RC Speedboot 2 motor control

Hallo allemaal,

Ik wil graag een RC boot gaan maken die wordt aangestuurd door 2 motoren. Als ze beide in een richting gaan gaan ze vooruit of achteruit. Als de motoren tegengesteld draaien gaat de boot sturen. Ook wil ik er voor kunnen zorgen dat we de snelheid van de boot kunnen regelen met de gashendel.
Heeft iemand misschien een schema van de transmitter, reciever of voor de aansturing van de motor? Je helpt me hier flink mee opweg. Ik kan zelf op internet geen schakeling vinden met de aansturing van 2 motoren.

Alvast heel erg bedankt!!!!

Je moet dan aangeven welke zender je hebt.

In principe kan je dit doen met een V-mix, dat is dezelfde als die bij een rupsvoertuig/tank wordt gebruikt.

Je hebt daarvoor 2 mix settings nodig. Maar hoe je dat instelt verschilt per zender merk/type.

Groet,

Ad Bakker

Ik heb helaas geen zender ter beschikking, ik wilde eigenlijk zelf de zender en ontvanger bouwen. Is dit mogelijk en heb je hier misschien een schema voor?

Natuurlijk kun je zelf een zender en ontvanger bouwen, maar gaat het je dan om de (eventuele) besparing, of om het zelf bouwen?

Je hebt tegenwoordig voor $30,00 al een nieuwe 2,4Ghz zender/ontvanger set.

Daar kun je zelf niet voor bouwen...

Groeten, Jan

En hoe denk je dat je z'n zelfgemaakte zender door de keuring krijgt??
Of ga je gewoon " wild " varen, en dan hopen dat er niets in je omgeving gebeurt, ZEER ONVERANTWOORDELIJK.

Fijn als er een modelpiloot in je omgeving staat, en z'n model fl*kkert uit de lucht.

Ik heb helaas geen zender ter beschikking, ik wilde eigenlijk zelf de zender en ontvanger bouwen. Is dit mogelijk en heb je hier misschien een schema voor?

Met dergelijke vragen betwijfel ik of het gaat lukken....
Niet dat je zelf iets moet ontwikkelen maar als techneut moet het niet onbekend zijn om dingen op te zoeken want het net staat vol met dergelijke projecten.

Zoals opgemerkt heb je voor een paar tientjes een werkende 2.4ghz set, daar gaat zelfs de grote groep aan elektronica freaks niet meer zelf voor zitten knutselen.

Wat is het budget voor dit project? Zender, ontvanger, servo's, regelaar, motoren, boot enz.

Forumtipjes:
  • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Hallo,
Wat je nodig hebt zijn dan in ieder geval twee motoregelaars, dat is al vast een.
Dan een zender en ontvanger dat is twee en drie om maar gelijk af te maken een roerservo. Je komt dan een heel eind. Met een simpele schakeling kan je dan de twee motoren of apart of beide regelen. Dit werkt in mijn sleepboot al een tijdje.
Schema's en printekening van b.v. regelaars kan ik je aan helpen, zender en ontvanger zou ik niet aan beginnen.
Henk

Je moet dan aangeven welke zender je hebt.

In principe kan je dit doen met een V-mix, dat is dezelfde als die bij een rupsvoertuig/tank wordt gebruikt.

Je hebt daarvoor 2 mix settings nodig. Maar hoe je dat instelt verschilt per zender merk/type.

Groet,

Ad Bakker
Hallo ik heb dat probleem ook heb een flysky i6 zender en twee motoren en ecs maar krijg ze niet gelijk aant lopen wie kan mij hier mee helpen kwaa instellingen

Hallo,
Wat je nodig hebt zijn dan in ieder geval twee motoregelaars, dat is al vast een.
Dan een zender en ontvanger dat is twee en drie om maar gelijk af te maken een roerservo. Je komt dan een heel eind. Met een simpele schakeling kan je dan de twee motoren of apart of beide regelen. Dit werkt in mijn sleepboot al een tijdje.
Schema's en printekening van b.v. regelaars kan ik je aan helpen, zender en ontvanger zou ik niet aan beginnen.
Henk
Hallo Henk,
ik probeer twee motoren met twee ESC aan te sluiten op een ontvanger, moet ik van een ESC de stroom draad er uit halen of werkt gewoon met dubbel spanning ?

Sorry Henk,
misschien niet duidelijk genoeg, het is voor een vliegtuig, met een Spektrum 7 zender en een 620 ontvanger,ik sluit de twee esc met een Y kabel op de ontvanger, de vraag is moet ik de twee esc aansluiten te sluiten met de drie draadjes of moet van een de rode draad er uit,
Groetje Regi

Hallo Remica,

De kans is groot, dat twee regelaars met elk een BEC (die de ontvanger en servo's van stroom voorziet) elkaar gaan tegenwerken, e.e.a. afhankelijk van hoe het ontwerp is.
Ik zou van één regelaar de rode draad uit de stekker halen (lipje optillen, eruit trekken en met tape op het snoer vastzetten, kun je altijd terug...).

Groeten, Jan.

Hallo Remica,

De kans is groot, dat twee regelaars met elk een BEC (die de ontvanger en servo's van stroom voorziet) elkaar gaan tegenwerken, e.e.a. afhankelijk van hoe het ontwerp is.
Ik zou van één regelaar de rode draad uit de stekker halen (lipje optillen, eruit trekken en met tape op het snoer vastzetten, kun je altijd terug...).

Groeten, Jan.
Hey Jan,
Heb ik gedaan en het werk perfect , bedank voor de tip, ik had het moeten weten, want als je en ubec aansluit moet het rode draad ook er uit, maar ja het kan gebeuren nogmaals Bedankt

Back