Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik heb een modelzeiljacht , zeiloppervlak ca 0.7 m2, waterverplaatsing ca 12 kg ,lengte 1.70 m., oorspronkelijk met windvaanbesturing .Aan welke winch moet ik denken : HS 785 ,RMG280 of RMG , Futuba 5801 en welke roerservo.? Schootvoering onderdeks, en hoe ?
Gaarne tips.
Je hebt het over een reeds afgebouwde boot niet waar? Ik denk dat de keuze van je servo's en de wijze van schootvoering dan ook een beetje afhankelijk is van welke mogelijkheden en ruimte je nog hebt in je schip. Mogelijk kan je wat foto's plaatsen om beter advies te krijgen. Daarnaast ben ik ook wel nieuwsgierig naar dergelijk formaat zeilschip.
Welke winch; RMG natuurlijk erg goed en sterk, maar ook duur. Zelf gebruik in nu een HS785 voor 0,6 m2. Qua kracht kan hij het prima aan maar bij 4,5V wat aan de trage kant.
JP,
Bedankt voor je commentaar.Dit is 'r.Bouwjaar '68.Oregon-pine op gebogen essenhouten spanten.Bouwbeschrijving in de Modelbouwer jaargang 66.In die tijd zijn er ongeveer 8 gebouwd in Schiedam em Vlaardingen.
Ruimte genoeg inwendig.Misschien moet ik het luik groter maken.
Atarie
Wat een prachtig schip!
Ik heb zelf een houten vaan A-klasser (2 meter lang) omgebouwd naar radio besturing.
Mijn zeiloppervlak is wat groter, dus gebruik ik een RMG 380.
Op de site van RMG vind je veel informatie (ook over schootvoering) Smart Winch
Nog een tip.
De boot zal beroerd sturen in de huidige uitvoering
Ik heb een balansroer gemaakt, nadat ik het vaste deel voor het roer had afgezaagd (skeg) en het roer weggegooid. Dit is een tamelijk eenvoudige aanpassing die heel veel plezier oplevert.
In de jaren 60 was er een modelbouw Ver in Schiedam ze zeilden toen in het beatrixpark als ik het goed heb
Ik weet ook dat de Heer Jan Hogerwerf er ook een had gebouwd het waren een van de eerste radio zeil boten in Nederland
Naderhand is Hogerwerf naar de M klasse over gestapt die hij ook maakte hij was ook in het Rijnmond gebied de man die toen de beste M klasse maakte
In deze tijd voer hij ook met de A klasse Vaan bestuurd met zijn zoon in Engeland
Ik weet ook dat er een aantal A klasse zijn om gebouwd naar radio besturing ik denk zelfs dat er in Nederland een stuk of 20 moeten zijn volgens mij is er al eens een oproep gedaan naar de eigenaar's van deze schepen
Tom,
Wat is ook dit wereldje klein!
Mijn boot is een getrouwe kopie van de "Aolus " die destijds door de heer Hoogerwerff werd gebouwd.Ik heb zelfs enkele van zijn mallen gebruikt en zijn tuigage geleend om de fittings na te maken.Hij had hem zelf van mahonie gebouwd.Een kleine correctie op je reactie : in de jaren zestig hadden we alleen vaanbesturing (ik was nog scholier en mijn vader, scheepstimmerman zijnde, had me een ' beetje' geholpen met deze boot) en we zeilden in het Beatrixpark in Schiedam onder de vlag van modeljachtvereniging " De Viking" .Het RC deed pas begin jarig '70 zijn intrede met een joekel van een 'koekblik' op de buik.Mijn boot stond toen al op de kast en misschien bouw ik er nu pas een RC in.
groetjes,
Aad Terlouw
Aad
Ik heb de verhalen gehoord van Hoogerwerf over de vaan wedstrijden ik heb dit ook een paar keer gedaan in Spaarnewoude daar had je een vijver die er voor was gemaakt
Ook in Antwerpen zijn we ook geweest maar toen was de radio besturing er al want ik zeilde met een M klasse die gebouwd was door hem
Ik weet de naam niet meer van de klasse waar ze toen bij de Viking mee zeilde en wat jij schrijft moet het ontwerp zijn die jij nu heeft
Ik denk ook dat de boot die jij heb een voorloper weer is van de A klasse in Nederland.
Ik weet ook niet waar al de A klasse boten zijn gebleven je komt ze af en toe tegen maar het zou best eens leuk zijn om er een paar via het modelbouw form te achter halen.
Tom
Tom,
Nog even verder spitten in de oude doos :
Het is een National Reeks , vermoedelijk een belgische klasse, en het ontwerp heeft de naam Jubilee.De bouwtekening is destijds gemaakt door de heer Ploeg uit Vlaardingen , constructeur bij scheepswerf Wilton-Feyenoord in Schiedam.Een bouwbeschrijving staat nog in een nummer van de Modelbouwer, ik meen ergens in 1966.We togen in die jaren regelmatig met een ploegje vaanzeilers naar Antwerpen om daar op hun zeilvijver- een voormalig bouwput voor tunnelementen- tegen de Antwerpse modelclub te varen.
De heer Hoogerwerff begon al vroeg met polyester te experimenteren en maakte een mal van zijn " Aeolus" waarvan hij er een paar gemaakt heeft maar stapte al snel over op de A-class ' Highlander' van Priest om in Fleetwood mee te kunnen doen.
Aad
Aad er komen steeds meer namen te voorschijn
De Jubilee dat was de zeilboot in die tijd ik denk zelfs de eerste radio zeilboot in Nederland
Mijn opa werkte toen voor de bedrijfs school van W.F en daar maakte hij toen de 16m2 daar ben ik 50 jaar geleden mee begonnen gewoon afstellen en naar de overkant lopen om hem op te vangen
En wat Antwerpen betreft hebben we jaren met de M klasse ook daar gezeild
Er was zelfs een Antwerpen /Rotterdam Cup die bij het openen van het zeiljaar werdt gehouden.
De Highlander wordt nog mee gezeild ik denk dat Wim Bakker er een thuis heb staan
In de top jaren van de A klasse waren er een stuk of 10 op een wedstrijd vooral toen de radio besturing beter ging lopen
Er moeten bij de ANSF zeilers zijn die er nog mee zeilen
Tom