RC tank: zender?

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door smarivoet, 8 aug 2020.

  1. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Hallo,
    ik had daarnet in een hoekje van een winkel een RC HenLong Panther tank zien staan.
    Aangezien ik me niet kon inhouden aan de brave man gevraagd wat die daar deed... bleek dat die voor onderdelen gebruikt(aandrijfwiel, motortje enz... ) was en dus voor een prikje mee mocht. Het eerste idee was om deze te gebruiken als "kapotte" tank op een opligger bij rc-truck meetings....

    Maar eens thuisgekomen bleken de "gebruikte onderdelen" gewoon in de body en de plek voor de batterij van de tank te zitten :banana:... meevallertje dus.
    Her en der zijn wel plastic bevestigingspuntjes afgebroken, dus wat extra werk/liefde lijkt me wel nodig. Na wat prutsen, vijzen en vloeken lijkt de tank er verder compleet uit te zien, testen is dus het enige wat rest. Er zit een 27mhz module in zonder kristal. Geluid, licht, motoren, bewegende koepel, rook enz zijn allemaal aanwezig.

    Wat is de makkelijkste en goedkoopste oplossing om alles te testen? Gewoon een oude 27mhz zender (met extra ontvanger-kristal) zoeken en simpelweg proberen?
    Of is een ombouw naar een "courante" 2.4ghz zender(zoals de spektrum die ik gebruik om te vliegen/racen/varen) toch evident?
    Ik las op het internet allerlei over vervangen van modules, maar dat blijkt dan plots een kostelijke zaak te worden.

    tips zijn welkom!
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bij mijn weten werken de heng long tanks alleen met hun eigen zender met het overeenkomende frequentienummer
    Dit Moet ergens op de doos staan
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Als je de 2.4 ghz versie neemt, deze zijn niet zondermeer compatible met andere zenders.
    Maar.....
    Ja je hebt altijd een maar.
    Er zijn modules voor, die je aan je zender koppelt.


    Anders google maar even rond.
     
  4. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Het stukje google had ik al achter de rug hoor... ik ga ervan uit dat m'n MX22 niet verder gemodificeerd dient te worden ;)
    Deze zijn (heb er enkele hier) uitgerust met spektrum, orange, frsky én 35mhz modules :) . Eentje van 27mhz is onbestaande, anders had ik de test al gedaan.
    (En voor diegene die het wil proberen... met kristallen van 35mhz werkt het niet ;) )
    Hetgeen ik begrepen had van de zenders van HL is dat ze inderdaad "andere" signalen versturen als we kennen van de klassieke 35/40-band. En dat we daarom verplicht zijn te linken naar convertors zoals de australische versie en RC2HL (maar is niet meer beschikbaar).

    Het filmpje dat je deelt had ik nog NIET ontdekt en stomweg nog niet aan gedacht. Een nano-arduino ligt hier op de plank, de code is me niet onbekend en dus zeker het proberen waard!

    hopelijk tegen het weekend meer info :)
     
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Alvast succes gewenst en hoop op een positieve terugkoppeling.

    Wist het per toeval, had me daarop eens ingelezen uit nieuwsgierigheid.
     
  6. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Ik kon me niet ouden en was al begonnen met solderen... en dus rap effe aansluiten, code uploaden enz.
    Na wat klooien en compilerfouten op de versie van 2018 (heb de nieuwe versie gevraagd) leek alles te kloppen.
    SUPER-vreemd om enkel een satelite receiver(orange van hobbyking) aan te sluiten ipv een "ontvanger"...

    Na wat klooien alles aangesloten en bij het aanzetten van de tank kwam er rook uit de arduino...
    probleem: ik had de 5v+ output voltage aangesloten op de + van de tankcontroller(die 8v geeft) ... lomp... had die dus moeten aansluiten op de Vin van de arduino.
    De arduino werkt nog op de usb-poort van de laptop, maar een gedeelde "ground" is volgens mij wel noodzakelijk (is al gebleken uit vorige experimenten). 2 nieuwe nano's besteld... wachten dus...
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zonde....
    Sommige dingen kun je beter mee wachten tot de temperaturen wat aangenamer zijn.
     
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    stand van zaken:
    de arduino nano is aangesloten en de codes ingeladen. geen issue daar.
    de satelite orange ook. Deze kon op de nano op de 3v uitgang, maar heb ik evengoed op de 5v aangesloten (en het voltage laten zakken naar de aangewezen 3.3v).
    de zender is een mx22 met spektrum zenmodule.

    Resultaat: niks... tank doet in z'n geheel niks.

    De code heb ik mee aangepast naar "normal" mode. De module van de zender werd veranderd naar die van 35mhz. een corona (funny in these days)-ontvanger deed nog steeds z'n werk.
    Alle ontvanger-pinnetjes werden gemapt op de arduino.

    Resultaat: niks... de tank doet wederom in z'n geheel niks.


    Alvorens verder te "klooien" op de arduino denk ik dat ik eerst moet uitpluizen of de multi-function-unit niet stomweg deffect is. Het voltage van de batterij komt er nog mooi door, maar de rest weet ik niet hoe ik kan uitmeten of een "puls" kan doorsturen om de tank te starten...
    tips zeker nog welkom. "opgeven" staat niet in de woordenboek :)... uitstellen wel :)
    alternatieve optie is zeker nog de tk6.0 met zender kopen, maar dan zijn we 100eur verder (uit duitsland)... ik dacht niet dat we nog zenders mochten importeren uit China... en geen idee of deze oudere hardware compatibel is met deze nieuwe moederbordjes...
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zonde...
    Maar je kan rustig zenders importeren hoor.
    Niets aan het handje.
     
  10. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    in NL niet, ik meende me wel te herinneren dat hier (dus in Belgie) dat wel problemen gaf
     
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Oe, dat kan.
    Daarvoor moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven.
     
  12. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
  13. Leonardus

    Leonardus

    Lid geworden:
    5 okt 2020
    Berichten:
    25
    Locatie:
    't Harde
    Een jaar of 9 terug (schat ik.. kocht ik een HengLong Pershing tank. Inmiddels heeft die een fatsoenlijke proportionele besturing en echte tandwielen in de vertragingskasten, (het ding had 2 snelheden voor- en achteruit) en is het geen Persing meer maar een Activ SnowTrac, maar de zender en bijbehorende electronica uit de tank heb ik nog liggen.
    Als je interesse hebt om het over te nemen ga ik kijken hoe het zit me kanalen enzo? Stuur dan maar een PB'tje.
     
  14. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    ahaaa, ideaal een exit-strategie :)
    ondertussen ben ik ook in contact gekomen met enkele van de originele programmeurs van de HL-to-Arduino sketches...
    Blijkbaar was de code die nog online te vinden was vér van up to date en ook niet geheel functioneel meer :). Er ontbreekt enkel een beetje tijd om de laatste update effe te proberen.
    Als het écht niet werkt, dan is je zender-combo inderdaad nog een leuke laatste optie...
    dit ook omdat ik tot noch toe eigenlijk ook niet weet/kan achterhalen of het moederbordje van de tank eigenlijk nog werkt...
     
  15. Leonardus

    Leonardus

    Lid geworden:
    5 okt 2020
    Berichten:
    25
    Locatie:
    't Harde
    Ik hoor het wel, Stijn. Het blijft rustig in de kast liggen.
     

Deel Deze Pagina