RC VIIC/41 schaal 1:41

Discussie in 'Duikboten' gestart door rouli123, 17 okt 2012.

  1. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Hallo, Ik ben Michiel, zit nu in het 5de Industriële wetenschappen en zou voor mijn geïntegreerde proef van volgend jaar een duikboot willen maken. Ik heb al enkele RC boten gemaakt en enkele maanden geleden kwam ik op het idee om een duikboot te maken. Heb hiervoor wat opgezocht en uiteindelijk is mijn oog gevallen op de VIIC/41. Het probleem iss dat ik zeer weinig tijd heb en dit dus niet alleen af kan maken in 2 jaar tijd, dus heb ik er een groepswerk van gemaakt en nu werk ik dus samen met Thomas. Hij kent minder af van modelbouw maar hij kent zeer veel af van programmeren.

    Dus zo zijn we er enkele maanden geleden samen mee begonnen. Het is onvermijdelijk dat we in ons bouwproces veel problemen tegen zullen komen, dus wouden we graag beroep doen op JULLIE kennis.

    Het is misschien handig om te weten dat we in het school gebruik kunnen maken van CNC, Draaibanken, Frezen,...
    Elektronica is ook geen probleem want mijn broer is master in de elektronica en mijn vader geeft les in elektronica.

    Nu enkele foto's van wat we tot nu toe hebben.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Momenteel zijn we bezig met de vin te frezen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi rouli
    ik zou zeggen appeltje eitje met zoveel kennis in huis en gereedschap ,maar je moet geen problemen zoeken die kom je van zelf tegen ,uitgaande van het basis principe van hoe een duikboot werkt kan je hem binnen 6maanden klaar hebben ,maar wat wil je erin hebben de ruimte is meestal de handicap.
    dus succes ik blijf jullie volgen.
    groeten van de vir niks ni bang ni boot
    fred
     
  3. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Ons grootste probleem zal wss de tijd zijn, als ik alle dagen er aan zou kunnen werken zou het meschien wel in 6maanden lukken. Maar op school krijgen we zeer weinig tijd voor te werken aan het eindwerk en thuis ben ik dan meestal nog bezig voor ander schoolwerk :( We hebben wel afgesproken dat we elke woensdag middag zullen proberen samen te komen om te bouwen, we zullen ook proberen om dan elke week enkele fotos posten.

    Wat we willen: statisch duiken, 2 ballasttanks die met evenwichtsensoren automatisch bediend worden, druksensoren die zorgen dat de boot op bepaalde dieptes blijft zweven, waterdetectoren +programma voor noodsituaties, sensor die die de bodem detecteerd als veiligheid, infraroodcamera die beelden opslaat op usbstick, infrarood leds en rondom alles een mooi gedetailleerd schaalmodel, geen torpedo's of antennes die op en neer kunnen bewegen. Ik weet het, we willen veel, de meeste dingen nemen wel niet veel plaats in en zijn ook eenvoudig te programmeren.
     
  4. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Gisteren het lood voor in de kiel gegoten, hier enkele fotos:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Lood gieten rechtreeks in een houten vorm??
    Zou niet bij me opgekomen zijn.
    Maar als ik het resultaat zie, dan lijkt het wel te kunnen 8-O
    Cor
     
  6. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    ziet er goed uit ,mooi bewerkt ook dat hardhout,keurig
     
  7. ikke79

    ikke79

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    brunssum
    hey

    Ik zou het spandwerk niet van hout maken dat gaat rotten en krom trekken, het lood
    zou ik als laatse maken ivm uit trimmen.

    groet mick
     
  8. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Het lood wouden we zo laag mogelijk steken, en achteraf is het moeilijk te gieten + we kunnen het lood uit de houten vin halen en afsnijden moest het teveel zijn. De binnen en buitenkant wordt achteraf met G4 behandelt, en daarna nog enkele lagen polyester en een glasmatje langs de buitenkant. Denk je echt dat het hout zou rotten? het is ook niet de bedoeling dat we urenlang onderwater blijven.
     
  9. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Vandaag het geraamte van de voorkant gebouwd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het begin is er.
    Begint ook nog ergens op te lijken.
    Wanneer moet het model klaar zijn?
    Succes.

    Hein
     
  11. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    De deadline is 23 juni 2014, Dit schooljaar moet het model klaar zijn en volgend jaar doen we de elektronica
     
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    vind het er zeer netjes uit zien, hoe zorg je er voor dat het 100% recht blijft?
     
  13. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    we hopen dat G4, een glasmat en polyester de klus zal klaren
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    je hebt nu wel een skelet maar hoe ga je het body geven ??
    plankjes of styrodure ??
    een glas mat die moet ergens OP komen te zitten
    zo maar hangen gaat niet goed gaan
    gr raf
     
  15. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Eerst zouden we houten latjes tussen de spanten bevestigen en daarna hem beplanken met balsahout van 1,5mm (hebben we thuis al liggen). Het probleem is wel dat we niet goed weten hoe we daaraan moeten beginnen. We willen de balsa in zo groot mogelijke stukken erop bevestigen maar das nogal moeilijk met zo'n bolle vorm, Allemaal latjes zou veel te veel werk zijn en het wordt toch niet gezien achteraf. Enkele ideeën?
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja ik heb wel ideeën
    zoals reeds vernoemd styrodure gebruiken
    tussen de spanten met witte houtlijm styro plakken
    daarna met schuurpapier (grove korrel)op een plankje alles naar model schuren van de spanten en voila op 2 dagen een romp klaar
    daarna de romp over trekken met van die tape waar ze dozen mee dicht plakken
    van die bruine brede rollen
    wel zien dat de naden minstens 1 cm overlappen
    daarna kan je beginnen met het aan brengen van de glasdoek en polyester
    veel dunnen lagen glasdoek (25 gr)weefsel is beter en minder werk dan een paar lagen dikke (minder schuren daarna)
    heb je de G4 niet nodig en bespaar je een pak geld
    als je het goed doet met die polyester dan hoef je zelfs niet veel te schuren en plamuren
    heel het binnenste kan je der nadien uit halen en de plakband verwijderen
    zo hou je een holle romp over met enorm veel plaats
    dan kan je daarna kiezen
    deksel met tig schroefjes of een buis met een baionet sluiting

    gr raf
     
  17. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Ons oorspronkelijk Idee was om allemaal doorsneden af te drukken en achteraf te schuren, maar we zijn van dit Idee afgestapt nadat we een testsmodel hadden gemaakt uit styrodure. Het was moeilijk om het model nauwkeurig uit te snijden en schuren. Nadat we de polyester eropgedaan hadden smelte het hele model weg, We hadden nochtans het model in keukenfolie gedraaid.

    Nu zou het mischien wel eens beter kunnen lukken omdat we spanten hebben die de vorm grotendeels al geven. Het lijkt mij een eenvoudige oplossing maar nijn vader vindt het wel nogal zonde van al het werk die we tot nu toe in het geraamte gestoken hebben.

    Ik had gedacht dat we mischien enkel het graamte in G4 kunnen doen en verder jou Idee gebruiken. Maar dan kunnen we de styrodure niet kleven, en hoe zorg je dan dat hij vast blijft zitten?
    Ik heb ook mijn twijfels bij het maken van scherpe randen of bv de holte waar het anker komt te zitten. Kun je zo nauwkeurig werken met die tape of moet je zo'n dingen achteraf hermaken?

    Ik kan ook wel zeggen dat ikzelf totaal geen ervaring heb met polyester, vandaar mijn vele (mischien domme :D ) vragen.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als ik een volledige haai kan maken in styrodure en een boot maar eventjes 20 cm kan verlengen dan moet een hele boot ook lukken niet ??,
    wel het gaat dus wel want ik heb een skipjack gemaakt en nu aan een foxtrot bezig
    iets over de 2 meter lang wel te verstaan
    skipjack-tussen-door
    hier de link naar de skipjack
    de-bouw-van-een-foxtrot
    en hier de link naar de fox
    keuken folie das niet het juiste materiaal je moet van die bruine plakband gebruiken of een laag epoxy er over zetten(epoxy gaat beter)
    met epoxy kan je details als de vloed gaten er meteen in maken met de plakband methode gaat dit niet ;maar de plakband is goed koper en werk kost niets buiten tijd
    de styrodure kan je tussen de spanten perfect aanbrengen met witte hout lijm
    nachtje laten drogen en klaar om te schuren met een korrel 60
    dit wel op een plankje lijmen (een 50 cm lang)
    ik gebruik het schuurpapier van een band schuurmachine die ik door snijd en dan met patex op een plank lijm
    de plank is een halve band breed dus je krijgt 2 planken uit een band
    de anker kluis kan je nadien er in lijmen dus appart maken
    de vleod gaten kunnen ook appart gemaakt worden op strippen die je der nadien in lijmt
    dan kan je ze frezen op een frees machine
    polyester tussen twee glasplaten leggen (doek er mee tussen)en de platen wel met los lack insmeren en je hebt perfecte polyester plaat die je kan bewerken naar gelang je nodig hebt
    en frezen is makkelijker dan vijlen en boren en je hebt de machines ter beschikking
    dus dit kan je reeds doen voor je een romp hebt (om de tijd te vullen)
    ik mag niet naar een ander forum verwijzen (forum reglement)maar daar ben ik juist aan een boot begonnen ook met styro en spanten maar dus wel met epoxy er over
    de boot staat nu uit te harden op de schoorsteen

    bekijk het maar eens
    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Echt klasse raf, Ik sta versteld van je boten!
    En dit idee lijkt me als maar meer aan te staan, Ik zal er eens over praten met Thomas en als we tijd hebben zullen we al eens uitkijken voor styrodure.
    Bedankt voor de nuttige info en ik blijf je volgen!

    Gr Michiel
     
  20. rouli123

    rouli123

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    40
    Hallo iedereen,

    Deze middag ga ik naar de kns (roeselare) achter epoxy, polyester en glasmatten, wel weet ik niet goed of je daar veel verschillende soorten in hebt, en hoeveel lagen glasmat en polyester je op zo'n duikboot (1m60) moet aanbrengen? ik zou niet graag massas te veel kopen die ik achteraf toch niet meer zal gebruiken.
     

Deel Deze Pagina