RC Strandzeiler

• Topicstarter Topicstarter Kevin van Gorp
  • Startdatum Startdatum
K

Kevin van Gorp

Guest
Hallo,

Ik doe al een hele tijd aan een hobby met strandzeilers maar dan een soort van strandzeilers met vliegers. Ik zit ook al een tijdje in de RC modelbouw en daar heb ik een soort van Paramotor gemaakt met een eigen gemaakt matras voor windloze dagen parapent-27

Nu kwamen we op het idee om voor dagen dat het hard waait ook iets leuks te maken en dan wel een RC strandzeiler.
43325784_3f711b462b.jpg

Ik wil van die licht gewicht wieltjes gaan gebruiken van een kinderwagentje en dan het voorwiel sturen met een grote bigscale servo. Maar nu vroeg ik me eigen af wat kan ik het beste gebruiken als lierservo voor het zeil. Zijn daar verschillende types in? tot wat voor kracht kunnen deze? tot welke grote zeil kan ik daar mee aantrekken. Ik zat zelf toch al wel aan een zeiltje van een 1.0 tot 1.2 m hoog te denken. Waar zijn deze servo's te koop.

Ik hoop dat iemand mij op de goede weg kan helpen.

Hier heb ik nog een foto van een idee van iemand anders alleen de skatewieltjes lijken mij niet ideaal voor op het zand.

http://gazacerfvolant.aliceblogs.fr/_attachments/2963367/char à voile rc 001.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
zeker een goed idee. Ik moet even kijken in welke verhoudingen ik alles wil hebben. Ik heb ook al vaker skeeler wieltjes langs zien komen. of van die wieltjes van zo'n scooterding met iets grotere skeeler wieltjes. Ik weet uit ervaring dat je beter wat grotere bandjes kan hebben op zand dan kun je nog eens door een stukje los zand schieten met wat snelheid.

na een beetje zoeken kwam ik ook deze topic tegen. Daar staan een paar hele mooie foto's op

zeilwagen

Maar nog is het me niet duidelijk welke zeilservo ik het beste kan pakken ik zie servo's met lange armpjes en met een soort oprol systeem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is inderdaad leuk.
Ik zal dat ook eens maken binnenkort.
Je moet eens verder zoeken op het forum.
Er zijn daar nog draadjes van geweest.
Die met een lange arm ,zijn servo's,Die met dat wieltje;) zijn zeilwinch.
Meer kan ik daar ook niet over vertellen.

Ik ga dit zekers volgen.

Groetjes

Marc

heey hallo,

Ik ben ondertussen al een stuk verder met mijn RC Strandzeiler.
De servo heb ik gevonden en is van HiTech. Ik ben ook bezig met een bouwverslagje. Dit is wat ik al heb.

De bodemplaat.
Foto-ZFH68RLG.jpg

De downtube op de bodemplaat.
Foto-M3U4I8OD.jpg

De body (erg mooi geworden als ik het zelf mag zeggen)
Foto-ZRISZSFT.jpg

De body op de bodemplaat
Foto-KICNLYMU.jpg

De wieltjes met waterdichte lagers
Foto-RFVQ78HA.jpg

De zeilservo
Foto-EZVXW8SB.jpg

De servo's bovenkant.
Foto-R68QWNB8.jpg

De servo's omderkant.
Foto-IYQUVLTO.jpg

Volgende stap, De bevestiging van de mast maken.

Keep you posted

Het is allemaal maar alluminium. Het mag wel een beetje gewicht hebben hoor hij moet in windje 4-5 toch wel mooi blijven rijden vind ik. ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

Ik heb de mastbevestiging ook af. Nu kan de Epoxy mooi uitharden vanacht.

Foto-6NFGPEQ3.jpg

De achteras is af.

Foto-BOIBNCZJ.jpg

Foto-GVBWBIUA.jpg

Foto-BYHATNMN.jpg

Next,
De bevestinging van de wielen op de achteras. Deze wil ik met alluminium blokjes gaan maken waar ik een gaatje met draad in ga tappen zodat ik de achterwieltjes op de zelfde manier kan vast zetten als een buggy.
Daarna moet ik een balhoofdje zien te maken en een voorvorkje Maar daar ga ik nog wat profesionele hulp voor inschakelen want ik weet nog niet goed hoe ik dat wil gaan doen....

Daarna kan het zeiltje gemaakt worden en de body worden geairbrushed.

Ik vind hem er wel strak uitzien eigenlijk.

Ik vind het leuk:D
Mooi gedaan:)
Ik ga hem volgen tot het laatste stukje
p.s. bij bootjes zou ik het erg vinden als ze zinken :P deze kan niet zinken en toch ken je er mee zeilen.
mssn iets voor mij?:D

Laatst bewerkt:
Zooww.. hij is redelijk af. Zaterdag gaat hij naar een kennis voor het zeil.

Voorzijde
Foto-Z4EANBIF.jpg

Zijkant
Foto-3F48KE3F.jpg

Voorvork
Foto-7LXIWUI3.jpg

Achterwielen en versteviging van de achteras
Foto-QJKYZPFM.jpg

Best gaaf zo
Foto-6XSIADV7.jpg

En van boven nog
Foto-KKGFNQKP.jpg

Het sturen gaat nog niet optimaal. Moet ik nog wat afstellen of bijschaven verders is hij redelijk af. Als hij terug komt ga ik dat afstellen en ga ik hem verder mooi maken. En dan TESTEN!!!

Tot de volgende

Ziet er sportief en licht uit. Hopelijk een stevige constructie, want op het strand kan het waaien.
Zelf ook al gedacht om zoiets te maken, maar dan in hout.

Ik ben benieuwd naar de eerste testruns

Het sturen gaat nog niet optimaal.

Hallo Kevin,

Compliment voor je strandzeiler!

Dat het sturen niet zo goed gaat is geen wonder: de hoek van het voorwiel t.o.v. de servopositie deugt niet, bij een te grote hoek, zoals hier, moet de servo veel te hard werken om het voorwiel te kunnen draaien, onder last wordt dat nog erger.
Je zou de as waar het voorwiel om draait vertikaler moeten plaatsen, meer parallel met die van de servo, of de aansturing maken met twee stuurdraden en via twee katrollen, omleiden, zodat de servo weer parallel aan de stuur as trekt.

Groeten, Jan.

Heey bedankt voor de reacties we gaan zeker nog eens goed naar dat stuur inrichtingkje kijken. Komt wel goed.

Ondertussen is het zeiltje ook al klaar door die vriend van me.

3032312249_67304e493a.jpg

3032311299_0490263341.jpg

Back