:1 reductie
    Mijn zelfbouw reducties met de Graupner Speed 900 motoren en een 4.5:1 reductie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Die gearboxen ken ik ergens van.
     
  9. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Grappig dat je mij dan niet kent hé Leo :p
     
  10. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    xp7amrkr

    kun je mij vertellen waarom ik een graupner zou gebruiken?
    want ik wou eigenlijk echt een brushless gaan gebruiken.
    en het is een prototype he;) dus ik kom er wel achter met testen of de tracks er af vliegenxD en dan maak ik wel iets om ze er op te houden;)
    wil eigenlijk de tracks zelf gaan maken. net als die van ripsaw.
    maar volgens mij heb je wel cnc gebruikt of niet;)
    zit er aan te denken om er zelf een kleintje te kopen:)
    en wat raad jij aan om die snelheid te kunnen halen.

    als mijn ketting wiel 1 keer rond draait legt hij +- 18 cm af;)
    ik zag een transmissiemotor op canrad van 1op 11


    Highlights


    • Incl. 1 mm dikke stalen motordrager

    Uitvoering:


    • De aandrijfas is sintergelagerd. De transmissiemotor is op een 1 mm dikke stalen motordrager gemonteerd.
    • Motor bij 6 V: Onbelast toerental 7500 omw./min., stroomsterkte 0,45 A
    • Bij max. rendement toerental 6180 omw./min., stroom 2,1 A, draaimoment 1,182 cNm, 7,49 W
    • Rendement 59,4%
    • Motor bij 12 V: Onb. toerental 15.800 omw./min., stroom 0,52 A
    • Bij max. rendement toerental 13.360 omw./min., stroom 2,85 A, draaimoment 1,544 cNm, 21,2 W
    • Rendement 61,9%.
    [​IMG] Gerelateerde producten [​IMG] Extra [​IMG] Productaanbeveling [​IMG] Directe productlink [​IMG] Pagina printen [​IMG] Product in PDF-catalogus [​IMG] Thuiswinkel waarborg [​IMG]
    .dlc_table { background-color: rgb(240, 240, 240); border-collapse: separate; }.dlc_table td { padding-top: 2px; padding-bottom: 2px; }.dlc_txt { padding-top: 5px; border-top: 2px solid rgb(255, 255, 255); font-weight: bold; height: 30px; vertical-align: bottom; }.dlc_pic { border-top: 2px solid rgb(255, 255, 255); padding-top: 5px; text-align: center; padding-left: 2px; width: 30px; vertical-align: bottom; } [​IMG] [​IMG]Gebruiksaanwijzing: [​IMG] Frans - Ver. 1.0 [​IMG] [​IMG]Datablad: [​IMG] Engels - Ver. 1.0
    Technische specificaties

    Afm.: (Ø x l) 39 mm x 80 mm Nominale spanning: 12 V/DC Tandwielreductie: 11:1 Aslengte: 15 mm As-Ø: 6 mm Voedingsspanning: 4,5 - 15 V/DC Max. draaimoment: 1.07 Nm Onbelast toerental bij 12 V: 1436 omw/min Onbelast toerental bij 15 V: 1800 omw/min Onbelast toerental bij 4,5 V: 540 omw/min Onbelast toerental bij 6 V: 718 omw/min Onbelast toerental bij 9 V: 1077 omw/min Onbelast toerental bij 1,5 V: 1436 omw/min Gewicht: 238 g
    ik hoor het wel;)

     
  11. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Ik heb inderdaad machine's gebruikt die niet iedereen in zijn garage heeft staan, maar dat wil niet zeggen dat het met een simpele boormachine niet lukt. Je moet gewoon nauwkeurig werken en dan is het maken van een reductie zo gedaan.

    Waarom je voor normale DC-PM motoren moet gaan, dat zeg ik uit ervaring. Het hoeven niet direct Graupner motoren te zijn, maar dit is nou eenmaal een merk dat bij bijna elke modelbouw winkel wel te koop is.

    De reden dat ik voor deze toepassing geen brushless zou gebruiken, omdat je twee losse motoren gebruikt voor de aandrijving, zonder een differentieel verbinding of andere reductie, maak je dus gebruik van de zogeheten 'tank-steering'. Je zal dus de motoren zowel vooruit als achteruit aan moeten kunnen drijven. Brushless regelaars hebben zelden een achteruit, en als deze aanwezig is, gaan ze vaak nog eens eerst in een 'rem functie', alvorens naar achteren te rijden.

    Mocht je een goede regelaar kunnen vinden ($$$), dan komt de motor nog. Zijn zat brushless motoren, maar deze hebben vaak een hoge kv. De reductie zal dus een stuk groter moeten worden voor dezelfde snelheid.

    En om dan nog maar eens terug te komen op het Conrad motortje. Die tandwielen zijn nog veel kleiner dan een accuboormachine, je hebt nog geen 1000 rpm op de uitgaande as, en ze zijn maar 20W!!! Ga zelf dan maar rekenen hoe hard je Ripsaw zal gaan!
     
  12. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    haha ja denk niet dat die dan echt hard gaat:s

    maar heb net een proto rem gemaakt en die gaat wel werken denk ik;)

    dus ga voor de diff setup.

    kan dan niet om mijn as draaien maar het wordt toch een speed machiene;)

    en een dikke graupner klinkt steeds aantrekkelijker.

    welke zou een goede keuze zijn. wil er wel een lipo regelaar bij.

    ben zelf ook aan het zoeken maar heb er vrij weinig ervaring me;)

    bedankt voor alle hulp trouwens!
     
  13. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Wat versta jij onder een LiPo regelaar? Het maakt voor de regelaar niks uit of hij zijn stroom krijgt van een 3S LiPo, een 10S NiMh of een 6S PB. Ingangs spanning is ~12V (geen wisselspanning, DC gelijk spanning, met ~ bedoel ik 'ongeveer') en daar moet de regelaar mee overweg kunnen. Wel hebben sommige regelaars een voltage cut-off, wat bij LiPo eigenlijk zeer aan te raden is.

    LiPo cellen wil je niet (te)diep ontladen, je wilt altijd dat er nog stroom in blijft zitten. Zodra je merkt dat je model opeens langzamer gaat rijden, ben je vaak al te laat. Daarom hebben brushless regelaars vaak een cut-off functie erop, die de stroom toevoer naar de motor knijpen zodra het cel voltage onder bijvoorbeeld 3.0V per cel uit komt.

    Brushed regelaars hebben dit vaak niet, wat geen ramp is. Je hebt kleine Cel-Voltage monitors, en dan gaat er bijvoorbeeld een lampje branden als je moet stoppen met rijden.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2011
  14. bossie800

    bossie800

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Musselkanaal
    hee, kun je misschien een foto plaatsen van je rem? ben er wel benieuwd naar. ik ben zelf ook aan het nadenken over een rem:D
     
  15. bossie800

    bossie800

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Musselkanaal
    hee, nog vorderingen?:cool:
     
  16. bossie800

    bossie800

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Musselkanaal
    hee, mag ik vragen hoe jij je aluminium bewerkt hebt? heb je het gezaagd of gesneden o.id.?

    gr frank
     
  17. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Word er nog iets mee gedaan? Ik ben erg benieuwd maar er word niks nieuws gepost :???:
     
  18. Theelichtje

    Theelichtje Guest

    wordt er nog aan gewerkt? ik hoop het want het is een mooi project.
     
  19. 7onathan

    7onathan

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    drenthe
    sorry mensen...

    heb een beetje moeilijke tijd van mijn leven achter de rug.

    en heb nu helaas ook geen werkplaats meer:(

    maar heb alles nog wel en hoop en wel weer me verder te kunnen!

    en bossie800 ik heb alles met een ijzerzaag, dremel, vijl, schuurpapier, kleine

    kolomboor, bankschroef en accu boor gemaakt:) en een hoop vrije tijd natuurlijk;)

    als ik weer verder kan met dit project zal ik weer foto's en updates posten!

    mvg!

    jonathan!
     
  20. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Oef dat is niet zo best, doe het rustig aan en zorg eerst maar eens dat je eigen leven weer opgepakt is. Succes en we horen vast nog wel van je.
     

Deel Deze Pagina