rc vliegtuig met banner

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Helmut, 29 mei 2023.

  1. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Varsseveld
    Hoi allemaal,

    ik heb eens jullie hulp nodig. Ik ben op zoek naar een banner welke wij achte een extra vliegtuig willen bevestigen. Heeft dit al iemand gedaan of waar kan ik informatie opvragen. Wij willen dit gebruiken bij een speciale memorie dag voor mijn vriend. Hij is helaas overleden en ik organiseer nu een speciale dag voor hem.

    Bij voorbaat mijn dank.

    Groeten
    Helmut
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik denk dat elke modelvliegclub wel iemand heeft die dit kan, mits de sleep niet te groot is en afgestemd op het model.

    Groter probleem is dat 'we' niet meer zomaar overal mogen vliegen en dat er daarnaast ruimte moet zijn om veilig te kunnen starten en landen.
     
    Helmut vindt dit leuk.
  3. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Varsseveld
    Hoi, bedankt voor de reactie.
    Nou wij hebben op de club wel vliegers welke dit kunnen. Ook is ons terrein wel groot genoeg om te kunnen starten en landen. Ik zoek informatie over de banner zelfs of misschien weet iemand waar ik zo en banner van ca 3 tot 4 meter kan krijgen. Ben ook nog op zoek naar ideeën om de tekst te kunnen plaatsen.
     
    wvr vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraag @Gerben eens.
    Hij heeft regelmatig met een banner gevlogen en weet volgens mij ook hoe die gemaakt was.
    Ik gok van vitrage.

    GJ
     
    Helmut vindt dit leuk.
  5. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Varsseveld
    Bedankt voor de reactie. Ga ik op zoek naar @Gerben
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ben natuurlijk veel te laat met dit antwoord, niet eerder gezien, maar voor vliegers die het ook eens willen proberen.
    In 2009, ter gelegenheid van de sluiting van Soesterberg met de open dag: "Hello Goodbye Soesterberg" hebben voor een publiek van 10.000 man een sleep getrokken van 20m lang en 1m hoog. Heb ik laten drukken bij een bedrijf die ook voor full size reclame bedrijven sleeps printte, zij het groter en op dikker materiaal. Dit was héél dun kunststof maar werkte fantastisch. Gewicht was niet eens 3 kg inclusief de frontstok als ik me goed herinner. Achteraan zat een extra stevig gedeelte van gewoven materiaal, iets wat de full size slepers ook gebruiken tegen het kapot flapperen, zoals je ook bij vlaggen ziet gebeuren.
    Omdat ik wat full size sleepervaring heb wist ik ongeveer hoe zoiets werkt. Je moet een frontstok hebben (hebben we van elektriciteitsbuis gemaakt en met drie touwen aan de vlag gemaakt. Onderin de stok zit wat lood zodat hij verticaal blijft hangen.
    Tijdens testvluchten (vanaf gras) wilde het doek zich soms wat verdraaien in de lucht zodat je de tekst niet kon lezen. De remedie bleek simpel, gewoon zo langzaam mogelijk vliegen en was de tekst goed te lezen!
    Alhoewel we het oppikken ook wel gedaan hebben zoals de full size dat doet, is dat toch een lastige en gevaarlijke manoeuvre (heel veel vliegers zijn er mee verongelukt), dus hebben we gekozen om het vanaf de start er al achter de kist te bevestigen, geen zin om drie of meer pogingen te moeten doen terwijl al dat volk staat te kijken. Doen de full size slepers ook wel eens als bvb teveel wind staat om de "normale" pick up manoeuvre te doen.
    Omdat ik bang was het doek met de start, slepend over de baan, te beschadigen, heb ik twee wieltjes bevestigd aan de frontstok, zie foto. Bijkomend voordeel was dat de lucht meteen onder de vlag dook en niet bleef "plakken" aan de grond en de start zonder problemen verliep.
    Het toestel is een Swiss Trainer (van Bruckmann modellbau) wat we doorgaans gebruiken voor slepen van grote zwevers, het model bestaat nog steeds (vliegt vanaf 2003) en heeft naar schatting een kleine 8000 sleepstarts er op zitten. Motor is inmiddels een 157cc (toen nog een 130cc) tweecilinder 3W. Spanwijdte 355cm en 24 kg. Normaal hebben we de sleephaak voor de zwevers direct achter de cockpitkap, bovenop de romp zitten. Voor deze vluchten heb ik een nieuwe sleephaak, onderop gemaakt, iets achter het ZPT. De eerste testvlucht was spannend, want ondanks het lage gewicht hadden we geen idee hoeveel de weerstand in de lucht zou zijn. Maar dat bleek voor de motor geen probleem, hij klom met gemak. Wel gaf de weerstand op de onderste sleephaak een flink "nose DOWN" effect, zodat we de volgende starts maakten met de trim meteen al een stuk in de "nose UP" positie.
    Overigens, mocht iemand deze vlag ooit ergens zien, of gezien hebben, geef me dan een seintje, een of de andere malloot heeft hem in een onbewaakt moment, nadat iedereen aan het opruimen was, gejat.


    IMG_6602.JPG

    IMG_6563.JPG
    IMG_6565.JPG
    IMG_6608.JPG IMG_6615.JPG
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  7. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Varsseveld
    Hallo Richard,
    hartelijk dank voor de reactie. Zouden er piloten zijn welke dit ook willen doen zijn dit toch goede tips.

    Groeten Helmut
     

Deel Deze Pagina