Rc tweemaster

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Lampie, 6 apr 2016.

  1. Lampie

    Lampie

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Volendam
    Hallo ,ik overweeg de dorade te kopen van amati!
    Is iemand bekend met dit schip en is het rc te maken met winches en een motortje?
    Wat me eigenlijk nog het meest aanspreekt is een tweemaster die zn zeilen hijst en strijkt.
    Jaren geleden heb ik wat modelbouw gedaan,en nu ben ik met pensioen en wil ik het weer oppakken
    Alleen ben ik niet meer up to date met wat er tegenwoordig mogelijk is en te koop is!
    Groeten ,lampie
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lampie,

    Welkom op dit forum!

    Als je googled op deze boot, dan kom je al snel tot de conclusie, dat de Dorade als zeilend model aan de kleine kant is; het kan wel, maar zonder losse finkiel met ballastbulb is het een uitgesproken licht weer zeiler.

    Het extra gewicht van het mechaniek om de zeilen te kunnen hijsen en strijken, zal de boot tot over z'n waterlijn belasten.
    Nog even afgezien van het feit dat je een zeilend model niet nodeloos gecompliceerd moet maken, alle extra functies maken de handhaving gecompliceerder en zijn een potentiƫle bron van storingen...

    Voor extra toeters en bellen kun je beter naar een model van 100 - 120 cm gaan, bij de Dorade, vanwege de rompvorm zelfs naar 150 cm.

    Als uitgangspunt zou je hier eens naar kunnen kijken:





    Een bouwverslag op RC-Groups:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2550991

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2016

Deel Deze Pagina